Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

bovenleiding boven 24711/24740

Gestart door guillaume vrijdag 23 augustus 2013, 14:30:33

bovenleiding boven 24711/24740
hallo marklinisten

Ik ben bezig de bovenleiding aan te leggen en het lukt vrij aardig met de marklin 74xxx/70xxx serie.
Echter heeft iemand al eens de bovenleiding boven de bijgevoegde tekening (voorbeeld.jpg) gemaakt.
Het betreft een invoeging van twee sporen in twee andere sporen waarbij de gebruikte wissels de 2711/24712 zijn, in combinatie met kruis 24740.

mocht het niet duidelijk zijn of wil je iets meer weten, dan gaarne via mijn mail even reageren

alvast bedankt in vooruit
guillaume
Re: bovenleiding boven 24711/24740

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

Re: bovenleiding boven 24711/24740
ik heb geprobeerd een tekeningentje te maken (met Winrail 10). Rails dun op de achtergrond; bruine lijnen zijn de afgaande bovenleiding; rood de doorgaande.

Ik heb Märklin k-rails als uitgangspunt gebruikt; het gaat om het principe van de geometrie. Welk merk bovenleiding het precies is, is minder belangrijk volgens mij. Ik gebruik bv Sommerfeldt en Viessmann door elkaar: werkt prima.

waar je op moet letten is de positie van de bovenleiding in de binnenbocht van de wissels. De "afbuigende" trein bepaalt eigenlijk de precieze plaats waar de draad moet lopen. Mijn ervaring is dat je nog niet alles moet solderen voordat je goed hebt kunnen testen. Soms moet je het toch nog net iets anders doen dan je op tekening hebt uitgedacht.

De zwarte lijnen geven de bovenleiding portalen weer. vooral boven de wissels moet je even goed opletten waar je het eerste "schuine" portaal neerzet. Want daar komt het heel precies waar je de bovenleiding uiteindelijk vastzet om te zorgen dat de pantograaf niet onder de draad wegloopt.

omdat jij volgens mij met slanke wissels werkt is het denkbaar dat le (van links af bekeken) het 2e en 3e portaal "samenvoegt" maar dat moet je even testen. Het (nu nog) 4e portaal moet dan wel dichter naar de wissel worden geschoven, anders gaat het niet werken.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.