Nieuws: Belangrijke informatie over foto's gehost bij Tinypic. Klik om het topic hierover op het forum te lezen.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  Ontwerpsoftware
| | |-+  welke ontwerp software???

Poll

Welk baanplan onwerpprogramma vinden julie het handigst?

Anyrail (voorheen Drail)
Wintrack
Winrail
3d-Modeltreinen
3rd-Track It
Busch PC-Rail
Raily
Overige
Railmodeller
Scarm

Pagina's: 1 2 [3]   Omlaag

Auteur Topic: welke ontwerp software???  (gelezen 67005 keer)

Kaleb

• Stamgast
  • Stamtafel Mijnstreek en Gebrooker Baan
    • Mijn baan
Re: welke ontwerp software???
« Reactie #100 Gepost op: maandag 24 april 2017, 22:24:53 »

Ik gebruik anyrail. Nog geen problemen mee ondervonden.
Groetjes,
Henk (Kaleb)

Mijn baan in aanbouw: Gebrooker Baan (C-rails, ECoS en Koploper)
Vaste bezoeker van de Stamtafel Mijnstreek

Catje

• Toffe Gast
  • Ik leef als ik lach. en lach als ik leef
« Reactie #101 Gepost op: dinsdag 25 april 2017, 00:02:28 »

Ik gebruik naar alle tevredenheid Scarm.
Heb met dit programma, mijn huidig baanontwerp getekend.

mvg,Willy

Digitale besturing met CS3, ÖBB materieel van Märklin, Jägerndorfer, Roco, Railad, Stängl HOe.

Janvis

• Stamgast
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #102 Gepost op: vrijdag 05 mei 2017, 10:32:46 »

Ik gebruik Wintrack. Waarom? Toen ik er mee begon kende ik geen andere programma's en het is me altijd goed bevallen.
Groeten Jan Willem

richendiesel

• Nieuwe Gast
« Reactie #103 Gepost op: dinsdag 06 juni 2017, 22:24:57 »

Ik gebruik 3D train Studio. Bijna alle modeltreinmerken zijn in de bibliotheek opgenomen. Met de probeerversie kun je slechts 150 onderdelen opslaan, echter de proversie kost slechts 39 euri. Erg leuk aan dit programma is dat je in 3d status diverse animaties kan weergeven. Draaiende molens, schommelende kinderen, rijdende auto's en fietsen. Ook alle treinstellen kun je laten rijden en kun je ook nog eens vanuit de cockpit meekijken. Het is ook mogelijk een lijst af te drukken van de benodigde rails en wissels. 

LibertyCity

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #104 Gepost op: maandag 25 november 2019, 17:14:23 »

Vanwege mijn aanstaande verhuizing wil ik graag mijn toekomstige baan gaan ontwerpen. Tijden veranderen dus ook de software. Ik maak gebruik van een Windows PC.

Wat ik mij afvroeg, is er ook een softwarepakket (en het hoeft geen freeware te zijn) wat bijvoorbeeld een recht stuk zelf af kan maken met de beschikbare railstukken uit de bibliotheek?

Ik hoop dat mijn vraagstelling zo duidelijk is. Mijn vraag is gevoelsmatig lastig te formuleren  :thumbup:

3 rail wisselstroom | Marklin K-rails | Viessmann TMC's | Viessmann 5211 Magneetartikel-decoder | Tijdperk IV, V & VI | Thema baan: mijn eigen woonplaats met een flinke dosis eigen fantasie | beginner

basjuh1981

• Stamgast
  • Den Haag Staatsspoor 1900
    • Testbaan "Die Sauerlandbahn"
« Reactie #105 Gepost op: maandag 25 november 2019, 20:23:15 »

@citaat WinTrack heeft zo'n functie.
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Mijn YouTube-kanaal

speeltmettreintjes

• Stamgast
  • IIIb
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
« Reactie #106 Gepost op: dinsdag 26 november 2019, 09:03:30 »

@citaat Inderdaad, en die functie heet "Gleise automatisch verbinden".

Het werkt voor rechte stukken en voor bochten. Let wel, de functie is nuttig, maar niet zaligmakend. Voor korte rechte stukken werkt het uitstekend. Voor bochten vind hij echter lang niet altijd een oplossing, zelfs als er wel een bestaat, maar áls hij iets vindt, past het ook. Soms 'sjoemelt' hij wel een beetje met de hoeken. Zolang dat niet meer dan enkele tienden van een graad is, kan dat prima.

Hieronder zie je een toepassing. Als eerste selecteer je een open raileinde. In dit geval is dat de 224, het einde is nu een rood streepje.

Daarna roep je de functie op (via het menu of met de shortcut Ctrl+B) en direct daarna klik je op het andere open einde. Daarop verschijnt de onderstaande dialoog. Klik op "Suche fortsetzen" en hij begint met zoeken. Het resultaat verschijnt op het scherm, waarna je eventueel opnieuw "Suche fortsetzen" kunt klikken en dan zoekt hij een volgende passende oplossing.

Hoe goed het precies past, krijg je niet te zien. Als je dat wilt weten, moet je het zelf controleren. In het onderstaande plaatje is de te overbruggen afstand 562,3 mm. Je kunt bij de instellingen de tolerantie opgeven. Bij mij staat die op 2 mm, en dan vindt WinTrack als oplossing 24172/24236/077/077. Dat past prima, de afwijking is maar 0,5 mm.
Als ik de tolerantie verander naar 3 mm, vindt Wintrack als oplossing 24188/24188/094/094. Nu is de afwijking 2,7 mm, netjes binnen de opgegeven tolerantie. Als ik echter "Suche fortzetzen" klik, krijg ik meteen de melding dat er geen andere oplossingen zijn. In de eerste plaats is dat al vreemd omdat 3x24188 toch echt exact even lang is, en veel goedkoper. Ten tweede vind ik het vreemd dat de duurdere maar beter passende oplossing 24172/24236/077/077 bij een tolerantie van 3 mm helemaal niet meer wordt getoond.

Kortom, als je deze functie gebruikt, zorg dan dat de toleranties klein zijn en als hij een oplossing geeft, controleer dan hoe goed die past. En als het om een bocht gaat en de functie geeft géén oplossing, hou er dan rekening mee dat er wel degelijk eentje zou kunnen zijn.
Groeten, Rob                              Mijn baan

basjuh1981

• Stamgast
  • Den Haag Staatsspoor 1900
    • Testbaan "Die Sauerlandbahn"
« Reactie #107 Gepost op: dinsdag 26 november 2019, 11:15:22 »

@citaat Ik gebruik versie 10. Daar heb je de optie niet om een aantal mm afwijking in te geven.
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Mijn YouTube-kanaal

speeltmettreintjes

• Stamgast
  • IIIb
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
« Reactie #108 Gepost op: dinsdag 26 november 2019, 13:24:37 »

In versie 14 doe je dat in de dialoog "Einstellungen", tabblad "Toleranzen".
Groeten, Rob                              Mijn baan

ant70

• Gast
« Reactie #109 Gepost op: dinsdag 26 november 2019, 15:33:09 »

Dat is niks nieuws, dat zit er al in sinds mensenheugenis, hier bijvoorbeeld in versie 8: