Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Oude dame uit de bocht!

Gestart door IJsengel donderdag 13 maart 2008, 21:15:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Oude dame uit de bocht!
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Oude dame uit de bocht!
Hola,
Mijn harem van locomotieven bestaat uit een bonte stoet van verschillend pluimage. Eentje ervan is een oude dame die gierend de bocht uit gaat. Nu hou ik wel van een wulps ondeugend wicht maar deze neemt het iets te letterlijk. Ze gaat dus de bocht uit. De BR18 466 (uit startset 29857) tilt in elke bocht met n'importe pas la vitesse haar voorloopwielen op. Het resultaat laat zich raden. Weet iemand mij te vertellen hoe dit euvel te verhelpen?
Ik heb sowieso geen manual van deze loc. Wellicht heeft iemand een kopie voor mij?
Hasta la Pasta
Fred
Re: Oude dame uit de bocht!
Lid sinds: 2006

offline
Re: Oude dame uit de bocht!
Fred wij hebben hetzelfde probleem met de BR18 dat het voorloopwiel er uit. Het is bij ons nog een tikie erger hij trekt ook de tender uit de baan op wissels. Ik hoop dat iemand weet wat het probleem is.
Re: Oude dame uit de bocht!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Oude dame uit de bocht!
Hoi Fred.
Citaat van: IJsengel op donderdag 13 maart 2008, 21:15:05
Ik heb sowieso geen manual van deze loc. Wellicht heeft iemand een kopie voor mij?

Ik heb een aantal handleidingen van BR18's maar ik weet niet zeker of ik deze ook heb van de 466, zal in het weekend deze opzoeken.
Is een andere BR18 handleiding anders ook goed?

Stuur even een PB met je nieuwe adres.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Re: Oude dame uit de bocht!
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Oude dame uit de bocht!
Hoi Fred,

Via de Marklin Insider site kun je verschillende handleidingen vinden, waaronder een handleiding voor startset 29855 waarin ook een BR 18.4 zit. In deze handleiding staat ook nog interessante info i.v.m. potentiƫle storingsoorzaken bij rookgeneratoren.

Ook vind je er een exploded view voor de 18.4 (37115) waarbij je duidelijk een bladveer ziet voor het omlaag houden van de voorloopwielen.

Ik heb ze op mijn PC opgeslagen.

Groeten, Eric-Paul
Re: Oude dame uit de bocht!
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Oude dame uit de bocht!
Hola,
Dank voor de reacties.
Voor zover ik zie, zijn bij de BR18 de voorloopwielen anders gemonteerd dan bijvoorbeeld een 37171 (BR52K). Bij de laatste is het wielstel slechts met een schroefje gefixeerd aan het chassis. Dit is tevens het scharnierpunt. Een veertje " duwt" de wielen naar onderen.
Bij de BR18 komt daarbij dat het wielstel daarnaast op een soort plateautje bevestigd is dat in het midden wordt ondersteund door een pin. De wielen zwenken uit vanuit dat punt net zoals een kortkoppeling in een rijtuig. Snapt u het nog? Wanneer je een willekeurige loc met dubbele voorloopassen optilt zullen deze schuin afhangen, waarbij het eerste (voorste) asje lager hangt dan het tweede. (Gravitatiewet van Newton) Bij de BR18 hangt het tweede lager dan het eerste!(?) Met een beetje geweld kan ik het spul slechts minimaal corrigeren. Dit lijkt me (vooralsnog) dan ook niet de oplossing.
H la P
Fred
Re: Oude dame uit de bocht!
Fred,

heb even zitten kijken op de tekening van deze loc, maar kan het niet zijn dat het voorste wielstel 180 graden gedraaid zit ?, er zit toch geen koppeling op ?

Mvg Gert
Re: Oude dame uit de bocht!
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Oude dame uit de bocht!
Hola Gert,
Heb ik ook aan zitten denken, maar hoe zou dat dan kunnen?
Ik kan het ook niet " terugdraaien".
H la P
Fred
Re: Oude dame uit de bocht!
@ Timjo

Kijk eens naar de dissel (stanggetje tussen lok en tender) of deze nog wel recht is en geef de draaipunten van de wielstellen een drupje olie. 2 weken geleden ook met Riny uren bezig geweest voordat de tender netjes achter een BR050 bleef rijden.

@fred

Heb je de voorloopwieltjes er al eens af gehad? mss wel verkeerdom teruggemonteerd?

Bas
Re: Oude dame uit de bocht!
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Oude dame uit de bocht!
Citaat van: bas op vrijdag 14 maart 2008, 11:48:44
Heb je de voorloopwieltjes er al eens af gehad? mss wel verkeerdom teruggemonteerd?

Nee, ik in elk geval niet. En volgens mij kan dat ook helemaal niet als ik de constructie zo bekijk. De loc is echter 2e hands en wat de vorige eigenaar ermee gedaan heeft blijft koffiedik kijken, vrees ik....
H la P
Fred
Re: Oude dame uit de bocht!
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: Oude dame uit de bocht!
Dit probleem stak bij mijn s3/6 ook de kopweer op (voorloopwielen)
door het verbuigen van de bladveer, zofdat deze meer druk op de wielen geeft is het verholpen.
Ik weet niet of dit de correcte oplossing is, maar voorlopig werkt het wel.
Re: Oude dame uit de bocht!
Deze methode gebruikt Marklin ook bij de E52 en Br 78 om maar een paar voorbeelden te noemen.

Kijk ook uit dat je het geheel niet op de kop monteert. Maar ik heb in principe geen moeite er mee. Alleen wil soms een wiel niet perfect meedraaien.

Re: Oude dame uit de bocht!
Lid sinds: 2006

offline
Re: Oude dame uit de bocht!
als ik de tenderkap er af haal dan gaat hij wel goed door de bocht. kan het soms aan de draadjes liggen die zijn nogal stug.
Re: Oude dame uit de bocht!
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Oude dame uit de bocht!
Citaat van: timjoo op vrijdag 14 maart 2008, 13:33:48
als ik de tenderkap er af haal dan gaat hij wel goed door de bocht. kan het soms aan de draadjes liggen die zijn nogal stug.

Zeg waar gaat het nu ineens over in mijn draadje?
Re: Oude dame uit de bocht!
Lid sinds: 2006

offline
Re: Oude dame uit de bocht!
ja ik heb het zelfde probleem dat de voorwielen er uit lopen. maar mischien dat iemand ook kan vertellen waarom de tender er uit loopt op de wissels.
Re: Oude dame uit de bocht!
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Oude dame uit de bocht!
Hola,
Op een onorthodoxe wijze heb ik nu het lek enigszins boven.
Ik heb zo ongeveer alle mogelijkheden bekijken en sommige geprobeerd en ben vervolgens heel voorzichtig toch maar aan het verbuigen geslagen. Dat wil zeggen het plateautje ten op zichte van het pinnetje ter ondersteuning heb ik ietsje verbogen. Vooralsnog is het mankement een poepie minder ernstig. Toch durf ik haar nog niet met hoge snelheid een R1 te laten nemen. Verder buigen durf ik ook niet, daar ik vrees dat de boel dan afknapt.
Allen wederom bedankt voor het meedenken.
En bedenk wel,
Hasta la Pasta
Fred
Re: Oude dame uit de bocht!
Ik ga er vanuit dat je c-rails gebruikt. Als je m-rails gebruikt dan verbaast het mij niets hoor dat sommige locs ontsporen.

Re: Oude dame uit de bocht!
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Oude dame uit de bocht!
Hola
Nee, nee, geen M rails (meer) Nog enkel C en K hier op 't emplacement!
Het heeft naar mijn bescheiden mening overigens niets met de de railsoort te maken dat ze de wielen optilt. Of ze moet er vies van zijn?
H la P
Fred
Re: Oude dame uit de bocht!
Zeg fred...

Je hebt niet gezegd of alleen dat voorwielstel omhoogkomt of de gehele voorkant van de loc.
Als dat zo is dan is dan moet ik je toch echt effe verwijzen naar mijn item "probleem BR52".

Dan zit er wellicht een draadje klem of wordt te kort in de bochten. Goede indicatie is als de loc alleen in linker of rechterbochten het gedrag vertoond.

Kijk dus hoeveel ruimte de bekabeling heeft en of die door de tender wordt strak getrokken in bochten.

Gr
Arjan
Re: Oude dame uit de bocht!
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Oude dame uit de bocht!
Hola,
Het zijn enkel de voorloopwielen die omhoog komen. De loc zelf rijdt als een zonnetje en blijft rustig op gelijke hoogte. Ik had ook al dat topic van jou zitten doorneuzen, maar dat is toch een ander verhaal.
H la P
Fred

Re: Oude dame uit de bocht!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Oude dame uit de bocht!
Fred,

Als kijkt in de exploded view van de 37184 dan zie je een metalen "dissel" met aan het eind een V vormige sleuf, waarin het voorloopwielstel heen en weer beweegt.
Bovenop zie je een koperen bladveer (nr 38) welke de dissel op de rail drukt.
In het bladveertje zit, volgens mij,  een uitsparing, die achter een nokje op de dissel gehaakt dient worden. Die uitsparing is ook in de tekening te zien.
Als deze uitsparing niet achter het nokje haakt, dan oefent de bladveer nagenoeg geen druk uit op de dissel.
Let goed op bij het monteren van het voorloopstel, omdat dit bladveertje gemakkelijk van het nokje afschiet, tijdens het vastschroeven.

Desnoods het bladveertje op de vouw iets scherper vouwen/buigen.

Succes