Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Lokkaartjes voor MS 2

Gestart door IJsengel zaterdag 25 mei 2013, 23:27:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lokkaartjes voor MS 2
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Lokkaartjes voor MS 2
Hola
Wie heeft er ervaring met de lokkaartjes voor de MS 2?
Zijn deze ook als lege kaartjes te koop?
Heeft iemand wellicht 1 of 2 (lege) kaartjes ter overname?
H la P
Fred
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Lid sinds: 2010

BR 78

offline
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Hoi Fred,

De lockaartje zijn leeg te koop als setje van 5, onder Maerklinnr. 60135.
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Aliebengalie
gast

Re: Lokkaartjes voor MS 2
Ze zijn ook soms bij de dealer per stuk te koop , rond de 4.50 dacht ik gezien te hebben.

Mvg: Alex
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Lokkaartjes voor MS 2
heb er dacht ik nog 1 of 2 liggen. Als je je ms2 laat updaten, heb je ze nietmeer nodig. je kunt er dan meer opslaan in het geheugen van de ms2

Roy
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Lid sinds: 2012

online
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Ik heb 2 van die setjes. Werkt wel handig, als je eenmaal hebt ontdekt dat de kaartjes andersom in het MS2 moeten dan je denkt... Het schrijven van een kaartje is eenvoudig, en telkens als je dat kaartje in het MS2 stopt heb je de loc van dat kaartje meteen beschikbaar.
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Citaat van: Roy op zondag 26 mei 2013, 09:25:43
heb er dacht ik nog 1 of 2 liggen. Als je je ms2 laat updaten, heb je ze nietmeer nodig. je kunt er dan meer opslaan in het geheugen van de ms2

Roy

Hola Roy
Ik heb een maand of 3 terug mijn MS 2 een update laten geven, maar er kunnen nog steeds maar 10+1 loks worden ingevoerd.
Of is er inmiddels weer een nieuwe update?
H la P
Fred
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Dat klopt, maar je kunt nu, bij het selecteren van een nieuwe loc, kiezen voor databank. Daarin staan de locs, die je allemaal ingevoerd hebt.

Roy
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Ok maar hoe roep je die dan op wanneer je die betreffende lok wilt aansturen?
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Lokkaartjes voor MS 2
net zoals je een nieuwe loc ingeeft.

Roy
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Dat begrijp ik niet. Er zijn toch maar 10 posities voor locs waar je uit kan kiezen?
Of moet ik een van die posities dan leeg maken door een loc te verwijderen en vullen met een in de database opgeslagen loc? Ik bedoel, dan is er toch geen verschil met oude situatie van voor de update?
H la P
Fred
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Inderdaad, zo zit het. Voor de update kun je geen locs opslaan, naast de 10 die onderin je scherm stonden. Nu wel, maar je moet ze wel telkens even ophalen. Een lockaart werkt wel iets sneller, maar die zijn niet gratis. De update wel.  :-)
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Hola kaartenverzamelaars,

De lokkaartjes zijn voorlopig niet meer te krijgen bij Marklin.  :( :? :-( :thumbdown: :thumbdown:
Misschien ooit weer maar voorlopig niet.

Ebay.de wellicht maar die verdomde verzendkosten vanuit Sauerkrautcountry verpesten een aangename prijs.......

Hasta la Pasta

Fred

PS: echt niemand hier die er een of twee heeft voor mij?
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Zijn overigens de overschijfbare lockaartjes voor de Central Station (60212/60213/60215) ook geschikt voor de Mobile Station 2?
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Citaat van: IJsengel op woensdag 05 juni 2013, 16:42:54
Zijn overigens de overschijfbare lockaartjes voor de Central Station (60212/60213/60215) ook geschikt voor de Mobile Station 2?

JA

Citaat van: IJsengel op woensdag 05 juni 2013, 15:59:11
Hola kaartenverzamelaars,

De lokkaartjes zijn voorlopig niet meer te krijgen bij Marklin.  :( :? :-( :thumbdown: :thumbdown:
Misschien ooit weer maar voorlopig niet.

Treinenshop Heerenveen (TrainsandCars) heb ik ze afgelopen weekend zien hangen.

Groeten,

Jan
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Lokkaartjes voor MS 2
hier   klikken  volop te verkrijgen.
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Hola,
Vanmorgen werd alhier een pakketje afgeleverd met daarin de lokkaartjes.
Er zit geen handleiding in de verpakking, dus <hopla> meteen een kaart in de MS 2 geduwd.
Fout. Er wordt direct een waarschuwing getoond dat er een kaartleesfout geconstateerd wordt.
Oke, andersom dan maar. Alweer mis. Zelfde melding. Andere kaart geprobeerd. Helaas.
Uiteindelijk is het me gelukt om een kaart in te zetten die geen melding gaf. Dus vervolgens een lokje ingevoerd op de vrijgekomen elfde positie en hoera, het werkt!

Echter..... Bij uitzetten van de stroom en daarna weer aanzetten, blijkt dat er geen gegevens op de kaart staan, want weer maagdelijk leeg...
Wat doe ik niet goed?

Hasta la Pasta
Fred
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Lid sinds: 2012

online
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Je moet een loc selecteren, dan loc wijzigen, en vervolgens "lockaart schrijven". Daarna moet het lukken! Die elfde positie is niet automatisch de kaart, maar meer een "zachte" loc die na een reset weer weg is. Pas als je schrijft, wordt ie opgeslagen op de kaart.
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Hola
Ik heb het geprobeerd, Harm. Bij een kaartje is het gelukt om gegevens van een lok vast te leggen.
Toen ik echter een tweede lokkaart wilde beschrijven ging er iets goed fout. Een gloednieuwe lok reageert nu alleen nog maar op vooruitrijden. Bij achter uit hoor je slecht om de seconde een klein tikje. Verlichting werkt ook niet meer. Als ik dan de rijstappen wissel, rijdt ze ook weer achteruit. Deze lok moet op 28 rijstappen, waardoor bij het wisselen verlichting niet werkt. Nadat weer van rijrichting is veranderd, rijdt ze vooruit, maar weer niet achteruit. Daarvoor moet ik dan weer de rijstappen veranderen. Schiet mij maar lek.
Waarschijnlijk de decoder defect. Heeft echte niets te maken met dit topic, behalve dat het gebeurde toen ik een lockaart wilde beschrijven :-(
H la P
Fred
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Lid sinds: 2008

offline
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Ik heb diverse loc kaarten.

hier heb ik de niet M locs op weg geschreven.

Tot nog toe geen problemen onder vonden.

Via een CD marker stift de gegevens van de loc erop geschreven.

groetjes uit beetje krom'
opa cees
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Fred, de lok weer op fabrieksinstelling zetten, misschien werkt de lok dan weer.

Gr, Ad
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Al gedaan, maar helaas zonder resultaat...:-(


Re: Lokkaartjes voor MS 2
Lid sinds: 2012

online
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Ik heb op zo'n manier ook wel eens ruzie met een loc, ik las laatst dat het wel eens helpt ze even op een analoge trafo te laten 'schrikken'. Dat geprobeerd, en inderdaad, daarna waren ze getemd. Misschien helpt dat hier ook?
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Lok verwijderen en dan weer opnieuw aanmelden?

Gr, Ad
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Lees dit net. Ik gebruik geen lockaarten (en heb ze ook nog niet gemist) maar wat is eigenlijk het voordeel van het gebruik van de zg lockaart?
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Kaartjes zijn voor de ms2. Als er 10 locs inzitten kan je met het kaartje een elfde loc bedienen. Je kan het kaartje beschrijven via de ms2
Als je 10 kaartjes hebt, kan je dus 20 locs bedienen.
Maar dan moet dat allemaal wel werken, wat er niet erg op lijkt, afgaande op de vorige berichten

Dirk-Jan
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Citaat van: marc-lin op dinsdag 18 juni 2013, 22:10:17
.....  maar wat is eigenlijk het voordeel van het gebruik van de zg lockaart .....

Backup van je LOC instellingen.

Groeten,

Jan
(Backup-beheerder in de 'echte wereld').....
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Ik gebruik de kaartjes bij omgebouwde analoge loks.
Werkt erg goed.

Groet Tinus
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Beste mensen,kan je reeds beschreven kaartjes ook wissen?om ze voor bv omgebouwde analoge loks te gebruiken?Ruud
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Lid sinds: 2012

online
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Ja hoor, als je de optie "lockaart schrijven" doet schrijft ie de nieuwe loc gewoon over de oude heen.
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lokkaartjes voor MS 2
bedankt ga ik doen! Ruud

Re: Lokkaartjes voor MS 2
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Citaat van: IJsengel op zondag 26 mei 2013, 10:06:03
Citaat van: Roy op zondag 26 mei 2013, 09:25:43
heb er dacht ik nog 1 of 2 liggen. Als je je ms2 laat updaten, heb je ze nietmeer nodig. je kunt er dan meer opslaan in het geheugen van de ms2

Roy

Hola Roy
Ik heb een maand of 3 terug mijn MS 2 een update laten geven, maar er kunnen nog steeds maar 10+1 loks worden ingevoerd.
Of is er inmiddels weer een nieuwe update?
H la P
Fred
Hallo Fred,

Misschien is er hier sprake van begripsverwarring?
Ik heb een MS2 waar ook 10+1 voor geldt ... namelijk die direct opvraagbaar zijn.
Maar in het geheugen kun je er veel meer opslaan, namelijk in de loclijst.
Dit is - zeg maar - je favorietenlijst of de lijst van je eigen locomotieven.
Stel je rijdt een tijdje een tiental locs op je baan staan en wilt een tijdje later een andere direct opvraagbaar hebben,
dan selecteer je voor de 10+1 gewoon die andere locs uit je 'eigen' loclijst.

Die eigen loclijst stel je heel makkelijk samen door een keer een loc uit de Marklin-databank te selecteren of er zelf een in te voeren.
Zet je een Mfx loc op de rails, dan meldt die zichzelf aan en is in die loclijst te vinden.
Volgens mij komt daar soms ook de ellende vandaan wanneer een Mfx loc problemen oplevert en je denkt dat hij zich niet meer zelf aanmeldt.
Gewoon uit je loclijst verwijderen en opnieuw op de baan zetten kan dan wel helpen.

O ja, let niet op het taalgebruik op de MS2, Nederlands is niet eenvoudig :D

Groet, Eric-Paul
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Hola,

Nog ff terugkomend op bovenstaand.
Er staan nu inderdaad allemaal locs in deze lijst die ik eerder heb ingevoerd.
Het leuke is dat je niet enkel zoals hierboven in de post van Eric Paul is beschreven positie 10 + 1 kunt hergebruiken, maar ook 1 t/m 10! Je hebt dus 11 posities "vrij".
Das een mooie bonus in deze tijden van crisis!

H la P
Fred
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Aanvulling op vorige post:

Dit werkt dus alleen als je alle 11 posities hebt benut.
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Citaat van: IJsengel op donderdag 31 oktober 2013, 16:10:59
Het leuke is dat je niet enkel zoals hierboven in de post van Eric Paul is beschreven positie 10 + 1 kunt hergebruiken, maar ook 1 t/m 10! Je hebt dus 11 posities "vrij".
Klopt, bedoelde ik ook 10+1 = 11  :D
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Hebben deze kaartjes nog een extra "nut". Je kan ze op de CS3+ ook gebruiken... maar waarom zou je dit doen?
Trouwens, misschien wel een tip voor het forum: bij Can-digital Bahn (ook gekend van de CC Schnitte), blanco kaartjes laten bedrukken! (Met het 3-railforum logo bijvoorbeeld).
http://www.can-digital-bahn.com/modul.php?system=sys7&modul=63#Mod_Top

Ah en Märklin maakt ze terug... voor de geïnteresseerden.
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Lid sinds: 2006

offline
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Hallo,
Werk al jaren met lokkaarten van Reichelt Elektronic (Ali heeft ze ook) 5jr geleden €0,80 p/st.(blanco)
Na het programmeren van loks of nieuw gekochte zet ik, als ze goed lopen op een lok kaart.
Bij problemen (ik rijd met 4 MS2) maak ik de master leeg en voer de loks (+/- 45 stuk) weer in met hun lokkaart.
10 min. werk. Als je ze allemaal moet laten herkennen (MFX) of handmatig invoeren (MM of DCC) ben je heel lang bezig.
Ook loks die maar af en toe op m`n baan staan hebben een lokkaart zodat ik ze snel kan invoeren.
Ook bij "buiten de deur" rijden kan ik snel de lok invoeren op een "vreemd" stuurapparaat.
digibert
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Dewelke zijn dit juist? Bij Reichelt heb je er verschillende soorten van zie ik juist.
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Zijn meerder topics over lockaarten hier op het forum. Je moet die hebben met een AT24C64 Chip
Zie ook topic insteek lockaart voor Märklin 60653 Mobile Station
Laatste linkjes naar Aliexpress in dat topic werken nog steeds 10 kaarten voor ongeveer 8 euro.
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Ik heb ze bij de Chinees gehaald. 50 voor 35 euro met verzenden des tijds. Deze heb ik des tijds gehaald: https://de.aliexpress.com/item/32873007964.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.5c134c4ddiZRSF
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Lid sinds: 2008

offline
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Ik gebruik deze https://www.aliexpress.com/item/32811339130.html , werkt goed.  Met de laatste software niet meer zo nodig inderdaad.
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Lokkaartjes voor MS 2
 @citaat En bedankt Erik  :arrow: :thumbup:    gelijk ff besteld.  O:-D
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Kaartjes zijn toegekomen. Heb met de Dymo label-printer, ze bedrukt. Straks gaan we ze digitaal beschrijven.

Re: Lokkaartjes voor MS 2
Lid sinds: 2020

offline
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Citaat van: ErikW op vrijdag 01 mei 2020, 09:24:37
Ik gebruik deze https://www.aliexpress.com/item/32811339130.html , werkt goed.  Met de laatste software niet meer zo nodig inderdaad.
Heb deze ook besteld en ontvangen.
Werken perfect!
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Ik was vroeger ook bezig met sticker maar was niet tevreden.
Begonnen aan het prutsen om op de blanco lockaarten zelf printen maar het resultaat is er.
groeten
Marc
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Waar print je die nu mee?
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Een printer waar je cd's print. Er zijn merken genoeg maar het is zoeken om nog zo'n printer te vinden.
De cd's zijn aan het verdwijnen.
Groeten
Marc
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Lid sinds: 2019

offline
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Heb ook enkele van die kaartjes besteld.
Prima info hier op het forum.  :)
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Lokkaartjes voor MS 2
@citaat @citaat Dat zijn vaak inktjet printers. Had niet verwacht dat die inkt zou houden op die kaarten. Maar geinig om te weten. De laatste inktjet die een CD printlae had is helaas al lang geleden vervangen door een nieuwe (want de printkop was stuk en die vervangen kan je beter een nieuwe printer kopen).
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Wel veel mooier als met de Dymo. Ik had vroeger een kleuren Dymoprinter, daarmee had het ook gekund, alleen was het beeld niet zuiver. Een printer om cd's mee te printen is al een pak moeilijker te vinden idd. Zeefdruk, zou een oplossing kunnen zijn. Maar wie is er zo gek om daar zoveel geld aan uit te geven?
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Lokkaartjes voor MS 2
Gewoon met stift erop schrijven wat het is. Zo vaak heb je ze niet nodig.🙃