Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Kom gezellig eens kijken bij zo'n avond of middag!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Zelf- en verbouw projecten allerlei
| | |-+  Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3   Omlaag

Auteur Topic: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen  (gelezen 33800 keer)

Kroko14253

  • Gast
Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
« Gepost op: zondag 18 november 2007, 21:54:31 »

Hallo,

Heb vandaag een nieuwe ombouw gedaan en wel deze:

Een BDe 4/4 van HAG. Het model is voorzien van binnenverlichting als extra functie (F1). Hiervoor heb ik een deel van een verlichtingsstrip van Viessmann
gebruikt (5046). Die strip heb ik aan het plafond van de bovenbouw vast gemaakt met dubbelzijdig tape. De ombouw is goed verlopen en het model rijdt weer als een zonnetje. Op de foto lijkt de verlichting wat fel, maar dat valt nog wel mee. Ik heb met opzet een avondfoto gemaakt, om de verlichting beter te kunnen zien.

Nu nog 1 of 2 Leichtstahlwagen erachter, misschien met nog een stuurstandrijtuig (die moet ik dan wel zelf bouwen).
Ik zie wel.

Groetjes

Harry Stipkes
« Laatst bewerkt op: donderdag 03 april 2008, 18:44:16 door Kroko14253 »
Gelogd

sbbmarklin

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 22 november 2007, 08:40:17 »

Hallo Harry,

Een stuurstand is er toch van Rail top. Ik Heb er zelf 1 in het blauw/wit met rood front. Ze hebben ze ook gemaakt in het groen.

Gr Arnout.
Gelogd

Kroko14253

  • Gast
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 23 november 2007, 18:49:06 »

Hallo Arnout,

Ja, ik weet dat Railtop stuurstandrytuigen in hun assortiment hebben.
Echter, wil ik eigenlijk deze hebben/bouwen:

Ik heb al tekeningen in een boek bekeken en ik denk dat het te doen is, gebruik makende van de rytuigen van Lilliput. Dus....wie weet. Ik wil er wel aan beginnen. Voorlopig heb ik nog wat andere dingetjes te doen.

Groetjes

Harry Stipkes
Gelogd

sbbmarklin

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 23 november 2007, 22:46:23 »

Hallo Harry,

Die ken ik nog niet. Lijkt een beetje op een leightstallwagen met een sturstand van een Re 4/4 I.

Ben benieuwd wat het word.

Gr Arnout.
Gelogd

joostboudewijns

  • Gast
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 24 november 2007, 17:13:39 »

ik heb een soort zelfde triebwagen van HAG alleen zat er bij mij al standaard binnenverlichting in.
ik ben er zeer tevreden over een zeer mooie triebwagen.

groeten joost
Gelogd

Kroko14253

  • Gast
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 24 november 2007, 21:22:28 »

Hallo,

Hallo Harry,

Die ken ik nog niet. Lijkt een beetje op een leightstallwagen met een sturstand van een Re 4/4 I.

Ben benieuwd wat het word.

Gr Arnout.

Ja, Arnout, dat is-ie ook. Ik zal wel zien wat het wordt. Ik ben ook van plan om de motorwagen om te nummeren naar zijn vroegere aanduiding: CFe 4/4 8xx. De stuurstand wordt dan een BCt. Zoals je op de foto kunt zien is het "logo" nog met de 3-voudige benaming SBB CFF FFS.

ik heb een soort zelfde triebwagen van HAG alleen zat er bij mij al standaard binnenverlichting in.
ik ben er zeer tevreden over een zeer mooie triebwagen.

groeten joost

Bij mijn model ook. Alleen met de ombouw heb ik de binnenverlichting aangepast en schakelbaar gemaakt.

Groetjes

Harry Stipkes
Gelogd

joostboudewijns

  • Gast
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
« Reactie #6 Gepost op: zondag 25 november 2007, 22:30:34 »

was je niet tevreden met de binnenverlichting? :shock:.

groeten joost
Gelogd

Kroko14253

  • Gast
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
« Reactie #7 Gepost op: maandag 26 november 2007, 20:22:18 »

Hallo Joost,

Ik was wel tevreden met de originele binnenverlichting. Maar aangezien ik het model toch wilde ombouwen naar digitaal, leek het me wel leuk om de binnenverlichting als extra functie aan te sluiten. Bovendien wilde ik wel eens zo'n Viessman binnenverlichtingsstrip uitproberen en ik moet zeggen,...het ziet er goed uit. Dus er zullen wel meerdere volgen...ook rytuigen.

Groetjes

Harry Stipkes
Gelogd

Kroko14253

  • Gast
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
« Reactie #8 Gepost op: zondag 02 december 2007, 22:08:47 »

Hallo,

Dit boek zal mij helpen bij de ombouw:

Ik zocht er al een poosje naar, en vorige week, vond ik het boek via een zoekmachine, bij een Duitse 2e-hands winkel op internet. Ik heb hem nu binnen.
Ik heb het boek even door gebladerd en er staan wel een paar bijzondere versies in, die wel voor een nabouw in aanmerking komen.


Groetjes

Harry Stipkes
Gelogd

joostboudewijns

  • Gast
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
« Reactie #9 Gepost op: maandag 03 december 2007, 07:50:51 »

mooi boek ik ben jaloers :lol:


groeten joost
Gelogd

Kroko14253

  • Gast
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
« Reactie #10 Gepost op: maandag 03 december 2007, 19:05:45 »

Hallo,

Jazeker, een zeer fraai boek, al is het al 10 jaar oud.
Het is ondanks zijn leeftijd nog mooi, zonder gebruikssporen.

Groetjes

Harry Stipkes
Gelogd

joostboudewijns

  • Gast
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
« Reactie #11 Gepost op: maandag 03 december 2007, 22:46:37 »

ik ken en heb de meeste boeken wel over SBB treinen maar deze ken ik niet ik ga ook maar eens een beetje zoeken volgens mij is het een mooi boek.
Gelogd

Kroko14253

  • Gast
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 09 februari 2008, 19:33:28 »

Hallo,

Nou, zoals jullie zien heb ik een model op de kop getikt, dat het dichtst bij het origineel komt ( d.w.z. qua raamindeling):

Onderaan zien jullie het betreffende rytuig. Deze zal gaan dienen als basis voor het te bouwen stuurstandrytuig, zoals jullie die op de eerdere foto zien.
Het achterste deel (met de vouwbalg) zal van een Lilliput Leichtstahlwagen komen en de cabine......moet ik nog even zien hoe ik dat doe.
Houd dit draadje in de gaten. Ik houd jullie op de hoogte.

Groetjes

Harry Stipkes

PS Ja Joost, het is zeker een heel fraai boek. Zeer de moeite waard. Zeker als je in het door mij gekozen tijdvak rijdt.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 09 februari 2008, 19:34:59 door Kroko14253 »
Gelogd

joostboudewijns

  • Gast
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 09 februari 2008, 22:04:28 »

Hallo,

Nou, zoals jullie zien heb ik een model op de kop getikt, dat het dichtst bij het origineel komt ( d.w.z. qua raamindeling):

Onderaan zien jullie het betreffende rytuig. Deze zal gaan dienen als basis voor het te bouwen stuurstandrytuig, zoals jullie die op de eerdere foto zien.
Het achterste deel (met de vouwbalg) zal van een Lilliput Leichtstahlwagen komen en de cabine......moet ik nog even zien hoe ik dat doe.
Houd dit draadje in de gaten. Ik houd jullie op de hoogte.

Groetjes

Harry Stipkes

PS Ja Joost, het is zeker een heel fraai boek. Zeer de moeite waard. Zeker als je in het door mij gekozen tijdvak rijdt.
veel succes en ik zal het zeker in de gaten houden en kun je mij mischien het ISDN nr geven van dat boek ik heb zelf ook een Bde 4/4.

groet joost
Gelogd

Kroko14253

  • Gast
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
« Reactie #14 Gepost op: zondag 10 februari 2008, 14:11:17 »

Hallo Joost,

Hier de gegevens van het boek:
Titel:   Die Leichtstahlwagen der schweizerischen Bundesbahnen (normalspur)
Auteur: Karl Emmenegger
Uitgever: Pharos Verlag Hansrudolf Schwabe AG
ISBN: 3 7230 0236 6

Veel succes met zoeken.

Groetjes

Harry Stipkes

PS Heb je misschien belangstelling in een lijst met SBB/BLS boeken die ik heb?

« Laatst bewerkt op: zondag 10 februari 2008, 20:20:26 door Kroko14253 »
Gelogd

Kroko14253

  • Gast
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
« Reactie #15 Gepost op: maandag 11 februari 2008, 20:09:14 »

Hallo,

Bij nader inzien zal ik de net gekochte 2e hands Seetal-(OeBB) wagen maar laten liggen. Waarom? In vergelijking met de Lilliput Leichtstahlwagen zijn de raamhoeken veel kleiner. Als ik dan het blauwe rytuig als basis ga gebruiken krijg ik ramen met verschillende raamhoeken, als ik hem met de motorwagen koppel of een Lilliput tussenrytuig gebruik. En dat wil ik natuurlijk niet. Het moet wel een mooi geheel vormen.
Nou dat wordt dus veel zaag-en lijmwerk om tot de vereiste raamindeling van de stuurstand te komen. Vergt een goede planning, maar dat zal niet zo'n probleem worden.

Groetjes

Harry Stipkes
Gelogd

joostboudewijns

  • Gast
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
« Reactie #16 Gepost op: maandag 11 februari 2008, 22:00:57 »

veel succses ermee en we willen natuurlijk de voortgang volgen :D
Gelogd

Re460

  • Gast
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 12 februari 2008, 21:48:14 »

Hallo Joost,

Heel mooi model, zit hier de 3-polige motor met kogellagers al in?
Lijkt mij ook wel wat. Waar heb je deze gekocht en wat heb je betaald? (als je dit kwijt wil natuurlijk).
Echt mooi met de binnenverlichting nu de Preiser-figuren er nog in.
Erwin
Gelogd

joostboudewijns

  • Gast
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 12 februari 2008, 23:12:58 »

Hallo Joost,

Heel mooi model, zit hier de 3-polige motor met kogellagers al in?
Lijkt mij ook wel wat. Waar heb je deze gekocht en wat heb je betaald? (als je dit kwijt wil natuurlijk).
Echt mooi met de binnenverlichting nu de Preiser-figuren er nog in.
Erwin
heb je het over mijn model of die van kroko we hebben er beide namelijk 1 :D
Gelogd

Re460

  • Gast
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 13 februari 2008, 06:56:48 »

Over beiden, erg mooie foto bovenaan.
Heeft het model een wit of rood sluitsein?
Hoe zijn de rijeigenschappen van het model op Marklin-rails.
En wat moet zo iets kosten?
Erwin
Gelogd

joostboudewijns

  • Gast
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 13 februari 2008, 07:45:17 »

Over beiden, erg mooie foto bovenaan.
Heeft het model een wit of rood sluitsein?
Hoe zijn de rijeigenschappen van het model op Marklin-rails.
En wat moet zo iets kosten?
Erwin
sluitlichten heeft die van mij(nog)niet.
en hij rijdt natuurlijk erg mooi ik had alleen wel een modernere motor verwacht.
maar zoals altijd bij HAG alles is perfect!de prijs ook.
ik heb er in totaal 500 aan besteed maar dat kwam omdat er een hoop omgebouwd moest worden omdat hij niet digitaal is.

gr joost
Gelogd

Re460

  • Gast
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 13 februari 2008, 11:44:21 »

Mooi model maar erg veel geld en dan moeten de sluitlichten er ook nog in.
Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Gefeiliciteerd met de aankoop.
Erwin
Gelogd

joostboudewijns

  • Gast
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 13 februari 2008, 17:30:48 »

Mooi model maar erg veel geld en dan moeten de sluitlichten er ook nog in.
Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Gefeiliciteerd met de aankoop.
Erwin
ik ga denk ik geen sluitlichten maken die maak ik wel in de leichtstahl wagens :D
Gelogd

Kroko14253

  • Gast
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
« Reactie #23 Gepost op: woensdag 13 februari 2008, 19:00:53 »

Hallo,

Mijn model heeft ook (nog) geen sluitlichten. Misschien later nog in de stuurstand, maar zover is het nog niet.
Zoals Joost al schreef: HAG modellen zijn niet goedkoop, je krijgt er wel veel kwaliteit voor terug. Mijn BDe 4/4 heb ik in 1992 gekocht, als 1 van de eerste niet-Mrklin modellen in mijn collectie. Hij is dus al 15 jaar.
Er zit een 3-pool anker in de motor. Dat hoeft niet, want hij loopt echt prachtig. Ik heb hem voor analoog bedrijf gekocht en vorig jaar zelf omgebouwd naar digitaal. Daarvoor had ik een vervangende permanent-magneet en een nieuw anker bij Keuterman besteld en ingebouwd. De Preisertjes zullen ongetwijfeld ook nog wel komen.

Groetjes

Harry Stipkes
Gelogd

Re460

  • Gast
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
« Reactie #24 Gepost op: woensdag 13 februari 2008, 20:22:37 »

Mooi model. Wat voor decoder heb je ingebouwd en waarom moest het anker worden vervangen? Zelf heb ik 3 HAG-modellen omgebouwd naar digitaal met lokpilot3, hierbij het bestaande 3-polige anker niet vervangen. loopt geweldig.
Erwin
Gelogd

Blausee-Mitholz

  • Gast
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
« Reactie #25 Gepost op: woensdag 13 februari 2008, 20:34:40 »

HAG heeft alleen maar 3-polig ankers. (of is moet het laatse jaar een vernieuwing gemist hebben) 5-polig kennen ze niet.

Mvg, Johan.
Gelogd

joostboudewijns

  • Gast
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
« Reactie #26 Gepost op: woensdag 13 februari 2008, 20:47:31 »

bij moest het lokanker ook vervangen worden ik heb er nog 1 liggn hier :D
Gelogd

Kroko14253

  • Gast
Re: Ombouw HAG BDe 4/4
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 03 april 2008, 18:43:31 »

Hallo,

Ben vandaag begonnen met de bouw van de Bct 951. Hier zien jullie enkele delen voor de bouw van het rytuig:

Naast het uit elkaar gehaalde Lilliput rytuig heb ik nog een exemplaar, ook al uit elkaar gehaald, beide 2e hands gekocht. Helemaal vooraan de zelf gemaakte kopvorm, op deze foto een close-up ervan:

Hiervoor heb ik een stuk messing plaat gebruikt. Op de plaat werden eerst de diverse maatlijnen ingekrast (niet te sterk hoor, bovendien komen deze aan de binnenzijde) voor de ramen. Gaatje boren in de "ramen" en dan voorzichtig uitzagen met figuurzaag. Ik ben wat binnen de lijnen gaan zagen, vervolgens dan met vijltjes de ramen voorzichtig op maat vijlen. Nadat de ramen gevormd zijn, heb ik de platte vorm verder uitgezaagd en bijgevijld. En dan het lastige buigen van de hoeken tussen de ramen en de knik bij de overgang. een beetje goed corrigeren, een plaatje voor de achterkant maken en deze als achterwand aan de kopvorm solderen.

Nou, de eerste stap is gezet in deze ombouw.

Groetjes

Harry Stipkes
Gelogd

Re460

  • Gast
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
« Reactie #28 Gepost op: donderdag 03 april 2008, 20:33:51 »

Harry we zullen je voortgang met interesse volgens. Het begin is veelbelovend heel veel succes!
Erwin
Gelogd

joostboudewijns

  • Gast
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
« Reactie #29 Gepost op: vrijdag 04 april 2008, 20:36:40 »

Harry,
het ziet er(tot nu toe :lol:)heel goed uit vooral de kop ziet er proffesioneel uit.
veel succses verder en hou ons op de hoogte natuurlijk.

groeten joost
Gelogd

Kroko14253

  • Gast
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
« Reactie #30 Gepost op: zaterdag 05 april 2008, 21:46:43 »

Hallo allen,

Vandaag weer bezig geweest met de kopvorm voor de BCt:

Op de basis is een 2e plaatje aangebracht. Hierdoor wordt de kopdeur zichtbaar. Links naast de kop ligt een dunne strip voor op dit plaatje. Er zal ng een smalle strip op komen en dan is de ingeklapte vouwbalg er ook. Onder de kop ligt de bufferbalk, klaar voor montage. Hierin zijn de gaatjes voor de diverse leidingen, koppeling en buffers aangebracht. Aan de bufferbalk zitten 2 zijstukjes die dan aansluiten op de kopvorm. Dat aangebracht, ziet er dan zo uit:


De bufferbalk zit op zijn plaats onder de kopvorm. Om de ronde vormen in de onderste deel te krijgen, werden er een paar inkepingen in de onderrand gemaakt. Daardoor kan het gebogen worden. Een extra dun plaatje aan de binnenkant vastgezet, kan dan dienen, om de buitenrand verder op te vullen met soldeer, en dat kan dan weer glad gevijld worden en dan heb je een mooie ronde vorm.

Alles is netjes afgewerkt en glad gevijld. Het opvullen vergt wel wat geduld en soldeer, maar na het vijlen ziet het er gladjes uit. Verder heb ik onder de bufferbalk nog een stukje hoekprofiel gesoldeerd.
Bovenaan de eerste foto is nog een stukje zichtbaar van een gedeelde bovenbouw van een Lilliput Leichtstahlwagen-model. Dit deel vormt het achterste deel van het rytuig.

Groetjes

Harry Stipkes
Gelogd

Blausee-Mitholz

  • Gast
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
« Reactie #31 Gepost op: zaterdag 05 april 2008, 23:22:55 »

Puik werk Harry  8)

Mvg, Johan
Gelogd

Kroko14253

  • Gast
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
« Reactie #32 Gepost op: zondag 06 april 2008, 21:47:15 »

Daar ben ik weer met een update:

Vandaag de rand van de ingeklapte overgang gemaakt. Deze is van heel dun messing plaat gemaakt. Rechte lijnen licht inkrassen, voorzichtig de binnenkant uitzagen (kon nog net). Vervolgens heb ik onderdeel uitgesneden door iets buiten de ingekraste lijnen te snijden met een Stanley mesje. En dan voorzichtig op maat vijlen met kleine vijltjes. Het nokje aan de bovenrand was wel een beetje lastig. Dit onderdeel  eerst aan de bovenrand vast gezet en dan de rest vast solderen. Dat ziet er dan zo uit:

Hier kunnen jullie goed zien dat het nu goed op het voorbeeld begint te lijken.
Vervolgens heb ik in een klein stukje messing strip, waarin ik 5 pseudo-bevestigingen heb gedrukt (met een botte centreerpen) aan de rechter kant, onder het raam bevestigd, net als bij het voorbeeld (slecht te zien op foto). Toen heb ik gaatjes geboord voor de koplampen. Ik heb hiervoor een messing buisje van 2,4 mm buiten doorsnede en 1,8 mm boring gebruikt. Hierin kan ik dan een lichtleider aanbrengen. De stukjes buis zijn aan de binnenkant van de kopvorm vast gesoldeerd. En dat ziet er dan zo uit:
buitenkant:


binnenkant:


Het boren van de gaatjes voor de lampen was op zich niet lastig. alleen de bovenste wel. Daar zitten er 2 vlak naast elkaar. De gaatjes zijn hier precies op de goede afstand van elkaar geboord. Onder de onderste lampen zitten 2 plaatjes om de opening tussen kopvorm en bufferbalk op te vullen.
Ter info: gebruikte materialen: 0,2/0,3/0,5 mm dik messing plaat, buismateriaal, hoekprofiel 2x2 mm, 180 en 145 graden soldeer, bout 60 W (regelbaar) en diverse gereedschappen.

Toedeloe

Harry Stipkes
Gelogd

F.P.Vonk

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
« Reactie #33 Gepost op: dinsdag 08 april 2008, 00:08:42 »

Hallo Harry, succes met de ombouw, ziet er mooi uit. Vind het zelf ook een pracht model. Het heeft wel iets.

Fred Vonk
Gelogd
F.P.Vonk

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
« Reactie #34 Gepost op: dinsdag 08 april 2008, 21:18:46 »

He Harry, jij bent een echte modelbouwer zeg, respect hoor. 8)
Haal je de maten voor de na/ombouw allemaal uit het "Die leichtstahlwagen"?
Gebruik je buiten de figuurzaag en veilen nog ander speciaal gereedschap?
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

Kroko14253

  • Gast
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
« Reactie #35 Gepost op: woensdag 09 april 2008, 20:33:14 »

Hallo Ad,

In het boek staan voor elk rytuig een tekening met veel (echte) maten. Maar lang niet alle maten staan er op/in. Voor mijn project heb de betreffende tekening gekopierd naar 1:87 modelgrootte. Zo kun je dan andere maten met een (in mijn geval een schuifmaat) aflezen, uit de tekening meten.

Nee, ander speciaal gereedschap heb ik niet. Buiten de figuurzaag en vijltjes gebruik ik nog: diverse (platbek)tangetjes, stanleymesje, miniboormachine met slijp/schuurschijven, boortjes, handboortje, derde-handje, kleine bankschroef, glasvezelpotlood en Roco-blok voor reiniging van te solderen plaatsen, soldeerbout 60 W (regelbaar) met 180 en 145 graden soldeer, pincet,....dat is het zo'n beetje. Op Intermodellbau, volgende week, zal ik even kijken voor een kleine verstekbak. Dat moet ik eigenlijk nog hebben.

Heb net nog even enkele handgrepen aangebracht en de deurklink in de overloopdeur. Nog een paar kleine dingetjes en de kop is klaar. Tegen die tijd verschijnt er wel weer een foto.

Groetjes

Harry Stipkes
Gelogd

Kroko14253

  • Gast
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
« Reactie #36 Gepost op: donderdag 10 april 2008, 20:17:06 »

Hallo,

Nou vandaag even de laatste details aangebracht:


De deurklink, handgrepen onder de ramen en de "geleiders" zijn gemaakt van 0,5 mm messing draad. De overgangklemmen heb ik zo gemaakt: een smalle strip uit de restantendoos werd tot 1 mm breedte gevijld. Daardoor ontstaat automatisch een rechte hoek. Vervolgens voorzichtig afknippen en met 2 tangetjes een knik aanbrengen. Het aansolderen was nog het lastigste, maar het is gelukt.
De kop is nu klaar om schoongemaakt (lees gezandstraald) te worden.
Komende week zal weinig van bouwen komen omdat ik bijna de hele week weg ben. Intermodellbau h.  :D :D

Groetjes

Harry Stipkes
Gelogd

Kroko14253

  • Gast
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
« Reactie #37 Gepost op: dinsdag 15 april 2008, 20:14:40 »

Hallo,

Voordat ik naar dortmund vertrek, toch nog wat tijd gevonden om aan de delen voor de BCt-bak te werken:



Op de voegen komen dus de smallere ramen. Het ge-arceerde deel wordt nog verwijderd. De delen liggen in de goede volgorde. Het dak is ingekort en zal dienen, om de verschillende stukken aan elkaar te lijmen. Ter versteviging zal ik aan de binnenkant van de voegen nog een stukje strip lijmen. De voegen worden dan opgevuld en glad geschuurd. Links ligt nog een deel voor een setje deuren. Hier komen 2 2-delige klapdeuren. Dit deel (net als de onderste) moet dus nog ingekort worden. De rechtse blijft zo, hier komen de 2 3-delige klapdeuren, die hier al zaten. De kleinere ruiten worden op maat gemaakt; ook dat wordt dus nauwkeurig werken. Ik heb al even de bodem erbij gehouden en die behoeft weinig bewerking. Maar dat komt later nog. Het blokje hout onder het deurdeel is aan alle kanten haaks (90 graden) gevijld. Deze dient dan om de voegen goed recht te maken zodat ze goed op elkaar aansluiten. Als alles dan aan elkaar gelijmd is, maak ik het dak boven de cabine af.
Wat betreft verlichting: Ik denk dat ik er LED's ga inbouwen.

Na Dortmund ga ik verder met bouwen.

Groetjes

Harry Stipkes
Gelogd

joostboudewijns

  • Gast
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
« Reactie #38 Gepost op: dinsdag 15 april 2008, 22:27:37 »

Heey Harry,
Het ziet er echt top uit mn complimenten!!
Ik vind het heel knap dat jij dit allemaal zo doet ga zo door!!
Veel plezier in dortmund en laat wat CH spul voor mij over :lol:

BTW:was jij bij Railz?

groeten joost
Gelogd

Kroko14253

  • Gast
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
« Reactie #39 Gepost op: woensdag 30 april 2008, 21:10:15 »

Hallo allemaal,

Ik ben weer wat opgeschoten met de bouw van de BCt:



Ik heb 2 rytuigen gebruikt nl. Liliput 387704 en 387404.
links bovenaan zien jullie een versmald deurdeel met daaronder het oorspronkelijke, reeds gesplitste deurdeel. Bovenaan liggen dan de uitgezaagde delen van de 2 rytuigbakken in de juiste volgorde. Aan de binnenkant van de bakdelen wordt een messing strip bevestigd voor versteviging. Het dak (van de 387704) is ingekort en reikt nu tot ongeveer boven het zijraampje in het messing front. De 3 gaatjes voor de dakventilatoren aan de cabine-einde worden dicht gemaakt en worden nieuwe gaatjes gemaakt op de juiste plaats. De onderlinge afstanden zijn nu veranderd. De 4 linkse nokjes zijn verwijderd, daarentegen worden de rechter 4 behouden. Het dak kan dan worden verwijderd als dat nodig is. Het deel boven het front wordt dan nog aangezet.
Onderaan ligt het frame en dat komt van de 387404. Reden is, dat de accubak dan precies op de juiste plaats van het rytuig zit. Verder zal het remwerk verbeterd worden. Ik denk, dat ik de reservoirs en ventielen hergebruik en dan de leidingen ga vernieuwen. In het frame is het originele gewicht weer terug geplaatst (gelijmd) De zijranden van het frame moeten deels verlaagd worden i.v.m. de messing strip aan de binnenkant van de bak.
Inmiddels ben ik begonnen met het lijmen van de bakdelen. Maar daarover later meer.

Groetjes

Harry Stipkes
Gelogd

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
« Reactie #40 Gepost op: donderdag 01 mei 2008, 01:31:16 »

Ziet er allemaal weer heel spannend uit Harry, zeer kunstig hoor. :D
Hoe krijg je de diverse onderdelen uit de bakken zo mooi haaks gezaagd?
Jouw foto's en het messingwerk doet me sterk denken aan die ombouwprojecten in de oude Marklin Magazines.

De overgangklemmen heb ik zo gemaakt: een smalle strip uit de restantendoos werd tot 1 mm breedte gevijld. Daardoor ontstaat automatisch een rechte hoek. Vervolgens voorzichtig afknippen en met 2 tangetjes een knik aanbrengen. Het aansolderen was nog het lastigste, maar het is gelukt.
Ik snap alleen bovenstaande uitleg niet, wat zijn overgangklemmen?
Kun je dit wat duideliker uitleggen?
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

Kroko14253

  • Gast
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
« Reactie #41 Gepost op: donderdag 01 mei 2008, 15:04:15 »

Hallo Ad,

Ja, ik weet niet precies hoe elk onderdeeltje in het echt genoemd wordt, maar het zijn die hele kleine "winkelhaakjes" net binnen de overgang.
(zie foto in berichtje van 10 april) Ze zitten boven- en onderaan de overgang.
Volgens mij dienen ze ervoor, om de vouwbalg ingeklapt te houden.

Het goed haaks maken heb ik gedaan door een blokje hout op bakbreedte te zagen en dan alle vlakken haaks vijlen. Blokje aan de binnenzijde van het afgezaagde deel zetten, klemmen en dan vlak vijlen.
Ik plaats nog wel even een fotootje straks.

Hier is de foto:


Groetjes

Harry Stipkes
« Laatst bewerkt op: donderdag 01 mei 2008, 17:38:03 door Kroko14253 »
Gelogd

Kroko14253

  • Gast
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
« Reactie #42 Gepost op: donderdag 01 mei 2008, 17:47:28 »

Hello again,

Schon wieder ein Bisschen weiter voran:



Bovenaan het frame, dat ik 2 mm korter heb gemaakt. Het ligt hier op de kop te drogen met het ijzeren gewicht als samenvoegmiddel.
Links ligt het front met de samengestelde vouwdeurdeel. De tussengelijmde (nu nog) witte strookjes plastic staan iets naar voren. Deze worden straks zwart geverfd en vormen dan de imitatie van de rubberen afdichting tussen de vouwdeuren. Hier niet te zien (andere kant) is een spiegel gemaakt.
Onderaan de samengestelde rytuigbak tot zover. Hier komt dus nog het front met de vouwdeurdeel aan.

(Ga eventjes eten nu)
(Mjammmmieeeeeee)

Hallo daar ben ik weer

In de binnenkant van de rytuigbak kunnen jullie n van de 2 messing strips zien, die ter versteviging zijn aangebracht. De voegen worden nog opgevuld en glad geschuurd. En dan moet het ene eind van het frame nog aangepast worden.

Groetjes

Harry Stipkes
« Laatst bewerkt op: donderdag 01 mei 2008, 18:45:33 door Kroko14253 »
Gelogd

Kroko14253

  • Gast
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
« Reactie #43 Gepost op: vrijdag 02 mei 2008, 20:13:36 »

Hallo mensen,

Vandaag een tegenvaller(tje) gehad. Ter controle het dak op de rytuigbak gezet, blijkt het toch niet zo goed te zijn gegaan.  :evil: :evil:
De bak bleek niet goed aan te sluiten op het dak. Had ik de bak nog wel op een platte ondergrond gebouwd. Toch niet zo plat geweest, geloof ik.
Maar goed, ik heb alle onderdelen maar weer voorzichtig los gemaakt, schoon gemaakt en wederom aan elkaar gelijmd. Nu had ik eerst het dak aan het grote rytuigdeel bevestigd. Aan het dak zaten nog vier nokjes voor de bevestiging. Je moet alleen er voor zorgen dat de delen nu niet aan het dak gelijmd worden, anders kan het dak er niet meer af, voor de binnenvelichting.



De laatst aangebrachte delen liggen te drogen totdat de lijm uitgehard is. Tot die tijd worden ze bij elkaar gehouden met wasknijpers. n van de deurdelen bleek ook niet helemaal goed recht te zijn, dus die heb ik ook even gecorrigeerd. Als het geheel dan goed gedroogd is, wordt er aan de binnenzijde van de bovenrand (van de rytuigbak) nog een extra metalen strip bevestigd.

Zoz zien jullie maar weer, er gaat altijd wel iets niet goed. Is niet erg, leer je weer van.

Groetjes

Harry Stipkes
Gelogd

Kroko14253

  • Gast
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
« Reactie #44 Gepost op: zaterdag 03 mei 2008, 21:16:30 »

Hallo,

Foto van de rytuigbak "in het nieuw":



Hier zien jullie de hermonteerde rytuigbak voor de BCt. Het ziet er nu veel beter uit, sluit mooi aan het dak aan en het geheel is netjes recht. In het zijraam, geheel rechts, zit de spiegel. Zelf gefabriceerd uit een stukje messing en stukjes draad. Nu de voegen dicht maken en glad schuren. En natuurlijk het dak afmaken. Dat wordt het volgende klusje.

Vanmiddag een verlichtingsstrip van Digirails (die met warm-witte LED's) Binnenkort zal ik die strip inkorten en in de motorwagen inbouwen. Kijken of dat beter staat. En ik heb nog 2 extra Leichtstahlrytuigen van Liliput gekocht bij Wentink Occasions die ik tijdperk III gerichte opschriften ga geven. Het betreft hier oudere versies van de rytuigen. Ze zitten in een oudere doos en de kleur is donkerder dan van de recente versie.

Groetjes

Harry Stipkes
Gelogd

joostboudewijns

  • Gast
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
« Reactie #45 Gepost op: zaterdag 03 mei 2008, 21:22:55 »

Harry,

in 1 woord GEWELDIG.

Echt super zoals jij dit allemaal doet ik ben diep onder de indruk 8)

Veel succses verder je schiet al aardig op!

gr joost
Gelogd

Re460

  • Gast
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
« Reactie #46 Gepost op: zondag 04 mei 2008, 11:55:13 »

Harry, erg indrukwekkend deze ombouw/zelfbouw. Zo te zien heb je 2 rechterhanden. Als dit model nu goed is gelukt mag je er voor mij ook een bouwen.
Waar haal je de benodigde transfers vandaan?
Ik blijf deze ombouw met veel belangstelling volgen.
Erwin
Gelogd

AlbertJan

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
« Reactie #47 Gepost op: zondag 04 mei 2008, 12:32:30 »

Hallo Harry.
In n ruk en ademloos dit hele draadje eens aandachtig doorgelezen!
Ongelooflijk wat je allemaal moet doen om zo'n rijtuig om te bouwen naar de door jou gewenste uitvoering!
Petje af voor dit geweldige stukje modelbouw en, ondanks de tegenslagen, het geduld om tegenvallers weer op te lossen! 8)

Veel succes.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Gelogd
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!!

joostboudewijns

  • Gast
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
« Reactie #48 Gepost op: zondag 04 mei 2008, 13:59:14 »

Waar haal je de benodigde transfers vandaan?

Erwin
Ik denk dat de transfers van TL-decals zijn maar dat kan ik natuurlijk niet zeker weten :lol:

Of ze zijn zelfgemaakt kan ook nog!
Gelogd

madmenno

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • - Vereniging Spoorgroep Zwitserland -
Re: Ombouw HAG BDe 4/4//Leichtstahlwagen
« Reactie #49 Gepost op: zondag 04 mei 2008, 15:07:37 »

Hoi Harry,

Ik ben echt helemaal onder de indruk van jouw vorderingen....
Echt geweldig om te zien hoe gedetailleerd en nauwkeurig je alles aan het maken bent.

Ga zo door zou ik zeggen :)

Groetjes,
Menno
Gelogd
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 1.818 seconden met 23 queries.