Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij schrijvers! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

ESU Lokpilot DCC decoders. Iemand Roco decoders over?

Gestart door kiezel maandag 05 maart 2012, 14:06:58

ESU Lokpilot DCC decoders. Iemand Roco decoders over?
Onlangs twee mooie Roco locs op de Duitse Ebay 'gewonnen': 69615 en 69422. Volgens de beschrijving geschikt voor Marklin digitaal (AC).

Oorspronkelijk klopt dat ook wel, maar bij ontvangst van de locs blijkt op beide dozen een stickertje te zitten over een gratis service van de Fachhändler, die er DCC decoders in heeft gezet (ESU Lokpilot 3.0 DCC).

Nu heb ik alleen maar Motorola (Control Unit 6021) dus ik wil andere decoders.

- Is er iemand die wellicht originele 'Roco' AC / Motorola decoders heeft liggen en die met mij wil ruilen tegen de ESU DCC's?
- Hoe kom ik er achter of die DCC decoders goed zijn? (Voor als ik ze wil ruilen / verkopen).

Groetjes,
Kiezel :)
Re:ESU Lokpilot DCC decoders. Iemand Roco decoders over?
Beste Kiezel "steen"

Je kan de DCC esu decoders er uit halen en vervangen door de multiprotocol esu decoders , esu no 54610, kosten ca 26,00 euro.

De esu DCC decoders kan je proberen te verkopen.

mvg teunis

PS Je mag ook bij mij langskomen, dan kunnen we de DCC decoders testen en eventueel de multiprotocol decoders er gelijk in bouwen. zie minicursus ombouwen lok naar digitaal met teunistreinen.
Dan kan je beide configuraties testen, ik bedoel de DCC en later de multiprotocol, die dan met MM moet werken.

Ik hoor wel.
Citaat van: kiezel op maandag 05 maart 2012, 14:06:58
Onlangs twee mooie Roco locs op de Duitse Ebay 'gewonnen': 69615 en 69422. Volgens de beschrijving geschikt voor Marklin digitaal (AC).

Oorspronkelijk klopt dat ook wel, maar bij ontvangst van de locs blijkt op beide dozen een stickertje te zitten over een gratis service van de Fachhändler, die er DCC decoders in heeft gezet (ESU Lokpilot 3.0 DCC).

Af fabriek hebben deze lok's multiprotocol decoders (MM en DCC). Die Fachhändler heeft die er uit gehaald en DCC ingezet? Bijzonder. Weet je het zeker en heb je al geprobeert of ze op MM rijden?

Om je te helpen: je kunt de DCC decoder's wel bij mij kwijt mits het echte ESU's V3.0 zijn zoals je aangeeft. Ik wil je dan ?23 per decoder betalen, voor dat geld koop ik ze ook nieuw op het web.

Gr, Ben.
Is misschien het Motorola formaat uitgeschakeld in de multiprotocol decoder?
Hoi Kiezel ik denk dat Ben hier gelijk in heeft .
Had zelf een loc laats van Roco, waar opstond decoder DCC maar rijd gewoon met  hetzelfde adress
op MM ik rij ook met control unit 6021.
Dus even proberen.
Citaat van: nobody op maandag 05 maart 2012, 14:42:42
Is misschien het Motorola formaat uitgeschakeld in de multiprotocol decoder?

Kan ook. :thumbup: En dat is op te lossen met een reset.
Zou wel een grap zijn :)

Maar is helaas niet zo; er zit ook een ESU Lokpilot boekje bij dus het zal toch echt die DCC versie zijn.
Ik zal de locs eens openmaken en de decoders eruit halen.

De decoder is denk ik voor de oorspronkelijke koop vervangen. Waarom weet ik dan ook niet... Stickertje dat op beide locdozen los is opgeplakt zegt: "Mit DDC-Digitaldecoder (ein Service von Schmidt Modellbahnen)". Nou bedankt hoor Schmidt! :P

Groetjes,
Is het deze Schmidt ? ===> klik
Zo ja: Vraag eens aan hem, hoe de vork in de steel zit. 
Citaat van: kiezel op maandag 05 maart 2012, 14:49:46

Maar is helaas niet zo; er zit ook een ESU Lokpilot boekje bij dus het zal toch echt die DCC versie zijn.
Ik zal de locs eens openmaken en de decoders eruit halen.

Stuur maar op naar oost - brabant zo je wilt. Heb hier nog 5 lege lok's liggen. :)

Afhandelen per PB.

Gr, Ben.
Dank voor de input, ik ga vanavond of anders later deze week eerst de decoders eruit halen om daar uitsluitsel over te geven.

Groetjes,

graag een glaasje wijn

het boekje van Esu locpilot is voor al de versies V3 gelijk hoor.Probeer of je de loc kan aanspreken op adres 3.Ik had het slechter : in een LSmodels zat niet de beloofde esu maar een uhlenbroll decoder.
mocht je niks met de decoders kunnen dan heb ik er wel belang bij, heb hier nog wat loc's liggen waar nog decoders in moeten.

groeten Jan Willem
Ik wil ze eventueel wel met je omruilen.(heb ik al per PB gemeld)
Ik heb nog wel een paar Roco's waar een fabrieks/multiprotocool decoder inzit.
Ik rij toch zoveel mogelijk DCC dus maakt voor mij niet uit wat er in zit.

Heb je geen kennis met een dcc centrale om ze even te proberen ?
Anders wil ik ze hier ook voor je testen.(ga ik toch doen na aankomst  ;) )

Robin

Nou dit is hem dan...!

Ze zijn beide strak ingepakt en hebben dezelfde nummertjes erop staan.
Zou volgens mij dus inderdaad Lokpilot V3.0 moeten zijn. En DCC, want ik heb nog geprobeerd te programmeren met de 6021, maar hij reageert niet. Dus dat klopt dan wel.

Kan iemand (Ben wellicht?) bevestigen dat dit Lopi's 3.0 zijn? Of kun je dat zo niet zien?

Groetjes,

Fan vanaf mijn geboorte

Hoi Kiezel,

Het lijkt sterk op een RocoMotion (of-te-wel een speciaal voor ROCO geprogrammeerde decoder van ESU). Het is alleen goed na te gaan door deze aan een programmer te hangen en uit te lezen. De fabrikant code is dan ESU, maar met een speciale code voor de decoder, specifiek voor ROCO. Deze kan niet met de ESU-software worden geupgrade naar een nieuwer niveau of nieuwere firmware.

Groet,
Bert
Hoi Bert,

Ik vond hem wel hier op lijken (net zo'n stickertje). En da's toch wel een 'gewone' Lokpilot?
Ik kan trouwens geen info over de door jou genoemde rocomotion vinden op het internet.

Groetjes,
Kiezel,

Ze zien er allemaal hetzelfde uit.Zit alleen andere software in.
Misschien nog wat andere onderdelen die missen,maar dan heb je de verschillen wel gehad.

Robin

Fan vanaf mijn geboorte

Hoi Kiezel,

Op de decoder van eBay zie je duidelijk de 21-polige kant van de decoder zitten en op die van jouw niet. Verder zijn ze inderdaad hetzelfde, dus eigenlijk is het alleen via de firmware te zien.

Ik was in de war met RocoMotion, maar dat is de software van Roco.

Groet,
Bert
De ESU decoders voor Roco MM zitten ook in een zwart krimpkousje.
Net gezocht naar een lijst voor CV 7 van ESU. Die is nergens te vinden.
De MM versie heeft als herkenning 42 in de cv7 staan.

Robin
Citaat van: kiezel op maandag 05 maart 2012, 21:25:40

Kan iemand (Ben wellicht?) bevestigen dat dit Lopi's 3.0 zijn? Of kun je dat zo niet zien?

Het is vrijwel zeker een Roco OEM decoder van ESU. Een V3.0 maar dan beperkt, geen mogelijkheid voor functiemapping etc. en geen AUX2 (er zit geen paarse draad aan).

Beste optie lijkt me is ruilen met iemand die de multicultie versie heeft.

Gr, Ben.
Citaat van: Spoorman op dinsdag 06 maart 2012, 08:03:31
Het is vrijwel zeker een Roco OEM decoder van ESU. Een V3.0 maar dan beperkt, geen mogelijkheid voor functiemapping etc. en geen AUX2 (er zit geen paarse draad aan).

Er zit wel een paarse draad aan (op de foto niet te zien want bij deze decoder is hij blijkbaar losgeknipt, de andere identieke decoder heeft hem er nog wel aanzitten en die is ook ergens aangesloten op de print in de loc).
Dus wel degelijk AUX2 blijkbaar.

Groetjes,
Dan is het een echte V3.0. En kun je ze beter niet ruilen voor een OEM want dan mis je de AUX2.

Gr, Ben.

Fan vanaf mijn geboorte

Met roze draad is het inderdaad een echte LokPilot.
Het kan dan nog steeds een 54611 zijn (alleen DCC).
Als je echt Motorola wilt rijden heb je een 54610 nodig.

Groetjes,
Bert
Ben gaat de decoders uitproberen op DCC.

Dank allemaal!
Groetjes,
Decoders zijn vandaag in Brabant geland. En het zijn V3.0 DCC decoders. Blijft bijzonder dat een winkelier die in 3rail modellen zet. :O

@Kiezel: PB!

Gr, Ben.
Ben,

Die winkelder doet Dat gewoon als je dat bij hem besteld.
Ik bouw zelf ook altijd de DCC variant in mijn modellen.

Ben bezit jij een lijst waar de waardes van cv7 in staan ? Zodat je bij uitlezen van die parameter kan zien welke decoder je in je handen hebt.

Robin
Zo'n lijst heb ik niet.

Gr, Ben.
Da's jammer.Want het zou een handige lijst zijn.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Citaat van: Hero op vrijdag 09 maart 2012, 17:55:58
Ben bezit jij een lijst waar de waardes van cv7 in staan ? Zodat je bij uitlezen van die parameter kan zien welke decoder je in je handen hebt.

resultaat van 5 seconden googelen op de volgende trefwoorden:"CV7 decoder fabrikant"
http://www.nproject.org/nl/modelspoor-digitaal-en-dcc/decoder-fabrikant-nummers-en-het-resetten-van-decoders.html
en
http://modelbaan.ath.cx/pdf_s/Decoder_fabrikant_nummers.pdf
Da's de lijst met CV8. Daaraan herken je de fabrikant. Robin wil CV7 en dan specifiek Esu LokPilot.

Gr, Ben.
Ook via deze weg / dit spoor ;)
Ben, superbedankt!

Groetjes,
Citaat van: Spoorman op vrijdag 09 maart 2012, 21:57:24
Da's de lijst met CV8. Daaraan herken je de fabrikant. Robin wil CV7 en dan specifiek Esu LokPilot.

Gr, Ben.

Gezien de kleine zichtbare verschillen van de ESU decoders is een lijstje wel handig.
Wat ik zelf bezit weet ik wel.Maar om anderen snel en simpel te helpen met wat er in een aankoop zit zal een lijst wel handig zijn.
Ik zal al mijn info eens een keer verzamelen en dan ergens plaatsen.
De wiki lijkt me wel een mooie plaats.Kunnen anderen de boel ook nog aanvullen :D

Robin
Citaat van: Hero op zaterdag 10 maart 2012, 17:13:10

Gezien de kleine zichtbare verschillen van de ESU decoders is een lijstje wel handig.
Wat ik zelf bezit weet ik wel.Maar om anderen snel en simpel te helpen met wat er in een aankoop zit zal een lijst wel handig zijn.
Ik zal al mijn info eens een keer verzamelen en dan ergens plaatsen.

Goed plan, ik doe wel mee. Echter ik heb geen OEM meer, alleen maar echte V3.0 en V4.0. De laatste is gauw klaar, CV7 is altijd 255.

Zal je de resultaten komende week PB'en.

Gr, Ben.