Tijd voor een update. De afgelopen periode heb ik besteed aan het vervangen van de S88?ers door S88-n. Dit werkt een stuk beter en is echt storingsvrij. Ik kon nu verder met het programmeren van de blokken en de routes.
Daarnaast heb ik de lokloods verdubbeld van 6 naar 12. Om de kleur van 10 jaar geleden net zo te krijgen was wel even een klusje. Daarnaast is de loods voorzien van lantaarns en ledlampen aan de binnenkant.
Helaas was de draaischijf voorzien van één van de eerste generaties DSD2010 decoders. Deze lijkt niet goed overweg te kunnen met de S88-n. Als de decoder op de S88-n wordt aangesloten, gaan bijna alle bezetmelders af. Jammer, maar dan maar geen bezetmelder op de draaischijf. Daarnaast was de draaischijf toch al niet helemaal lekker meer.
In het lokdepot heb ik extra blokken aangemaakt, twee onder de bekolinginstallatie en twee in de 2-spoor lokloods.
Alles heeft op het lokdepot nu zijn definitieve plek gekregen.
Dit hoekje van de baan heb ik gebruikt om de nieuwe RTS Greenkeeper 35kV uit te testen. Hiervoor heb ik het open gedeelte eerst met gaas bespannen, en daarna met snelgips bewerkt. Dat was geen succes. Het gips droogde veel te snel terwijl ik de bak nog half vol had zitten. Dan maar wat water erbij. Dat werkt dus al helemaal niet, het chemisch proces wordt dan helemaal om zeep geholpen. Een dag later was het nog nat.
Alles er dus maar af, uithuilen en opnieuw beginnen.
De muur is overigs zelf gemaakt met behulp van
Brickyard. Geprint op mat fotopapier lijkt het heel wat, is eenvoudig te verwerken en is een stuk goedkoper dan andere oplossingen. Op de foto lijkt het wat aan de paarse kant, maar dat zal door het kunstlicht komen.
Deze keer met rotband
Ruim voldoende tijd om te verwerken en kan bij de juiste verhoudingen gelijk mooi in vorm worden gemaakt.
De rails is aan één kant opgehoogd om de rails in de bocht onder een hoek te krijgen. Dit werkt op een helling niet helemaal lekker, de rails gaan omhoog en worden aan een kant ook nog opgehoogd. De rails gaan dan een beetje in een knik staan. Na het halveren van de dikte van de kartonnen stripjes leek het al een stuk beter.
Rotsen en grond inkleuren. Rotsen worden grijs, en de boden waar gras op komt, wordt bruin. Je wilt geen witte ondergrond onder het gras.
Hier zijn de kleuren goed opgedroogd en in de rotband getrokken. De rails wordt van extra ballast in dezelfde kleur voorzien.
Op de vlakke delen van de rotsen is het eerste gras 'geplant'. Dit is lichter van kleur omdat er op rotsen nu eenmaal minder voedingsstoffen zijn.
Hier is al het gras ingestrooid. Er is eerst met 6mm gras in drie verschillende kleuren gewerkt en daarna 2,5 mm gras gebruikt. Aan de randen bij de muur en bij de rotsen is lichter gras gebruikt.
Tussen de rails is bruin ballast gebruikt. De rails zelf zijn verouderd met behulp van de Woodland Scenics Patineerstift kleur 'roest'. Je moet de rails wel een paar keer behandelen, anders schijnt de metaalkleur er nog teveel doorheen.
Bomen geplant, wat extra strooigoed op het gras, graspollen en wat struikjes erbij.
Een paar detailfoto's:
De binnenkant van de tunnel is ook voorzien van een stenen muur mbv. Brickyard.
Ik moet zeggen dat het gras voor een eerste keer er niet onaardig uitziet.