Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

berg maken van piepschuim?

Gestart door wally maandag 17 januari 2011, 22:07:10

kan iemand mij vertellen hoe ik het makkelijkst een berg kan maken? van piepschuim of gips?

wally
Re:berg maken van piepschuim?

Wie is hier spoorloos ??

of beide?

op mijn topic staat ook een berg van piepschuim .

in model geraspt met stanley mes bruine verf er over gras er over strooien laten drogen en klaar  :lol:

Hoi Wally,

Mijn bergen maak ik van gips met kippengaas en oude kranten. Is lekker licht, en je kunt je draadjes van de verlichting er prima onder verbergen en je kunt er dan nog goed bij ook. Maar er zijn meer wegen naar Rome dus wie weet welke tips er nog komen.

gr. Henk
landendriehoek
http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=baanbouw:scenery:piepschuim_muren_en_tunnels
Citaat van: wally op maandag 17 januari 2011, 22:07:10
kan iemand mij vertellen hoe ik het makkelijkst een berg kan maken? van piepschuim of gips?                                            
                                                              wally

Hoi Wally, je schrijft "makkelijkst"  :) dan moet je met piepschuim werken 8)

Heeft veel voordelen en eerst ff wat zelfonderzoek namelijk, hou je van veranderen, dus af en toe eens een ander berglandschap enz. gebruik dan piepschuim.

(zal eens wat meer foto's van "bergen" in dat artikel zetten één dezer dagen)

Citaat van: ÖBB op dinsdag 18 januari 2011, 10:25:41
Hoi Wally,

Mijn bergen maak ik van gips met kippengaas en oude kranten. Is lekker licht, en je kunt je draadjes van de verlichting er prima onder verbergen en je kunt er dan nog goed bij ook. Maar er zijn meer wegen naar Rome dus wie weet welke tips er nog komen.

gr. Henk
landendriehoek

Hier kan je natuurlijk óók de mooiste berglandschappen mee maken maar... veel meer werk minder makkelijk te veranderen. :(

succes
Jos

Citaat van: Tummy op dinsdag 18 januari 2011, 11:58:12
Citaat van: wally op maandag 17 januari 2011, 22:07:10
                                                              wally

Hoi Wally, je schrijft "makkelijkst"  :) dan moet je met piepschuim werken 8)

Heeft veel voordelen en eerst ff wat zelfonderzoek namelijk, hou je van veranderen, dus af en toe eens een ander berglandschap enz. gebruik dan piepschuim.

(zal eens wat meer foto's van "bergen" in dat artikel zetten één dezer dagen)

Citaat van: ÖBB op dinsdag 18 januari 2011, 10:25:41
Hoi Wally,

gr. Henk
landendriehoek

Hier kan je natuurlijk óók de mooiste berglandschappen mee maken maar... veel meer werk minder makkelijk te veranderen. :(

succes
Jos

Hoi Jos,

valt mee hoor dat extra werk, ik bouw heel licht, wat houtjes om de pieken te maken en dan al gaas erover. Ik gebruik geen spanten dit is mij veel te veel werk en de bergen van mij zijn redelijk stevig.

gr. Henk
Mijn laatste berg heb ik gemaakt van pur-isolatieplaten en daarop sculptamold.
Zie bijgevoegde foto's.

Guy
CiteerHoi Jos,

valt mee hoor dat extra werk, ik bouw heel licht, wat houtjes om de pieken te maken en dan al gaas erover. Ik gebruik geen spanten dit is mij veel te veel werk en de bergen van mij zijn redelijk stevig.

gr. Henk

Weet ik Henk :)  Maar... na 14 keer verhuizen heb ik al eerder gekozen voor een "modulaire" baanaankleding.
Bergen en dalen, dijken staan allemaal min of meer "los" op de baan. Dit geldt ook voor stations en meer van dat soort aankledingen.

Hooguit hier en daar een druppeltje "Hema" lijm 8)

Rails gefixeerd met een "gedeeld"cocktailprikkertje aan de onderzijde ( in de standaard gaten van C-rail zie b.g. link)

Railbeddingen hier en daar opgevuld met losgestort "fijngrit" (dus met een kwast weer bij mekaar vegen als je er spijt van hebt)

Losstaande ouderwetse Mä  seinen, 'n  paar cm "verzonken" in de het piepschuim (met een aardappelmesje uitgesneden)

Enz.

Maar natuurlijk, iedereen zijn eigen smaak, toch!

(en op naar de volgende verhuizing of andere baaninrichting :lol:

groetjes Jos 

Hoi Jos,

Is ook zo, ieder zijn manier. Als je inderdaad regelmatig verhuisd is het handig.

gr. Henk
hoi wally , ik heb laatst ook een berg van piepschuim gemaakt want die is het snelst en makkelijkst te maken , maar ben van plan de volgende met kippengaas en gips te doen omdat ik de berg van piepschuim niet op de modelbaan zelf kan maken want dan loop je veel kans dat je al de rest smerig maakt , maar met gips kun je veel properder werken en beter de rotsstructuur creeeren.

denk ik zo ongeveer

mvg
druweetje
Voor de niet-kenners (want onbekend is onbemind) : de gemakkelijkste, properste (!) manier om bergen te maken is ofwel met de hydrofibre van er-decor (materiaal blijft gemakkelijk 48u bewerkbaar en zelfs daarna nog indien terug natgemaakt), ofwel met sculptamold (materiaal ong. 30 min bewerkbaar, maar vele keren properder dan gips).
Sculptamold (moet maar eens googlen) is een amerikaans product dat hier in belgië (antwerpen) ook verkrijgbaar is. Een uitgebreide demo ervan was te zien op de laatste modelspoorbeurs in Mechelen in oktober ll.
Dus weg met die rotzooi van een gips.

Guy

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.