Zo, ik ben weer druk geweest. Vooral met werk, maar ook met de loods.
Het grote probleem is dat ik geen ondergrond heb om de dakbedekking van de koepel op vast te kunnen maken en dat het schuurpapier de neiging heeft om omhoog te gaan krullen. Als ik dat probleem kan oplossen, ben ik een heel eind op weg richting een mooi dak. Voordat ik ga rommelen op de loods zelf, heb ik een proefstukje gemaakt.
Mijn eerste idee was om huishoudfolie te spannen over de liggers en daar overheen giethars te smeren. Dit is het proefstuk met folie:

En zo ziet het er na uitharding uit:

Het uitgeharde deel kan verrassend makkelijk los, maar het is ook meteen duidelijk dat dit nog niet ideaal is. Hoe strak je het folie ook spant, zodra je er op gaat smeren krijg je toch hobbeltjes. Daardoor wordt het geharste oppervlak ook niet zo strak als je zou willen. Het bleek ook lastig te zijn om te voorkomen dat alles naar beneden stroomt (want ik heb het proefstuk natuurlijk wel schuin gehouden bij het aanbrengen; het koepeldak is immers ook niet recht).

Nieuwe poging dus. Deze keer heb ik het proefstuk met plakband bespannen.

In plaats van de hars direct aan te brengen op de laag plakband, heb ik stukjes krant ingesmeerd met hars en die er op geplakt (als een soort papier maché). Dit heeft tevens als voordeel dat de laag minder bros wordt doordat er een vezelcomponent wordt toegevoegd, net als bij glasvezel en polyester.

Dit blijkt veel beter te werken, doordat de hars ook veel minder naar beneden stroomt (nog wel een beetje, maar ik weet nu dat ik niet teveel moet gebruiken). De achterkant heeft bij dit proefstuk nog wat belletjes; dat ga ik bij de koepel proberen te vermijden.

Deze manier is ook goed lossend en lijkt zeer geschikt te zijn om toe te passen op de koepel.

Dit gaat dus leuk worden. Niet makkelijk (maar dat ben ik zo onderhand wel gewend bij dit project), maar als dit goed slaagt heb ik eindelijk de basis die ik nodig heb om een fatsoenlijk dak te gaan maken.

Wordt dus zeker weer vervolgd!
Groetjes,
Rutger