Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Zelf bovenleidingsmasten maken?

Gestart door Laenderbahn027 dinsdag 21 februari 2012, 09:52:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zelf bovenleidingsmasten maken?
Hallo,

Ik vroeg me af of iemand 1 of meerdere links heeft, danwel eigen ervaring, naar het zelf maken van masten voor bovenleiding? Ik denk hierbij specifiek aan DRG masten, maar van wat ik kan zien dien je ze dan van hout te maken (in combinatie met een uitlegger van bijvoorbeeld Viessmann, maar die gaan daarmee stoppen volgens de site). De metalen masten zijn zo fijngebouwd; ik geloof er niets van dat je dat zelf mooi kunt.

Maar, wellicht zijn jullie voorbeelden van het tegendeel bekend? Ik ben benieuwd!

Voor de volledigheid: het gaat dus om de masten, niet om de rijdraad. Die laatste zelf maken "is niet zo moeilijk" (euhm)...

Met vriendelijke groet,
William

Re:Zelf bovenleidingsmasten maken?
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re:Zelf bovenleidingsmasten maken?
Hallo William,

Ooit zelf bovenleidingsmasten (foto 1) van 0,5 of 0,8 mm messingdraad gemaakt voor een baan van een vriend en mijzelf op Rail '96.
Veel buigen en nakijken boven een tekening die als mal diende en vervolgens de verschillende onderdelen solderen.
De isolatoren waren van Sommerfeldt (toevallig voorhanden), maar die kun je ook zelf maken.
Ook de overige bovenleidingsmasten en de seinportaal (foto 2) waren het resultaat van gezamenlijke zelfbouw.

Op het volgende filmpje zie je een deel van de baan die inmiddels volledig is ontmanteld:




Groet, Eric-Paul

foto's zijn uit Spoorweg Journaal 99
Re:Zelf bovenleidingsmasten maken?
Hoi Eric-Paul,

Bedankt voor deze bijdrage. Nu moet ik dus eigenlijk op zoek gaan naar een tekening (of scan, of wat dan ook) van een DRG mast om te kijken in hoeverre ik die na kan maken.

Ik weet dat het een heel gepriegel gaat worden, maar ergens is dat ook weer de sport. Wanneer ik met materiaalkosten lager uitkom dan de kostprijs bij Sommerfeldt of Viessmann, dan maakt de tijd die het me gaat kosten niet zo heel veel uit.

Wellicht dat iemand me kan helpen aan gedetailleerde foto's van dergelijke DRG masten? Afmetingen zijn uiteraard ook welkom. Volgens mij kom je met de nodige messingprofielen en -draden een heel eind, maar wellicht verkijk ik me daarop...

Groet,
William
Re:Zelf bovenleidingsmasten maken?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:Zelf bovenleidingsmasten maken?
Het oude model Marklin/Elektrotren-masten is feitelijk het DRG-model. Hier kun je m.i. redelijk voordelig aankomen. Een beetje zoeken naar de "gele"doosjes op beurzen.

John
Re:Zelf bovenleidingsmasten maken?
Citaat van: VT601 op dinsdag 21 februari 2012, 15:23:21
Het oude model Marklin/Elektrotren-masten is feitelijk het DRG-model. Hier kun je m.i. redelijk voordelig aankomen. Een beetje zoeken naar de "gele"doosjes op beurzen.

John

Hoi John,

Vanmiddag zag ik ze inderdaad liggen, tweedehands bij de Spoorzoeker in B&S! Gelijk maar eens 8 stuks meegenomen, en ze zien er inderdaad precies zo uit als de DRG masten van Viessmann! Isolatoren van een kleurtje voorzien, wellicht de mast een beetje grauwer maken, en dan komen we een heel eind :-). O ja, en zelf nog de bovenleiding solderen... Maar, niet alles tegelijk!

Greetz,
William
Re:Zelf bovenleidingsmasten maken?
Hoi allemaal,

Volgende stap is, zoals gezegd, de masten op kleur brengen. Volgens deze website werden de masten in de jaren '30 in de kleur RAL 6012 afgeleverd. Voor de duidelijkheid: dat is deze kleur:



Toch een heel andere kleur dan de standaardmasten van Märklin, Viessmann en Sommerfeldt...

Voor de duidelijkheid een paar foto's van de oude Märklin-masten:







Ze lijken donker, maar dat komt door het licht (de laatste foto geeft de kleur beter weer). Deze kleur is een stuk lichter dan de RAL 6012.

Overigens is RAL 6012 te verkrijgen als:


  • Gunze Sangyo H36
  • Humbrol 75
  • Tamiya XF-11

Maar eens op zoek naar 1 van deze potjes.

De bovenleiding zelf ga ik in eerste instantie zelf proberen te solderen, maar waar haal ik 0.8 mm en 0.5 mm rechte draadjes vandaan...
Re: Zelf bovenleidingsmasten maken?
klinkt leuk, is het project nog wat gevorderd of is het gestopt?
of ga je er in een ander draadje mee door?