Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

Waarmee olie verwijderen

Gestart door A-J zondag 13 oktober 2024, 10:04:00

Waarmee olie verwijderen

Waarmee olie verwijderen
Hallo allemaal, ik heb een tijdje geleden een mooie VIRM AC h0 op de kop getikt. Alleen het viel mij op dat er wel redelijk wat olie op de rijstellen van de motorwagen zit. Nu wil ik dit voorzichtig een beetje uit elkaar gaan halen en de overtollige olie weghalen. Mijn vraag is: waarmee doen jullie dat? Voorzichtig met een alcohol bevochtigd doekje? Of liever iets anders?

Vraag nummer 2: wat raden jullie aan als olie- of vetprotocol? Ik hoor hier zoveel verschillende verhalen over... de 1 zegt praktisch nooit olie of vet op een tandwiel te smeren, de ander zegt om de x-aantal rijuren 1 druppie olie op 1 tandwiel smeren, de ander zweert het bij vet en weeer een ander drenkt zijn hele locomotief in de olie bij wijze van spreken.
Wat is hier nou echt wijsheid? Pas bij iets minder soepel rijden of geluidjes een druppie? Of...? En welke olie/vet adviseren jullie?
Re: Waarmee olie verwijderen

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Overtollige olie en/of vet verwijderen met een wattenstaafje. Niks anders. Indien je het geheel wenst te ontvetten, dan spoelen in een bad van wasbenzine.

Olie is voor de lagers, vet gebruik je op tandwielen. En beide producten dien je spaarzaam te gebruiken op de plaats waar het zijn werking moet doen. Dus niet de hele omgeving er omheen. Dat is gewoon verspilling. Olie kun je het beste aanbrengen met een fijne injectienaald, vet met een houten tandenstoker. De frequentie waarmee dit dient te gebeuren is sterk afhankelijk van de snelheid waarmee je je treintjes over de baan jaagt. Gebruik je ze op dezelfde manier als F1 auto's op een slotrace baan zul je vaker moeten smeren als wanneer je de treintjes op modelsnelheid laat rijden. In het laatste geval is een smeerbeurt na iedere 40 gebruik (=rij) uren op zijn plaats.

In het verleden heb ik een winkeltje gehad en toen hadden we een demobaan in de videohoek van de nabij gevestigde Mediamarkt. Die was de hele dag in gebruik met twee treintjes die om de beurt een rondje reden. Dus van negen tot zes is negen uur per dag en dat zes dagen in de week plus de koopavond. Een totaal van 67 uur per week. Tweemaal per week ging er dan iemand naartoe om de treintjes een onderhoudsbeurt te geven. En dat hebben ze jarenlang zonder problemen volgehouden. Nu was dit 2-rail (Fleischmann) maar het principe is uiteraard hetzelfde.

De te gebruiken olie dient een niet verharsende, zuurvrije olie te zijn, naaimachine olie is hiervoor zeer geschikt. De olie die Märklin aanbied verharst en is daardoor niet geschikt. Voor vet geldt eigenlijk hetzelfde, zelf gebruik ik altijd een siliconen vet. TRIX vet ken ik niet maar het schijnt goed te zijn. Zelf heb ik altijd vet van Tamiya gebruikt en doe dat nog steeds, bevalt mij prima. Je hebt er zo weinig van nodig dat je met een tubetje jaren vooruit kunt.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik ben zeer noob op dit gebied; waar vind ik de lagers? Kent iemand misschien een educatief filmpje op youtube die hierbij nog kan helpen?

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Lagers vind je overal daar waar de assen van wielen en tandwielen in het chassis draaien. Een as draait altijd in een lager, zij het een glijlager of een kogellager.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Een teveel aan olie verwijderen doe ik meestal met een tissue (papieren zakdoekje) die ik dan met een puntige pincet, dunne schroevendraaier, of tandenstoker op de plekken duw waar een teveel aan olie zit.
Een wattenstaafje heeft niet zo'n groot absorberend vermogen als tissuepapier.
Nadien kun je met wat wasbenzine de omgeving vetvrij maken.
Daarna gewoon spaarzaam olie aanbrengen op de tandwielen en alle asjes waar tandwielen omheen draaien en de assen van de wielstellen.
De huidige olie van Märklin is bijna net zo transparant als naaimachine olie, maar ik gebruik olie van Faller (170489) of deze.
Voor verharsen zou ik me niet zo druk maken zolang je er regelmatig mee rijd en onderhoud pleegt.
Verharsen gebeurt pas na jarenlang roerloos de een verpakking gelegen te hebben.
Vet, of smeervet wordt vaak in lagers gebruikt en niet op tandwielen, kijk maar de motor en versnellingsbak van een auto, die draaien ook in olie.
Vet wordt dan wel weer op wormwielen gebruikt, omdat wormwiel en tandwiel langs elkaar schuiven en vet dan beter werkt dan olie.

Jij ook erg bedankt!
Maar toch grappig he. In 1 topic al 2 haaks op elkaar staande adviezen qua olie en vet gebruikt (welke voor de tanwielen en welke voor lagers moet zijn). Kun je het echt fout doen? Vraag ik me wel eens af.
Forum Moderator

De manier van smeren hangt ook van het type loc en type aandrijving af.
Moderne locs met wormwiel aandrijving worden met vet gesmeerd en dan ook vaak de overige tandwielen, maar ik merk dat het het vet snel opzij wordt gedrukt.
Olie vormt een dunne film op de tandwielen en blijft naar mijn mening langer zitten dan vet.
Oudere locs met de klassieke 5 polige motor en open tandwiel aandrijving smeer ik alleen met olie.
Zolang je spaarzaam smeert en regelmatig onderhoud pleegt, kan het eigenlijk niet fout gaan.

Wat gebeurt er als je niet genoeg smeert? Kan dat een reden zijn waarom mijn locs/treinen sneller stil (uit)vallen , m.n. bij lage snelheden?
Forum Moderator

Te weinig smeren leidt tot overmatige slijtage van de assen en tandwielen, maar dat merk je niet direct.
Wat je wel merkt is dat de loc meer herrie produceert.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.