Citaat van: Gerard op maandag 20 september 2010, 20:23:48
Is het een idee om de muren (en evt. de ramen en deuren) te isoleren en dan een elektrische verwarming te installeren?
Ik ga er vanuit dat er al elektriciteit aanwezig is, er zal toch wel verlichting in de garage zijn?
Er is inderdaad elektriciteit aanwezig en dit zelfs met een aparte meterkast.
Citaat van: Gerard op maandag 20 september 2010, 20:33:36
PS, ik heb er geen verstand van, maar dit klinkt me wat onlogisch:
Citeer2. Een accumulator: Dit een een bak met stenen in die 's nachts worden verwarmd en overdag warmte afgeven. Dit is duur in verbruik en aankoop.
Moet dit niet net andersom zijn: "Dit een een bak met stenen in die overdag worden verwarmd en 's nachts warmte afgeven."
De elektriciteit die je 's nachts verbruikt is veel goedkoper dan overdag, moest dit andersom zijn zou een accumulatiekachel veeeel te duur in verbruik zijn. Zie deze hele goede site die de werking er perfect van uitlegd.
http://energiesystemen.luminus.be/nl/Je-woning-verwarmen/Elektriciteit/Accumulatiekachel.aspxCitaat van: Einte op maandag 20 september 2010, 20:45:17
Hallo Alexander,
Mijn baan ligt op de zolder van de schuur zonder verwarming vorig jaar en de treinen reden met een temperatuur van ongeveer 0 graden gewoon hun rondjes 
Buiten vroor het 
Nu een kleine el kachel van 2000 watt die z'n warme lucht op de baan blaast en dan wordt het ongeveer 10 tot 15 graden, dus gewoon jas aan 
Als het maar niet vochtig is dat is belangrijk.
Gr Einte
vorig jaar stond onze oude treinbaan ook in die garage en we hadden een ook klein elektrische verwarming van 2000W. Toch was het echt niet gezellig dat je met je jas aan daar zat. Als er een wagon ontspoorde in je schaduwstaition bv, is dat moeilijk met die dikke jas om die er terug op te zetten.
We gebruikten ook altijd het excuus om niet met de treinen te gaan spelen omdat het daar zo koud is.
Citaat van: peterke33 op maandag 20 september 2010, 23:22:11
hallo spoorvrienden,
ik zal de garage isoleren,het beste is met isolatie platen 10mm dik eerst latje's tegen de muren plaatsen.daarna isolatie gyproc ertegen, en voor de barre koude en het vocht een zibro kamin werkt met petrol en die stop je in het stopcontact,veel succes met jullie keuze.
groeten peter(ke33)
Isoleren is dus al uitgesloten aangezien wij de muren al in het wit hebben geschilderd. 1 laag primer en 2 lagen witte afwasbare verf.
Nu, het raam en de deur zitten ook goed dicht met PU-schuim. Dus in principe is die spouw toch luchtdicht. Aangezien stilstaande lucht de beste isolator is, is het toch goed geïsoleerd, lijkt mijn vader.
Citaat van: Bassie op maandag 20 september 2010, 23:08:24
Door een betere isolatie zal je minder energie nodig hebben om te stoken, ofwel een kleinere kachel of andere warmtebron. En vergeet ook niet het comfort van geisoleerde muren, zo'n ruimte is veel behaaglijker om je in te begeven. Zonder kachel lijkt me de schuur geen reeele optie om eerlijk te zijn.
Isolatie zal ook de waarde van de woning verhogen.
Dat je een kleinere kachel nodig hebt is inderdaad waar, en dat je minder energie verbruikt is ook waar, maar over misschien 5 jaar ben ik afgestudeerd, heb ik mijn eigen huisje en neem ik de trein ook mee. Dus om zo een grote investering te doen voor te isoleren voor misschien een kleine periode, is een beetje nutteloos lijkt mij?
Trouwens het dak is al geïsoleerd. Het is een plat dak met EPDM folie op en daaronder isolatie van 5 dik. Aangezien warmte opstijgt ontsnapt de meeste warmte via het dak.
Deze garage staat volledig los van het huis (op een afstand van 10 meter). In die garage hebben we een klein keldertje en daar staat de pomp van het zwembad en onze waterpomp voor water in huis.
Bedankt voor het meedenken alvast!
Groetjes,
Alexander