Had vandaag even tijd om ermee verder te gaan. Gek genoeg werkte alles prima toen ik de 39982 op de baan zette. Ik heb 'm een kwartiertje laten stilstaan met de verlichting aan en toen ik terug kwam waren de sluitlichten van de bijwagen spontaan uitgegaan en wilden niet meer aan. Raar.
Hoe ik de bijwagen open moet maken is me niet duidelijk. Er zijn geen schroeven. De behuizing is van metaal, dus voorzichtig opzij buigen is er niet bij.
Vervuiling heb ik niet aangetroffen. Alle onderdelen lijken aanwezig te zijn. Ik zou het liefst met de multimeter kijken waar de onderbreking zit, maar ja, dan moet 'ie eerst open.
's Kijken of ik snap hoe dit werkt. Aan een van de 2 assen van de bijagen zit een koperen lipje. Dat lipje draait mee met de as. Links en rechts van dit lipje steekt een koperen pennetje uit de bodem van de bijwagen. Draait de as naar voren, dan draait het lipje mee en komt tegen het ene pennetje aan, waardoor dat aan massa wordt gelegd. De frontseinen gaan dan aan. Draait de as naar achteren, dan komt het lipje tegen het andere pennetje aan. Daardoor komt dat aan massa te liggen. Daardoor horen de sluitseinen aan te gaan.
Wat opvalt is dat een korte aanraking van de pennetjes genoeg is om de frontseinen aan te krijgen en aan te houden. Het pennetje hoeft dus niet aan massa te blijven liggen (al is dat in de praktijk wel zo, zolang de as draait). Blijkbaar werkt het aan massa leggen als een signaal dat er een lamp aan moet, maar de feitelijke spanning waarop de seinen branden komt van elders. Daarom denk ik dat het geen simpele analoge schakeling is, maar dat er toch een stukje electronica in de bijwagen moet zitten dat detecteert welk pennetje aan massa ligt (of het wordt toch door de decoder in de stuurwagen geregeld via een digitaal signaal door de koppeling, die in dat geval dus zowel de stroom levert alsook een digitaal signaal voor de frontseinen doorgeeft).
Wat ook opvalt is dat er maar liefst 4 massapunten zijn: de met een veertje aangedrukte koperen contactjes op het midden van iedere as, een koperen lipje dat tegen de binnenzijde van 1 wiel aan loopt en tenslotte het koperen lipje dat tussen de genoemde pennetjes heen en weer beweegt.
Maar goed, het pennetje voor de sluitlichten reageert niet op massa. Verder onderzoek gaat niet omdat ik de bijwagen niet open krijg. Kortom, terug naar de winkel