Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

ESU garantie

Gestart door AnalogDriver dinsdag 15 september 2009, 19:30:05

ESU garantie
AnalogDriver
gast

ESU garantie
Vandaag kwam er een pakketje binnen, met daarin:

2 ESU lokpilot 3.0 decoders, nieuw in doos
'service factuur' à ? 0,00
:D :D

Mijn garantieclaim gehonoreerd.  :D

En dat had ik toch niet helemaal verwacht:
Als bon een Ebay aankoop van 4 tegelijk
de stekkers van de 2 defecte 52610 decoders met stekker waren afgeknipt, draaduiteinden met soldeer hingen er aan,
defect kwam door massa-kortsluiting

Wel heb er een uitgebreide (Engelstalige) beschrijving bijgedaan van de exacte omstandigheden en verschijnselen van het defect raken. Hoewel zeer verschillende oorzaken in feite op eenzelfde wijze stuk gegaan direct na inbouw van de decoder: kortstondige ('ittermittend') kortsluitingen, dus snel achter elkaar wel-niet-wel-niet kortsluiting.

Tevens de 2 defecte decoders en ingevulde garantieblaadjes uit het ESU boekje.

Blijkbaar is deze omschrijving met opmerkingen dat ik toch dacht dat ESU decoders tegen kortsluiting beveiligd waren en andere toelichting, gehonoreerd.
Andere toelichting: de werkwijze van inbouwen (voorzichtig, meten en controleren, hulp van meer inbouw vaardig persoon etc.) en dat ik in elk geval graag dit aan ESU als ervaring wilde voorleggen, in het midden latend of ik nu 2 nieuwe eis/wilde. En dat ik nu na deze ervaringen toch wel een beetje bang geworden was van het inbouwen van ESU decoders  :( en de 2 overgebleve decoders nu maar in de kast lagen :?.

Dus met hernieuwde moed en de oorzaak van de kortsluitingen gevonden hebbend komt binnenkort bij mijn ex analoge BR 53 weer op de werktafel voor inbouwen van nieuwe decoder.

Re:ESU garantie
woutje
gast

Heel goed van ESU. Ik deel je ervaring en kan er aan toevoegen dat ook Zimo Oostenrijk en Uhlenbrock Duitsland dezelfde service hanteren.

Gr, Ben.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Hoe is die (intermittende) kortsluiting dan ontstaan?
Wel goed van ESU dat ze je twee nieuwe decoders hebben toegestuurd. :D

Wie is hier spoorloos ??

Dat is inderdaad top geregeld. Dat is een warme douche zoals men dat zegt.
AnalogDriver
gast

Citaat van: Kappa op dinsdag 15 september 2009, 22:03:19

Hoe is die (intermittende) kortsluiting dan ontstaan?

1x de metalen 'paddestoel' die veel oude DC analoog loks hebben, raakte de sleper
1x metalen lokverzwaring die in scherpe bochten nét een stroomvoedingspunt van de motor raakte

Hierbij een deel van de uitleg

Märklin BR 75 steamlok ex HAMO DC
Here lok was driving after conversion, but with a stutter, no nice smouth drive. Double checked everything. In the end found out some AC-system metal rod on the underside sometimes touched the midrail pickup (mittleleiter schleifer). Removed this unused part, problem solved! Lok drove nice, but then stoped compleetly with smoke. Burned plastic, bad. So decoder got a hit earlier on and failed after all.
Replaced the decoder, so much I was convinced I tackled the ittermittent shortage. Lok drives excellent since. But cost me one extra ESU

Märklin BR 53 steamlok analog, using engine permanent magnet and help of a friend who is very familiar with digi conversions using Lokpilos with sound for most of his collection.
Conversion went well, testdrive on his Märklin 6021 large layout with smouth curves went well.
At home drove this lok at some M-Gleiss track (more tight curves): same stutter like the BR 75! But only in left hand curves. Drove the lok like that only for seconds, strange engine sound es well, does not sound right.
Couple of times reopend the housing, double checked for isolations. Finally found out some extra weight put in the lokhousing touched the (moving) engine and electrical contact only in tight curves, creating ittermittend shortage (so not constant, but yes/no/yes/no/yes/no shortage).
However by the time i dicoverd this and like 5x a short few seconds test drive, decoder already failed.  Loks is standing idle since.

Populier
gast

@Ben
Misschien moet ik inderdaad mijn kapotte  Uhlenbrock decoders maar retourneren. Wie weet sturen ze inderdaad nieuwe. Overigens heb ik in een grijs verleden ook wel eens een nieuwe hard disk uit de verpakking laten stuiteren. Die kon daar ook slecht tegen. Kreeg gewoon een nieuwe. Uitleg van de leverancier: open maken en evt. repareren is veel duurder dan een nieuw exemplaar geven. Dus wie weet.
groet
Hennie
Riny
gast

Beste allemaal,

Zelf ook zeer goede ervaringen betreffende garantie bij Esu via Hobbytreinen.nl
Alleen, zoals al eerder in dit draadje is aangegeven, hebben ze graag dat de Nem-652 (male) stekker er nog aanzit.

Ik heb ze op een dergelijke reactie wel aangegeven dat het in bepaalde locs onmogelijk is om de Nem-652 te plaatsen en het dan een noodzaak is deze los te halen van de kabelboom.
Hierin konden zij meegaan en begrip voor opbrengen dus zou het op dat punt, met de goede uitleg (onderbouwing) en omschrijving van het type loc, verder geen probleem moeten zijn.

Ik heb er in ieder geval geen problemen mee gehad door het meezenden van de genoemde onderbouwing.
Wil ik wel aangeven dat, in een periode van +/- 2 jaar ombouwen en +/- 200/250 decoders maar 2 keer is voorgekomen bij een ombouw voor een klant.

(Wel toevalligen dat het getal 2 nogal eens terugkomt.  :lol:)

Ik heb ook al 2 ESU decoders zonder stekker als garantie vergoed gekregen 8)

Niet meer dan logisch m.i., de stekker heeft niets maar dan ook helemaal niets met het wel/niet functioneren v/d decoder te maken.

Mvg Gert

Citaat van: v200marklin op woensdag 16 september 2009, 10:49:31
Ik heb ook al 2 ESU decoders zonder stekker als garantie vergoed gekregen 8)

Niet meer dan logisch m.i., de stekker heeft niets maar dan ook helemaal niets met het wel/niet functioneren v/d decoder te maken.

Mvg Gert

de stekker is wel voor de fabrikant van belang voor de testfase.
anders moeten ze alle draadjes een voor een aansluiten en wordt de decoder een stuk duurder door de langere testtijd.
vandaar dat ie altijd met stekker geleverd wordt.

erg mooi dat ze ook op dit punt niet moeilijk doen !

niet van belang hier, maar Lenz decoders hebben een connector en er zitten 2 kabeltjes bij, eentje met losse draden en eentje met een stekker. de decoderkant van de kabeltjes heeft uiteraard ook een passende connector  :D

grv Huub
Populier
gast

@ Analog
Heb zelf alleen maar oude AC locs die ik aan het ombouwen ben. Ben erg benieuwd wat je verstaat onder metalen DC paddestoel. Of hoef ik me daar ivm. sluiting geen zorgen over te maken??
mvrgr
Hennie Al
AnalogDriver
gast

Metalen indrukbaar(verend) 'paddestoel' achtig palletje onderaan loks, a-centrisch t.a.v. lengtre-as, dus iets links of iets rechts van het midden van de assen.
Geen idee wat het deed of waarvoor het was, ik vermoed een soort schakelsysteem vroeger.

Als je dat ziet: afknippen / als een kies er uit trekken.
buckfast_beekeeper
gast

Citaat van: AnalogDriver op woensdag 16 september 2009, 15:08:43

Metalen indrukbaar(verend) 'paddestoel' achtig palletje onderaan loks, a-centrisch t.a.v. lengtre-as, dus iets links of iets rechts van het midden van de assen.
Geen idee wat het deed of waarvoor het was, ik vermoed een soort schakelsysteem vroeger.

Was/is inderdaad een schakelsysteem. Het kan verwijdert worden door een klein veerringetje aan de bovenkant te verwijderen.

Onder andere FL 6432 is zulk een schakelrails.

AnalogDriver
gast

Mooi systeem wel.

Dank voor de uitleg wat het nu precies is.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Citaat van: AnalogDriver op woensdag 16 september 2009, 15:08:43

Dat is dan zeker geen Märklin lok, of wel?
Ik heb dat nog nooit gezien.
Dacht eerst dat je aan de paddo's had gezeten..... :lol:

Citaat van: AnalogDriver op woensdag 16 september 2009, 03:18:06
1x metalen lokverzwaring die in scherpe bochten nét een stroomvoedingspunt van de motor raakte
Wat spook je toch allemaal uit met je loks......
buckfast_beekeeper
gast

Citaat van: Kappa op woensdag 16 september 2009, 22:15:31

Ik heb dat nog nooit gezien.

Onderdeel nummer 64 4409 op blz 2 van deze pdf.
AnalogDriver
gast

Inderdaad, dat ding.

Zat ook onder 2 HAMO Märklin loks  :P
Dus ook onder Märklin.

@Kappa: zie draadje elders over BR 53 analoog die slecht reed. Lokgewicht is een oorzaak, nieuwe bandjes ook -recent inzicht- en verder werkt mogelijk digi aansturing beter, vandaar de ombouw, anders had ik hem analoog gelaten.

Lokgewicht, uitgedrukt in asdruk, is goed te meten en goed te verbeteren door echtra gewicht. De BR 53 viel op door relatief lage asdruk door grote aantal dragende wielen.
Populier
gast

@Theo
Ik zie dat jij gewoon toegang hebt tot de onderdelenlijsten van Fleischmann. Zover ben ik nog niet gekomen. Heb ook maar 1 Fleischmann lok die uit elkaar ligt( was 3rail) waarbij ik op zoek ben naar het onderdeelnummer van de sleper voor 3 rail. Ik weet het F nummer van de lok niet maar het is de DB 261 199 4 een diesel rangeerlok die ik graag wil restaureren. Liefst ook een adresje waar de onderdelen makkelijk te krijgen zijn.
Alvast  bedankt voor evt. info
groet Hennie Al
buckfast_beekeeper
gast

Service sheets op de site van Fl of bij Hobby Parts. Op de laatste staan ook exemplaren die je niet meer vind op de Fl site. Bij Ton kan je ook steeds terecht voor Fl onderdelen.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.