Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Sta er mooi op tijdens evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Shop

ecos Esu centrale

Gestart door gerritverbeke donderdag 05 april 2012, 16:49:16

ecos Esu centrale
gerritverbeke
gast

ecos Esu centrale
Beste spoorvrienden,

Ik heb de eco centrale van Esu gekocht (kleurenscherm).
Als ik de F toetsen op de centrale indruk heb je een heleboel verschillende functies voorgesteld door icoontjes maar nergens in de handleiding staat de beschrijving van die icoontjes.
Kunnen jullie mij misschien helpen.
Alvast bedankt
Re:ecos Esu centrale

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Beste Gerrit,

Gewoon proberen welke geluid er uit je lok komt bij een bepaalde toets, met wat voor deocders rijd je, het moeten wel sound decoders zijn anders komt er niets uit.

Groet, Anne W
nobody
gast

Sommige functies hebben niets met geluid van doen. ;)
Maar wat Anne wil zeggen is dit: Het hangt er maar vanaf welke functie in welke "functieplaats" in de decoder is gedefinieerd.
B.v. in decoder 1 is de lokfluit onder F3 gezet en in decoder 2 onder F5.
Daar kun je proefondervindelijk, zoals Anne schreef, achter komen.
Bij de meeste loks, zit een gebruiksaanwijzing waar de functietoetsen omschreven zijn.

Edit nobody: Uitleg toegevoegd.

graag een glaasje wijn

er is een mooie lijst van de CS 1 met alle symbooltjes voorhanden.Mag hier op het forum niet geplaatst worden door copyright.Je hebt PM.Ik heb deze ingescand en  aangepast.Prive mag ik ze wel doorsturen omdat de copyright vervalt en ze (origineel) onder CS1 Marklin symbolen te vinden is op pagina 32.Maar dan kan je ze alleen bekijken online.
nobody
gast

Bellejt,
Gerritverbeke schreef: "Ik heb de eco centrale van Esu gekocht (kleurenscherm)."
Dus: Geen CS1....

graag een glaasje wijn

symbooltjes zijn dezelfde voor ecos 1/2 als CS1/2 en zelfs op andere centrales.Ze staan alleen bij verschillende decoders op andere plaatsen.
nobody
gast

Citaat van: bellejt op donderdag 05 april 2012, 17:54:00
Ze staan alleen bij verschillende decoders op andere plaatsen.
:help: :help: :help: Symbolen op decoders  :help: :help: :help:
Of bedoel je, dat het van de function mapping afhangt, welke functie aan welke toets van de centrale hangt. De symbolen zijn dus misleidend. Het kan heel goed dat de stationsomroep aan het fluitsymbool hangt.
De centrale kan niet "weten" welke decoderfunctie aan welke centrale-functietoets hangt.

graag een glaasje wijn

dat bedoel ik.Bij MFX gaat dat automatisch.Anders moet je zelf het overeenstemmend symbool eventueel toekennen aan de juiste functie.Symbooltjes zijn gelijk normaal voor al de decoderfuncties bv fluit is zo'n fluitjessymbool van de scouts. Lijntje up en down is dan remmen enz.Er is een tabel voor al deze symbooltjes die ik heb vergeleken bij de verschillende centrales en steeds komt voor dezelfde functie hetzelfde symbool voor.Wel voor 1 en dezelfde decoder.Plaatsen van functies verschillen dan weer per decoder en per merk.Als ik eens tijd heb neem ik wel eens een screenshot van mijn ecos 2 met de BR 10 MFX van Marklin of de locsound decoder van mijn Siemens dispoloc.Die symbooltjes (van ESU) vind je trouwens ook terug op hun website.Gewoon de programmatiefile van de betreffende loc (decoder) downloaden en je ziet de functies dan staan in de pdf file.Dan moet je vergelijken met wat er op de ecos komt.(bij MFX)
nobody
gast

Bedankt Bellejt,
Weer wat geleerd over de ESU centrale. Momenteel gebruik ik (nog) een simpele Intellibox IR.
(zonder symbolen) ;)

Hopelijk heeft Gerritverbeke ook iets aan jouw verduidelijking. :thumbup:
De ECoS en CS hebben een grote loclijst met artikelnummers. Kies je daar uit het gewenste artikelnummer staan de functiesymbolen onder de juiste functietoetsen.

Staat de lok niet in de lijst kun je zelf een lok aanmaken en een icoon een functietoets toekennen.

In de handleiding op Blz. 24 en verder staat:
Functiesymbolen wijzigen.
De ECoS laat u toe om zelf uw symbolen of iconen voor elke functietoets te kiezen.

Mvg,
Peter

Stationchef van de S.a.A.-bahn

Re: ecos Esu centrale
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Jan, in die link staat een lijst met een aantal functie symbolen, maar dat zijn ze niet allemaal.
In mijn CS staan ook nog de volgende symbolen waarvan ik niet van elk symbool de betekenis weet.

Stationchef van de S.a.A.-bahn

Heb je de vraag al op het ESU forum gezet?
Jan
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Nee, ik zal deze vraag daar eens plaatsen.