Nieuws:

Kom je ook op zaterdag 17 oktober naar de De stichting 3rail Gastendag 2026 bij de MSG in Den Bosch?

Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)

Gestart door martin maandag 22 augustus 2016, 18:09:30

Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Erg leuk filmpje, Martin.
Der Roter Pfeil kan je trouwens beter van HAG hebben dan (de oude) van Märklin met z'n te kleine wieltjes.
De HAG-Pfeil rijdt hier ook rond, oorspronkelijk een DC-uitvoering die ik heb omgebouwd naar 3-rail-AC.

Als het maar Zwitsers is.

Mooi filmpje van je Zwitsers materiaal Martin. :favorite:

Groet Michel

US rail .. what else?

Martin,

Zeer geslaagd filmpje van je mooie vintage baan! En Zwitsers materieel is natuurlijk altijd top :thumbup:.

Groeten,
Wico
20260722_110104.jpg
Hier zien jullie een line-up van treinen die niet uit een Märklin doos komen. Het zijn de treinen uit mijn digitale NS-perioden. Heb ze na 20 jaar weer eens uitgepakt en op de rails gezet. Om ze te laten rijden op de analoge baan moest ik eerst alle decoders weer in de fabrieksinstelling zetten. Ik had ze vroeger allemaal in digitale mode gezet dus zonder analoog. Dat was toen beter, reden weet ik ook niet meer precies. Dus heb mijn oude centrale aangesloten op een stukje rails en heb alles gereset.
20260722_141314.jpg
Daarna reden de meeste best wel weer aardig, ondanks hun lange stilstand.
20260722_110134.jpg
Het is jammer dat de Piko hondekoppen de bocht niet kunnen maken op de oude metalen bruggen, en wissellantaarns kunnen ze ook niet van afblijven.
20260722_110409.jpg
Deze kan helaas ook niet over de brug
20260722_110221.jpg
Deze gaat blijkbaar naar het pitoreske Zoetermeer, waar ik vroeger ook gewoond heb  :)
Als het allemaal weer een beetje soepeltjes rijd zal ik weer eens een filmpje maken

Groetjes, Martin

Waar een wil is, is een spoor

Mooie locs en treinstellen Martin :favorite: Helaas dat de hondkoppen niet de bocht kunnen maken :( Kunnen ze wel andere rondjes rijden of niet?
Citaat van: Adriaan_Berg op woensdag 22 juli 2026, 15:18:28Mooie locs en treinstellen Martin :favorite: Helaas dat de hondkoppen niet de bocht kunnen maken :( Kunnen ze wel andere rondjes rijden of niet?

Ze zouden een alternatieve route kunnen rijden als ik in het station of vlak voor de brug een overloopwissel er in zou kunnen frotten. Maar dat is met deze nostalgische railsoort niet zo makkelijk, ik kan alleen maar kiezen uit 1 soort nogal lompe wissel (oke 2, links en rechts). Met K-rails of C-rails of desnoods M-rails, was het makkelijker op te lossen.
Maar als vervoer per hondekop toch noodzakelijk is dan kan ik altijd nog de oude Trix hondekop inzetten. Die heeft geen moeite met krappe bochten en grove wissellantarens.
 20260723_084706.jpg
Dat komt omdat hij niet op schaal is, hij is behoorlijk ingekort, zoals dat vroeger wel de gewoonte was. Hij rijd best wel aardig, maar niet zo soepel en geruisloos als een Piko. De motor van Trix klinkt alsof hij grint aan het malen is. Maar er zijn tegenwoordig ook (betere) vervangingsmotoren voor, misschien dat ik die eens ga aanschaffen.

groetjes, Martin
Hierbij dan de beloofde bewegende beelden
groetjes Martin

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Martin.

Nostalgie ten top  :thumbup:  :thumbup:
Heerlijk om die hondenkoppen hun rondjes te zien rijden op een Old skool M-rails baan!  :cool:

Groeten,

Erik.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Martin,

Wat een heerlijke baan  :thumbup: :thumbup:
Leuk om al dat Nederlandse materiaal te zien rijden :favorite:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 01 augustus 2026, 10:56:54Leuk om al dat Nederlandse materiaal te zien rijden :favorite:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Het is altijd leuk om treinen te zien rijden :)  Al realiseer ik me wel dat mijn baan er niet echt nederlands uitziet. Maar dat maakt mij niet zo veel uit, vorige keer waren het Zwitserse treinen, dan weer Zweedse, of zelf Amerikaanse. Ik ben niet bepaald eenkennig bij het aanschaffen van treinen. In het verleden heb ik wel eens getracht een puur Nederlandse baan te maken. Viel toen nog niet echt mee, er was niet zo veel nederlands spul te koop als nu. Ik had wel Sommerveld portaalmasten, NS-seinen, roestig gemaakte K-rails, veel spul van Artitect enz. Heb nog een paar foto's gevonden van toen.
nl001.jpg

nl002.jpg 

nl003.jpg

groetjes. Martin
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Geweldige foto's Martin, dat smaakt naar meer  :)

Bedankt voor het delen  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman 

@citaat @citaat Dat is inderdaad een hele Nederlandse baan Martin :favorite: 
Zeer klassiek allemaal vormgegeven :thumbup:
Vandaag heb ik geprobeerd om een paar lange goederentreinen te laten rijden. 20 gesloten 2 assige goederenwagons is voor een BR 044 in principe geen probleem, zelfs niet als hij moet klimmen, maar voor het spektakel heb ik er 2 voorgezet. Een andere BR 044 trekt een autotransporttrein met 44 Ford Taunussen 12M.
Kijk maar en laat het geluid maar uit  :)
groeten, Martin

Citaat van: martin op dinsdag 18 augustus 2026, 15:05:48Ford Taunus 12M
Dat zijn leuke wagentjes :thumbup:
En 20 wagons is een hele hoop, dat smoelt lekker zou iemand zeggen  :D
Citaat van: Adriaan_Berg op dinsdag 18 augustus 2026, 17:12:52Dat zijn leuke wagentjes :thumbup:
En 20 wagons is een hele hoop, dat smoelt lekker zou iemand zeggen  :D

Ja, het zijn zeker leuke wagentjes, lekker nostalgisch, mijn opa had er vroeger ook een.
20260819_092731.jpg

12m.jpg
bron: Auto Motor Klassiek
En zo zag hij er in het echt uit. Hij werd ook wel de 12M Wereldbol genoemd. Omdat er een halve wereldbol op de motorkap gemonteerd was als een soort clownsneus

groeten, Martin

Hallo allemaal,
de laatste tijd weinig bouwaktiviteiten geweest op de baan, wel veel treinbewegingen dus daarom weer een filmpje.
Dit keer een E03 met een sleep TEE rijtuigen, een BR01 met personentrein, een E94 en een (rokende) BR044 met goederentreinen.
groetjes, Martin