Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in -dit topic-.

ecos vs cs2 vs intellibox

Gestart door pennystoxx zaterdag 24 juli 2010, 22:24:45

pennystoxx
gast

Hallo, even een esu/ecos versus marklin/cs2 versus uhlenbrock/intellibox vraag:

Ik wil gaan rijden mbv RocRail.

Ik moet een keuze maken vwb de digitale controller. De baan/spullen is allemaal marklin.

Indien ik het geheel volledig wil automatiseren mbv rocrail icm 1 van die drie controllers (dus schermpje etc is niet belangrijk voor me) ..   is het dan zo dat het functioneel gezien eigenlijk om het even is welke je neemt ? 

Of wat zouden de doorslag gevende argumenten zijn om voor de een of voor de ander te kiezen.  De prijzen ontlopen elkaar niet echt.

Voor zover ik kan zien zijn ze redelijk aan elkaar gewaagd en in het geval van besturing via de pc is het eigenlijk alleen maar een interface box..

Gaarne jullie reacties

bvd Koen
Re:ecos vs cs2 vs intellibox
Als je vnl via de PC gaat rijden volstaat inderdaad slechts een interface. Een dure centrale als een Ecos of een CS2 is overbodig en bevat te veel toeters en bellen die je niet zult gebruiken.

Het goedkoopste is een oude IB echter deze heeft voor Marklinisten wel het nadeel van het ontbreken van MFX en slechts 14 stappen in Motorola. Daarom rijden veel IB bezitters op DCC.

De IBII daar geldt eigenlijk hetzelfde voor als de oude IB plus ook weer te veel functionaliteit.

Wil je toch MFX en 28 stappen MM kies dan voor de Ecos. Dit vanwege de continuiteit en de support op dit product.

Gr, Ben.
Je hebt eigenlijk helemaal geen centrale nodig je kunt het met een PC en Direct Drive Windows af
kortweg DDW. Je hebt dan een Booster nodig en een Interface voor de aansluiting van de s88 melders op de LPT1 van de PC of een HSI88.
Hier vind je daar info over

Mvg
Wim.
Kies de cs2, marklin werkt het best met marklin. Bovendien ziet de CS2 er veel gelikter uit vind ik.

Gr Eddie
Hi Ben / Wim, super ! Precies het soort antwoord waar ik op gehoopt had. Ik was al begonnen met mindmapje / spreadsheet van de door mij genoemde controllers om ze ff te kunnen vergelijken maar ga me nu eerst eens inlezen in DDW / DDL en ook de Marklin Interface  (de eerste versie daarvan heb ik trouwens vroeger gehad rond 2000-2001)

Thanks Koen
Eddie ook bedankt !

Ik zag trouwens net dat Rocrail ook kan kletsen met ddl/ddw/ddx dus het wordt steeds mooier.

gr koen

Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Ik zou voor een Ecos gaan.

Kan alles sturen en met meerdere programma's overweg.

4A uitgang is ook een voordeel.

Succes met kiezen.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Citaat van: pennystoxx op zondag 25 juli 2010, 14:29:25

Ik zag trouwens net dat Rocrail ook kan kletsen met ddl/ddw/ddx dus het wordt steeds mooier.

DDW is de mooiste en goedkoopste oplossing maar zat niet opgesloten in je vraag.

Sorry voor al die bezitters van die peperdure bling-bling glimcentrales waarvan doorgaans slechts 10% van de functionaliteit wordt gebruikt als via de PC gereden wordt. :wink:

Gr, Ben.
Hallo Koen,

Citaat van: pennystoxx op zondag 25 juli 2010, 14:29:25Ik zag trouwens net dat Rocrail ook kan kletsen met ddl/ddw/ddx dus het wordt steeds mooier.
Zie ook even het draadje van John (Tilly). Deze baan wordt aangestuurd met Koploper en DDW maar kan evenzo ook met Rocrail.

Mvg,
Peter
Hi, ja draadje tilly volg ik al..   ik zag trouwens dat mijn laptop geen seriele (rs232c) interface heeft en geen parallel interface... zelfs mijn best wel moderne ps heeft geen serial port meer en geen parallel port .. dat wordt dus een serial/parallel kaart kopen voor me pc of iets dergelijks in pcmcia voor me laptop... of kan je de usb pport ook voor de booster connectie gebruiken ?

ik vroeg me trouwens ook af of (en hoe) je met mfx i.c.m. massa detectie terugmelder (of stroomdetectie) kan automatiseren dat je (het automatiserings systeem) weet welke trein op het moment van aanzetten van de baan in welk blok zit. Voor zover ik weet moet je altijd een "begin" situatie "handmatig" inbrengen (en niks veranderen in de volgorde/situatie na uitzetten van het geheel) .. iemand een gedachte hierover ?

thanks Koen
Citaat van: pennystoxx op zondag 25 juli 2010, 18:10:02
Voor zover ik weet moet je altijd een "begin" situatie "handmatig" inbrengen (en niks veranderen in de volgorde/situatie na uitzetten van het geheel) .. iemand een gedachte hierover ?

Het computerprogramma onthoudt de laatste standen van de treinen bij het afsluiten. Als je echter handmatig gaat rijden buiten het programma om zul je je treinen in het programma op de juiste plek terug moeten zetten.

MFX heeft daar overigens niets mee van doen. Is een lok prototcol wat overigens niet werkt i.c.m. DDW. Maar MFX lok's luisteren ook Motorola en dat kan DDW wel aan.

Gr, Ben.
Hallo Koen,

Citaat van: pennystoxx op zondag 25 juli 2010, 18:10:02
of kan je de usb pport ook voor de booster connectie gebruiken ?
Je hebt een USB<> RS232 converter nodig. Heb je geen parallelle poort dan neem voor de terugmelding een HSI88 interface.

Bij gebruik van DDW en wissel- en schakeldecoders van de firma Littfinski neem dan de DCC decoders i.p.v. MM decoders. Laatstgenoemde geven problemen.

Mvg,
Peter
hallo allemaal, vandaag ff een sweex serial/parallel pci kaartje bij de mediamarkt gehaald want daar hadden ze die toevallig liggen.

Ik heb nog wel een paar vragen voor dit forum :

1) de pc kant is nu geregeld maar ik moet nu een keuze gaan maken voor een merk vwb de boosters die ik aan wil gaan sturen. Ik kom er diverse tegen die motorola onderstuenen van marklin / digirails / esu / LDT etc .. mijn vraag : is het om het even welke ik neem (functioneel gezien) of moet ik afhankelijk van welke besturings sw er op de pc komt nog met dingen rekening houden?. Ik ben ook  ietwat huiverig om zaken aan te schaffen van kleinere bedrijven (zoals digirails / ldt) ivm continuiteit. Maar voor een marklin booster betaal je meteen de hoofdprijs..   Wat is jullie voorkeur ?

2) kan je op een (1) enkele trafo een veelheid aan boosters aansluiten. Ik zie een b.v. rinkern trafo van 2x18v 13,9A (oftewel 500va) en zou daar dus 4 boosters op kunnen zetten.  Kan dat en is het verstandig ? Of moet je perse 1 trafo / booster hebben ?

3) Waar kan ik de beste een beschrijving vinden (ik heb me suf gezocht maar kom het buiten wat info in het Tilly draadje niet tegen) van de manier waarop je de rs232 poort / kabel op de booster aan sluit (dus aansluit schema) en ook hoe je daar 6 boosters in parallel op aan kan sluiten ? Kan dat zomaar ongelimiteerd parallel ?

4) is er een functioneel verschil tussen MRDirect en DDW. Ik zie dat zowel vanuit rocrail / koploper er voor beide ondersteuning is ? Iemand hier een mening over wat ik beter kan kiezen ?

5) is het om het even welke wissel decoders ik kies (b.v. k83 van marklin  of spul van LDT) ... en kan dat door elkaar heen ?

6) kan je als je direct drive doet via RS232C tegelijkertijd de locs aansturen met motorola protocol en ook tegelijkertijd boijvoorbeeld DCC gebruiken voor je wissels ? -- de booster moet dan beide aan kunnen neem ik aan ? gaat dat vliegen ?

7) hoeveel volt staat er nou eigenlijk op de baan.. ik zie dat marklin aangeeft 16 volt maar ik kom ook 18 tegen. ?.. of kunnen de locs daar tegen ?

Vast bedankt allemaal

gr koen

Fan vanaf mijn geboorte

Hoi Koen,

Ik zou gaan voor de IB Com van Uhlenbrock. Deze heeft dezelfde functionaliteit als een IntelliBox, maar dan zonder knoppen. Is dus veel goedkoper.
Er is ook een uitvoering met USB, dan mis je direct de convertor.

Groet,
Bert

P.S. Ik rijd zelf met zowel IntelliBox, als EcOS 1 in combinatie met RocRail.
Ik geef op 16 oktober 2010 een lezing over RocRail in Bilthoven. Zie www.hccm.nl
Hallo Koen,

Citaat van: pennystoxx op woensdag 28 juli 2010, 22:17:30
Waar kan ik de beste een beschrijving vinden (ik heb me suf gezocht maar kom het buiten wat info in het Tilly draadje niet tegen) van de manier waarop je de rs232 poort / kabel op de booster aan sluit (dus aansluit schema) en ook hoe je daar 6 boosters in parallel op aan kan sluiten ? Kan dat zomaar ongelimiteerd parallel ?
?
Je bent geïnteresseerd in DDW. Als booster kun je één of meerdere Delta Controls als booster nemen, maar ook de boosters van AlbertJan. Met boosters van LTD moet het ook gaan maar er zijn forumleden die daar negatieve ervaringen mee hebben. Voor het gebruik van meerdere boosters parallel zie info Tilly.
Met DDW (en MRDirect) kun je gebruik maken van de protocollen MM, DCC of een mix daarvan. Voor terugmelding neem je een HSI-88 met RS232.

Citeeris er een functioneel verschil tussen MRDirect en DDW. Ik zie dat zowel vanuit rocrail / koploper er voor beide ondersteuning is ? Iemand hier een mening over wat ik beter kan kiezen ?
Het grote verschil is dat DDW en Koploper/Rocrail op 1 PC draaien en voor MRDirect heb je een tweede PC nodig.

Citeeris het om het even welke wissel decoders ik kies (b.v. k83 van marklin  of spul van LDT) ... en kan dat door elkaar heen ?
Wisseldecoders van LTD die naar het Motorola protocol luisteren geven problemen. Verder kan het door elkaar heen.

Citeerhoeveel volt staat er nou eigenlijk op de baan.. ik zie dat marklin aangeeft 16 volt maar ik kom ook 18 tegen. ?.. of kunnen de locs daar tegen ?
Ong. 18V, is een digitale spanning.

Ik heb ooit een document gemaakt voor Koploper i.c.m. DDW. Bij interesse kun je die wel krijgen.

Mvg,
Peter
Thanks!

@peter: je hebt een pb van me gekregen vwb dat doc.

@bert:  een voordeel wat ik zie van jou idee mbt uhlenbrock IB-COM is dat je voor ca 200 euri meteen 1 booster hebt en een usb interface.  Ik neem aan dat je achter deze IB-COM weer diverse boosters parallel aan kan sluiten ? Klopt dat ? Welke gebruik jij ?
....   Maar ik moet sowieso toch een serial card (en die hebben meestal meteen 2 rs232 poorten) in me pc prikken ivm die hsi-88 interface die veel betrouwbaarder lijkt te zijn (van wat ik lees) dan de standaard   dus in principe kan ik net zo goed direct een booster op me pc zetten.. wat is nu echt de toegevoegde waarde van die ib-com ?

Of is LOCONET een goed alternatief voor de bediening van de wissels en terug melders ? 

@All: weet iemand antwoord op deze :

kan je op een (1) enkele trafo een veelheid aan boosters aansluiten. Ik zie een b.v. rinkern trafo van 2x18v 13,9A (oftewel 500va) en zou daar dus 4 boosters op kunnen zetten.  Kan dat en is het verstandig ? Of moet je perse 1 trafo / booster hebben ?

thanks again !

gr koen
Citaat van: pennystoxx op donderdag 29 juli 2010, 07:27:05
kan je op een (1) enkele trafo een veelheid aan boosters aansluiten. Ik zie een b.v. rinkern trafo van 2x18v 13,9A (oftewel 500va) en zou daar dus 4 boosters op kunnen zetten.  Kan dat en is het verstandig ? Of moet je perse 1 trafo / booster hebben ?

Dat gaat prima. Zelf heb ik zo'n voeding gebouwd gebaseerd op onderstaand voorbeeld:

http://www.floodland.nl/aim/info_grote_voeding_1.htm

Wel 16V~ trafo nemen.

Gr, Ben.
Citaat van: pennystoxx op donderdag 29 juli 2010, 07:27:05
@bert:  een voordeel wat ik zie van jou idee mbt uhlenbrock IB-COM is dat je voor ca 200 euri meteen 1 booster hebt en een usb interface.  Ik neem aan dat je achter deze IB-COM weer diverse boosters parallel aan kan sluiten ?

De IB-COM heeft een 3-polige DCC boosterbus en een LocoNetbus. Marklin compatible boosters (zoals van LDT enz.) kun je hier niet op aansluiten.

Dus: elke keuze die je doet heeft voor- en nadelen.

Mischien moet je eerst een stapje terug doen en bepalen wat je wilt: een echte centrale (Ecos/CS2/IB enz), alleen een Interface (zoals een IB-COM) voor rijden via de PC (Koploper enz.) of een neppe centrale gebaseerd op DDW/DDL of MRdirect. Pas dan kun je een volgende stap zetten: boosterkeuze, LocoNet, boosters, wisseldecoders, enz.

Gr, Ben.
hi ben, prima ! Staat veel nuttige info daar zie ik al !

gr koen
hi ben, tja.. hoe meer je leest hoe meer je weer tegenkomt en ook weer in je keuzes mee gaat nemen.. maar het beeld wordt wel steeds duidelijker voor me hoe de technische componenten in elkaar steken  ..wat er is .. wat wel en niet met elkaar kan.. etc ..  hoe dingen echt werken en wat nou net dat enige handige of onhandige dingetje is kom je vaak in de praktijk pas achter .. of dus door dit soort forums ..
en soms kan het ook gewoon leuk zijn om met een draaiknop een lok te bedienen en handmatig het eea te doen.. dus een combi zal wellicht mijn keuze worden want ik wil absoluut ook een automatische regeling kunnen rijden... koploper hoor/lees ik veel positieve geluiden over maar rocrail spreekt me meer aan gezien het open karakter en de continuiteit. DDW meer dan MRDirect etc

Kortom : de mindmap waar ik mee bezig ben groeit gestaag   (PS: trouwens ook leuk tooltje trouwens voor degenen onder ons die mindmapping kennen om je gedachten en info gestructureerd vast te leggen --zie--> http://freemind.sourceforge.net/wiki/index.php/Main_Page

gr koen
Citaat van: pennystoxx op donderdag 29 juli 2010, 07:27:05@peter: je hebt een pb van me gekregen vwb dat doc.
Is opgestuurd.

Mvg,
Peter

Kruibeke

Citaat van: treinbert op woensdag 28 juli 2010, 22:50:52
Hoi Koen,

Ik zou gaan voor de IB Com van Uhlenbrock. Deze heeft dezelfde functionaliteit als een IntelliBox, maar dan zonder knoppen. Is dus veel goedkoper.
Er is ook een uitvoering met USB, dan mis je direct de convertor.

Groet,
Bert

P.S. Ik rijd zelf met zowel IntelliBox, als EcOS 1 in combinatie met RocRail.
Ik geef op 16 oktober 2010 een lezing over RocRail in Bilthoven. Zie www.hccm.nl

Ik ben er ook nog niet uit wat het gaat worden. Wat betreft IB COM  tegenover IB BASIC lijkt het mij wel belangrijk dat je met de basic ook zonder computer kan rijden, dit lijkt me zeer handig als er problemen zijn om te bepalen of alles wel werkt zonder pc.

(ps. Ik word stilletjes aan gek van alle keuzemogelijkheden, heeft er iemand de kennis en tijd in huis om eens een schema te maken met de beperkingen of mogelijkheden die bepaalde systemen bieden. Als... dan rest nog .....)
hoi, ik ben er ook nog niet helemaal uit. Ik ben bezig om voor mezelf een compleet beeld te maken/krijgen van wat er is , wat met elkaar kan en wat niet, welke leveranciers wat hebben, welke componenten je tegenkomt end-to-end dus vanaf de pc met eoa besturing pakket, direct naar booster of via control unit , de boosters, de trafos, de terug melding, de wissel decoders en aandrijving,  etc etc.

Maar dan  moet je daarnaast nog je wensen/eisen helder hebben zoals aangegeven door Ben eerder in dit draadje.

Ik ben inmiddels wel wat basis keuzes verder denk ik (braindump) :

1) merk: 3-rail marklin HO  (heb ff aan roco gesnuffeld maar te plastic allemaal en ook de rails te iel m.i.)

2) k-rails en zoveel mogelijk flexrail om meters te maken. c-rails is te plastic m.i.

3) alle rails bevestig ik op die blauwe platen die bij de gamma liggen. In de schaduw stations gewoon de hele ondergrond beplkkken en in het zichtbare deel maak ik er bedding van van ca 4 cm breed conform beschrijving in http://www.floodland.nl/aim/info_onderbouw_1.htm

4) in zichtbaar deel de nieuwe slanke wissels (met vast puntstuk) en bogen minstens 2241/2251 of flexrail. Wissel bediening ondergronds of in ieder geval onzichtbaar (servo of geheugen draad)

5) in de schaduw stations gewoon normale 2265 wissels en ook bogen 2221/2231 - gebruik van slanke wissels is niet nodig daar en overdadig duur ivm passtukjes

6) trafo bouw ik zelf met dikke ringkern waarop 4-6 boosters kunnen .. zie ook http://www.floodland.nl

7) tijdperk I-IV en niet moderner

8) Stoom / Diesel maar ook Electrische loks maar geen bovenleiding (dat is dan jammer dat het niet gehele natuurgetrouw is)

9) ik ga alle rails in 1 keer kopen bij lokshop.de (de goedkoopste m.i.)

10) loks moeten een soft-sinus aandrijving hebben (dus 39xxx) . Liever wat minder loks dan maar. Dit is echt het ultieme langzaam rijden.

11) in zichtbaar deel geen overdaad aan sporen. Maar wel lang parade track dat vloeiend moet lopen, een kop station, een rangeer deel, een draaischijf met loods, een doorgaand station dubbel/4 sppor en een zijlijn.

12) ondergronds opstelsporen van minstens 4,5 meter lang waar 2 treinen op kunnen per spoor. Ik wil toch zeker wel 20-30  treinen ondergronds op kunnen stellen

13) ondanks dat ik de boel volledig wil automatiseren vanuit de pc (windows 7 64 bit , dual core / 8gb ram)  wil ik toch ook met een handregelaar kunnen rijden. Dat zal dan wel betekenen dat ik toch de een of andere controller moet kopen en niet toe kan met alleen maar een rs323c/parallel interface op me pc (met ddw) direct gekoppeld aan een booster. In paar maanden komt marklin set 29500 uit met 2 softsinus locs en ook de nieuwe cs2 erin (bij lokshop.de 1350,-) dus denk dat ik die maar doe (win-win) en dan de c-rails verkoop/ruil met iemand.

14) qua besturings sw neig ik naar Rocrail gezien het open karakter en omdat die zowel direct drive (ddw) als de cs2 zal ondersteunen. Met koploper mis ik cs2 ondersteuning.

15) er moet een indrukwekkende spiraal in zitten want dat is leuk om te verzinnen (natuurlijk wel functioneel).. kan meteen als schaduw station dienen ..

16) rijden / plannen / automatiseren is voor mij belangrijker dan huisjes plakken en gips bergen maken

17) keuze booster heb ik nog niet kunnen maken maar gezien punt 14) zal ie wel achter cs2 moeten kunnen  (kan die "albert-jan" booster achter een cs2?)

18) wissel decoders neem ik van viessmann (de light versie zonder behuizing)

19) terug melding ben ik nog niet uit .. geen idee of je cs2 kan combineren met die hsi88 bus ?

20) baanontwerp maak ik met AnyRail en dat werkt echt perfect

21) ik zal ff een schets van mijn ruimte plaatsen en ik denk dat dat eigenlijk in een ander forum moet .. maar doe het toch maar ff..

gr koen
Zo hoor ik dat je een heel grote baan zal maken anders moet je de terugmelding met HSI-88 doen kan je eerst met DDW doen en als je CS2 hebt zonder poespas direct beginnen
hoi, als ik de CS2 (omdat ik soms knoppen wil hebben en hij al in de set zit die ik op het oog heb) EN de HSI-88 bus wil gebruiken EN het geheel ook nog eens aan een pc wil knopen dan moet ik hebben :

1) een pc met b.v. Rocrail erop en de CS2 gekoppeld via cat-5 ethernet  (koploper kan niet icm cs2)
2) een parallel interface kaart in me PC om de hsi-88 meldingen op te vangen. Aan die kaart kan ik dan 3 strings van hsi88 modules knopen
3) DDW speelt m.i. geen rol dan.
4) de boosters hangen achter de CS2 via de marklin terminal
5) wissel decoders hangen gewoon aan de stroom voorziening achter deboosters
6) ik neem aan dat Rocrail aan de ene kant met de cs kan communiceren voor de locs en de wissels EN ook via de parallel kaart de tergmeldingen kan afvangen ?

Right ?

Als ik NIET de CS2 aan ga schaffen maar wel iets soortgelijks wil bereiken dan kan ik :

1) op de pc b.v. Rocrail draaiien maar nu met DDW om direct drive te doen
2) in de pc een rs232c kaart stoppen en daaraan de Boosters knopen (parallel conform beschrijving draadje tilly)
3) in de pc een parallel kaart stoppen en daarop de HSI-88 meldingen ontvangen
4) wissel decoders gewoon achter de boosters
4) nu zit ik alleen nog met de draaiknoppen .... ik wil perse ook gewoon met een draaiknop een loc kunnen bedienen.. hoe los ik dat het eenvoudigste op in deze configuratie ?    iets aan een 2e rs232c poort knopen ?

Klopt bovenstaande verhaal .. en wie heeft wat antwoorden op de vragen ..

gr koen

Plaatje ruimte lukt ff niet want ik heb nergens een website

Ik heb in voorgaande verhaal controllers van Uhlenbrock / ESU / etc maar ff buiten beschouwing gelaten om het "simpel" te houden ..

gr koen

graag een glaasje wijn

Goede raad : ga gewoon voor de ECOS 2.Je krijgt een toestel dat nagenoeg alles aankan voor een prijs die minder is dan de CS2 of IB.Ben ook overgestapt en kan nog steeds niet geloven wat hij allemaal kan.Ik heb er de bijhorende boosters ook bijgekocht en nagenoeg al mijn vroeger problemen zijn verdwenen.
Of je koopt een interface 6050/6051(+- 150 euro gezien op ebay ) en een 6021 (+- 100 euro gezien op ebay) goedkoper dan een cs2/ecos/IB/cs1/... maar goedkoper is DDW maar dan zit je weer met die draaiknoppen probleem.

groeten minitreintje/Dylan

graag een glaasje wijn

Ecos2 = 575 euro , alle interfacen en protocols inbegrepen,2 draaiknoppen,kleuren touchscreen,computerIF  en ook een voeding van 4 amp.
Citaat van: pennystoxx op vrijdag 30 juli 2010, 18:19:33
1) een pc met b.v. Rocrail erop en de CS2 gekoppeld via cat-5 ethernet  (koploper kan niet icm cs2)
Koploper kan wel i.c.m. een CS2.

Mvg,
Peter

graag een glaasje wijn

de Ecos 2 met kleurenscherm functioneert wel met Koploper,

Het CS2 wordt wel ondersteund door andere software zoals Itrain, Rocrail en Windigipet, de S88 module van het Cs2 wordt slechts ten dele ondersteund.

Van de maker zelf.

Kruibeke

bedankt allemaal, het ging me om een check of de door mij genoemde configuraties in principe kunnen werken en om daaromheen wat vragen beantwoord te krijgen.. ik weet dat  er nog diverse alternatieven zijn en alles zijn pros en cons heeft

dus als iemand concreet op de vragen kan reageren graag ...

thanks Koen
Ik denk dat ik dat kan Koen,

Misschien dat je er iets mee kunt zit interface en al op + werkt met Marklin digital maar geen DCC wel en je kan er maximaal 8 handregelaars op aansluiten. Ik weet het niet heb maar eens gaan zoeken op het WWW.
http://www.xs4all.nl/~hendk/ep-hardware.html

maar ik probeer je alleen te helpen.

groeten minitreintje/Dylan

graag een glaasje wijn

Als je toch een keuze maakt tussen de 3 dan kan je eigenlijk de CS opzij zetten.Kan enkel Motorola aan.De Ecos kan alle protocollen aansturen.Ook de IB kan dit.Gebruiksgemak is wel de Ecos 2 (grrot touchscreen en knoppen en makkelijke programmatie).Ook schitterende ondersteuning.Heb ze alledrie eerst kunnen vergelijken via collega's op het werk en we zijn met een tiental die nu allemaal overgegaan zijn naar ECos.Acht ervan hebben hun CS (1 of 2) verkocht.Ik heb eerst gekeken naar de uitbridingsmogelijkheden bij alle 3 en het gebruiksgemak.Moest wel niet op een centje kijken .Was mijn eerste vereiste want zo'n aankoop doe je eigenlijk toch maar éénmaal.Print eens van alledrie de specs uit en kijk eens naar de uitbreidingsschema's.Dat is een goed begin.
Er zijn teveel mogelijkheden om je een goede weg in te sturen.
Ik ben reeds 40 jaar bezig met automatisatie (ben elektrotechnicus) en heb alles zien voorbijkomen.Eigenlijk is het DCC systeem het beste.Vergeet ook niet dat je bij sommige mss een deel moet zelf bouwen.
Mijn advies is steeds : goed naar het gemak van bouwen kijken.Dat loont naar het einde toe.

CS2 : http://www.marklin.nl/nieuws/central-station-ii/

Ecos 2 : http://www.erik-krommenhoek.nl/ecos.htm

IB Basic : http://www.hobbytime.nl/index.php?nieuwsId=113&hoofd_id=&id=3

Vergelijk alles : http://media.3rail.nl/techniek/specs/vergelijking-centrales.html
Thanks allemaal ! Krijg steeds beter beeld.

gr koen

Kruibeke

Om het allemaal nog wat moeilijker te maken.
CS2 ondersteunt nu ook DCC.
Heeft er iemand ervaring met 'railcom' en ECOS? Of met CS2?