Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer minimaal € 25 euro in onze Stichting 3rail Shop en krijg de 3railforum jaarkalender 2026 gratis!!

Syntus verliest trein en bus aan Arriva

Gestart door Knarf woensdag 23 december 2009, 12:00:37

Speciale Gast

DOETINCHEM - Vervoersbedrijf Syntus heeft het trein- en busvervoer in de Achterhoek verloren aan concurrent Arriva. De provincie Gelderland heeft vandaag besloten de concessie Achterhoek/Rivierenland (vergunning) te verlenen aan Arriva, aldus Syntus.

Die concessie omvat het busvervoer in de Achterhoek en de trein op de lijnen Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Arnhem-Tiel.

De beslissing houdt in dat er een tijd lang twee vervoerders in de Achterhoek zullen rijden. Het busvervoer wordt namelijk eind 2010 al overgedragen aan Arriva, het treinvervoer pas eind 2012.

Op het hoofdkantoor van Syntus in Doetinchem heerst verslagenheid, aldus een woordvoerder. ?De kerstdagen worden nu minder leuk?, zegt hij. Het bedrijf was het eerste vervoersbedrijf in Nederland dat bus en trein integreerde.

Het treinverkeer op het deeltraject Arnhem-Doetinchem wordt later in een aparte concessie ondergebracht, die van de Stadsregio Arnhem-Nijmegen.

Re:Syntus verliest trein en bus aan Arriva
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Ik snap niet waarom een bedrijf als Syntus niet gewoon kan blijven.
Tegenwoordig wordt alles na 5 of 10 weer opnieuw aanbesteed en zijn de werknemers de dupe van dit soort praktijken.
Wellicht kan het personeel over naar Arriva, maar dat gaat meestal ten koste van.....
En wat zal er met het materieel zoals de LINT gebeuren?
Dat is nog zo goed als nieuw........

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

Binnen het OV is de overname van personeel erg goed geregeld weet ik uit ervaring. Wij zijn voor een paar jaar ook over genomen door Arriva en dat is best goed gegaan.

gr.  Charlie
Soort zelfde verhaal in groningen daar is Arriva verdwenen. (de trein spurt van Arriva rijdt nog wel)
Maar wel een paar mooie nieuwe merc's

Gr BMW-Fan
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Citaat van: Charlie op woensdag 23 december 2009, 12:23:38
Binnen het OV is de overname van personeel erg goed geregeld weet ik uit ervaring. Wij zijn voor een paar jaar ook over genomen door Arriva en dat is best goed gegaan.

gr.  Charlie

Volgens mij is er wettelijk geregeld dat minimaal 80% van het personeel door de nieuwe concessiehouder in dienst moet worden genomen.
Vraag me niet waar dit staat, maar dit is geregeld.

Gr. Fred.
Einde van Syntus?
Speciale Gast

Sr Trdl

Einde van Syntus?
De provincie Gelderland heeft besloten de nieuwe aanbesteding voor het trein- en busverkeer in de Achterhoek te gunnen aan Arriva. Ik gok dat het dan einde Syntus is, maar wie weet...
De 2 topics over Syntus / Arriva zijn samengevoegd.
Speciale Gast

Sr Trdl

Ah, ik was 'm al kwijt. Bedankt, hier is meer info :D

Op een dag zal ik alle hoekjes van 't forum kennen...
Had net gisteren mijn Flieschmann LINT opgehaald....
Speciale Gast

Citaat van: mDDM op vrijdag 25 december 2009, 13:36:51
Ik heb er ook eentje, juist omdat ze hier op station Zutphen zo'n vertrouwd gezicht zijn. Echt jammer dat de Syntus Lint hier straks voor altijd uit het stationsbeeld verdwenen zal zijn.

Nu maar hopen dat de prijs van dat model niet opeens gaat kelderen, anders heb je de volle prijs betaald en wordt de boel dan achteraf voor een schijntje gedumpt. Dat is altijd balen zoiets.
Re:Einde van Syntus?
Forum Moderator

Re:Einde van Syntus?
Citaat van: Rutger op woensdag 23 december 2009, 22:47:48
Ik gok dat het dan einde Syntus is, maar wie weet...
Is het rijdend materieel dan niet inbegrepen in de overname?
Met zulke kortlopende kontrakten kan de aanschaf van nieuw materieel toch nooit rendabel zijn?
Forum Moderator

Syntus is nog niet ten einde. Ze hebben nog een paar lijnen in de exploitatie en gaan op andere concessies bieden. Uiteraard dienen ze er dan wel een paar te winnen om te kunnen blijven.

Het nieuwe materieel wordt meestal geëist door de consessieverlener. Op zich niet veel mis mee, behalve dan dat het inderdaad kortlopende contracten zijn. Persoonlijk denk ik dat deze eisen over een paar jaar wel verdwijnen aangezien het grapje te duur wordt. Op dit moment is het toch voornamelijk het vervangen van oud materieel dat is afgeschreven bij een nieuwe concessie. De linten zijn als ik het goed heb al afgeschreven dus dat is in ieder geval geen kapitaalvernietiging. Bij andere lijnen die nu zijn aanbesteed geweest zijn voornamelijk Plan V's en Wadlopers vervangen. Van beide treinstellen werd het bij de aanbesteding ook wel tijd dat ze vervangen werden.
Overigens zie je de echte gekkigheid bij de busconsessies al wel optreden. Bijvoorbeeld de Zuidtangent waarbij de nieuwe concessie voorschrijft dat er nieuw materieel moest rijden. Hierdoor zijn 4/5 jaar oude bussen vervangen voor nieuwe. En dat terwijl bussen gewoon 10-15 jaar mee moeten. Dat is pas echte kapitaalvernietiging. Gelukkig kwamen de bussen in Utrecht bij het GVU nog wel van pas en rijden ze daar hun rondjes nu.  :)

Groeten,
Herman
Citaat van: Knarf op vrijdag 25 december 2009, 20:30:18
Citaat van: mDDM op vrijdag 25 december 2009, 13:36:51
Ik heb er ook eentje, juist omdat ze hier op station Zutphen zo'n vertrouwd gezicht zijn. Echt jammer dat de Syntus Lint hier straks voor altijd uit het stationsbeeld verdwenen zal zijn.
Zutphen - Oldenzaal wordt voorlopig nog tot 2013 door Syntus gereden, en 't kan zomaar zijn dat de Regio Twente wel voor Syntus kiest i.p.v. Arriva. Dan zal er toch nog wel een tijdje doorgereden worden met die Linten.

Citaat van: Rutger op woensdag 23 december 2009, 22:47:48
Ik gok dat het dan einde Syntus is, maar wie weet...
Hoezo? Afgelopen november is bekend geworden dat Syntus de concessie Salland/Zwolle/Noordoost-Overijssel heeft gewonnen. Oké, daar zitten weliswaar geen treindiensten in, maar 't is een gebied dat vergelijkbaar is met de grootte van de Achterhoek.

Bovendien heeft Syntus zoals gezegd nog tot tenminste december 2013 de concessie Zutphen-Hengelo-Oldenzaal. Naast de treindienst op dat traject maken ook de busdiensten naar plaatsen rond die spoorlijn (Rijssen, Almelo, Haaksbergen) deel uit van die concessie. Voorts rijdt Syntus nog in opdracht van Connexxion op Almelo - Mariënberg en rijdt rond die lijn ook een aantal busdiensten (vanaf Almelo naar Vriezenveen/Hardenberg en aansluitend op die laatste lijn ook van Westerhaar naar Ommen).

Je zou dus hooguit van een verschuiving van het werkgebied kunnen spreken, die kansen biedt voor de toekomst. Almelo - Mariënberg wordt vanaf 2012 onderdeel van een concessie tezamen met de treindienst Zwolle - Emmen, na het gereedkomen van het Combiplan N35 in Nijverdal wordt de treindienst Zwolle - Wierden aanbesteedt. Gezien het feit dat Syntus de busconcessie in het Noordwesten van Overijssel al bezit heeft zij er grote baat bij om die twee concessies ook binnen te slepen. Dan kan Syntus het systeem toepassen waardoor ze is opgericht: Het bieden van Synergie tussen trein en bus.

Wat natuurlijk wel waar is, is dat Syntus door het verlies van de Achterhoek haar eigen achtertuin kwijt is. Lijkt me een behoorlijke psychologische klap voor het bedrijf. Maar goed, ook Syntus moet leren op eigen benen te staan, en niet langer door onderhandse aanbestedingen in het zadel geholpen te worden. Syntus heeft de concessie Achterhoek immers niet gewonnen in 2001, maar 'em onderhands toegeschoven gekregen door de provincie Gelderland. Dat kun je niet blijven doen, want dan maakt de overheid zich schuldig aan concurrentievervalsing.

Citaat van: Kappa op vrijdag 25 december 2009, 23:41:28
Is het rijdend materieel dan niet inbegrepen in de overname?
In het PvE (Programma van Eisen) van de concessie staat dat er materieel moet worden ingezet met een (nagenoeg) gelijkvloerse instap, i.v.m. minder valide reizigers (bron: Bestek Achterhoek Rivierenland 2009, punt C.2.36). DM'90 kun je dus wel vergeten. Bovendien is al het treinmaterieel van Syntus (12x DM'90, 24x Lint) eigendom van NS Financial Services. Ik zie eerlijk gezegd niet gebeuren dat Arriva het treinmaterieel over gaat nemen. Met Linten alleen redt je het niet in de Achterhoek (aangezien een deel van het park nog wordt ingezet tussen Zutphen en Oldenzaal) en kom je dus met capaciteitsproblemen te zitten. Daarnaast zit de Lint al ongeveer op de helft van z'n leven (Lightrail gaat hooguit een jaar of 25 mee), dus zit je al met allerlei revisies. Ik neem aan dat Arriva GTW's besteld voor de Achterhoek/Rivierland en Zutphen - Apeldoorn, net zoals ze over de Merwede-Lingelijn en Noordelijke Nevenlijnen laat rijden.

Wat betreft overname van busmaterieel. Zover ik weet is Syntus zelf eigenaar (en niet de concessieverlener). Syntus heeft begin dit jaar nieuwe bussen aangeschaft (de 1500-serie), die zullen wel verhuizen naar Noordwest-Overijssel. Arriva zal dus haar eigen busmaterieel moeten aanschaffen voor de Achterhoek.
Arriva heeft nog genoeg bussen staan in Groningen, die in de Achterhoek kunnen gaan rijden.
Inmiddels rijden er al 8 "Groningse" bussen rond in de regio Waterland.
Weet natuurlijk niet wat er is afgesproken met de opdrachtgever, maar er zijn voldoende bussen over nu bij Arriva.

Groeten van Jarno
het is hoe dan ook een hele schok!
en zou wederom weer een hoop gedoe met zich meebrengen.
zonde. En nog verder fragmentatie (=des-integratie). wordt wel rommelig zo.

bedankt, zogenaamde marktwerking van openbare diensten :-(

groeten,
Willem
Citaat van: vriend op maandag 28 december 2009, 17:20:13
Arriva heeft nog genoeg bussen staan in Groningen, die in de Achterhoek kunnen gaan rijden.
Inmiddels rijden er al 8 "Groningse" bussen rond in de regio Waterland.
Weet natuurlijk niet wat er is afgesproken met de opdrachtgever, maar er zijn voldoende bussen over nu bij Arriva.
Gemiddelde leeftijd tijdens de concessie van het (bus)materieel mag maximaal 7,5 jaar zijn (treinmaterieel overigens maximaal gemiddeld 12 jaar). Ik zie op http://arriva.casfiles.net/ dat een deel van het Groningse wagenpark uit 2000 en 2002 komt. Naast dat daarmee de gemiddelde leeftijd van 7,5 jaar niet gehaald wordt (en je daar bij 't begin al materieel tegenover moet stellen uit tenminste 2006. Daarna moet het materieel er vrij snel uit, omdat je in 2015 niet meer met materieel kunt rijden uit 2000 (tenminste, dat kan feitelijk gezien natuurlijk wel, maar is vanuit de provincie niet wenselijk).

Verder is de overheid o.l.v. minister Cramer tegenwoordig erg milieubewust (weer zo'n tijdelijke hype) en zijn er in Programma van Eisen natuurlijk ook materieeleisen gesteld m.b.t. de CO2 uitstoot van het materieel. Materieel uit 2000 en 2002 heeft zeker nog geen roetfilter, dus valt het te betwijfelen of daarmee aan de eisen wordt voldaan.

Wat dat betreft wordt de nieuwe vervoerder door allerlei maatregelen wel haast gedwongen om nieuw materieel aan te schaffen.

Citaat van: aleva000 op maandag 28 december 2009, 17:22:32
En nog verder fragmentatie (=des-integratie). wordt wel rommelig zo.
Tsja, welke idioot bedacht heeft dat het busdeel van de concessie in december 2010 ingaat, terwijl het treindeel pas in december 2012 ingaat mag van mij op een geheel onverzorgde voettocht naar Verweggistan gestuurd worden. :roll: Zal mij benieuwen of het visgraatmodel zoals dat door IGO+/Syntus in de Achterhoek is opgezet gaat werken met twee verschillende vervoerders voor bus en trein.
weet je wat ik zo zonde vind: het materieel, (betrekkelijk) kort geleden speciaal aangeschaft.

Volgens mij kan dat gewoon daar blijven rijden. Dat hoeft niet vervangen te worden, is waanzin om te verlangen. Volstrekt niet nodig. De benodigde revisies en ander onderhoud moet voldoende zijn op het materieel nog jaren op de been te houden. Er wordt vaak gezegd: dat het al (economich) is afgeschreven, maar dat zou inhouden dat het te snel wordt afgeschreven en dat betekent dat de het vervoer te duur is geweest (duurder dan nodig). Zoals bekend kan rollend materieel zo'n 30 jaar of meer mee. De leverancier van modern materieel geeft meestal aan dat de onderhoudskosten beperkt zijn. Maar niets gaat vanzelf. Een normaal gangbare onderhouds cyclus zal nodig blijven en hoeven we straks niet relatief jonge treinstellen aan de kant te zetten. We willen toch zeker niet naar een weggooi-maatschappij.

Het zou sowieso handig zijn om zo min mogelijk kenmerken van de exploitant (anders dan een kleine reklame sticker desnoods) op het materieel aan te brengen. Anders werkt dat ook nog tegen als materieel elders of voor een andere "klant" rijdt*. Een tijdloos en neutraal design.

Dat er van management gewisseld moet worden is tot daar aan toe. Maar zelfs hier: andere mensen gaan het vervoer met alle eisen van dien niet meer beter krijgen. Verwisselen van management zal niet tot wezenlijke verandering leiden. Wel tot ergernis. Heeft zo'n management trouwens affiniteit met spoorwegen of OV in het algemeen? Ook goed om bij stil te staan.

ik schrijf dit nu nav dit draadje, maar dit past natuurlijk om steeds meer voorvallen, overal in Europa en zelfs daarbuiten.

ik hoop dat het materieel gewoon blijft behouden en blijft rijden en dat de modelspoorders die het LINT-materieel hebben hoogstens zelf een - laat ik zeggen - reklame stickertje kunnen aanbrengen om het er uptodate uit te laten zien. (en ik hoop dat ooit eens het tij keert en we naar een soort consolidatie gaan, dan wordt het allemaal weer wat netter georganiseerd. Hopelijk nog in mijn generatie.)

* de uiteindelijke klant is de passagier, en die zal er geen boodschap aan hebben, hoe of wat. Als de trein maar rijdt volgens de dienstregeling en volgens het geldende (hopelijk niet gedes-integreerde!) tarief.

groeten,
Willem
Er gaan geruchten dat de LINTen al tot de draad versleten zijn. Onzin?
Tot op de draad versleten: Technisch niet, daarvoor gaan de stellen vanaf begin 2009 voor revisie naar Stendal, waar koppelingen, power-packs, draaistellen en dat soort dingen worden nagekeken en vervangen als dat nodig is. Esthetisch zijn ze zeker aan 't eind van hun latijn. Door gebrek aan controle worden de stellen door de (gezien de inscripties) jeugd van vooral de Liemers bewerkt met ingekraste teksten, in de fik gestoken stoelbekleding, bekrassing met watervaste stiften, etc. Heb het vanaf december 2003 tot de laatste zomervakantie dagelijks mee mogen maken. Gelukkig heb ik nu een auto onder m'n gat en ben ik niet meer afhankelijk van die desastreuze treinen.

Citaat van: aleva000 op dinsdag 29 december 2009, 15:50:40
Er wordt vaak gezegd: dat het al (economich) is afgeschreven, maar dat zou inhouden dat het te snel wordt afgeschreven en dat betekent dat de het vervoer te duur is geweest (duurder dan nodig).
Ik neem voor het gemak even aan dat je uit gaat van het bedrijfseconomische begrip 'afschrijven' (en dus niet in de zin van 'waardeloos verklaren'). De economische levensduur van een vervoersmiddel is feitelijk de periode waarin het vervoersmiddel meer oplevert (gemeten in aantallen reizigers die vervoerd worden) dan dat het kost aan onderhoud en feitelijk alle andere indirecte kosten die gemaakt worden (al zijn die laatste niet direct terug te rekenen naar één enkel vervoersmiddel). Door de marktwerking is de economische levensduur van een vervoersmiddel dat aan het begin van de concessieperiode wordt aangeschaft maximaal net zo lang als de looptijd van de concessie.

Citaat van: aleva000 op dinsdag 29 december 2009, 15:50:40Zoals bekend kan rollend materieel zo'n 30 jaar of meer mee. De leverancier van modern materieel geeft meestal aan dat de onderhoudskosten beperkt zijn. Maar niets gaat vanzelf. Een normaal gangbare onderhouds cyclus zal nodig blijven en hoeven we straks niet relatief jonge treinstellen aan de kant te zetten. We willen toch zeker niet naar een weggooi-maatschappij.
Nu kom je met de technische levensduur. Bussen hebben een kortere levensduur dan treinen. Ga maar na, bussen van voor 2000 kom je tegenwoordig nauwelijks nog tegen. Door milieutechnische eisen wordt er steeds het nieuwste van het nieuwste geëist. Al het materieel van voor 2006 voldoet aan de Euro3 emissienorm, terwijl tegenwoordig al de nieuwste EEV-5 norm al geëist wordt door de concessieverleners. Wat is dan wijsheid? Ga je busmaterieel dat al op de helft van z'n (economische) levensduur zit totaal verbouwen en van een nieuwe motor met roetfilter voorzien, of koop je totaal nieuwe bussen, die de eerste jaren minder onderhoud nodig hebben en standaard al voorzien zijn van EEV-5 motoren.

Voor wat betreft treinen: De Lightrail-treinen van tegenwoordig hebben een véél kortere levensduur dan de treinen van vroeger. Treinen die 40, 50 jaar mee gaan, zoals Mat '54, Mat '64, 1100, 1200 of 1300 zul je in de toekomst niet meer tegenkomen. Dat heeft de marktwerking wel bewerkstelligd. Om openbaar vervoer attractief te houden worden elke keer weer nieuwe dingen bedacht, waar ouder materieel niet aan kan voldoen, zo krijg je een 'natuurlijke' doorschuiving van materieel.

Citaat van: aleva000 op dinsdag 29 december 2009, 15:50:40Het zou sowieso handig zijn om zo min mogelijk kenmerken van de exploitant (anders dan een kleine reklame sticker desnoods) op het materieel aan te brengen. Anders werkt dat ook nog tegen als materieel elders of voor een andere "klant" rijdt*. Een tijdloos en neutraal design.
Gebeurd tegenwoordig meer en meer. Bijvoorbeeld de Valleilijn en Twents hebben één huisstijl terwijl er meerdere vervoerders in die concessies rijden (Valleilijn = Connexxion en Veolia, Twents = Connexxion en Syntus). Er staat dan alleen een relatief klein logo van de vervoerder op de bus, die eenvoudig kunnen worden uitgewisseld.

Citaat van: aleva000 op dinsdag 29 december 2009, 15:50:40ik hoop dat het materieel gewoon blijft behouden en blijft rijden en dat de modelspoorders die het LINT-materieel hebben hoogstens zelf een - laat ik zeggen - reklame stickertje kunnen aanbrengen om het er uptodate uit te laten zien. (en ik hoop dat ooit eens het tij keert en we naar een soort consolidatie gaan, dan wordt het allemaal weer wat netter georganiseerd. Hopelijk nog in mijn generatie.)
Hoezo maakt iedereen met een Lint-model zich opeens druk over de prijs van zo'n ding? Je zou ook andersom kunnen redeneren dat er nu een collectors item wordt gevormd. Dat de 1637 over ging naar NS Reizigers betekende toch ook niet dat het NS Cargo model van Märklin (art. nr. 37262) opeens vrijwel waardeloos werd?
Ik was tweede Kerstdag te Ruurlo

Maar even een fotootje van gemaakt nu het nog kan  :P
Ze zien er al wel afgetrapt uit ja  :roll:

Mvg, Johan
Speciale Gast

Citaat van: Andreas op dinsdag 29 december 2009, 20:21:27Hoezo maakt iedereen met een Lint-model zich opeens druk over de prijs van zo'n ding? Je zou ook andersom kunnen redeneren dat er nu een collectors item wordt gevormd. Dat de 1637 over ging naar NS Reizigers betekende toch ook niet dat het NS Cargo model van Märklin (art. nr. 37262) opeens vrijwel waardeloos werd?
Mijn model van de Syntus Lint (Fleischmann met geluid) is inmiddels al meer dan 100 euro in prijs gedaald, ik begin mij eigenlijk ook wel een beetje af te vragen of ik het niet beter kan verkopen nu het nog kan. Gezien het beperkte gebied waarin het rondrijdt en het feit dat het treinstel op langere termijn helemaal uit het stationsbeeld zal verdwijnen, vermoed ik dat het animo voor dit model alleen maar verder zal afnemen, waardoor je straks blijft zitten met een Lint die je voor 399 euro hebt gekocht terwijl er niemand meer in is geïnteresseerd, laat staan dat ze er hetzelfde bedrag voor zullen betalen.
Sorry, wat een flauwekulreden om een model te gaan verkopen. Of heb je je geld er in belegd? 

Ik koop een model omdat ik het leuk vind of er een band mee heb. Ik heb in de 35 jaar dat ik bezig ben nog nooit wat verkocht, alles is me even dierbaar. Dat mijn zolder uit zijn voegen begint te barsten neem ik maar voor lief.
Op Zutphen-Oldenzaal blijven ze nog gewoon rijden hoor. En wie weet duiken ze nog ergens anders op.
Ik heb een stil hoopje dat de Lint van Syntus in 2010 uitkomt.
Wie weet......................

Andre
kan best zijn dat ze naar de AKN gaan . Deze heeft reeds 4 lint 41/H en is op zoek naar jong materieel om hun vloot van zo rond de 1970/80 ( Vt2E en VTA ) . Dus 24 stuks van NSFS van het zelfde type ( Syntus rijdt ook met de 41/H ) zijn aantrekkelijk .
Speciale Gast

Citaat van: 103 220-0 op donderdag 31 december 2009, 19:39:39
Sorry, wat een flauwekulreden om een model te gaan verkopen. Of heb je je geld er in belegd? 

Ik koop een model omdat ik het leuk vind of er een band mee heb. Ik heb in de 35 jaar dat ik bezig ben nog nooit wat verkocht, alles is me even dierbaar. Dat mijn zolder uit zijn voegen begint te barsten neem ik maar voor lief.
Niet iedereen heeft zoveel geld dat hij maar kan blijven kopen tot zijn zolder uit zijn voegen barst, soms moet je een bestaand model verkopen om een ander terug te kunnen kopen dus als je dan een peperduur treinstel hebt waarvan de waarde opeens gigantisch dreigt te gaan kelderen, dan ga je toch nadenken of je die niet beter kunt verkopen voordat je hem aan de straatstenen niet meer kwijtraakt. Vooral omdat hij over een paar jaar toch niet meer in het echt rondrijdt.
Knarf, wat is de reden dan om het treinstel te verkopen?

Mvg, Johan
Forum Moderator

Citaat van: Knarf op woensdag 30 december 2009, 12:12:00
Mijn model van de Syntus Lint (Fleischmann met geluid) is inmiddels al meer dan 100 euro in prijs gedaald, ik begin mij eigenlijk ook wel een beetje af te vragen of ik het niet beter kan verkopen nu het nog kan.
Als je het nieuwste model direct wilt hebben, dan betaal je daar doorgaans meer voor dan iemand die, als het model al enige tijd op de markt is, z'n slag slaat.
Frank, iemand die jouw Lint koopt doet daar z'n voordeel mee.
En de meeste modellen zakken in prijs na verloop van tijd, zeker 2de hands modellen.
Speciale Gast

Citaat van: Blausee-Mitholz op vrijdag 01 januari 2010, 14:42:41
Knarf, wat is de reden dan om het treinstel te verkopen?
Omdat ik vrees dat hij straks onverkoopbaar wordt, aangezien het aantal liefhebbers ervan toch al klein is (vanwege het beperkte gebied waarin Syntus rijdt) en over een tijdje nog kleiner zal zijn als Syntus hier weg is en de Lint uit dienst genomen wordt. Het gevolg is dan dat een treinstel van een paar honderd euro dan in één klap praktisch waardeloos is. Goed, je kunt het nog wel gebruiken en er plezier mee hebben maar je zult het bijna niet meer kunnen verkopen als je plotseling geld nodig hebt. Voor de mensen met een goed inkomen maakt dat misschien niet uit maar voor een armoedzaaier als ik is dat wel iets wat meegewogen moet worden. Ik snap wel dat het vooral om het plezier gaat en dat treinen nu eenmaal in waarde dalen met de jaren, maar dat calculeer je in en zelfs dan blijft er meestal nog wel een acceptabele restwaarde over. In dit geval vrees ik echter dat de Syntus Lint vanwege het kleiner geworden werkgebied van Syntus en het uiteindelijk uitrangeren van de treinstellen zelf onverkoopbaar zal worden en je zo'n model dus beter nu kunt verkopen omdat je er straks nooit meer vanaf komt.

Daarnaast is het ook zo dat voor mijzelf het leuke aan dit model juist was dat het zo typisch Achterhoeks is en het hier op het station zo'n vertrouwd gezicht is. Straks is het dat geen van beiden meer terwijl ik het juist gekocht had omdat het zo mooi zou passen bij het Achterhoekse dorpje dat ik wil gaan namaken voor mijn toekomstige baan.
belangerijkste vraag voor de modelspoor(gek)bouwer ;
"Vind ik dat leuk materieel voor op de baan ?"
zoals ik een tic heb met alles van MaK/Vossloh , kan Knarf best alle versies van de syntus lint willen hebben voor de verzameling . mijn twee verzamelingen ( DB 1985 en MaK's ) zijn echt tractie die ik leuk vind .
Forum Moderator

Citaat van: Knarf op vrijdag 01 januari 2010, 22:26:40
Daarnaast is het ook zo dat voor mijzelf het leuke aan dit model juist was dat het zo typisch Achterhoeks is en het hier op het station zo'n vertrouwd gezicht is. Straks is het dat geen van beiden meer terwijl ik het juist gekocht had omdat het zo mooi zou passen bij het Achterhoeks dorpje dat ik wil gaan namaken voor mijn toekomstige baan.
Frank, daar pak je nu meteen het "probleem" van TP V rijders.
Door de snelle wisselingen van vervoerders, is je baan al verouderd op het moment dat je je verzameling treinen bij elkaar hebt gesprokkeld.
Met oudere tijdperken heb je dit probleem minder.:wink:
Misschien wordt het tijd voor TP 6. :roll:
Speciale Gast

Citaat van: Kappa op zaterdag 02 januari 2010, 12:34:53Frank, daar pak je nu meteen het "probleem" van TP V rijders.
Door de snelle wisselingen van vervoerders, is je baan al verouderd op het moment dat je je verzameling treinen bij elkaar hebt gesprokkeld.
Met oudere tijdperken heb je dit probleem minder.:wink:
Misschien wordt het tijd voor TP 6. :roll:
Dat is waar, maar zo nauw neem ik het niet hoor. Ik heb ook een 1200 en andere oude locs die nu niet meer rondrijden, waaronder een hele vloot stoomloks (uiteraard allemaal als "museumloks", de standaard smoes van elke TP V rijder met stoomloks :wink: ).

Het probleem is alleen dat er naar een NS 1200 of Duitse stoomloc altijd wel vraag is (als je die ooit zou moeten verkopen wegens geldgebrek) maar dat het aantal mensen dat nostalgische gevoelens krijgt van de Syntus Lint een heel stuk lager ligt, aangezien ze in zo'n beperkt gebied rijden. Als hij dan straks helemaal van de rails is verdwenen en ook Syntus zelf weg is uit de Achterhoek, dan is de vraag naar dit model vrijwel nihil en kun je het niet meer verkopen als dat nodig zou zijn. Voor de mensen met genoeg geld is dat geen probleem maar voor mij wel. Dat is eigenlijk het punt wat ik wilde maken.
of je model moet wel iets aparts hebben : een marklin 1206 met een trix kap : heeft de oud eigenaar 280 gekost , terug verkocht aan de winkel voor het zelfde bedrag , en verkocht aan mij voor 280 euro . Het bonnetje incl. garantiebewijs zit nog in de doos .