Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Beginner: ombouw van delta naar digitaal

Gestart door MichelNL donderdag 19 juli 2007, 00:03:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Beginner: ombouw van delta naar digitaal
Hoi allemaal,

Ik als beginner met het aanpassen van materieel heb een paar vraagjes. ;)

Stel, ik heb een delta loc (maakt het type uit? )

- Hoe moeilijk is het dan om deze om te bouwen naar een digitaal model? Is dat een kwestie van decoder om wisselen?
- Hoe lastig is om de verlichting schakelbaar te maken? (functie toets)
- Het inbouwen van schakelbare koppelingen (telex) Is dat moeilijk voor een beginner?

Waarschijnlijk vrij eenvoudige vragen voor en wat gevorderde ombouwer. Maar voor mij als beginner wat minder makkelijk. Vooral omdat de meeste topics al meteen over hele verbouwingen gaan van locs.. :o

Michel


Re: Beginner: ombouw van delta naar digitaal
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Beginner: ombouw van delta naar digitaal
Een delta-loc ombouwen naar digitaal is niet moeilijk. Je kunt inderdaad volstaan met het uitwisselen van de decoder.

Je kunt je echter afvragen of dat een toegevoegde waarde heeft.
Pas door het inbouwen van extra functies (en/of geluid) win je hier effectief iets mee.

Het aansluiten van geschakelde componenten is afhankelijk van de decoder en zijn aansluitmogelijkheden. Decoders van bijv. ESU hebben vaak meer mogelijkheden dan hun Marklin-zusjes.

Het aanbrengen van een Telex-achtige koppeling is lastig. Ook wanneer de loc beschikbaar is met origineel Telex is dit een serieus klusje. De firma Krois uit Oostenrijk levert ook een Telex-achtige-koppeling voor inbouw in bestaande modellen. Hoe eenvoudig dit is kun je zien op de site van Huib Maaskant.

John
Re: Beginner: ombouw van delta naar digitaal
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

online
Re: Beginner: ombouw van delta naar digitaal
Hallo Michel,
het makkelijkst is een 60760 set voor een beginner.

Het ligt aan het type lok waar je mee wilt beginnen...

Schakelbaar licht en andere functies kan digitaal altijd.

Groeten
wim
Re: Beginner: ombouw van delta naar digitaal
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Beginner: ombouw van delta naar digitaal
Citaat van: Wim op donderdag 19 juli 2007, 10:25:37
Hallo Michel,
het makkelijkst is een 60760 set voor een beginner.

Het ligt aan het type lok waar je mee wilt beginnen...

Schakelbaar licht en andere functies kan digitaal altijd.

Groeten
wim

Hoi Michel,

Ik ben het met Wim eens,dat een setje 60760 het makkelijkste is om te beginnen. Je bouwt er een loc met trommelcollectormotor (wisselstroom) mee om naar een 5-polige (gelijkstroom) hoogvermogen motor (Voor locs met schijfcollector motoren heb je andere onderdelen nodig). Daarna kun je in principe elke digitaal decoder die je wilt inbouwen. Ik heb zelf net 3 van die 60760 ombouwsetjes besteld om 3 e-locs om te bouwen. Ik zal er wel een verslagje van plaatsen als dit over een paar weken gaat gebeuren.
Wat betreft Krois koppelingen. De uitleg op de website van Huib Maaskant betreft de oude types Krois koppelingen UV1 en UV2. Ik heb zelf een Marklin BR 146.1 voorzien van het nieuwe type MK2. Hier te vinden door ongeveer 3 kwart naar beneden te scrollen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes,
Menno
Re: Beginner: ombouw van delta naar digitaal
De 60760 is in principe dus genoeg om een wat oudere loc te voorzien van een moderne motor. Met daarop verschillende functies voor bijvoorbeeld het schakelen van de verlichting?

Michel

Trouwens super bedankt voor de reacties tot nog toe.
Lekker duidelijk. :)
Re: Beginner: ombouw van delta naar digitaal
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Beginner: ombouw van delta naar digitaal
Citaat van: MichelNL op donderdag 19 juli 2007, 13:12:15
De 60760 is in principe dus genoeg om een wat oudere loc te voorzien van een moderne motor. Met daarop verschillende functies voor bijvoorbeeld het schakelen van de verlichting?

Zolang die loc een trommelcollectormotor heeft, ja. De decoder heeft 4 functies, waarvan enkele, (weet niet precies hoeveel), vrij bruikbaar voor wat je maar wilt. Kijk ook eens hier voor informatie over de decoder. Is wel in het Duits.

Groetjes,
Menno