Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Eerste baanplan in eerste berichtje/Zomerslaap 2014

Gestart door PH donderdag 12 november 2009, 21:51:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Eerste baanplan in eerste berichtje/Zomerslaap 2014
Hallo,

Mijn eerste ontwerp is een foto(als het lukt) van mijn beeldscherm. Ik werk nog met de demoversie van wintrack maar beter iets dan niets. Brand maar los (of niet)



Ik heb er een keerlus op hoogte inzitten met de aanloop van linksboven af. Rechtsboven vanaf de bochtwissel gaat de buitenbocht weer naar beneden.

Gr Peter

Edit wakkie: formaat foto aangepast.
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Mooie baan nu de foto nog wat kleiner, dan is iedereen tevreden, denk ik
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Citaat van: Rieske op donderdag 12 november 2009, 22:11:11
Mooie baan nu de foto nog wat kleiner, dan is iedereen tevreden, denk ik

Is al geregeld zie ik, bedankt voor het compliment. Ik heb gisterenavond alweer een update gemaakt . De keerlus op niveau 0 is vervangen door een af en oprit naar een lus die op niveau -1 (schaduwstation??) komt. Heb ik gelijk een "ontsnapping" als ik er nog eens een tafeltje naast zet, maar daar zal ik vanavond proberen een plaatje van te plaatsen.

Gr Peter
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Hoi Peter,

De baan ziet er leuk uit!, lekker vol voor een relatief klein oppervlak. Wat je de volgende keer kunt doen is de toets 'printscreen' gebruiken en dat opslaan in bijvoorbeeld paint of een ander programma. Scheelt je weer de camera aansluiten.

1 opmerking over de baan. Ik weet niet met wat je wilt gaan rijden, maar de keerlus rechts lijkt mij aan de krappe kant.

Wat zijn de afmetingen van de plaat?

Groetjes en succes!

Erik
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Ik vind het wel een leuk baanplan lekker vol.

Alves
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Ik zou persoonlijk gaan voor iets minder sporen en iets meer landschap om de trein in zien te rijden :)
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
ik denk dat je met je hellingen niet gaat uitkomen, met name aan de rechterzijde zien ze er aardig steil uit.......
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Het bericht heb ik verwijderd ivm te grote afbeelding. Zie bericht verderop.

Gr Peter
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Peter, ziet er al leuk uit!

Wat doe je überhaupt met de scenery? Gewoon platte plaat? Wat worden de afmetingen? Ik vind je bocht op de eerste eerste foto nog steeds aan de krappe kant, vooral als je met lange wagons de draai wil maken.

Als je veel wilt rijden, ga je dan nog de ruimte creëren voor opstelsporen?

Probeer je foto's eens via www.tinypic.com te uploaden, kies voor link 15 inch scherm en dan kopieer je het geheeld (met IMG tussen haakjes) in de invoer van je bericht. Dan komt alles helemaal goed :).

Succes, ik blijf je volgen!

Groetjes,

Erik
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
-delete-
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Ha Erik,

Vanaf linksboven wissel gaat de baan omhoog naar de hooggelegen keerlus. Vanaf de boogwissel rechtsboven gaat de buitenbocht dan weer omlaag. Het gedeelte aan de rechterkant, zeg maar waar de bocht begint komt onder een heuvel/berg te liggen. De keerlus binnenin ga ik vervangen voor een dubbele baan naar onder om dan onder de plaat een keerlus te maken. De baan is 125 x 250 en mijn "treinverzameling" bestaat uit wel 2 stoomrangeerlocjes en 2 wagonnetjes dus over korte bochten maak ik mij niet zo druk. Mijn voorkeur gaat uit naar goederenspoor dus lange wagons zullen er waarschijnlijk ook niet bijkomen. Eventuele opstelsporen kan ik later altijd nog onder de baan maken of op een uitbreiding van het oppervlak. Ik wil nu eerst bescheiden beginnen zodat ik niet verdrink in te ingewikkelde zaken, zoals je ziet moet ik nog veel leren. :lol: Ik ga nog eens proberen de foto's in kleiner formaat te plaatsen. Vast bedankt voor je interesse.

Gr Peter





Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Peter,
ik heb een mailtje gestuurd.

grv Huub
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
is PrtSc (PrintScreen) niet makkelijker ? en bv via paint oid als jpg opslaan ipv een foto maken van je scherm ..

Succes met je baan !
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Hallo allen,

Ik wordt met de dag slimmer dank zij dit forum. Printscreen, plakken, juste formaat, het moet niet gekker worden. Ook baantechnisch heb ik niet stil gezeten en heb de boel een kleurtje gegeven om mijn plan iets duidelijker te maken. Ik kan 2 kanten oprijden maar voor het idee rijd ik even maar 1 kant op en heb de volgende kleur met "functie" gekoppeld ; Groen = oprit, Rood = afrit, Blauw = niveau 1, Wit = niveau -1. Het gedeelte binnen het zwarte lijntje wordt overdekt door een heuvel/berg o.i.d.
Bedankt voor de tips.





Gr Peter
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Hier kan je ook ideeën uit jatten overnemen  :lol:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16935.msg274797#msg274797
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Hallo, Huub heeft voor mij even een 3-d plaatje gemaakt om een idee te geven hoe de baan eruit gaat zien. Het is van een eerder ontwerp maar dat scheelt niet zoveel. Bedankt Huub.



Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Na een weekje stoeien en veranderen denk ik dat dit hem moet worden; Helaas is mijn computertje van slag dus is het weer een foto van het scherm geworden.



Geel= aparte rangeerbaan aangesloten op aparte trafo
Grijs = hoofdspoor
Groen= op/afrit
Blauw= bovengelegen niveau
Rood= onzichtbaar

Ik wil lekker rijden dus vandaar veel rails. Volgende winter gaan we aan aapassingen en scenery denken.
Gr. Peter
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Ziet er goed uit Peter. maar blijkbaar ga je analoog blijven rijden.

groetjes
Patrick
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Dag Peter,

Mooi baantje zo! Ga je dan een heel jaar lang op een kale plaat rijden en niks aan de scenery doen? Of ga je de basis aanleggen? Hou je rekening daarmee? Plaatsing van dorpjes en stations e.d.?

Groetjes,

Erik
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Ik blijf inderdaad analoog rijden omdat ik alles even heel simpel wil houden en dan nog heel handmatig, alleen mijn wissels zijn electrisch. De verschillende trajecten worden handmatig in/uitgeschakeld. Bij alle doodlopende sporen komt een aparte aansluitrail die dat stukje wel/niet van stroom gaat voorzien zodat ik daar veschillende loc's kan plaatsen. (ik heb trouwens een prachtig setje uit 1959 gekocht met een 3003 loc en 3 wagonnetjes/rails in originele doos).
Ik ga voornamelijk met goederentreinen rijden dus echte stations komen er toch niet, of een kleintje misschien bij het dubbelspoor bovenin. Voor de rest krijg ik wat plaatruimte bovenop waar het blauwe spoor loopt om wat huisjes e.d. te plaatsen. Alles wat rood is zit daaronder. Ik ga eind volgende week bouwen en dan zal ik wat foto's plaatsen. Bedankt weer voor de interesse.

Gr Peter
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Citaat van: PH op dinsdag 24 november 2009, 11:07:03

De verschillende trajecten worden handmatig in/uitgeschakeld. Bij alle doodlopende sporen komt een aparte aansluitrail die dat stukje wel/niet van stroom gaat voorzien zodat ik daar veschillende loc's kan plaatsen.


Hallo Peter,

Je zou hier ook een rangeersein, of een gewoon sein, kunnen zetten, zie je gelijk of er wel of geen spanning staat op de rails.

Ze kosten ongeveer 15 euri op MP

Succes met je baan, ik blijf regelmatig kijken  :D

Gr Einte
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Ha Einte,

Juist daarom, 7 X 15 euries = weer 105. (7 tuimelschakelaartjes X bijna niks = een stuk minder.) Vrouwlief krijgt nu al een rolling van mijn trein. :( :D
Bovendien als ik er een loc op heb zie ik vanzelf of er spanning op staat want dan gaat hij er vandoor :mrgreen: Toch bedankt voor het meedenken.

Gr Peter
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Hoi Peter,

Leuke baan met idd veel rij mogelijkheden.

Mijn vraag is wat de afmetingen zijn van de baan? Kijkend naar de hoeveelheid rails gok ik 300 * 140. Hoor het graag.
Hoe zit het verder met de berg die je eerder had gepland, maar die in de laatste ontwerpen niet meer terug komt?

Groet en succes, Michaël
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Hallo Michaël,

De plaat is 305 X 153 (de grootste maat in een stuk in de reguliere handel).
Alles wat rood is komt onder de berg of heuvel of wat ik tegen die tijd weer verzonnen heb.
Ik heb net gehoord dat de plaat zaterdag binnenkomt dus vanaf dan kan ik bouwen. Ik ga eerst allles neerleggen en kijken of de treinen boven komen vanaf alle kanten en daarna pas aan viaducten, opritten en verdere inrichting beginnen. Foto's volgen.

Gr Peter
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Even een paar plaatjes voor de beeldvorming (met dank aan mijn dochter's Lego  :D )











Gr Peter
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Goed werk verricht, ziet er mooi uit.
Hoe werk je de ögen"straks weg? Huisje erover?
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Hallo Peter,

Dit is een leuk baanplan als je het zo ziet liggen, leuk bedacht en uitgevoerd  in M rails.
Mijn favoriet  :D

Gr Einte
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Citaat van: Rieske op donderdag 03 december 2009, 21:08:59
Goed werk verricht, ziet er mooi uit.
Hoe werk je de ögen"straks weg? Huisje erover?

Ze liggen er in 2 tellen naast maar ik had inderdaad ook wel het plan om er iets overheen te verzinnen, weet alleen nog niet wat.

gr Peter
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Citaat van: Einte op donderdag 03 december 2009, 21:18:12
Hallo Peter,

Dit is een leuk baanplan als je het zo ziet liggen, leuk bedacht en uitgevoerd  in M rails.
Mijn favoriet  :D

Gr Einte

Moet je de onderkant zien! Dat wordt nog leuker om alle draadjes aan te gaan sluiten. :? :D
Ik heb diverse stukken  zoals de buitenring (andere trafo) en alle opstelsporen van een eigen aansluitrail voorzien en geisoleerd van de rest zodat ik ze dmv schakelaars kan in of uitschakelen (heel primitief maar het budget is even op :( )

Gr Peter.
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Citaat van: PH op donderdag 03 december 2009, 21:34:25
Citaat van: Einte op donderdag 03 december 2009, 21:18:12
Hallo Peter,

Dit is een leuk baanplan als je het zo ziet liggen, leuk bedacht en uitgevoerd  in M rails.
Mijn favoriet  :D

Gr Einte

Moet je de onderkant zien! Dat wordt nog leuker om alle draadjes aan te gaan sluiten. :? :D
Ik heb diverse stukken  zoals de buitenring (andere trafo) en alle opstelsporen van een eigen aansluitrail voorzien en geisoleerd van de rest zodat ik ze dmv schakelaars kan in of uitschakelen (heel primitief maar het budget is even op :( )

Gr Peter.


Peter hier kun je boekbinders voor gebruiken kijk hier maar naar een stukje onder mijn baan.



Gr Einte
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Goeie tip, Einte. Ga ik denk ik ook doen.

Gr Peter
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Hoi,

Ik tel op een gegeven moment 11/12 raillengtes die als helling bruikbaar zijn. Is dit wel voldoende? In de catalogussen wordt altijd 13/14 aangehouden voor bedrijf met bovenleiding. Het grootste gedeelte van de helling is dan 5%, terwijl een meerderheid hier lijkt te opteren voor max. 3%. Is er een reden waarom deze mensen hier geen problemen zien? Ik denk zelf dat het ook wel mee zal vallen, maar ben benieuwd naar de mening van de meer ervaren bouwers hier.

Voor de rest een beetje druk op het eerste oog, maar de 3D plot belooft veel. Succes en vooral veel plezier met bouwen!

Gr, William
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Citaat van: William027 op vrijdag 04 december 2009, 08:31:36
Hoi,

Ik tel op een gegeven moment 11/12 raillengtes die als helling bruikbaar zijn. Is dit wel voldoende? In de catalogussen wordt altijd 13/14 aangehouden voor bedrijf met bovenleiding. Het grootste gedeelte van de helling is dan 5%, terwijl een meerderheid hier lijkt te opteren voor max. 3%. Is er een reden waarom deze mensen hier geen problemen zien? Ik denk zelf dat het ook wel mee zal vallen, maar ben benieuwd naar de mening van de meer ervaren bouwers hier.

Voor de rest een beetje druk op het eerste oog, maar de 3D plot belooft veel. Succes en vooral veel plezier met bouwen!

Gr, William

Ik heb geen bovenleiding dus ik ga maar 7,5 cm omhoog daar kan mijn materieel ruim onderdoor.
Anders hang ik de baan scheef dan rij ik naar beneden de helling op :D . Zonder gekheid, ik ben niet zo benauwd maar dit weekend er een beetje stroom aanhangen en een proefrondje rijden voordat ik de hele boel aansluit.

Gr Peter
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Ziet er idd goed uit. Ben alleen benieuwd of de plaat op de lange duur wel mooi vlak blijft. Zeker als het gewicht toeneemt door het plaatsen van de scenery.
Ik ga ook zonder bovenleiding rijden en houdt ook 7 - 7,5 cm aan als doorrijhoogte.

Succes met proefrondjes komend weekend, groet, Michaël
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Citaat van: Michael-59 op vrijdag 04 december 2009, 13:49:11
Ziet er idd goed uit. Ben alleen benieuwd of de plaat op de lange duur wel mooi vlak blijft. Zeker als het gewicht toeneemt door het plaatsen van de scenery.
Ik ga ook zonder bovenleiding rijden en houdt ook 7 - 7,5 cm aan als doorrijhoogte.

Succes met proefrondjes komend weekend, groet, Michaël

Tja, dan snap ik niet waar men zich druk om maakt bij mijn baanplan... In ieder geval bedankt voor de info!
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Hallo Peter,

Ga jij nog isolatie onder je rails leggen ivm. de herrie van de locs?
Mischien nog een tip soldeer gelijk langere draden aan je wissels de oude er uithalen en nieuwe er aan kijk hier maar klik.

Succes.

Gr Einte
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Citaat van: Michael-59 op vrijdag 04 december 2009, 13:49:11
Ziet er idd goed uit. Ben alleen benieuwd of de plaat op de lange duur wel mooi vlak blijft. Zeker als het gewicht toeneemt door het plaatsen van de scenery.
Ik ga ook zonder bovenleiding rijden en houdt ook 7 - 7,5 cm aan als doorrijhoogte.

Succes met proefrondjes komend weekend, groet, Michaël

Er zit nog een vierkantje onder van 2 en 3-en (= balken voor de leek :wink: ) anders kwam het sowieso niet goed met een eigen gewicht van +/- 60 kg.
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Citaat van: Einte op vrijdag 04 december 2009, 17:37:20
Hallo Peter,

Ga jij nog isolatie onder je rails leggen ivm. de herrie van de locs?
Mischien nog een tip soldeer gelijk langere draden aan je wissels de oude er uithalen en nieuwe er aan kijk hier maar klik.

Succes.

Gr Einte

Ik kijk eerst even hoeveel kabaal het maakt. Goeie tip van die draden, ik doe ze daarna alleen niet meer door de zijkant naar buiten maar gelijk door de plaat.

Gr Peter
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Vandaag eerste rondje gereden. Ik moet nog het een en ander aansluiten maar de 4% helling gaattie op alsof er niks aan de hand is, gelukkig :D . Ringleiding aangelegd en nu nog de verschillende aansluitrails vastbinden.

Gr Peter
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Citaat van: PH op zaterdag 05 december 2009, 15:03:34
Vandaag eerste rondje gereden. Ik moet nog het een en ander aansluiten maar de 4% helling gaattie op alsof er niks aan de hand is, gelukkig :D . Ringleiding aangelegd en nu nog de verschillende aansluitrails vastbinden.

Gr Peter

Waar zijn de foto's ben benieuwd  :lol:

Gr Einte
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Hoi Peter,


Zie je draadje voor het eerst nu pas  :oops:

Maar zeer leuk baanplan, en je schiet lekker op
En net zoals Einte al zegt........leuk dat "M-rai"
Zelf heb ik dus ook een baan van de bekende oude rail
En dat zal wel zo blijven ook


succes met de verdere bouw ervan



gr Frans
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Hier komen weer wat foto's. De Sint heeft nog een kaveltje oude tankwagonnetjes en een mooie loc met tender naar binnen gegooid, is het gelijk een beetje gevuld.








M-rail forever :D .  Gr Peter
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Ben nog even aan het rommelen geweest en ben er achter gekomen dat een wissel in een berg op een onbereikbare plek niet zo'n fijn idee is. Ik heb de keerlus onder de berg dus veranderd en omdat ik toch moest slopen gelijk maar een stoffie onder de baan gelegd. Staat gelijk een stuk beter. Heb ook mijn "dashbord"gedeeltelijk ingericht met trafo's en schakelaars om de opstelsporen en de 2 stationsporen aan/uit te kunnen schakelen. Ga zelf mijn opritten/bruggen maken dus ik ben nog wel even bezig voor de stoom er weer op kan. :mrgreen:







Gr. Peter
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Update:

Wissels aangesloten, een kaveltje rails en rijdend materieel gekocht. Nu bezig met tunnelingangen en op/afritten.









Gr Peter
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Update;
Het gaat nog eens ergens op lijken.











Gr Peter
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Hallo Peter,

Die portalen zien er mooi uit  :D hoe heb je dat gedaan.
Ik doe alles met klei, maar dit ziet er ook goed uit  :D

Gr Einte
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Citaat van: Einte op zondag 03 januari 2010, 20:20:38
Hallo Peter,

Die portalen zien er mooi uit  :D hoe heb je dat gedaan.
Ik doe alles met klei, maar dit ziet er ook goed uit  :D

Gr Einte

Dit ga je niet geloven. Ik heb een "muurplaat" gekocht en die gekopieerd, gewoon papier.
Mdf tunnelingangen gemaakt en met houtlijm de a4 tjes erop geplakt. Looks good hè. :lol:
En weer door met verzinnen voor mijn bergje.

Gr Peter
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Hallo Peter,

Ik dacht al er zit geen structuur in het zag er plat uit, en de kosten zijn nihil  :D

Maar een berg kan niet zo recht zijn hoop ik  :shock:

Gr Einte
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Maar een berg kan niet zo recht zijn hoop ik  :shock:

Gr Einte
[/quote]

Nee, hij moet nog groeien maar ik heb nog geen inspiratie over de vorm.

Gr Peter
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Eerste baanplan in eerste berichtje
Citaat van: PH op maandag 04 januari 2010, 06:25:14
Maar een berg kan niet zo recht zijn hoop ik  :shock:

Gr Einte

Nee, hij moet nog groeien maar ik heb nog geen inspiratie over de vorm.

Gr Peter
[/quote]

Hallo Peter,

Ik ben gewoon begonnen met een heel globaal idee in mijn hoofd en gewoon begonnen, was voor mij ook de eerste keer.
De natuur is ook heel grillig dus bijna alles kan.

Gr Einte