Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

probleem aansturing Littfinsky s-dec-4 mm wisseldecoder

Gestart door trix woensdag 07 maart 2012, 19:30:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
probleem aansturing Littfinsky s-dec-4 mm wisseldecoder
Wisseldecoder S-Dec-4 mm van Littfinsky weigert adres te leren, dit in combinatie met Koploper en de IB II ! Alle trucs die ik uitgeprobeerd heb, zowel uit de handleiding van de decoder, evenals  tips op dit forum,waar reeds meerdere malen dit probleem aan de orde was, alsmede telefonisch advies van Jaap Kramer (Littfinsky) hebben tot op heden geen resultaat opgeleverd !? Wie kan mij de gouden tip vertellen ?
Bij voorbaat dank,   Trix,
Re:probleem aansturing Littfinsky s-dec-4 mm wisseldecoder
Trix,

Jaap heeft het waarschijnlijk ook al gezegd maar je weet dat de decoder met de tafel van 4 werkt? Een adres is altijd een meervoud van 4 = 1. Dus 1, 5, 9, 13, 17 enz?
Een ander ding kan zijn dat je de IB de juiste code laat sturen. het is een MM dus op de betreffende adressen moet je wel het juiste protocol sturen. Stel het adres is 29 (en 30, 31 en 32) dan moet de IB voor die adressen wel Motorola praten. Maar ook hieraan zal Jaap wel gedacht hebben...

Als laatste kan ik je aanraden de decoder zo dicht mogelijk bij de IB aan te sluiten, jet liefst als enige. Misschien dat andere componenten storen.

Succes met de zoektocht.
Re:probleem aansturing Littfinsky s-dec-4 mm wisseldecoder
Dank voor de snelle reaktie Arjan, maar dat laatste nml. alles dicht bij elkaar leggen en rechtstreeks op de IB II  aansluiten en testen heb ik ook al geprobeerd maar zonder resultaat !

Mvgr, Trix
Re:probleem aansturing Littfinsky s-dec-4 mm wisseldecoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:probleem aansturing Littfinsky s-dec-4 mm wisseldecoder
Beste Trix,

En je weet zeker dat je tijdens het programmeren de IB ALLEEN Motorola praat en dus geen mix van DCC en Motorola.

Waar woon je ongeveer, misschien zit er iemand in de buurt met een Märklin 6021.

Is dit de enige die niet werkt of heb je er meer, en dan nog een hele stomme vraag: je hebt ook de hulpspanning aangesloten?

Groet, Anne W
Re:probleem aansturing Littfinsky s-dec-4 mm wisseldecoder
En heb je de IB II ook al met de laatste update versie geupdate ?.
Laatste versie is 1.008/1.007


Mvg,
Peter
Re:probleem aansturing Littfinsky s-dec-4 mm wisseldecoder
Dank je voor het meedenken; heb inderdaad 4 decoders nieuw uit de verpakking, allemaal getest en met hetzelfde resultaat; dus het lijkt me in ieder geval hoogst onwaarschijnlijk dat er met alle 4 decoders iets aan de hand zou zijn ! Ook aan de Motorola instelling evenals de digitale en externe voeding is gedacht. Ik woon in Maastricht en het zou natuurlijk helemaal geweldig zijn , wanneer er iemand ter plaatse zou kunnen helpen. Want het zal zoals wel vaker iets heel simpels zijn, maar juist die simpele dingen kunnen wanneer het na geruime tijd niet wordt opgelost zeer irritant worden !?

Mvgt, Trix
Re:probleem aansturing Littfinsky s-dec-4 mm wisseldecoder
Beste Peter,

Aan updaten heb nog niet gedacht, want het apparaat is vrij nieuw en ik zou ook overigens niet weten hoe dat zou moeten , want ik ben op computer/programmeer-technisch gebied een relatieve beginneling !
Dus is dit meteen een nieuwe vraag  !? In afwachting..,

Mvgr, Trix
Re:probleem aansturing Littfinsky s-dec-4 mm wisseldecoder
Beste Peter,

het is mij gelukt de IB II te updaten , maar helaas , in de wissels is geen beweging te krijgen. Het lijkt wel of er geen opdracht uitgaat van de IB II. Zoals al eerder gezegd is de communicatie tussen PC en IB II in orde ! Overigens, als ik het goed heb begrepen moeten de wissels ook zonder PC, dus alleen via de IB aan gestuurd kunnen worden !?

Groet, Trix
Re:probleem aansturing Littfinsky s-dec-4 mm wisseldecoder
Citaat van: trix op zaterdag 17 maart 2012, 00:43:14
Overigens, als ik het goed heb begrepen moeten de wissels ook zonder PC, dus alleen via de IB aan gestuurd kunnen worden !?
Klopt. Heb je bij de IB ook het juiste format voor de wisseldecoders opgegeven ?.

Mvg,
Peter
Re:probleem aansturing Littfinsky s-dec-4 mm wisseldecoder


Dank weer voor je snelle reageren!
Wat bedoel je precies met format ?

Trix
Re:probleem aansturing Littfinsky s-dec-4 mm wisseldecoder
Of je de wisseldecoder in de IB op Motorola formaat hebt staan of dat deze op het DCC format staat.
Overigens welke software versie staat nu op je IB II.

Mvg,
Peter
Re:probleem aansturing Littfinsky s-dec-4 mm wisseldecoder
De IB II is zoals ik vorige week al  heb aangegeven ingesteld op Motorola (dat was me overigens wel bekend) en  de update (software), staat nu op 1.007/1.008 .

Mvg, Trix
Re:probleem aansturing Littfinsky s-dec-4 mm wisseldecoder
Hallo Trix,

Zie PB


Mvg,
Peter
Re:probleem aansturing Littfinsky s-dec-4 mm wisseldecoder
Dank weer voor je reaktie,

Ik denk niet dat wisseldecoders omgeruild kunnen worden en bovendien kan ik niks met DCC decoders vanwegen het feit dat ik magneetspoelwissels heb.

Trix
   
Re:probleem aansturing Littfinsky s-dec-4 mm wisseldecoder
Citaat van: trix op zaterdag 17 maart 2012, 22:52:46
Ik denk niet dat wisseldecoders omgeruild kunnen worden en bovendien kan ik niks met DCC decoders vanwegen het feit dat ik magneetspoelwissels heb.
het enigste verschil is het protocol waarmee de magneetspoelwissels aangestuurd worden, DCC i.p.v. MM

Mvg,
Peter
Re:probleem aansturing Littfinsky s-dec-4 mm wisseldecoder
Motorola of DCC dat maakt niets uit het moet gewoon werken op een IB-II
Heb je de e-mail al gelezen die je van mij gekregen hebt?

Mvg, Johan
Re:probleem aansturing Littfinsky s-dec-4 mm wisseldecoder
Hallo Johan,
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 17 maart 2012, 22:55:57
Motorola of DCC dat maakt niets uit het moet gewoon werken op een IB-II
Zou inderdaad niets uit mogen maken, maar...
Er zijn ook bepaalde locomotieven met een MM-decoder die niet goed op de commando's (met een bepaald adres) van de IB reageren.

Mvg,
Peter
Re:probleem aansturing Littfinsky s-dec-4 mm wisseldecoder
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:probleem aansturing Littfinsky s-dec-4 mm wisseldecoder
het aanstuurprotocol (MM of DCC) heeft gewoonweg niets te maken met je wisselspoelen.Die worden gewoon via spanning aangestuurd.Je kan er zelfs Hoffmanaandrijvingen mee aansturen.Dat kan zowel DC of AC zijn.Wat wel belangrijk is, dat is de instelling op je digitale centrale voor een wisseldecoder.Daar kies je ofwel MM of DCC.Dan moet je ook hetzelfde kiezen op de LDT decoder via dat instellingsstrapje (plugje).
Re:probleem aansturing Littfinsky s-dec-4 mm wisseldecoder
Dit is ook nieuw voor mij.., instellingstrapje (plugje) . Waar op de decoder zou dat moeten zitten !??
Ik heb het dus over de S-Dec-4 MM/DCC decoder van LDT.

Mvg, Trix
Re:probleem aansturing Littfinsky s-dec-4 mm wisseldecoder
Problemen bij het aanleren van het decoder adres:
Voor het aanleren van het decoderadres moet op aansluiting 1
van de decoder een wissel aangesloten zijn.
?Schakel de voedingsspanning voor uw modelspoorbaan in.
?Druk op programmeerknop S1.
?De wisseltong van de aan uitgang 1 aangesloten wissel
beweegt zich nu automatisch om de 1,5 seconden. Dit is het
teken, dat de decoder zich in de leermodus bevindt.
?Druk nu op een toets uit een aaneengesloten toetsengroep
van vier, die u aan de decoder wilt toewijzen, via het
toetsenbord van de centrale of een handregelaar. U kunt
voor het aanleren van het decoderadres echter ook een
wissel-schakelopdracht geven m.b.v. een Personal
Computer waarop modelbaan software is geïnstalleerd.


Indien de decoder het adres niet wil aanleren, kan dit
eventueel daaraan liggen, dat de beide aansluitingen voor
de digitaalinformatie (KL1) verwisseld zijn. Om dit te testen,
schakelt u de voedingsspanning uit, verwisseld u de
aansluitingen aan KL1 en start u het aanleren opnieuw.


Mvg,
Peter
Re:probleem aansturing Littfinsky s-dec-4 mm wisseldecoder
Dank je weer voor je reaktie..,

De complete tekst die je mij nu stuurt ken ik inmiddels vanbuiten, want ik zit al zowat 4 maanden met dit probleem (perioden die ik niet met de hobby bezig ben, natuurlijk niet meegerekend) dus is dit ook geen kunst ! Nogmaals, al eerder op dit forum heb ik gemeld dat ik alles tich.. maal gechecked heb en besproken heb met oa. Jaap Kramer (van Littfinsky) en anderen, maw. alle trucs zijn inmiddels bij mij de revue gepasseerd ! Maar ik blijf optimistisch ...!

Trix
Re:probleem aansturing Littfinsky s-dec-4 mm wisseldecoder
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:probleem aansturing Littfinsky s-dec-4 mm wisseldecoder
strapje stond op de seindecoder.FF overgekeken.
Re:probleem aansturing Littfinsky s-dec-4 mm wisseldecoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:probleem aansturing Littfinsky s-dec-4 mm wisseldecoder
Beste Trix,

Bij mij op de club komen we een hele enkele keer ook wel eens een decoder tegen die niet "wil" leren, ik zou eens bij Jaap proberen een nieuwe "programma" chip te verkrijgen.

Overigens, bewegen de wisseltongen ook niet nadat je de programmeerknop hebt ingedrukt, het is mijn ervaring dat, als je de decoder op een hulpspanning hebt aangesloten, je zelfs de digitale spanning niet "aangezet" hoeft te hebben.

Groet, Anne W
Re:probleem aansturing Littfinsky s-dec-4 mm wisseldecoder
Heb 4 gloednieuwe  decoders en doen het geen van allen !
Lijkt me dus zeer onwaarschijnlijk dat er iets met de decoders aan de hand zou zijn.
Wel de wisseltong van de wissel die is aangesloten op uitgang 1 van de decoder (zoals in de handleiding ook beschreven staat) beweegt netjes elke 1,5 seconde heen en weer, wanneer het s1 knopje wordt ingedrukt , maar daar blijft het bij. Heb het ook uitgetest via de digitale stroombron (digitale baanstroom) evenals de externe bron, beiden met hetzelfde resultaat ! Ook heb ik de wisseldecoder naast de IB II gelegd, opdat op die manier eventuele stoorsignalen, als die er al zouden zijn, geen invloed  kunnen hebben.  Dit overigens ook nog op advies van Jaap Kramer ! Zelfs hij is benieuwd naar de oplossing.

Met dank en groet, Trix
Re:probleem aansturing Littfinsky s-dec-4 mm wisseldecoder
Hallo Trix,

Nog een vraag, welk adres wil je de decoder geven ?.
Verder ook geen opties veranderd neem ik aan.


Mvg,
Peter
Re:probleem aansturing Littfinsky s-dec-4 mm wisseldecoder
Trix, heb je de wisseldecoder op het programeerspoor aansluiting aangesloten of op de modelbaanspanning op je IB?

Mvg, Johan.
Re:probleem aansturing Littfinsky s-dec-4 mm wisseldecoder
Decoder is aangesloten op de modelbaanspanning, dus niet op de 2 kontakten die bestemd zijn voor het programmeerspoor. Dit is het antwoord op Johan "s vraag en op de vraag van Peter kan ik heel simpel zijn: gewoon no. 1 van decoder no. 1, want dit is mijn eerste kennismaking met digitaal rijden en dus begin ik bij het begin !

Mvg, Trix
Re:probleem aansturing Littfinsky s-dec-4 mm wisseldecoder
En geen opties veranderd mogen we aannemen ?.

Mvg,
Peter
Re:probleem aansturing Littfinsky s-dec-4 mm wisseldecoder
Trix, probeer eerst maar, zoals geopperd in ons telf gesprek, de decoders op een andere centrale uit. Als dat werkt dan weten we zeker dat we het in de IB instellingen moeten zoeken.

Mvg, Johan  we blijven met je meedenken!
Re:probleem aansturing Littfinsky s-dec-4 mm wisseldecoder
Ja, inderdaad heb ik in de haast nog vergeten te schrijven dat ik niets aan instellingen en opties veranderd heb .

Groet, Trix
Re:probleem aansturing Littfinsky s-dec-4 mm wisseldecoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:probleem aansturing Littfinsky s-dec-4 mm wisseldecoder
Beste Trix,

Heb je iemand in de buurt die digitaal rijdt of roep eens rond op het forum, dan kun je het met een andere centrale proberen.

Ga je de 31e naar Houten?

Groet, Anne W
Re:probleem aansturing Littfinsky s-dec-4 mm wisseldecoder
Citaat van: Anne W op zondag 18 maart 2012, 22:28:58
Heb je iemand in de buurt die digitaal rijdt of roep eens rond op het forum, dan kun je het met een andere centrale proberen.
Zie het laatste bericht van Johan eens.

Mvg,
Peter
Re:probleem aansturing Littfinsky s-dec-4 mm wisseldecoder
Ja, als "t effe kan ga ik wel naar Houten. Trouwens Johan, misschien heb je dat ook gelezen, had vanavond eveneens dit idee dat ik iemand moet proberen te vinden in de buurt (Maastricht of omgeving), die een centrale bezit waarop het een en ander getest kan worden !?

Mvg, Trix
Re:probleem aansturing Littfinsky s-dec-4 mm wisseldecoder
Citaat van: trix op zondag 18 maart 2012, 23:03:12
Ja, als "t effe kan ga ik wel naar Houten. Trouwens Johan, misschien heb je dat ook gelezen, had vanavond eveneens dit idee dat ik iemand moet proberen te vinden in de buurt (Maastricht of omgeving), die een centrale bezit waarop het een en ander getest kan worden !?
Stuur Sascha (Sascha) even een PB.

Mvg,
Peter
Re:probleem aansturing Littfinsky s-dec-4 mm wisseldecoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:probleem aansturing Littfinsky s-dec-4 mm wisseldecoder
Beste Trix,

Er hangt me bij dat er een actieve Raptor gebruiker in Limburg woont, ik probeer hem te vinden

Van dit Forum is er een lid uit Maastricht met de naam "brupo-x", een PB naar hem zou ook kunnen werken

Er is een modelspoorvereniging in Maastricht, zie http://www.depercee.nl/

"Zoekt en gij zult vinden".

Groet, Anne W

P.S., wat ook nog zou kunnen is dat je even lid wordt van het buurforum en je aanmeldt voor hun gastendag a.s. zaterdag bij de MSG in Den Bosch, daar zijn voldoende verschillende centrales en "deskundigen" aanwezig
Re:probleem aansturing Littfinsky s-dec-4 mm wisseldecoder


Ik ben "n stap dichter bij de oplossing van het decoderprobleem, nml. dat de decoder(s) van Littfinsky het adres niet zouden willen leren ! Het probleem zit duidelijk "niet" in de decoders, maar in de progammering van de IB II ! Iemand heeft voor me uitgetest dat de decoders perfect het adres leren, indien ze via de IB II met de juist ingestelde zgn.(hoge) snelheid aangestuurd worden !! Nu blijft de vraag ; wie kan mij zeggen waar ik in de IB II handleiding, deze instellingsmogelijkheid zodanig kan aanpassen , dat ik de keuze kan maken in het Motorola-protocol tussen lage-en hoge snelheid en waar dat dan te vinden is !? Voor de goede orde nogmaals; de IB II staat inmiddels op de allernieuwste update: 1.007/1.008.

Mvg, Trix
Re:probleem aansturing Littfinsky s-dec-4 mm wisseldecoder
Re:probleem aansturing Littfinsky s-dec-4 mm wisseldecoder
De oplossing van het probleem met de wisseldecoders van Littfinsky (probleem met aanleren van het adres in combinate met de IB II van Intellibox) is zoals ik ook al eerder aangaf even simpel als logisch ! Maar ja.., achteraf is het natuurlijk altijd makkelijk praten. Ik heb gewoon "ja gewoon" Uhlenbrock in Duitsland gebeld en na twee minuten met de man gesproken te hebben had ik de wissels aan de praat ! Uiteraard geef hier ik natuurlijk ook de oplossing. De oplossing zit  in het menu "Sonderoptionen" (blz. 37 hoofdstuk 4.10) waar men twee waardes dient in te voeren ; nml 914 en 27 . Bij deze toch iedereen bedankt die de moeite heeft genomen mee te denken en te reageren !

Mvg, Trix

Re: probleem aansturing Littfinsky s-dec-4 mm wisseldecoder
Beste medespoorders,
Heb krek hetzelfde probleem als hierboven beschreven maar dan met de MÄRKLIN 60213 CS II central station met update. Alles geprobeerd maar de Littfinsky decoder krijgt geen adres toegewezen. Volgens de trouwens Nederlandstalige handleiding(te vinden op de site van LDT) moet je eerst de programmeerknop s1 op de decoder indrukken(in dit geval een schakeldecoder zoals de K84) vervolgens gaat deze om de 1.5 sec schakelen. De volgende stap is op de CS II  via het keyboard een verbruiker(in dit geval een lampje) indrukken en de decoder zou vervolgens deze moeten "aanleren" Het lampje dat is aangesloten op de uitgang 1 van de decoder gaat inderdaad steeds aan en uit om de 1.5 sec en de volgende stap is bevestigen via s1 knop. Hier gaat het dus fout! Het lampje blijft branden en reageert niet op het commando van de CS II > keyboard. Heb zowat alles geprobeerd (ook dcc en mm2 protocol),kabeltjes omgedraaid,direct via de centrale en aparte trafo gevoed,meerdere decoders,enz..Herkent iemand dit?? Na 4 dagen proberen en internetten zakt de moed je wel in de schoenen.
Mvg, Geert.
Re: probleem aansturing Littfinsky s-dec-4 mm wisseldecoder
Voor alle duidelijkheid, je gaat naar sonderoption, daar voer je sonderoption 914 in, dan zie je daaronder dat de waarde in de fabrieksinstelling 20 is. Deze waarde moet je veranderen in 27.
Dan werkt het toekennen van een wissel net zoals in intellibox basic.

hartelijke groet
Catrinus Mak