Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Digitaliseren Liliput 124 47 = NS 6402

Gestart door Annemia dinsdag 13 oktober 2015, 20:23:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digitaliseren Liliput 124 47 = NS 6402
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Digitaliseren Liliput 124 47 = NS 6402
Heeft iemand ervaring met het inbouwen van een decoder in deze loc.
Het is het model met twee motoren. Volgens mij zou een decoder moeten passen in de ruimte waar nu het omschakel-relais zit.
Ik heb er een handleiding bij en daar staat redelijk goed aangegeven waar welke aansluiting zit. Het zou dus niet zo moeilijk moeten zijn.
Alleen heb ik er nog wel wat vragen over.
Er staat dat bij het inbouwen van een decoder de diode voor het lichtwisselen beslist verwijderd moet worden.
Waar zit die, Weet iemand dat.

Verder staat dat op punt 4 licht en op punt 5 licht aangesloten moet worden.
Moet ik maar kijken wat voor en achter is en anders eventueel omwisselen?

Tenslotte, ik zou de originele lampjes willen vervangen door LED's. Zijn er oplossingen hiervoor, want de originele lampjes zitten aan de printplaat gesoldeerd en er is dus geen ruimte voor een andere oplossing.
Re: Digitaliseren Liliput 124 47 = NS 6402
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Digitaliseren Liliput 124 47 = NS 6402
Hoe kom je erbij dat deze lok twee motoren heeft?

De normale heeft er maar 1 en wel aandrijving op de assen zitten dus drie of vier.

Meestal heeft de 3-railvariant er drie, vanwege de sleper, maar twee motoren lijkt me ook niet eens passen in deze lok ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Digitaliseren Liliput 124 47 = NS 6402
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Digitaliseren Liliput 124 47 = NS 6402
Ik heb hem hier open staan en op de rollenbank gehad. Hij heeft echt twee motoren. En ze doen het beide.
Als je op dit forum zoekt naar deze loc, kom je ook wel tegen dat er eerst modellen met twee motoren zijn geleverd en later met één.
Het exemplaar dat ik heb is af fabriek als drie-rail geleverd!
Re: Digitaliseren Liliput 124 47 = NS 6402
Er zijn uitvoeringen geweest met twee n spoor motoren.

Persoonlijk zou ik niet aan de ombouw beginnen, maar gewoon een Piko kopen.
http://www.modeltreincenter.nl/nl/Piko-59822-Diesellocomotief-NS-6400
Deze zijn dan al digitaal en rijden prima.

Want ik ben bang dat een ombouw niet het gewenste resultaat gaat opleveren.

Groeten Sander
Re: Digitaliseren Liliput 124 47 = NS 6402
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Digitaliseren Liliput 124 47 = NS 6402
Okay duidelijk genoeg lijkt me, en dat wist ik dus effe niet.

Lijkt me inderdaad beter een ander model te kiezen, want het zal ook best een reden hebben gehad dat ze van 2 motoren naar 1 zijn gegaan.

Dat dan niet alleen het kostenplaatje meeweegt mag duidelijk zijn, ook digitaliseren is een stukje lastiger met 2 motoren in 1 lok.

Re: Digitaliseren Liliput 124 47 = NS 6402
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Digitaliseren Liliput 124 47 = NS 6402
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 13 oktober 2015, 20:51:49
Dat dan niet alleen het kostenplaatje meeweegt mag duidelijk zijn, ook digitaliseren is een stukje lastiger met 2 motoren in 1 lok.
Volgens een ander draadje op dit forum, of bij de buren, dat weet ik even niet meer, maakt het niet zoveel uit of je met de decoder één of twee motoren aanstuurt. Anderen hebben dat kennelijk al voor mij gedaan.

Nieuw kopen kan altijd nog. Deze loc heb ik nu en hij is eigenlijk nog als nieuw. Op Marktplaats is deze loc waarschijnlijk nauwelijks te slijten. Dus vandaar mijn gedachte om er een decoder in te stoppen.

Ik hoop dat er iemand meeleest die een antwoord weet op mijn vragen over de lichtaansluiting, de diode en de lampjes.
Re: Digitaliseren Liliput 124 47 = NS 6402
misschien moet je even foto's maken van het binnenwerk dan is er iets meer informatie!
Re: Digitaliseren Liliput 124 47 = NS 6402
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Digitaliseren Liliput 124 47 = NS 6402
Zal ik zo even gaan doen, maar kost wel wat tijd denk ik.
Re: Digitaliseren Liliput 124 47 = NS 6402
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Digitaliseren Liliput 124 47 = NS 6402
Hierbij wat foto's. Die geven denk ik een aardig beeld van het geheel.
Wat ik me afvraag, er staat in de handleiding dat de dioden verwijderd moeten worden.
Maar ik kan die nergens ontdekken. Tenminste wat ik zie is volgens mij een weerstand en een condensator.
Mocht de handleiding niet goed leesbaar blijken, dan heb ik ook nog wel een zwart-wit pdf bestand, maar dat kan ik hier niet bij de berichten plakken.
Re: Digitaliseren Liliput 124 47 = NS 6402
Goedenavond Annemia,

Ik heb dezelfde omgebouwd en hem rijdend gekregen, wel heb ik de printplaat verwijderd en de verlichting vervangen door ledlampjes. Ik zal wat foto's plaatsen dat is wat duidelijker.

Ik moet even kijken hoe ik de foto's kleiner ga krijgen.
Morgen zal ik dit proberen.
Gr Arjan
Re: Digitaliseren Liliput 124 47 = NS 6402
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Digitaliseren Liliput 124 47 = NS 6402
Goedenavond Arjan,
Bedankt voor je reactie. Ik ben benieuwd naar de foto's. Ook wil ik graag weten welke decoder je gebruikt hebt.
Groet,
Winus
Re: Digitaliseren Liliput 124 47 = NS 6402
Winus,

Ik heb een kuehn T125/T145 decoder gebruikt.
Ik krijg mijn foto's niet kleiner, blijf het proberen.

Voor het aansluiten van de decoder:
De rode draad naar de sleper
De oranje draad gaat naar de motor, deze draad doorverbinden naar de ander motor, niet kruisen, aan dezelfde kant aansluiten.
De grijze draad gaat naar de andere kant van de motor, ook doorverbinden naar de andere motor.
De draden solderen op de soldeereilandjes op beide motoren.
De zwarte draad gaat naar de wielen
Op deze decoder zijn 2 extra aansluitmogelijkheden om de bijvoorbeeld de sluitverlichting te kunnen schakelen, paars en groen.
Ik heb een rode led verlichting en een gele led verlichting gebruikt van digikeijs.
De witte draad gebruik je voor de verlichting aan de voorkant (1) van de loc.
De gele draad voor de andere kant (2).
De blauwe draad op de decoder aansluiten op alle verbruikers (verlichting) ik dacht dat dit de massa draad was maar blijkt dus de + te zijn en de andere draden zijn de - draden  :).

Gr arjan
Re: Digitaliseren Liliput 124 47 = NS 6402
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Digitaliseren Liliput 124 47 = NS 6402
Dank voor je beschrijving. Ik ben nu even niet thuis maar hoop er zondag of zo nog op terug te komen.
Re: Digitaliseren Liliput 124 47 = NS 6402
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Digitaliseren Liliput 124 47 = NS 6402
Dank voor je beschrijving. Ik ben nu even niet thuis maar hoop er zondag of zo nog op terug te komen.
Re: Digitaliseren Liliput 124 47 = NS 6402
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Digitaliseren Liliput 124 47 = NS 6402
Arjan,

Jouw beschrijving heb ik nog eens goed gelezen en ik denk dat ik er wel uit kom. Het belangrijkste is denk ik de aansluiting van de beide motoren. Daarbij dus de motoren, die in feite tegengesteld zitten, niet kruiselings aansluiten, maar aan dezelfde kant.

Waar ik nog wel mee zit is de verlichting. Je schrijft dat je verlichting van Digikeys hebt gebruikt. Maar weet je ook nog merk en type? Ik heb zitten zoeken en vond deze lampjes ledlampjes
Klopt dat, of heb jij andere. Ook ben ik benieuwd hoe je die gemonteerd hebt. Er is vrij weinig ruimte en hoe past dat allemaal??

Voor het plaatsen van foto's zou je nog eens op dit forum onder Forum Informatie Punt > Forum Algemeen Hoekje > Forum Tips kunnen kijken. Ook is het mogelijk om me een PB te sturen, dan stuur ik je mijn mailadres terug en zou je de foto's rechtstreeks kunnen mailen. Het lijkt me voor de andere forumgebruikers echter beter/leuker wanneer ze jouw foto's ook kunnen bekijken.

Winus
Re: Digitaliseren Liliput 124 47 = NS 6402
Winus,

De ledlampjes die je hebt opgezocht heb ik gebruikt.
Daar heb je ook een gele versie van.
De lampjes heb ik in de lamphouder geplaatst.
Je kunt het ijzerwerk uitnemen en zo het lampje plaatsen, je kunt het ledje onder het gaatje plaatsen anders is de verlichting behoorlijk fel. Ik heb het lampje met een tape'tje gefixeerd daarachter heb ik een een stukje krimpkous gezet ( eerst de lamphouder terug plaatsen). Op deze manier komt de led niet los in de houder te bungelen.

Gr Arjan
Re: Digitaliseren Liliput 124 47 = NS 6402
Opmerking:
De blauwe draad van de decoder is de PLUS en niet massa, gnd of hoe je het ook wil noemen.
Bij gebruik van LED´s is dit wel belangrijk, in tegenstelling tot gewone lampjes.

Verder is er een decoder-massa en een baan-massa en dat is NIET het zelfde.
De baanmassa, hiermee wordt bedoeld de railstaven, het chassis van een loc (maar niet alle ?).
Deze aansluiting zit uitsluitend aan de decoder-voedingsaansluiting en de gebruikte kleur draad is zwart.

De decodermassa wordt gebruikt is de massa in het verlichtingscirquit, maar zit b.v. niet bij de 8-polige (NEM652) connector-aansluitingen.
De lichtaansluitingen , kleuren wit en geel, worden door de decoder wel met deze massa doorverbonden op het moment dat ze actief worden.
Samen met de dubbelfasig gelijkgerichte baanspanning heb je al een nagenoeg perfecte gelijkspanning (bij digitale aansturing) en de lampjes of LED´s gaan niet flikkeren.

N.b. de vermelde kleuren zijn wereldwijd vast gelegd onder de naam NMRA-kleurenschema (en zijn dus afwijkend van het Märklin-kleurenschema).

Hopelijk heeft iemand hier iets aan  :)

grv Huub
Re: Digitaliseren Liliput 124 47 = NS 6402
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Digitaliseren Liliput 124 47 = NS 6402
Op basis van alles wat ik tot nu toe gelezen heb, heb ik geprobeerd een aansluitschema te maken. Ik ben geen elektro-technicus, dus er zal best wel wat niet kloppen, maar dat hoor ik dan graag. Ik ben uitgegaan van een ESU 54610 decoder, want die heb ik nog liggen en kan er dus zo in. De LED's, digikeijs DR 60040 en 60042 moet ik nog aanschaffen. Mocht daar nog een alternatief voor zijn dan lees ik dat wel hier verwacht ik.
Re: Digitaliseren Liliput 124 47 = NS 6402
Ik zie zo snel geen fouten......
Voor de LED´s zijn er wel duizenden verschillende te koop en meestal voor een fractie van de prijs van 2,50 Euro.
Voordeel is wel dat die dure dingen al op een printje zitten en voorzien zijn van een weerstand.
Hier heb je ook nog een elektrisch schema van de schakeling:
Re: Digitaliseren Liliput 124 47 = NS 6402
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Digitaliseren Liliput 124 47 = NS 6402
Huub,
Bedankt voor je feedback.
Het is me bekend dat er goedkopere oplossingen zijn. Ik heb ook nog wel losse led's en weerstanden liggen, misschien dat ik het daar eerst mee ga proberen.
Ik weet nu hoe ik het moet doen en als ik tijd heb begin ik er aan.
Winus
Re: Digitaliseren Liliput 124 47 = NS 6402
Winus,

ben je al verder gekomen met ombouwen?

gr Arjan
Re: Digitaliseren Liliput 124 47 = NS 6402
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Digitaliseren Liliput 124 47 = NS 6402
Arjan,
Nog niet. De ombouw staat even op een laag pitje.
Ik wil eerst mijn baan afmaken, dat wil zeggen dat ik nog een aantal bezetmelders moet maken/aansluiten en ook wissels aansluiten.
Ik meld me hier wel als ik het af heb of, maar dat denk ik niet, als ik er niet uit kom.
Groet,
Winus