Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Het prille begin van iets groots (Advies gevraagd)

Gestart door TheRealRailroadmaniak maandag 20 september 2010, 19:36:55

Het prille begin van iets groots (Advies gevraagd)
Hallo Iedereen,

Eindelijk kunnen we (ik en mijn vader) eens beginnen met een serieuze grote modelspoorbaan. We hebben een garage ter beschikking van 7,60m op ongeveer 4 m. Aan de ene kant staan er de kasten met het gerief in, aan de andere kant komt er de modelspoorbaan.

De garage bestond uit rode bakstenen die we een maand geleden hebben geschilderd in het wit.

Deze garage staat los van ons huis en heeft een spouw maar niet geïsoleerd. Volgens mijn vader is deze spouw compleet wind-dicht, maar ik daar mijn twijfels over. In de winter kan het daar namelijk zeeer koud worden hebben we al ontdekt.

Die koude is voor ons materieel niet goed. Daarom hebben we besloten om daar op de een of andere manier te verwarmen. Hier een lijstje met de eventuele mogelijkheden.

1. We hebben een gasaansluiting. We kunnen deze gasaansluiting doortrekken naar de garage, maar we hebben vorige maand eens een offerte gevraagd bij iemand die deze kan komen leggen en hij vroeg daar 1300 euro voor! Je moet bij dat bedrag nog eens de chauffage, radiatoren, schouwaansluiting,.. bijrekenen. Dan kom je toch op een ferm bedrag om maar een hobbyruimte te verwarmen.

Overmorgen komt er nog iemand langs om te kijken wat het beste zou zijn. Hij zou dan ook een offerte maken voor de eventuele gasaansluiting.

2. Een accumulator: Dit een een bak met stenen in die 's nachts worden verwarmd en overdag warmte afgeven. Dit is duur in verbruik en aankoop.

3. Een pelletkachel: Dit is een kachel zoals een houtkachel maar dan met pellets(samengepersd houtzaagel). Daar zit een ventilator in en een thermostaat die je kan programmeren per week.

4. Van onze bestaande CV ketel in huis 2 buizen aftappen, die onder de grond laten lopen naar de garage en daar een radiator zetten. Rond de buizen zit isolatie uiteraard. De afstand zal ongeveer 20 meter zijn.

Nu zou ik willen vragen of jullie nog tips of ideeën hebben voor te verwarmen?

Ik plaats morgen hier foto's over die garage.
Groetjes,

Alexander

Re:Het prille begin van iets groots (Advies gevraagd)
Hoi Alexander,

Mijn garage is ook niet verwarmd.
Het is altijd wel goed droog, maar het kan in de winter wel iets onder nul worden.
Ik gebruik voor de extreme dagen dan een electrische verrijdbare kachel.
Nadeel: trekt wel veel stroom weg.
Er staan geen modelspoor artikelen in de garage, maar wel drank dat niet goed tegen bevriezen kan 8).

Je zegt het is veel geld om maar een garage te verwarmen, maar er komt wel kostbaar spul in te staan.
Misschien tijdelijk een extra krantenwijkje nemen? :lol:

Groeten,
Ton.
Is het een idee om de muren (en evt. de ramen en deuren) te isoleren en dan een elektrische verwarming te installeren?
Ik ga er vanuit dat er al elektriciteit aanwezig is, er zal toch wel verlichting in de garage zijn?
Citaat van: Gerard op maandag 20 september 2010, 20:23:48
Is het een idee om de muren (en evt. de ramen en deuren) te isoleren en dan een elektrische verwarming te installeren?
Ik ga er vanuit dat er al elektriciteit aanwezig is, er zal toch wel verlichting in de garage zijn?

Precies ook mijn idee, alleen was gerard me net voor.... :lol:
PS, ik heb er geen verstand van, maar dit klinkt me wat onlogisch:
Citeer2. Een accumulator: Dit een een bak met stenen in die 's nachts worden verwarmd en overdag warmte afgeven. Dit is duur in verbruik en aankoop.
Moet dit niet net andersom zijn: "Dit een een bak met stenen in die overdag worden verwarmd en 's nachts warmte afgeven."
Hallo Alexander,

Mijn baan ligt op de zolder van de schuur zonder verwarming vorig jaar en de treinen reden met een temperatuur van ongeveer 0 graden gewoon hun rondjes  :shock:
Buiten vroor het  :shock:

Nu een kleine el kachel van 2000 watt die z'n warme lucht op de baan blaast en dan wordt het ongeveer 10 tot 15 graden, dus gewoon jas aan  :shock:

Als het maar niet vochtig is dat is belangrijk.

Gr Einte
Citaat van: wijbe op maandag 20 september 2010, 20:25:43

Precies ook mijn idee, alleen was gerard me net voor.... :lol:

Isoleren lijkt mij ook niet goedkoop, niet alleen de muren maar ook het dak moeten dan gebeuren.
Mea culpa. Het dak was ik inderdaad vergeten :oops:.

Isoleren is inderdaad niet goedkoop, maar het is een eenmalige investering die zich op den duur uitbetaald door een lager energieverbruik.
Door een betere isolatie zal je minder energie nodig hebben om te stoken, ofwel een kleinere kachel of andere warmtebron. En vergeet ook niet het comfort van geisoleerde muren, zo'n ruimte is veel behaaglijker om je in te begeven. Zonder kachel lijkt me de schuur geen reeele optie om eerlijk te zijn.
Isolatie zal ook de waarde van de woning verhogen.
hallo spoorvrienden,

ik zal de garage isoleren,het beste is met isolatie platen 10mm dik eerst latje's tegen de muren plaatsen.daarna isolatie gyproc ertegen, en voor de barre koude en het vocht een zibro kamin werkt met petrol en die stop je in het stopcontact,veel succes met jullie keuze.

groeten peter(ke33)

Er is inderdaad elektriciteit aanwezig en dit zelfs met een aparte meterkast.

Citaat van: Gerard op maandag 20 september 2010, 20:33:36
PS, ik heb er geen verstand van, maar dit klinkt me wat onlogisch:
Citeer2. Een accumulator: Dit een een bak met stenen in die 's nachts worden verwarmd en overdag warmte afgeven. Dit is duur in verbruik en aankoop.
Moet dit niet net andersom zijn: "Dit een een bak met stenen in die overdag worden verwarmd en 's nachts warmte afgeven."

De elektriciteit die je 's nachts verbruikt is veel goedkoper dan overdag, moest dit andersom zijn zou een accumulatiekachel veeeel te duur in verbruik zijn. Zie deze hele goede site die de werking er perfect van uitlegd.
http://energiesystemen.luminus.be/nl/Je-woning-verwarmen/Elektriciteit/Accumulatiekachel.aspx

Citaat van: Einte op maandag 20 september 2010, 20:45:17
Hallo Alexander,

Mijn baan ligt op de zolder van de schuur zonder verwarming vorig jaar en de treinen reden met een temperatuur van ongeveer 0 graden gewoon hun rondjes  :shock:
Buiten vroor het  :shock:

Nu een kleine el kachel van 2000 watt die z'n warme lucht op de baan blaast en dan wordt het ongeveer 10 tot 15 graden, dus gewoon jas aan  :shock:

Als het maar niet vochtig is dat is belangrijk.

Gr Einte

vorig jaar stond onze oude treinbaan ook in die garage en we hadden een ook klein elektrische verwarming van 2000W. Toch was het echt niet gezellig dat je met je jas aan daar zat. Als er een wagon ontspoorde in je schaduwstaition bv, is dat moeilijk met die dikke jas om die er terug op te zetten.

We gebruikten ook altijd het excuus om niet met de treinen te gaan spelen omdat het daar zo koud is.

Citaat van: peterke33 op maandag 20 september 2010, 23:22:11
hallo spoorvrienden,

ik zal de garage isoleren,het beste is met isolatie platen 10mm dik eerst latje's tegen de muren plaatsen.daarna isolatie gyproc ertegen, en voor de barre koude en het vocht een zibro kamin werkt met petrol en die stop je in het stopcontact,veel succes met jullie keuze.

groeten peter(ke33)

Isoleren is dus al uitgesloten aangezien wij de muren al in het wit hebben geschilderd. 1 laag primer en 2 lagen witte afwasbare verf.

Nu, het raam en de deur zitten ook goed dicht met PU-schuim. Dus in principe is die spouw toch luchtdicht. Aangezien stilstaande lucht de beste isolator is, is het toch goed geïsoleerd, lijkt mijn vader.

Citaat van: Bassie op maandag 20 september 2010, 23:08:24
Door een betere isolatie zal je minder energie nodig hebben om te stoken, ofwel een kleinere kachel of andere warmtebron. En vergeet ook niet het comfort van geisoleerde muren, zo'n ruimte is veel behaaglijker om je in te begeven. Zonder kachel lijkt me de schuur geen reeele optie om eerlijk te zijn.
Isolatie zal ook de waarde van de woning verhogen.

Dat je een kleinere kachel nodig hebt is inderdaad waar, en dat je minder energie verbruikt is ook waar, maar over misschien 5 jaar ben ik afgestudeerd, heb ik mijn eigen huisje en neem ik de trein ook mee. Dus om zo een grote investering te doen voor te isoleren voor misschien een kleine periode, is een beetje nutteloos lijkt mij?

Trouwens het dak is al geïsoleerd. Het is een plat dak met EPDM folie op en daaronder isolatie van 5 dik. Aangezien warmte opstijgt ontsnapt de meeste warmte via het dak.

Deze garage staat volledig los van het huis (op een afstand van 10 meter). In die garage hebben we een klein keldertje en daar staat de pomp van het zwembad en onze waterpomp voor water in huis.

Bedankt voor het meedenken alvast!

Groetjes,

Alexander

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Alexander.

Wellicht is een petroleumkachel iets voor jou?
Dat is een redelijk goed alternatief voor een
gaskachel of CV-radiator, waarbij geen aan-
en afvoer leidingwerk nodig is!
Lijkt mij de beste en kleinste investering om
een vrijstaande garage te verwarmen.

Groeten,

Erik
Hoi Alexander,

"Aangezien stilstaande lucht de beste isolator is, is het toch goed geïsoleerd, lijkt mijn vader"

Sorry maar dat is absoluut niet waar. Zelf geef ik veel maatwerkadviezen en energielabels af voor woningen.
Een nageisoleerde spouw geeft een veel betere isolatiewaarde. Dit is simpelweg via een berekening aan te tonen.
Indicatie voor het naisoleren van de spouw is ca. ? 30 / m2. Per 1 oktober geldt tevens een verlaagd BTW tarief van 6% op het arbeidsloon.
Zelf uitvoeren is uiteraard het goedkoopste; geisoleerde voorzetwand maken d.m.v. houten raamwerk met isolatie en gipsplaten. Houd wel rekening met ventilatie en pas een dampremmende laag toe.

Wat de verwarming betreft is dat een lastige. Liefst aansluiten op de bestaande cv installatie maar 20 meter overbruggen is fors. Eenvoudigste is dan elektrische verwarmings maar dat is in verbruik weer duur. Het mooiste maar ook de duurste variant is een eigen ketel in de garage met radiatoren.
Succes met de keuze!
Groet,
PJ
Hoi Alexander.
Nu vrijwel alle aangedragen tips niet werkbaar of te duur zijn, misschien de volgende oplossing.
Je gaf het zelf al aan om twee geïsoleerde leidingen te leggen en een radiator te plaatsen.
Dit is volgens mij de goedkoopste oplossing, zowel om aan te leggen (makkelijk zelf te doen) en in gebruik.
Wel moet je de leidingen héél erg goed isoleren maar dat kun je vrijwel perfect doen.
Met goedkope tyleen slang, veel isolatie en een 2e hands radiator (met thermostaat knop) is dit een goede en goedkope oplossing, het meeste werk is een sleuf van 20 meter lengte maar verder zo gebeurd.
Ik schat dat dit aan materiaal zo'n ?100-150 gaat kosten en een paar uurtjes intensieve "sport"! :lol:
De stookkosten zul je nauwelijks bemerken.

Veel succes met het voorwerk en bouw van de baan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Hallo allemaal,

Hier is de beloofde foto van de garage:

Het ziet er allemaal een beetje rommelig uit maar intussen is de garage piekfijn inorde

Groetjes,

Alexander
Citaat van: AlbertJan op dinsdag 21 september 2010, 19:24:45
Hoi Alexander.
Nu vrijwel alle aangedragen tips niet werkbaar of te duur zijn, misschien de volgende oplossing.
Je gaf het zelf al aan om twee geïsoleerde leidingen te leggen en een radiator te plaatsen.
Dit is volgens mij de goedkoopste oplossing, zowel om aan te leggen (makkelijk zelf te doen) en in gebruik.
Wel moet je de leidingen héél erg goed isoleren maar dat kun je vrijwel perfect doen.
Met goedkope tyleen slang, veel isolatie en een 2e hands radiator (met thermostaat knop) is dit een goede en goedkope oplossing, het meeste werk is een sleuf van 20 meter lengte maar verder zo gebeurd.
Ik schat dat dit aan materiaal zo'n ?100-150 gaat kosten en een paar uurtjes intensieve "sport"! :lol:
De stookkosten zul je nauwelijks bemerken.

Veel succes met het voorwerk en bouw van de baan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 

Albertjan, Bedankt voor de info, maar denk je niet dat de afstand een beetje te ver is? Die chauffage moet het toch maar pompen helemaal to ginder. In totaal zal de buis toch wel 30 meter zijn.

Morgen komt die Meneer van de chauffage eens kijken en ik zal het hem dan eens vragen.

Groetjes,

Alexander
Een simpele oplossing is. Isoleren , je kan op verschillende manieren isoleren. Verder ene luchtblazer op gas. heel handig
het overgrote deel van je energieverlies gaat via het dak!! dat kun je in jullie geval vrij simpel isoleren met steenwol en gipsplaten.

Walter
Citaat van: TheRealRailroadmaniak op dinsdag 21 september 2010, 19:34:28
Albertjan, Bedankt voor de info, maar denk je niet dat de afstand een beetje te ver is? Die chauffage moet het toch maar pompen helemaal to ginder. In totaal zal de buis toch wel 30 meter zijn.

Morgen komt die Meneer van de chauffage eens kijken en ik zal het hem dan eens vragen.

Alexander, met 30 meter (2x?) zal waarschijnlijk wel een extra pomp tussen moeten komen, maar een simpel Danfoss CV pomp is niet duur en zijn vaak gratis van een gesloopte installatie te verkrijgen (bij ons zitten er 4 in de bestaande rondpomp installatie) nee, geen pomp over! :wink:

Succes met het overleg met de "chauffage" man.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
P.s. Mooie ruimte!
Citaat van: Wasmi op dinsdag 21 september 2010, 19:42:35
het overgrote deel van je energieverlies gaat via het dak!! dat kun je in jullie geval vrij simpel isoleren met steenwol en gipsplaten.

Walter

Walter, zie:
Citeer
Trouwens het dak is al geïsoleerd. Het is een plat dak met EPDM folie op en daaronder isolatie van 5 dik. Aangezien warmte opstijgt ontsnapt de meeste warmte via het dak.

Groetjes,
Alexander
Hoi,

Ik weet niet of je vloerverwarming hebt in je huis, maar anders kan je deze radiator op je retourleiding van je vloerverwarming aansluiten. Dan krijg je iets minder warm water in je radiator, maar als je de radiatorkraan niet te ver open zet blijft het in je garage op temperatuur, zonder al te veel extra stookkosten. (Het enige is dat je retourwater iets koeler is.) Wij hebben de vloerverwarming van de badkamer zo aangesloten en dat werkt perfect!
Hallo allemaal,

Vandaag is de "chauffage meneer" geweest en heeft veel nieuwe ideeën opgewekt.

Hij zei dat het onnozel was om zo een grote diepe brede put te maken waarbij gans ons bloemenperk openligt en ons gras voor daar een geïsoleerde chauffage lijding in te leggen.

Hij had ook een nieuw idee om te verwarmen: Een warmtewisselaar. Dit werkt eigenlijk net gelijk een airco maar dan omgekeerd. Je kan het ook programmeren en de garage is heel snel verwarmd.

Ik en mijn vader neigen toch wel om het idee met te warmtewisselaar uit te voeren. Het kost ook niet zoveel -+ 500 Euro.

We gaan nog wat info verzamelen en dan kunnen we beginnen.

Binnenkort gaan we ook het plafond dichtdoen met gyproc. Dit zorgt ook nog een beetje voor extra isolatie.

Groetjes,

Alexander
Citaat van: Veer op woensdag 22 september 2010, 10:36:20
Hoi,

Ik weet niet of je vloerverwarming hebt in je huis, maar anders kan je deze radiator op je retourleiding van je vloerverwarming aansluiten. Dan krijg je iets minder warm water in je radiator, maar als je de radiatorkraan niet te ver open zet blijft het in je garage op temperatuur, zonder al te veel extra stookkosten. (Het enige is dat je retourwater iets koeler is.) Wij hebben de vloerverwarming van de badkamer zo aangesloten en dat werkt perfect!

We hebben geen vloerverwarming.

Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 21 september 2010, 17:58:25
Dag Alexander.

Wellicht is een petroleumkachel iets voor jou?
Dat is een redelijk goed alternatief voor een
gaskachel of CV-radiator, waarbij geen aan-
en afvoer leidingwerk nodig is!
Lijkt mij de beste en kleinste investering om
een vrijstaande garage te verwarmen.

Groeten,

Erik

Hallo,

We hebben dit in het verleden ook eens gehad, maar dit werkte niet goed en we hebben dat dan maar verkocht. Met zo een gaskachel kun je geen constante temperatuur bereiken denk ik?

Groetjes,

Alexander
Citaat van: TheRealRailroadmaniak op woensdag 22 september 2010, 18:59:01
Vandaag is de "chauffage meneer" geweest en heeft veel nieuwe ideeën opgewekt.

Hij zei dat het onnozel was om zo een grote diepe brede put te maken waarbij gans ons bloemenperk openligt en ons gras voor daar een geïsoleerde chauffage lijding in te leggen.

Oh sorry, neem mij niet kwalijk! :oops: :shock: :? :mrgreen: :mrgreen:

Vriendelijk groeten,
AlbertJan.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Alexander.

Citaat van: TheRealRailroadmaniak op woensdag 22 september 2010, 19:01:25
We hebben dit in het verleden ook eens gehad, maar dit werkte niet goed en we hebben dat dan maar verkocht. Met zo een gaskachel kun je geen constante temperatuur bereiken denk ik?

Jammer dat je die verkocht hebt, maar kijk eens hier: klik voor wat betreft prijs en mogelijkheden.
Een petroleumkachel met thermostaat, dus voor een constante temperatuur.

Groeten,

Erik
Als je de spouw nu eens isoleerd en er een elektrische kachel in zet en de stroom op wekt met een zonnepaneel.
Zoals ze dat op en boot doen is dat geen idee.
Het is een aanschaf maar het verdient zich terug.

gr. Günther.