Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

esu ecos en port 15471

Gestart door haels vrijdag 09 februari 2018, 22:55:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
esu ecos en port 15471
Lid sinds: 2014

hallo

offline
esu ecos en port 15471
beste forumleden,

plotseling is mijn lan verbinding tusen iTrain en de ecos verbroken.
Ik krijg de popup melding: kan port 15471 niet bereiken.
Ik had op de computer altijd  192.168.1.2 ingesteld  en in de ecos   192.168.1.3.
De draadloze internetverbinding werkt wel.
Wat kan er fout zitten?
ik hoop op op een deskundige.

mvgr

Hans
Re: esu ecos en port 15471
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: esu ecos en port 15471
Zit de Ecos nog steeds op adres 192.168.1.2? en de PC op 192.168.1.3?
Re: esu ecos en port 15471
Als de verbinding via een router loopt, dan kan het zijn (bijvoorbeeld door een reboot)
dat de ECoS een ander IP-adres heeft gekregen van de DHCP-server.
In sommige routers kun je het IP-adres vastzetten, zodat bepaalde apparaten altijd weer
hetzelfde IP-adres krijgen.


Jack
Re: esu ecos en port 15471
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: esu ecos en port 15471
Ik heb de ECoS een vast IP nummer gegeven. Dus nooit problemen met DHCP. Maar dat even  :offtopic:

Werk je met een crosskabel of via een switch. Als draadloos actief is, zal de computer alle communicatie via Wi-Fi proberen af te handelen.
De verbinding met een crosskabel gaat dan niet werken.

Probeer eens een PING te maken naar de ECoS
Re: esu ecos en port 15471
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: esu ecos en port 15471
Firewall op de pc geupdate?
Wellicht is die op eigen houtje deze poort aan het blokkeren?
Jan
Re: esu ecos en port 15471
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: esu ecos en port 15471
Of misschien heeft een ander apparaat via DHCP hetzelfde adres als je ECoS gekregen en heb je een conflict.
Re: esu ecos en port 15471
Dat zal niet mogelijk zijn.  :-( :-(
Re: esu ecos en port 15471
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: esu ecos en port 15471
 :offtopic:
De ecos staat uit en in de router staat de leasetijd ingesteld op een dag.
Dwz dat na een dag de communicerende apparaten, afhankelijk van het moment van aanmelding, een nieuw IP-adres krijgen toegewezen.
Als er in de ecos een vast IP-adres staat ingegeven kan er een conflict ontstaan.

Als je met vaste IP-adressen wilt werken en de router gebruikt DHCP dan dien je de vaste IP-adressen buiten de range van de DHCP-range van de router te houden zodat er geen conficten kunnen ontstaan.
Stel de DHCP-range ligt tussen 192.....010 en 192.....030 Dan moeten de vaste IP-adressen of lager zijn dan 010 of hoger zijn dan 030.

:ontopic:
Maar de topicstarter geeft aan dat er een foutmelding komt op port 15471 dus er moet op de router nagekeken worden of deze poort open of geblokkeerd staat.
Re: esu ecos en port 15471
Lid sinds: 2014

hallo

offline
Re: esu ecos en port 15471
Ik heb op de gok de ip adressen veranderd in 192.168.1.11 ( computer )   en in de ecos   192.168.1.12

en wat blijkt:  alles werkt weer! Wat een opluchting!

Allen bedankt voor het meedenken!

mvgr

Hans
Re: esu ecos en port 15471
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: esu ecos en port 15471
Dag Hans,

Is je computer nu op een router aangesloten of niet?
Nu werkt het weer maar als je je computer opnieuw opstart krijgt hij weer een nieuw IP-adres van de router, ervan uitgaande dat daarop DHCP aan staat.
Re: esu ecos en port 15471
@Henk: Als je een ip-adres op de computer hebt ingesteld blijft deze op dat IP-adres. De computer zal geen DHCP-aanvraag doen. Dat zou wel apart zijn voor mijn NAS-server en alle printers in mijn netwerk. Deze houden gewoon hun eigen ingestelde IP-adres.

Groet Ronald.
Re: esu ecos en port 15471
Ronald,


Toch werkt het normaliter op die manier. Als een op de router aangesloten apparaat zich opnieuw aanmeldt (bijvoorbeeld na een reboot),
dan zal de DHCP-server van de router dat apparaat een IP-adres geven. Dat kan hetzelfde adres zijn als de vorige keer, maar dat hoeft
niet. Ik heb zelf een Fritzbox 7360 als router en deze kun je 'dwingen' om bepaalde apparaten steeds hetzelfde adres te geven. Uit zichzelf
doet hij dat echter niet.
Ik weet niet hoe het in jouw configuratie geregeld is, maar kennelijk heb jij ook iets geregeld in die richting. Of jouw router doet dat al
uit zichzelf.


Groeten,


Jack
Re: esu ecos en port 15471
Hallo Jack,

Citaat van: UncleJack op zondag 11 februari 2018, 09:31:19
Toch werkt het normaliter op die manier.

Zo werkt het ook bij mij met wat uitzonderingen . :D Nu gaan we de netwerktechniek in en computertechniek uitleggen. Blijkbaar is het een en ander toch niet helemaal duidelijk.

Citaat van: UncleJack op zondag 11 februari 2018, 09:31:19
Ik weet niet hoe het in jouw configuratie geregeld is, maar kennelijk heb jij ook iets geregeld in die richting. Of jouw router doet dat al uit zichzelf.

Nee, zo is het niet geregeld bij mij.

Voor een netwerk heb je een aantal keuzes voor het toewijzen van IP-adressen.
- Een DHCP-server in het netwerk opnemen: Bij particulieren en kleine netwerken verzorgt de "router" het uitdelen en is dus naast een switch en gateway ook de DHCP-server. Dit kan dan met een bepaalde " lease" (geldigheid in tijd). Dus als het apparaat binnen het verstrijken van de lease aanmeld of aangemeld blijft dan krijgt deze iedere keer hetzelfde IP-adres.

- Alle ip-adressen zelf uitdelen: Dus zelf bijhouden welk apparaat wel IP-adres heeft en dat fysiek instellen op het apparaat zelf. Zelf een IP-adres toewijzen en instellen kan bij 9 van de 10 apparaten. Er zijn maar weinige apparaten waarbij je niet zelf het ip-adres kan instellen. Het grote nadeel is dat je zelf een lijstje moet bijhouden  :D

- Hybride DHCP-server en zelf instellen: Er is een DHCP-server aanwezig in het netwerk. Deze deelt alle ip-adressen uit vanuit een DHCP-adressenpool. Buiten de DHCP-pool hebben een aantal apparaten hun eigen vaste IP-adres. Deze configuratie heb ik thuis. DHCP-pool voor de computers, slimme telefoons en tablets. Buiten de DHCP-adressenpool heb ik handmatig een aantal apparaten van een vast ip-adres voorzien. Op het apparaat zelf ingesteld. Dus bij een reboot of lang uitstaan heeft het apparaat nog steeds hetzelfde IP-adres. Ik heb dus een lijstje met IP-adressen en de bijhorende apparaten. De apparaten die een vast IP-adres hebben gekregen zijn alle "vast" in het netwerk aanwezig. Denk daarbij aan: Het wifi-accesspoint / Router, netwerkswitch, NAS-server, Netwerkprinters (WiFi en bedraad), witte z21, z21-arduino, slimme TV en soundbar. Het voordeel is dat ik altijd weet dat ik dat apparaat altijd op hetzelfde adres kan vinden. Bijvoorbeeld: de z21 staat vast op: 192.168.75.25 Ook bij bedrijven kan je dit vaak vinden, de vaste apparaten zoals de diverse servers, switchen, printers en plotters een eigen ip-adres de rest in de DHCP-pool. Niet echt bijzonder dus.

Citaat van: UncleJack op zondag 11 februari 2018, 09:31:19
Ik heb zelf een Fritzbox 7360 als router en deze kun je 'dwingen' om bepaalde apparaten steeds hetzelfde adres te geven. Uit zichzelf doet hij dat echter niet.

Goed, nu over het bovenstaande: Wil je niet zelf op het apparaat aan de gang dan kan je inderdaad via je router instellen dat bepaalde apparaten altijd een bepaald adres krijgen. Deze mogen dan in ook in de DHCP-range aanwezig zijn. Want ze worden toch niet uitgedeeld door de DHCP-server. De instelmogelijkheden verschillen van router tot router. Een nadeel van een lijstje in de router is dat bij vervanging of een complete reset van de router je alles opnieuw moet invoeren.

Er zijn ook apparaten die niet werken met DHCP-client, zoals de eerste z21's. Bij deze apparaten mag je alsnog een vast ip-adres invullen. Dan is het verstandig om een ip-adres aan te maken aan het einde van de DHCP-range als je die niet kan aanpassen. De kans dat er meer dan 100 of 200 apparaten in je netwerk tegelijk tijdig aanwezig zijn is nihil.

Groet Ronald.
Re: esu ecos en port 15471
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: esu ecos en port 15471
Ik heb zelf altijd gekozen voor een hybride systeem: onder de .100 zitten de vaste apparaten als camera's, switches, repearers, ECoS, etc. Boven de .200 staan de servers en printers. De DHCP pool loopt van .100 tm .199. Werkt voor mij prima. Soms is het een ziggo monteur even overtuigen dat je weet waar je mee bezig bent.
Re: esu ecos en port 15471
Ronald,


Je bedoelt het ongetwijfeld goed, maar je hoeft mij niets uit te leggen. Tijdens mijn werkzame leven was ik o.a. jarenlang
systeembeheerder bij een grote financiƫle instelling (we noemen geen namen, maar begint met een "I" en eindigt op een "G").
Mijn ietwat versimpelde verhaal was bedoeld om liefhebber 'haels' op weg te helpen. Ik kreeg de indruk dat dit voor hem de
beste benadering was. Ik sluit niet uit dat ik dit verkeerd heb ingeschat...

Prettig weekend,

Jack
Re: esu ecos en port 15471
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: esu ecos en port 15471
 @citaat
Mij ook niet.
Tijdens mijn werkzame leven was ik o.a. jarenlang medewerker buitendienst Electronic Banking bij een grote financiƫle instelling (we noemen geen namen, maar begint met een "A" en eindigt op een "K").
Moest daar vaak systeembeheerders overtuigen van mijn gelijk (en ik had gelijk).  >:-D

Maar ik ben nog steeds benieuwd naar een antwoord van Hans (Haels) op mijn vraag of hij nu een router gebruikt (of niet).
Re: esu ecos en port 15471
Lid sinds: 2014

hallo

offline
Re: esu ecos en port 15471
hallo Henk,

ik gebruik een Netgear nighthawk ac 1900 smart wlan router model r 700.
Hopelijk zeg je dat wat; ik weet niks van routers.

Ik heb de computer  ge herstart en de ip adressen blijven gehandhaafd, dus: ik ben helemaal gelukkig nu het systeem weer werkt.

Hopelijk kun je wat met mijn antwoord.

mvgr

Hans
Re: esu ecos en port 15471
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: esu ecos en port 15471
Dag Hans,

@citaat
Prima. Het ging er mij met name om of je een router gebruikt.
Je kunt namelijk ook met een cross-kabel een verbinding tussen je PC en Ecos leggen en dan gaat het hele verhaal over DHCP en zo er weer heel anders uit zien.

Het werkt weer en dat is het belangrijkste.
Mocht je in de toekomst toch weer problemen krijgen dan zou ik je willen adviseren om het IP-adres van de Ecos nog wat hoger te zetten.