Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

welke rails is gevoeliger voor ontsporen ??? C of M ???

Gestart door woodymax maandag 30 juli 2007, 17:49:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
welke rails is gevoeliger voor ontsporen ??? C of M ???
Hallo allemaal, omdat ik met de nieuwe baan bezig ben, kan er natuurlijk geen schaduw station ontbreken.

alleen die c rails wissel zijn erg duur in tegenstelling tot de m rail wissels.

nu mijn vraag of m rails dan ook ontspoorgevaarlijker is.

mvg mark
Re: welke rails is gevoeliger voor ontsporen ??? C of M ???
m rails ontsporen veel gemakkelijker dan c rails naar mijn gevoel..
Men heeft de c rails zo ontworpen dat ze:
gebruiksvriendelijker zijn
veiliger voor kids
beter voor digitaal rijden/minder storingen
mooier
minder ontsporingen...rijdt vlotter/soepeler...
Re: welke rails is gevoeliger voor ontsporen ??? C of M ???
M rails zijn behoorlijk gevoelig en zou ik zeker niet in een schaduwstation leggen.
Het is wel te doen, maar houd er dan wel rekening mee dat je makkelijk in/bij je schaduwstation kunt komen op het moment dat er problemen zouden ontstaan.
Het is maar een advies.
Re: welke rails is gevoeliger voor ontsporen ??? C of M ???
duidelijk, ik ga voor de c rails, beter goed en duur, dan goedkoop en slecht.

groeten mark
Re: welke rails is gevoeliger voor ontsporen ??? C of M ???
Hallo,


:| :| :| :| :| :| :| :|


Da's nu balen zeg, ik rijd alleen maar op "M"rail....... :P :P :P :P :lol: :lol:


mvg. Frans
Re: welke rails is gevoeliger voor ontsporen ??? C of M ???
M-rails rule.  :mrgreen:

Overal zijn voor- en tegenstanders van. Het is echter niet zo dat M-rails per definitie "slecht" zijn, als je er de nodige aandacht aan schenkt doen ze gerust niet onder voor de andere railvarianten.
Re: welke rails is gevoeliger voor ontsporen ??? C of M ???
@ Erik,  @ Frans,

Ik zeg niet dat M rails slecht zijn alleen zijn ze gevoeliger voor ontsporing en zeker voor in een schaduwstation.
Als er iets fout gaat, is dat altijd op de onmogelijkste plaatsen (zoals een schaduwstation)

En inderdaad, met heel veel aandacht en precies en netjes wegleggen voorkom je veel problemen.
Re: welke rails is gevoeliger voor ontsporen ??? C of M ???
Hallo Riny,

Nee hoor, dat zei je ook niet, het was meer een reactie n.a.v. wat Mark schreef:

Citaat van: woodymax op maandag 30 juli 2007, 18:48:11
duidelijk, ik ga voor de c rails, beter goed en duur, dan goedkoop en slecht.

Naar mijn bescheiden mening kun je de M-rails niet slecht noemen. Daarentegen heb jij (en de anderen) volkomen gelijk als je zegt dat ze wel gevoeliger zijn voor ontsporingen, dat is nu eenmaal zo.

Re: welke rails is gevoeliger voor ontsporen ??? C of M ???
Mijn ervaring is vooral dat M-Rail prima kan zijn mits goed gelegd en er niet al te hardhandig mee wordt omgegaan. Bij het leggen goed controleren of de rails niet is verbogen e.d. Ik merk dat vaak onsporingen toegewezen kunnen worden aan het slecht leggen van de rails, past eigenlijk net niet, maar moet toch in elkaar, waardoor tussen de railsstukken ruimte komt en de rails niet meer precies tegenelkaar liggen, gevolg ontsporingen.

Moet zeggen dat ze dat netjes hebben opgelost, voor zover mijn ervaring rijkt, met de nieuwe C-rail. waardoor deze minder ontsporings gevoelig lijkt te zijn bij veel (her) gebruik van rails.

Groet,

Arkadas
Re: welke rails is gevoeliger voor ontsporen ??? C of M ???
Hoi,

Er zijn meer onderwerpen over de M-rail en C-rail in het forum te vinden.
Ja, met goede M-rail kun je ook werken.
Kleine kanttekening:
Nieuw is M-rail niet meer verkrijgbaar. Als je een partij 2ehands koopt goed controleren dat de railassen en lipjes niet verbogen zijn.
Het is toch gestanst blik.
Ik kies voor de C-rail: minder herrie, rustiger loop.
Re: welke rails is gevoeliger voor ontsporen ??? C of M ???
Als M rail rijder moet ik eerlijk toegeven dat een enkele ontsporing toch wel dagelijkse kost is. En ook: het losspringen van de koppelingen tijdens het rijden. De baan is ontworpen in Wintrack en heel precies gelegd.zie dit draadje:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=766.0
Nu ben ik nogal gek van hoge snelheden en dat zal er alles mee te maken hebben.  Ook zijn de rails vrij oud en er is heel lang veel mee gespeeld vanuit een doos: elke keer een nieuwe baan maken. Daar worden ze niet beter van. Het probleem is soms wel te verhelpen door een baanvak waar het vaak misgaat uit elkaar te halen en de rails in een andere volgorde weer in elkaar te zetten. Soms helpt het al als ik een rail gewoon omdraai.
Het probleem lijkt hem vooral te zitten in het hoogteverschil van de railstaven bij de overgangen.

Maar om nu alles om te zetten in C- rail.... Eerst maar een staatslot kopen!

Groeten, Rob
Re: welke rails is gevoeliger voor ontsporen ??? C of M ???
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: welke rails is gevoeliger voor ontsporen ??? C of M ???
K kan ook. Omdat ik nog een hoop flex rail had liggen, heb ik mijn schaduwstation in K gelegd. De bovenverdieping wordt C-rail.

K-rail in je schaduwstation heeft wel een paar voordelen:

- het is zeer eenvoudig om secties te maken voor bezetmelding via massacontact
- het is nog stiller dan C
- het is eenvoudig om reedcontactjes te plaatsen
- ontsporingsgevoeligheid is laag
- flex rail = geweldig, super stil en het past altijd ;-)


Martijn


Re: welke rails is gevoeliger voor ontsporen ??? C of M ???
Citaat van: Acido op woensdag 01 augustus 2007, 21:25:08
K kan ook. Omdat ik nog een hoop flex rail had liggen, heb ik mijn schaduwstation in K gelegd. De bovenverdieping wordt C-rail.

K-rail in je schaduwstation heeft wel een paar voordelen:

- het is zeer eenvoudig om secties te maken voor bezetmelding via massacontact
- het is nog stiller dan C
- het is eenvoudig om reedcontactjes te plaatsen
- ontsporingsgevoeligheid is laag
- flex rail = geweldig, super stil en het past altijd ;-)


Martijn




is k met midden rails :?::?::?:voor marklin, mobile station :?::?::?::?::?:
Re: welke rails is gevoeliger voor ontsporen ??? C of M ???
Nee Martijn, je haalt geen verstokte M-railers over.... :wink:

@Rob,

Ik zie nu pas foto's van je baan.  :oops: Ziet er werkelijk geweldig uit! Vaak komt het hoogteverschil in de railstaven bij de overgangen doordat de klemmetjes die de staven op het railbed vasthouden, dat niet meer lekker doen. Door het vele in elkaar steken en uit elkaar trekken (wat niet altijd even zachtzinnig gebeurt) komen er krachten op de klemmetjes te staan waardoor de staven er als het ware los (en niet tegen het railbed aangeklemd) in komen te zitten. Ook als de rails krom zijn en dus onder spanning in elkaar gestoken zitten, kan dit gebeuren.

Het is echt de moeite waard deze problematische rails (als dat nog kan) uit de baan te halen, er eens even goed voor te gaan zitten en de zaak weer netjes te richten, buigen en vast te zetten. Als je er voor zorgt dat alle overgangen recht en vlak zijn, heb je geen last meer van ontsporingen.
Re: welke rails is gevoeliger voor ontsporen ??? C of M ???
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: welke rails is gevoeliger voor ontsporen ??? C of M ???
Citeeris k met midden rails voor marklin, mobile station
Jazeker, echte Märklinrails mét puko's, zie hier bijvoorbeeld :-P

CiteerNee Martijn, je haalt geen verstokte M-railers over....
Da's ook niet de opzet; ik gebruik zowel M, K als C! :mrgreen:
Re: welke rails is gevoeliger voor ontsporen ??? C of M ???
Citaat van: Ron op woensdag 01 augustus 2007, 23:25:56
Vroeger waren de treintjes van blik en lokkies van ijzer dus lekker zwaar, nu veel plastiek en lichter, daar is volgens mij M rails niet zo blij mee.

Dat weet ik wel 300% zeker.
Re: welke rails is gevoeliger voor ontsporen ??? C of M ???
@Ron en @Riny.
Dit zal wel iets schelen maar het (lichte) lage bakwagentje wat standaard in een startset zat in de jaren 60, 70 en 80 moest ook over de M-rail.

Maar als je nu de oorspronkelijke vraag beantwoord kan het antwoord niet anders zijn dan C-rail.
Re: welke rails is gevoeliger voor ontsporen ??? C of M ???
Klopt helemaal Ron! :D
Re: welke rails is gevoeliger voor ontsporen ??? C of M ???
Ik heb ervaring met (gebruikte) M en (veelal nieuwe) C-rail. 

Mijn ervaring is dat lange 2 assige wagens veel gevoeliger zijn voor ontsporen en loskoppelen als de korte 2 assige.

Het lage bakwagentje van vroeger ontspoort weinig. De lange koelwagens veel meer. Ook de oude NS hogebakwagen is berucht.  De lange wagens zijn vaak te licht.
Remedie: zorg voor meer gewicht door er lading in te doen.

Met draaistelwagens zijn minder problemen. Alhoewel de VTG gasketelwagen snel afkoppelt.

Bij C-rail zijn er veel minder problemen al hoewel hier de Piko NS containerwagens (lange 2 assers voorzien van wisselstroomassen en wielen) ook snel ontsporen als de rails niet perfect ligt !

Het lijkt erop dat bij lange treinen (>10) de wagonnen in bochten op 2 wielen gaan rijden. Met het minste of geringste worden ze uit de baan getrokken.

groetjes
Henk
Re: welke rails is gevoeliger voor ontsporen ??? C of M ???
De ervaring die ik met m-rails heb zijn eigenlijk alleen maar positief te noemen ook in de schaduw stations , ik heb een aantal "Plastic" roco wagons maar ook deze geven zelden problemen dan alleen op een meegebogen wissel (zelden) ben nu momenteel bezig met m'n schaduwstation zal er t.z.t. wel foto's opzetten

Gr.
Janus


foto bijgezet
Re: welke rails is gevoeliger voor ontsporen ??? C of M ???
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: welke rails is gevoeliger voor ontsporen ??? C of M ???
Ik heb ook weinig slechte ervaringen met M rails.
Ik heb alleen 2 lima wagonnetjes beladen met een paar baterijen, omdat die geen gewicht hadden. Het enige probleem met M rail bij mij is dat het af en toe contactloos staat, en dan de MFX loks dus direct stilstaan :?