Nieuws: Treinenplaatjes in je onderschrift? Dat kon al!!! Maar nu ook speciaal voor het 15-jarig bestaan van het 3railforum!!
+  3rail Forum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Problemen, Reparatie & Onderhoud alle modellen/merken
| | |-+  rokende 3024 (1959) analoog
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: rokende 3024 (1959) analoog  (gelezen 3287 keer)

knippie

  • Gast
rokende 3024 (1959) analoog
« Gepost op: dinsdag 18 september 2007, 23:18:35 »

 :cry: :cry:

Ik heb een oude 3024, de kap eraf gehaald en nu komt er een benedenwaardse sliertachtige rook uit het ankerhuis.
Wil dit zeggen dat de ankerspoel is doorgebrand ?

De loc was behoorlijk vies van binnen.

Graag uw reactie op hvtek [at] xs4all [punt] nl
« Laatst bewerkt op: dinsdag 18 september 2007, 23:28:57 door Gerard »
Gelogd

Gerard

  • Gast
Re: rokende 3024 (1959) analoog
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 18 september 2007, 23:28:27 »

Waarom moeten de reacties naar je mailadres gestuurd worden? Hier kunnen we allemaal van leren.

BTW: i.v.m. "zoekmachines" heb ik je adres even aangepast.
Gelogd

Artologic

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: rokende 3024 (1959) analoog
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 18 september 2007, 23:50:20 »

Het kan in mijn opinie gewoon olie zijn die te warm word ook, probeer eerst es je locje heel goed uit te kuisen en zie wat er dan gebeurd...

Mvg Kristof
Gelogd
Cfl + Nmbs Tot 2003  + Db Tp III - VI

knippie

  • Gast
Re: rokende 3024 (1959) analoog
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 22 september 2007, 12:56:47 »

Hallo Kristof

Ik heb hem schoongemaakt met nagelak remover en hier zit lanoline (wolvet) in en ik heb ook een rijdende 3026 schoongemaakt en die doet het nu ook niet meer, zou het kunnen zijn dat de lanoline is afgezet op de schoongemaakte delen ?

Mvgr.Marc

Het kan in mijn opinie gewoon olie zijn die te warm word ook, probeer eerst es je locje heel goed uit te kuisen en zie wat er dan gebeurd...

Mvg Kristof
Gelogd

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: rokende 3024 (1959) analoog
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 22 september 2007, 13:33:08 »

Hoi Marc, zie mijn antwoord op jouw andere draadje.
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

knippie

  • Gast
Re: rokende 3024 (1959) analoog
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 22 september 2007, 13:45:38 »

Hoi Ad

Ik had hem al gelezen.
Als ik bij de 3026 op een langwerpig metealen plaatje druk, deze zit aan de kopkant bovenop de roterende voor/achteruit schakelaar, dan krijg ikzelf wat stroom en de loc schiet zo hard weg, dat de 3 rails eronderuit schieten, dan is de spoel niet stuk of wel.

Als ik de kap erop zet en ik schakel 1 of 2 keer, dan krijg ik sluiting tussen de kap en dat plaatje, hoe kan dat ?
Ik ga zo steeds verder van huis .

Marc
Gelogd

knippie

  • Gast
Re: rokende 3024 (1959) analoog
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 22 september 2007, 14:13:55 »

Hoi

Hij rijd nu, maar dan moet ik dat metalen plaatje (met aan de onderkant een contactpuntje)
op het bruin kunstof plaatje (ook met contactpuntje) drukken.
Deze word mijn inziens worden onderbrokken met het omschakelen.

Het metalen plaatje heb ik met reinigen enkele malen geraakt en moet deze nu opnieuw afgesteld/ gericht worden  is dit 10e mm werk ?
Gelogd

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: rokende 3024 (1959) analoog
« Reactie #7 Gepost op: zondag 23 september 2007, 18:09:19 »

Hoi Marc,

Ik neem aan dat er in jouw 3024 een soortgelijke walsschakelaar zit zoals op de foto:


Het lijkt wel alsof de contactlipjes verbogen zijn en geen contact meer met de wals maken.
Als dat zo is dan moet je voorzichtig het zwarte schroefje loshalen waarmee het plaatje vastzit, met daarop het kontaktlipje.
Let wel op de draadjes die op de lipje zijn gesoldeerd, deze breken makkelijk af.
Soldeer desnoods eerst deze draadjes los, dat is ook makkelijker werken.
Als je dit los hebt gehaald, moet je de kontactlipjes voorzichtig in de juiste stand terugbuigen, eventueel gebruik je het ronde deel van een schroevendraaier als mal.

Nu even passen of alles contact maakt en alles weer in de omgekeerde volgorde terugbouwen.

Ik heb zelf geen ervaring met die oude wlasschakelaars, maar zo zou ik het ongeveer doen.

Succes.
« Laatst bewerkt op: zondag 23 september 2007, 18:13:34 door Kappa »
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

knippie

  • Gast
Re: rokende 3024 (1959) analoog = opgelost
« Reactie #8 Gepost op: zondag 23 september 2007, 19:45:13 »

heel het beestje uit elkaar gehad 3 keer schoongemaakt en toen zag ik pas dat de voormalige trotse bezitter het tandwieltje dat tussen het anker en wiellen zit er omgekeerd in zat,,,, hoe krijg je het voor elkaar.
Ze loopt nu als een tierelier  schitterend !
Gelogd

knippie

  • Gast
Re: rokende 3024 (1959) analoog
« Reactie #9 Gepost op: zondag 23 september 2007, 20:07:07 »

Hallo Ad

Sorry ik haal hier even 2 dingen door elkaar, de schakelaar waar ik het over heb is van een 3026 (tender),ik ben er 3 tegelijk aan het lopen te krijgen, de 3024 loopt nu super
Hoe kan ik een foto van de schakelaar bijvoegen ?

Mvgr.Marc
Gelogd

minirailz

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: rokende 3024 (1959) analoog
« Reactie #10 Gepost op: zondag 23 september 2007, 21:05:56 »

Wasbenzine?
is dat niet een beetje TE agressief voor gevoelige onderdelen?
als het al niet voor rails gebruikt mag worden laat staan de loc...

Dennis
Gelogd
Trein voor Rotterdam Eindhoven en Maastricht.
Trein gaat niet verder, einde van dit gedicht. André van Duin

knippie

  • Gast
Re: rokende 3024 (1959) analoog
« Reactie #11 Gepost op: zondag 23 september 2007, 21:39:52 »

Hoi Dennis

Wat is er nog over om het netjes schoon te maken ?
Voor hardnekkigge vuilophopingen, op niet kwetsbare delen gebruik ik gerust MEK (methyl ethyl keton), dit niet op plastic maar op metalen delen.
ik heb mazzel gehad met het gebruik van nagellak remover (aceton), maar via het forum word je wel wijzer en ik heb wel geleerd om ook geduld te hebben, zeker als het gaat om de oude barreltjes op weg of om aan de gang te houden.
Nieuw kopen is makkelijk maar om de oude te laten rijden, dat is de kunst !!

Marc
Gelogd

ralph-marklin

  • Gast
Re: rokende 3024 (1959) analoog
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 07 maart 2008, 21:20:39 »

zo is het maar net. Ik kan het weten heb ervaring met die oude marklin locjes.
Afentoe zijn het krengen(voor het onderhoud) Maar daarna bewijst het merk zich pas
Gelogd

AnalogDriver

  • Gast
Re: rokende 3024 (1959) analoog
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 12 maart 2008, 20:22:39 »

Wasbenzine?
is dat niet een beetje TE agressief voor gevoelige onderdelen?
als het al niet voor rails gebruikt mag worden laat staan de loc...

Dennis


Wasbenzine aggressief?
Niet voor rails gebruikt mag worden?

Ben je niet in de war met thinner of zo?
Ik heb nog nooit problemen gehad met wasbenzine en Märklin matrieel.
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.018 seconden met 24 queries.