Nieuws:

LAATSTE PAAR EXEMPLAREN! De 3railforum jaarkalender 2026 met 12 foto's van en voor forumleden!!

Verkeerslichten

Gestart door siko donderdag 02 april 2015, 23:31:22

Verkeerslichten

Verkeerslichten
Hallo bouwers,

Ik ben bezig met het maken van een verkeerslicht naar duits voorbeeld in H0 dat een behoorlijke mate van natuurgetrouwheid heeft. Het armatuur is enkele mm dik en is voorzien van smd leds.
De op de markt verkrijgbare verkeerslichten van Busch, Faller en zelfs Adeboer e.d zijn mij te lelijk of te dik. Mijn vraag is of er interesse is in verkeerslichten in de maat H0 die iets meer vormgelijk zijn aan de werkelijkheid. Het armatuur is natuurlijk ook in te zetten voor nederlandse verkeerslichtconstructies.

Groet,

Siko
Re: Verkeerslichten
Aliebengalie
gast

Ja zeker wel.

Zit zelf in dat 1:1 werk (althans mijn baas dan) in het verleden toen alles nog soepel en gezond was.... :D :D :D

Maar ben zeker hier in geïnteresseerd,alleen de software was altijd van rood naar geel , en dat vond ik eigenlijk niets

voor de op de baan , nu heb ik weinig met scenery , maar wel in een mooi verkeerspleintje met dit.

Mvg: Alex

Het gaat in eerste instantie om de mastjes met armatuurtjes. Schakelelectronica (nog) niet.
Ik zal proberen vandaag een foto van het prototype te plaatsen.

@Alex: wat bedoel je met jouw 1:1 werk?

Siko
Aliebengalie
gast

Ik werk bij de openbare verlichting , hier valt ook Vri onder (verkeers licht installatie's).
Dat is wat ik met 1: 1 bedoelde.

swavervoort
gast

Ben wel benieuwd, ben zelf op zoek naar verkeerslichten maar die ik tot nu toe heb gevonden zijn niet mooi

Zoals beloofd een paar foto's van het prototype. Het is een heel gepruts, zeker voor iemand die in de onkennende fase van achteruitgaande ogen zit... (leeftijd...).

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

ik vind ze echt de moeite waard
zien er netjes uit
wat voor ledjes gaan er in?

gr Ed

Er zitten smd leds in. Dat is het lastigste om te maken. De kap heeft 'lensjes' van het zelfde material als de kap.
Aliebengalie
gast

Schitterend .....en die kapje's boven de led's noemt men zonnekappen.
Schitterend gemaakt.
Daar kun je een mooi kruispuntje van bouwen........echt klasse.
Ben erg benieuwd wat dat straks moet gaan kosten.

Hmmm... wat zou jullie zoiets waard zijn ;)

Ferdi

Hallo Siko,
Ziet er goed uit zeg!
Zit er ook een print bij om ze aan te sluiten op de reguliere decoders zoals OC32, Liftinski, DigiRails etc.?
Voor spoorseinen betaal je dan een aardig bedrag, rond ? 20 - ? 25 per stuk.
Ben zeker geïnteresseerd.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.

Iedere led heeft een weerstand. Ik moet nog experimenteren met de juiste waarden, want de groene led heeft een iets kleinere waarde nodig dan de oranje en de rode.
Een VRI-schakeling heb ik nog niet. Ik stuur op mijn baan via een PLC met 15V. Misschien later iets op basis van een PIC, net zoals ik dat bij de seinen doe. Maar dat is vanwege het fade-in fade-out effect dat ik voor spoorseinen met gewone lampen mooier vind. VKL's hoeven dat niet te hebben.

Er zijn diverse verkeerslichtschakelingen te koop. Waarschijnlijk zijn er hier een hoop hobbyisten die iets zelf gemaakt hebben.

Ik werk aan een aantal uitvoeringen: enkele armatuur, twee armaturen op zweepmast e.d.
Ook een nederlandse variant staat op het lijstje. Die zijn vanwege de zwart-wit banden iets arbeidsintensiever.

Gr.,
Siko
Hans 2.0 TDI
gast

Hoi Siko, dat ziet er perfect uit !!!! Als ze in massaproduktie uitkomen neem ik er zeker 2. Gr, Hans

"massa" productie... niet echt! Maar kunnen jullie aangeven waar de interesse voor is: NL of D en welke vorm.
Aliebengalie
gast

Persoonlijk voor de NL versie....afhankelijk uiteraard van de kosten tzt.
Heb me nog niet zo verdiept in ev aansluit printen hiervoor.
Wat ik nog weet was de alleen de duitse versie met rood geel groen ipv rood groen.
Maar misschien dat er al lang weer wat anders is.....

Mvg; Alex

Ik hoop dat er mensen zich aanmelden om een leuk schakelingetje in elkaar te flansen. Voor een paar knaken moet dat te doen zijn. Op dit moment heb ik daar de tijd niet voor... maar mijn vingers jeuken ;)
Spoorman
gast

Met een OC32 decoder kun je 10 verkeerslichten aansturen met 3 lichten. Eventueel ook het Duitse verkeerslicht met rood en oranje naar groen.

Gr, Ben.
Aliebengalie
gast

Een leuke site met aardige printjes gevonden , ook voor de aansturing van de verkeerslichten.

http://www.modelspoorelektronica.nl/webshop/

Voor dat geld kan ik het niet maken......en ze zijn al getest .

Aanvullng: is een eenvoudige schakeling.

Ik ben op de vingers getikt door de forumbeheerder i.v.m. werving. Het is geenszins de bedoeling om een serieuze handel te beginnen maar toch. Kennelijk moet e.e.a. via een nieuwsbrief. Geen idee hoe dat werkt. Ik zie wel. Dus in dit draadje alleen technische zaken uitwisselen.

Gr.,
Siko
Jajekra
gast

:thumbdown:

Ik zie anders werving genoeg op dit forum.
Wat zijn de spelregel?

Ik zie bijvoorbeeld werving voor kraangrijpers, wat mij betreft prima. :thumbup:
Waarom wordt jij nu op de vingers getikt. :(
TomCat
gast

Even een knuppeltje in het bekende hoenderhoek  : in Duitsland spreekt men van Rot (rood) Gelb (geel) Grün (groen) als het gaat om verkeerslichten , aan oranje heb je dus niets in dit geval. :p

Mvg. Leo

Vervelend. Daar zit ik met mijn oranje leds...

BR 103fan forever

:offtopic:
Siko, leuk dat monster in de spoortunnel  :thumbup:
Misschien een idee voor een nieuw topic: Mijn huisdier en de modelspoorbaan  :)
Aliebengalie
gast

Verkoop of werving....tja wat moet je zeggen he....ik zeg liever niets.
Maar weet soms ook niet meer wat wel en niet kan hier.

In ieder geval ben ik er zeer benieuwd na wat de kosten zijn, want ik ben zeker van plan het een en ander aan te gaan schaffen , in Werkendam moeten we ook nog het een en ander opbouwen aan scenery , en daar zou een mooie verkeerslicht installatie zeker niet mis staan (alleen dan met een grotere aansturings print).

Je hebt een pb van mij.

Spoorman
gast

Citaat van: siko op zondag 05 april 2015, 23:40:06

Vervelend. Daar zit ik met mijn oranje leds...

Valt wel mee. Het heet kennelijk "Gelb" maar ziet er uit als:

.

Gr, Ben.
Spoorman
gast

Citaat van: siko op zondag 05 april 2015, 22:23:49

Ik ben op de vingers getikt door de forumbeheerder i.v.m. werving. Het is geenszins de bedoeling om een serieuze handel te beginnen maar toch. Kennelijk moet e.e.a. via een nieuwsbrief.

Als je slim bent doe je het zo:

Citeer
Goedenavond,

Ik heb zojuist via de nieuwsbrief een bericht verspreid met de prijzen.
Mocht u niet geabonneerd zijn op deze nieuwsbrief maar wel graag meer info willen ontvangen over de schakeling en wat de prijzen zijn, stuur dan een mail naar dagennachtinmodel[at]gmail[punt]com of een PB naar me en dan stuur ik u graag deze info toe.

Gr, John

Of zo:

Citeer
Hoi Maarten,

Wij zijn zeker aanwezig volgend weekeinde op de beurs in Zutphen met onze scenery spullen.
Jaap geeft zowel op zaterdag en zondag een workshop "zelf bomen maken", voor meer informatie zie KLIK.

Groeten van Jarno

Wat maar aangeeft dat het lijntje heel dunnetjes is hier. ;)

Gr, Ben.
Aliebengalie
gast

Het is juist ook meer oranje dan geel , het is net hoe je er tegen aan kijkt.... :D :D :D

Misschien is een tafeltje in Houten een idee. Kost maar 25 euro?
En natuurlijk is het oranje... ;)
swavervoort
gast

Voor denl versie is mijn intrese al gewekt, mooi werk
wautah91
gast

Ziet er goed uit!

Ik ben zelf ook al eens bezig geweest met de Nederlandse versie van de verkeerslichten. Ik heb ze toen ge-3d-print.

Hoe heb jij ze zo netjes gekregen? Ik vind ze er namelijk erg goed uitzien! Ook netjes hoe je de draadjes weggewerkt hebt. :thumbup:
3d print verkeerslichten

Waar je misschien wel wat aan hebt (en anderen natuurlijk ook!) is mijn Arduino scriptje voor de aansturing van de verkeerslichten. Deze kun je eventueel aanpassen naar Duits voorbeeld.
Tutorial verkeerslichten Arduino

YouTube video!
Aliebengalie
gast

Ook netjes , maar dat had ik toen ook al gemeld geloof ik..... :D
Het probleem is , dat ik niet zo handig ben met verf etc etc.
Dus moet ten alle tijden iemand zoeken die dit voor me wil doen.....maar ook daar weet ik tzt wel iemand voor te vinden.....

Ik schilder ze ook. De nederlandse masten zijn natuurlijk wat ingewikkelder met die zwarte banden.
De kapjes zijn ook bewerkelijk. Eerst binnen delen zwart maken, dan buitenkant groen (duits) of beige (nl) verven en oppassen dat ik de lensjes niet raak.

Gr., Siko
Aliebengalie
gast

Hier in Rotjeknor ben je snel klaar....alles zwart (op de lampjes na dan he).....en dan nog een dun randje wit voor het zonneschild.