Citaat van: Knarf op vrijdag 25 december 2009, 20:30:18
Citaat van: mDDM op vrijdag 25 december 2009, 13:36:51
Had net gisteren mijn Flieschmann LINT opgehaald....
Ik heb er ook eentje, juist omdat ze hier op station Zutphen zo'n vertrouwd gezicht zijn. Echt jammer dat de Syntus Lint hier straks voor altijd uit het stationsbeeld verdwenen zal zijn.
Zutphen - Oldenzaal wordt voorlopig nog tot 2013 door Syntus gereden, en 't kan zomaar zijn dat de Regio Twente wel voor Syntus kiest i.p.v. Arriva. Dan zal er toch nog wel een tijdje doorgereden worden met die Linten.
Citaat van: Rutger op woensdag 23 december 2009, 22:47:48
Ik gok dat het dan einde Syntus is, maar wie weet...
Hoezo? Afgelopen november is bekend geworden dat Syntus de concessie Salland/Zwolle/Noordoost-Overijssel heeft gewonnen. Oké, daar zitten weliswaar geen treindiensten in, maar 't is een gebied dat vergelijkbaar is met de grootte van de Achterhoek.
Bovendien heeft Syntus zoals gezegd nog tot tenminste december 2013 de concessie Zutphen-Hengelo-Oldenzaal. Naast de treindienst op dat traject maken ook de busdiensten naar plaatsen rond die spoorlijn (Rijssen, Almelo, Haaksbergen) deel uit van die concessie. Voorts rijdt Syntus nog in opdracht van Connexxion op Almelo - Mariënberg en rijdt rond die lijn ook een aantal busdiensten (vanaf Almelo naar Vriezenveen/Hardenberg en aansluitend op die laatste lijn ook van Westerhaar naar Ommen).
Je zou dus hooguit van een verschuiving van het werkgebied kunnen spreken, die kansen biedt voor de toekomst. Almelo - Mariënberg wordt vanaf 2012 onderdeel van een concessie tezamen met de treindienst Zwolle - Emmen, na het gereedkomen van het Combiplan N35 in Nijverdal wordt de treindienst Zwolle - Wierden aanbesteedt. Gezien het feit dat Syntus de busconcessie in het Noordwesten van Overijssel al bezit heeft zij er grote baat bij om die twee concessies ook binnen te slepen. Dan kan Syntus het systeem toepassen waardoor ze is opgericht: Het bieden van
Synergie tussen
trein en b
us.
Wat natuurlijk wel waar is, is dat Syntus door het verlies van de Achterhoek haar eigen achtertuin kwijt is. Lijkt me een behoorlijke psychologische klap voor het bedrijf. Maar goed, ook Syntus moet leren op eigen benen te staan, en niet langer door onderhandse aanbestedingen in het zadel geholpen te worden. Syntus heeft de concessie Achterhoek immers niet gewonnen in 2001, maar 'em onderhands toegeschoven gekregen door de provincie Gelderland. Dat kun je niet blijven doen, want dan maakt de overheid zich schuldig aan concurrentievervalsing.
Citaat van: Kappa op vrijdag 25 december 2009, 23:41:28
Is het rijdend materieel dan niet inbegrepen in de overname?
In het PvE (Programma van Eisen) van de concessie staat dat er materieel moet worden ingezet met een (nagenoeg) gelijkvloerse instap, i.v.m. minder valide reizigers (
bron: Bestek Achterhoek Rivierenland 2009, punt C.2.36). DM'90 kun je dus wel vergeten. Bovendien is al het treinmaterieel van Syntus (12x DM'90, 24x Lint) eigendom van NS Financial Services. Ik zie eerlijk gezegd niet gebeuren dat Arriva het treinmaterieel over gaat nemen. Met Linten alleen redt je het niet in de Achterhoek (aangezien een deel van het park nog wordt ingezet tussen Zutphen en Oldenzaal) en kom je dus met capaciteitsproblemen te zitten. Daarnaast zit de Lint al ongeveer op de helft van z'n leven (Lightrail gaat hooguit een jaar of 25 mee), dus zit je al met allerlei revisies. Ik neem aan dat Arriva GTW's besteld voor de Achterhoek/Rivierland en Zutphen - Apeldoorn, net zoals ze over de Merwede-Lingelijn en Noordelijke Nevenlijnen laat rijden.
Wat betreft overname van busmaterieel. Zover ik weet is Syntus zelf eigenaar (en niet de concessieverlener). Syntus heeft begin dit jaar nieuwe bussen aangeschaft (de 1500-serie), die zullen wel verhuizen naar Noordwest-Overijssel. Arriva zal dus haar eigen busmaterieel moeten aanschaffen voor de Achterhoek.