Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in -dit topic-.

esu decorders programmeren Ecos 2

Gestart door marcel r zondag 17 januari 2016, 14:50:53

esu decorders programmeren Ecos 2
hoi

Ik ben van plan om enkele locs te gaan voorzien van esu decorders.
Nu heb ik gehoord dat je die via de pc kunt programmeren met ecos 2 programma
Wie is er in het bezit van dit programma en zou mij het een en andere kunnen laten zien/uitleggen.

En wie werkt met het programma itrains ,graag zou ik hierover ook meer willen weten

heb marklin h0  ,besturing control unit 6021 met trafo

groet marcel
Re: esu decorders programmeren Ecos 2
Voor zover ik weet kun je alleen met de locprogrammer programmeren via de computer. Als je wil programmeren met de Ecos kan dat alleen op de Ecos zelf. Maar dat is enkel hetgeen ik er van weet en kan dus maar zo anders wezen. Ik heb zelf een Ecos 1 en heb nog geen programma gevonden zodat ik op de PC via de Ecos mijn loc's kan programmeren.
De Ecos2 is een centrale en daarmee kan je ook decoders instellen.
Er is geen programma voor je PC wat Ecos2 heet om decoders in te stellen.
Wel is er de al eerder genoemde lokprogrammer waar wel een Windows programma bij hoort.
decoders programmeren kan direct via de ecos of de esu lokprogrammer + pc en de daarvoor bestemde sorftware: lokprogrammer 2 of 4 (beiden te downloaden van de esu website)
je kunt deze programma's ook virtueel gebruiken, d.w.z. alleen met pc: het programma laat dan de gewenste instellingen voor de diverse cv'sz ien die je vervolgens een voor een via de ecos instelt
met doe zoekfunctie kun je daarover beslist een en ander vinden op het forum
gebruik je de lokprogrammer dan stelt deze de gewenste waarden op de verschillende cv's in
Met de laatste versie van de ECOS firmware kan ook via de PC en de ECOS centrale een CV geprogrammeerd worden. Zo ver ik weet is er echter nog geen software geschreven die openbaar beschikbaar is. Bijv. iTrain zal dit in een volgende versie kunnen.
hoi

stel dat ik een esu decorder programmeer met het ecos locprogramma systeem ,kan ik de loc dan wel bedienen met het systeem wat ik nu heb?
besturing control unit 6021 met trafo

Hoe sneller, hoe mooier!

Als je een locprogrammer heb regel je de CV's in met die programmer en een programma op je PC. Dan stel je in welke functietoetsen welke functie activeren. Als je dat ingesteld heb kan je die functies als het goed is allemaal gebruiken met de huidige centrale. Of je met de 6021 dan ALLE functies kan gebruiken of slechts een paar, dat moeten de experts maar even roepen.
Allereerst: 't geen decorder maar een decoder. (van decoderen)
En ja je kunt de ESU decoders instellen met een ESU lokprogrammer.
Je kunt met de 6021 alleen MM en MM1 dataformaat gebruiken, met lokadres  van 1 t/m 79 en slechts 4 lokfuncties.
Tevens is het aantal rijtappen beperkt tot 14.

Probeer een 2e hands Ühlenbrock Intellibox op de kop te tikken: Dan kun je het véél flexibelere DCC dataformaat gebruiken.
oke ,dank jullie allen voor de info

leest het esu ecos systeem mijn marklin decoders?
Alleen DCC decoders kunnen uitgelezen worden.
Dus als je Marklin decoders ook het DCC protocol kent is het antwoord ja.

Citaat van: Janvis op zondag 17 januari 2016, 15:05:01
Ik heb zelf een Ecos 1 en heb nog geen programma gevonden zodat ik op de PC via de Ecos mijn loc's kan programmeren.
Zelf een programma schrijven, dat heb ik ook gedaan.

Mvg,
Peter
mijn ecos leest ook mfx (=M4 protocol) decoders van märklin uit

Frankfurt (Main) Hbf

Citaat van: nobody op woensdag 20 januari 2016, 15:25:59
Allereerst: 't geen decorder maar een decoder. (van decoderen)
...
Tevens is het aantal rijtappen beperkt tot 14.
Trouwens, het is niet het aantal rijtappen maar rijstappen (stappen i.p.v. tappen)  :D :D :D
Een goede avond,

De Ecos leest zonder problemen Motorola en MFX decoders uit op het programmeerspoor.
Alsook DCC (maar dat wisten jullie al)
Mvg

Olivier 77

danku danku
Citaat van: Olivier77 op dinsdag 26 januari 2016, 20:55:31
De Ecos leest zonder problemen Motorola
Het Motorola (decoder) is niet uit te lezen, enkel kun je daar naar toe schrijven. Dat geldt overigens voor elke merk/type centrale.

EDIT, zie handleiding ECoS
Citeer18.4.1. CV?s Lezen
Is enkel mogelijk op het programmeerspoor en uitsluitend in DCC.

18.4.3. Programmeren op het hoofdspoor
Enkel voor DCC.
Bij programmeren op het hoofdspoor moet u in veld j) het actuele adres invoeren. In deze modus kunnen geen CV?s gelezen worden.

Mvg,
Peter