Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

Batterijen ecos 2 laden niet goed op.

Gestart door Ludwig zondag 18 november 2012, 09:40:22

Batterijen ecos 2 laden niet goed op.
Hoi, een tijdje terug heb ik mij een Ecos2 aangeschaft.
Nu heb ik de laatste dagen altijd het icoon op het scherm staan dat de batterijen niet goed zijn opgeladen.
Ook al staat de centrale een paar uur te werken de volgende dag staat het icoon er weer dat de batterijen niet zijn opgeladen.
Wat gebeurt er als de batterijen werkelijk leeg geraken en moet ik mij van de lage spanning op de batterijen veel zorgen maken?
Deze vraag heb ik ook op het ESU forum gesteld maar zonder duidelijk antwoord wat te doen.
Kan ik misschien beter overstappen op gewone batterijen of licht dit icoon bij andere ook zo vaak op?
Re: Batterijen ecos 2 laden niet goed op.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

Hallo Ludwig,

de centrale zal je oplaadbare batterijen niet opladen.Gewone batterijen gaan normaal gesproken een aantal jaren mee in de Centrale,

De batterijen dienen ervoor om na uitschakelen van de stroom de huidige stand van de wissels etc. op te slaan, en ook de net ingevoerde locomotieven worden pas weggeschreven bij het afsluiten van de centrale.

Je kan ook de centrale handmatig uitzetten door 5 seceonde op de stopknop te drukken.

met vriendelijke groet,

Walter

Edit Walter: verouderde info en niet van toepassing op de Ecos 2
Citaat van: wissels op zondag 18 november 2012, 10:03:56
Hallo Ludwig,

de centrale zal je oplaadbare batterijen niet opladen.Gewone batterijen gaan normaal gesproken een aantal jaren mee in de Centrale,

De batterijen dienen ervoor om na uitschakelen van de stroom de huidige stand van de wissels etc. op te slaan, en ook de net ingevoerde locomotieven worden pas weggeschreven bij het afsluiten van de centrale.

Je kan ook de centrale handmatig uitzetten door 5 seceonde op de stopknop te drukken.

met vriendelijke groet,

Walter

Ik ging er vanuit dat de baterijen werden opgeladen omdat de centrale na enkele uren draaien het icoon na het heropstarten niet meer vertoond.
Er is toch een mogelijkheid om aan te vinken de centrale de batterijen te laten op laden of niet ?
Dus best de oplaadbare batterijen eruit en gewoone erin ( zolang het maar geen Duracel's zijn)?
Forum Moderator

A member of the Duurstede GroupĀ®

Ook in mijn ecos staat het tekentje dat de batterijen voor 50% vol / leeg zijn dit doet hij al jaren.

Wel kun je ergens in het menu instellen of de ecos de battarijen wel of niet moet laden.

Mvg,

Peter-degeluidsman.

graag een glaasje wijn

in de ecos 50200 versies van het laatste jaar laden de accus wel op.De sofware is er ook op gemaakt dat je dat zelf kan kiezen.Met de aangerade 4 uurtjes laden kom je er echter niet.Dit is maar berekend op kleine accuutjes van 500 (800) mA.De batterijen dienen eigenlijk maar om in nood ,plotseling wegvallen van de netspanning, gewoon het geheugen van je ecos weg te schrijven in het aanwezige Ram memory.Op de site van esu kan je trouwens de nieuwe handleiding versie 3.6 downloaden.

Ps :het is zelfs gevaarlijk gewone batterijen te plaatsen als je de oplaadfunctie niet uitschakeld :

? Versuchen Sie niemals, normale Batterien in die ECoS einzusetzen!
Die Ladeelektronik kann dies nicht erkennen
und versucht, auch diese Batterien aufzuladen. Es besteht
Brand- und Explosionsgefahr!
Bedankt voor de reacties. ;)
Mag ik concluderen dat ik mij niet teveel van het icoontje moet aantrekken dan?

graag een glaasje wijn

zo is het  :D
Ludwig,

Als ik mijn Ecos 2 opstart staat er ook een symbooltje dat de batterij bijna leeg is, echter na een uurtje verdwijnt het symbooltje, en geeft de Ecos aan dat de batterij op
"sterkte is". Dit zijn dan de meegeleverde batterijen bij de aankoop, ca 15 maanden geleden.

Mvg
Arie
Hoi Arie, al staat de centrale een uur of 3 te draaien dan nog geraken ze niet opgeladen.
Ik overweeg de oplaadbare batterijen te vervangen door gewone baterijen.

graag een glaasje wijn

Ps :het is zelfs gevaarlijk gewone batterijen te plaatsen als je de oplaadfunctie niet uitschakeld :

? Versuchen Sie niemals, normale Batterien in die ECoS einzusetzen!
Die Ladeelektronik kann dies nicht erkennen
und versucht, auch diese Batterien aufzuladen. Es besteht
Brand- und Explosionsgefahr!
Ludwig,

Misschien is het overwegen waard, om nieuwe oplaadbare batterijen te plaatsen, echter NOOIT gewone, zie berichtje van Bellejt.
Vraag dit voor de zekerheid nog even na bij degene, bij wie je hem hebt gekocht.

Mvg
Arie
hi hi weer wat geleerd  ;) .Heb ecos ook nog maar pas,pracht apparaat :thumbup:
De verwarring komt door de term "oplaadbare batterijen" want die bestaan eigenlijk niet, dit zijn accu's.
Maar ja, je ziet het ook (verkeerd) op de site van fabrikanten staan  :?
Citaat van: huub op maandag 03 december 2012, 16:48:13
De verwarring komt door de term "oplaadbare batterijen" want die bestaan eigenlijk niet, dit zijn accu's.
Maar ja, je ziet het ook (verkeerd) op de site van fabrikanten staan  :?
Oh nee? ===> klik
Ik gebruik deze batterijen al jaren in de draadloze afstandbedieningen van de LGB baan.
Vandaag de oplaadbare batterijen opgeladen met een lader en voor alle zekerheid dan maar terug geplaatst in de Ecos.
Benieuwd hoelang ze het nu gaan uithouden.
Ik vrees dat ik niet genoeg tijd heb om mijn baan te laten werken en altijd zal moeten vechten met die oplaadbaare batterijen. :(
Ludwig,

Verstandig dat je de meegeleverde batterijen gebruikt.
Is misschien een strijd, maar die win jij toch.

Mvg
Arie