Nieuws:

NOG STEEDS TE BESTELLEN!! De 3railforum jaarkalender 2026 met 12 foto's van en voor forumleden!!

Tilly's modelbaanproject: Bouw station D (update 06-12-2025)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

Re: Tilly?s modelbaanproject: De eerste rotsen zijn ingemetseld (29-04-2013)
het krijgt vorm....  langzaam maar zeker.  Een "heuvel" is soms mooier dan een massieve rotspartij, sowieso
Wordt mooi! Naast het portaal kan je een damwand namaken. De profielen zijn naar mijn mening wel na te maken op schaal van plastic of stevig karton. Betonnen afdekker er op en het is net echt!

bezig met een module en de grote baan

nu begint het bekleden van deze enorme berg.
ben benieuwd.

gr john
Wow, wat een berg, komt er ook een kabelbaantje op of een skilift?
landbouwterrassen zouden daar ook niet op misstaan  :surprised:
Of een wijnberg  ;)

Harald & Alex
Ja een wijberg is een goed idee. Als de oogst binnen is moet je het maar even zeggen, heb hier nog genoeg lege flessen voor het vulstation... :D
Marc

Dan moeten we John over de streep zien te trekken  :mrgreen: Wij hebben wel wat ervaring in wijnstruiken maken maar die berg van John is ietsje groter als die van ons  :? Diegene die de vruchten willen plukken moeten eerst poten  :D Dat is wel een hoop werk om die allemaal te maken en neer te zetten.

Harald & Alex
Goede morgen John,

in de uitgaven super anlage 1/12 van Eisenbahn journal bouwen ze een modelbaan in jouw tijdperk, DRG, daar staan een heleboel leuke foto's in. Wellicht kun je dar ideeen opdoen. Ik heb ook Josef Brandls Traumanlagen, dit is alleen tijdperk 3, en van Eisenbahn journal 1x1 anlagenbaus hier bouwen ze wel een tijdperk 2 baan. Misschien dat je ze kan bestellen. Of ik wil wel wat plaatjes naar je mailen.

groeten Martin.
Hoi John,

Super mooie berg :thumbup: :thumbup: Ga je er ook huisjes op plaatsen? Ik ben erg benieuwd hoe je ze dan recht gaat plaatsen.

Vooral zo doorgaan :thumbup:

Met vriendelijke groet,

Leon
Re: Tilly?s modelbaanproject: Verder met vormgeven aan landschap (30-04-2013)
Hoi Allemaal,

opnieuw bedankt voor de reacties en het meedenken. Hoogstwaarschijnlijk komt in deze hoek alleen maar groen, dus geen bebouwing, wegen, akkerland, enz. Aan de andere zijde is daar meer ruimte voor omdat het daar iets vlakker loopt.

Vanmorgen weer wat kunnen klussen en eerst een steunmuurtje gemaakt:

Vervolgens beide zijden van het enkelsporig tunnelportaal "aangekleed" en enkele rotsen geplaatst boven de steunmuur met arkade boogjes:

Nu nog iets verzinnen voor de rechterzijde van het dubbelsporig portaal.

Groetjes, John

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Hier wordt bergen werk verzet.
Ziet er goed uit.
Ziet er schitterend uit. Als het voorwerk klopt, dan is het afwerken een genoegen! Toch?? :D
Leuke gemaakt die steunmuur vooral omdat het zo netjes met de bocht meeloopt, hoe heb je dat gedaan?

groeten
Marcel (mjv_train)
Citaat van: tomhas op dinsdag 30 april 2013, 13:00:11

Hier wordt bergen werk verzet.
Ziet er goed uit.

Hoi Tom,

hier gaat inderdaad meer tijd in zitten dan ik vooraf gedacht had.

Citaat van: keeszondag op dinsdag 30 april 2013, 13:02:40

Ziet er schitterend uit. Als het voorwerk klopt, dan is het afwerken een genoegen! Toch?? :D

Hoi Kees,

klopt helemaal, het is heerlijk om iedere keer weer verder te bouwen :)

Citaat van: mjv_train op dinsdag 30 april 2013, 13:13:53

Leuke gemaakt die steunmuur vooral omdat het zo netjes met de bocht meeloopt, hoe heb je dat gedaan?

Hoi Marcel,

op dezelfde manier als de gebogen brug. Eerst een mal maken in de boog die je wilt hebben en daarop dan de gipsmallen leggen. Hier kun je dit zien:

Klikklak

Groetjes, John
John, bedankt gaan we ook proberen

groeten
Marcel
Hallo John,

Je hebt er aardig de gang er in , het geheel begint al wat tot leven
te komen. Heb je de boomkwekerij al gebeld voor een bestelling ?
Ik wens je succes en veel bouwplezier met de invulling van het
landschap, als dat net zo vakkundig gebouwd wordt als de onderbouw
dan krijgen we echt John,s Miniweld..

Grt Johan
Eyy John

Ziet er erg mooi uit!
Misschien een idee om wat bergbeklimmers erbij te zetten of word het zoals je al eerder zei echt puur natuur?

Mvg Danny
Hallo John.

Mooi geworden met die rotsen  :)

Hoeveel zakken gips heb je besteld??

Gr Einte

gewoon vakwerk hier.

gr john
Re: Tilly?s modelbaanproject: Verder met vormgeven aan landschap (03-05-2013)
Citaat van: mjv_train op woensdag 01 mei 2013, 09:15:45

John, bedankt gaan we ook proberen

Hoi Marcel, graag gedaan.

Citaat van: brunigbahn op woensdag 01 mei 2013, 10:26:37

Heb je de boomkwekerij al gebeld voor een bestelling ?

Hoi Johan,

ja, dat wordt nog wat, weg vakantiegeld :D

Citaat van: oetbeem op woensdag 01 mei 2013, 15:04:22

Misschien een idee om wat bergbeklimmers erbij te zetten of word het zoals je al eerder zei echt puur natuur?

Hoi Danny,

in eerste instantie ga ik voor puur natuur maar bedankt voor de tip :thumbup:

Citaat van: Einte op donderdag 02 mei 2013, 17:38:57

Hoeveel zakken gips heb je besteld??

Hoi Einte,

dat valt wel mee. Ik denk voor dit hele gebied (E-F) geen 25kg nodig te hebben.

Citaat van: jptrain op donderdag 02 mei 2013, 17:40:52

gewoon vakwerk hier.

Mercy John maar dit is pas het begin.

Na veel gepieker en gepas heb ik er uiteindelijk voor gekozen om aan de rechterzijde van het portaal alleen maar rotsen te maken. Een muur of een combi van rotsen en muur gaf mij geen goed gevoel. Zo ziet het er nu uit:

Vervolgens begonnen met het afsmeren van de rest. Ik heb er nog over nagedacht om een mengsel te maken ala forumlid "Tomhas" maar ga toch voor gips omdat dit hier toch ligt en nauwelijks iets kost ;)

Ik wil jullie nog even het voordeel van een extra achterwand laten zien. Door enkele minimeters tussenruimte te laten tusen de wolkenhemel en de 4mm dikke achterwand, kun je er iets tussen steken om te voorkomen dat de wolkenhemel vervuild. Nu van gips en later door verf, lijm, ed. Hier een foto wat het één en het ander duidelijk maakt:

Na weghalen van het "beschermingsplaatje" ziet het er dan zo uit:

Mooi strak en geen smeerboel :)

Morgen verder met de rest van de berg afsmeren.

Groetjes, John

mooi om te zien.
misschien volgende week eens langskomen.

gr john
Citaat van: Tilly op vrijdag 03 mei 2013, 10:49:36

Na veel gepieker en gepas heb ik er uiteindelijk voor gekozen om aan de rechterzijde van het portaal alleen maar rotsen te maken. Een muur of een combi van rotsen en muur gaf mij geen goed gevoel. Zo ziet het er nu uit:

Dat zie je ook vaak genoeg in de grote wereld. Ik zou er nog wel een vangnet op monteren zodat vallend gesteente niet op het spoor terechtkomt.
Hallo John,

Dat ziet er weer strak uit, goed bedacht van de ruimte tussen de muur en je baan :thumbup:.

Gr.
Piwie.
Hallo John,

Ik heb de laatste pagina's van je eens op me gemak doorgenomen, maar wat een werk heb je verricht zeg! Je tunnels, bruggen en bergen worden prachtig. Met gips werken blijft mooi. Ik horrde van iemand bij mij op de club dat tandartsgips nog beter is dat modelgips. Het schijnt ook harder te zijn. Ik heb zelf nog niet de proef op de som genomen, want ik heb geen gips meer nodig.

Veel succes met de opbouw van je bergen.

Groeten Ronald  :)
Hoi John.
Geweldig om nu ook het "geklieder" met gips te kunnen volgen! :D
Het valt mij meteen op dat je prima, zonder "lek en knoeiwerk", de baan kunt begipsen zonder dat er overal klodders, spetters en gipsrandjes ontstaan!
Ook de ruimte tussen achtergrond en bergen is een goed idee gebleken, de foto's spreken voor zich.

Veel plezier en succes met het verzetten van deze "bergen werk".

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Citaat van: Piwie op vrijdag 03 mei 2013, 18:51:56

Dat ziet er weer strak uit, goed bedacht van de ruimte tussen de muur en je baan :thumbup:.

Mercy Piwie :thumbup:

Citaat van: Varekamp op zaterdag 04 mei 2013, 07:43:38

Ik hoorde van iemand bij mij op de club dat tandartsgips nog beter is dat modelgips. Het schijnt ook harder te zijn. Ik heb zelf nog niet de proef op de som genomen, want ik heb geen gips meer nodig.

Hoi Ronald,

ik heb ook ergens gelezen dat tandartsgips hier geschikt voor moet zijn maar of harder ook beter is?

Ik gebruik voor het maken van rotsen en afsmeren van bergen Supradura van Robbelien. Veel goedkoper dan ?14,37 (excl btw) per 25 kg zal moeilijk worden. Het nadeel van deze gips is de korte uithardingstijd maar (gevonden op Internet) die kun je zo'n 5min langer maken door er een scheutje azijn bij te mixen :O

Citaat van: AlbertJan op zaterdag 04 mei 2013, 08:26:55

Het valt mij meteen op dat je prima, zonder "lek en knoeiwerk", de baan kunt begipsen zonder dat er overal klodders, spetters en gipsrandjes ontstaan!

Hoi AlbertJan,

als je de gips niet te dun maakt dan valt het inderdaad wel mee. Verder is het zaak om alles goed af te dekken.

De gehele berg is nu afgesmeerd en aan het drogen. Tegen het einde van de week kunnen we dan de rotsen gaan schilderen.

Groetjes, John
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi John,

Het begint al een geheel te worden, nu pas zie ik hoe mooi het allemaal in elkaar overloopt  :thumbup:

Als straks het geheel gekleurd is wordt het nog meer genieten.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
je wordt hier toch gewoon stil van... erg mooi, ben benieuwd naar de inkleuring, begroening.

gr. Henk

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

Het ziet er inderdaad erg goed uit dit! Ook de hoogte is imponerend!

Roy
Re: Tilly?s modelbaanproject: Vraag over plaatsen van bomen (05-05-2013)
Peter, Henk, Roy,

bedankt voor de complimenten :thumbup:

Nu zit ik met het volgende probleem waar ik misschien eerder aan had moeten denken :?

Hoe moet je nu (loof) bomen plaatsen op een helling? Hier een foto wat duidelijk het probleem aan geeft:

Kan ik nu het beste de stronk verwijderen, er een pin aan maken, een gat boren in "de berg" en de boom er simpelweg insteken?
Of moeten daar waar bomen komen te staan plateau's gemaakt worden? Zeg maar een uitsparing in de helling.

Groetjes, John

PS: ik zou het zeer op prijs stellen als het antwoord voorzien wordt van een begeleidende foto.
Hallo John,

Gewoon de stronk er afknippen, en dan een gaatje boren in het gips.
Met een drupje lijm vast zetten.
Bij deze boom zat er geen stronk aan, gewoon een stuk draad van de constructie van de boom.
Deze bomen komen bij het forum lid Vriend vandaan.

Gr Einte

geen plateau.
als je kijkt in de alpen zie je soms de bomen een hoek van 45 graden maken.
ze groeien in de schuinte van de berg en dan omhoog.
wel een mooie boom heb je daar.

gr john
De Alpen is natuurlijk niet hetzelfde als het heuvellandschap dat John aan het maken is.

Bomen groeien in principe altijd (vrijwel) recht omhoog. Uitzonderingen zijn bomen die (vrijwel) altijd een stevige wind van één kant uit krijgen, en bomen die een aardverschuiving hebben meegemaakt (en die bij die verschuiving scheef zijn komen te staan). Ook als ze eenmaal scheef staan zal de nieuwe aanwas van de book toch weer vertikaal willen groeien, als dat (nog) mogelijk is.

Daarbij maakt het dus niets uit of de boom op een vlak plateau staat, of op een schuine helling.
Hou er echter wel rekening mee dat onder een boom, het gras een stuk minder goed zal groeien (en de bodem er dus meestalf minder fris-groen uitziet) door het gebrek aan zonlicht en de vallende bladeren.
Een klein idee :)

In werkelijkheid komt de stam vaak haaks op de bodem te staan of groeien en direct na de bodem gaat de stam vertikaal.

Van welk materiaal is de stam gemaakt?

Misschien de stam een beetje plooien, zodanig dat de bodem uw grond volgt maar de stam dan recht de lucht in gaat.

Formidabel project overigens. Doe zo verder. :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Ronald
John,

Gaatje in het gips maken waar de poot in gaat.
Dan de boom erin poten.
De voorkant van de voet met bv een dremel gelijk aan de schuinte berg maken.
Vervolgens het geheel mooi afsmeren met gips die je later op kleur kunt maken van de bodem.
Of bedekken met bodembedekkers zoals mos en andere beplanting..

Groetjes Harry
Hoi John,

Tja ik weet ook niet ofharder gips beter is  :help: het schijnt wel fijner te zijn. Wel een goede tip van je om een scheutje azijn toe  te voegen zodat heteven langer duurt voordat het hard wordt.

Heb je al een lading Heki flor bestelt?  :D :D

Groeten Ronald  :)
Gaatje maken, boom verticaal planten. Alternatief is een stukje helling horizontaal vrijmaken. Nu zijn de meeste voeten van de bomen niet zo fraai, dus kun je net zo goed een gaatje maken en de grond bedekken met bosbodem imitatie.
Overigens hebben Busch, Heki, Faller en Noch tegenwoordig stukjes kant en klare bodemstructuur voor bosgrond, je kunt eens een stukje kopen en bekijken hoe dat er uit ziet als bodembedekking. Kun je later altijd kopiëren voor de grotere stukken.
Wellicht heb je ergens een foto van een met loofbomen beboste helling om ideeën op te doen.
Hoi John,

Ik zou de voetjes verwijderen, gaatjes maken en vastlijmen. Anita decor heeft mooie bosgrond, zit al wat groen door dus mooie samenstelling. Wat noch varens erbij, helemaal super.

Gr henk
Hallo allemaal,

bedankt weer voor jullie tips. De beste oplossing lijkt dus de stronk verwijderen.

Dan die matjes: fantastisch wat ze tegenwoordig allemaal maken maar 25m2 aankleden met matjes is onbetaalbaar. Ik sta op het punt om een grassmaster aan te schaffen om gras zelf te zaaien dus een matje kopen en als voorbeeld gebruiken is geen slecht idee :thumbup:

Heeft iemand een adresje voor grootverpakkingen grasvezels? Het schiet niet echt op met 50 - 100gr verpakkingen :?

Groetjes, John
John,

Zorg wel dat je varieert met de vezels, zowel in lengte als in kleur. Aanbrengen kan 'nat in nat', maar ook na elkaar. Als je dat niet doet krijg je een superstrak grasveld waar menige golfbaan jaloers op zou zijn, en dat ziet er voor ons werk dus niet uit.....

Walter
John.

Die boom die je daar vast hebt op de foto heb je die zelf gemaakt?Die ziet er wel gelikt uit  :thumbup: Met matten zo een groot oppervlak is geen doen.Zoals in ons draadje al uitgelegd gewoon zelf maken.Met een grassmaster zal je zien dat het verbruik wel meevalt zeker als je tussendoor de losse vezels weer opzuigt en hergebruikt.

Harald & Alex
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi John,

Jaap Vriend levert volgens mij ook grasvezels tegen nette prijzen, stuur hem even een pb en je weet het.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bruggehoofden Leutkebrug geverfd (07-05-2013)
Citaat van: Wasmi op zondag 05 mei 2013, 18:12:45

Zorg wel dat je varieert met de vezels, zowel in lengte als in kleur. Aanbrengen kan 'nat in nat', maar ook na elkaar. Als je dat niet doet krijg je een superstrak grasveld waar menige golfbaan jaloers op zou zijn, en dat ziet er voor ons werk dus niet uit.....

Hoi Walter,

gaan we doen :thumbup:

Citaat van: harald en alex op zondag 05 mei 2013, 19:02:57

Die boom die je daar vast hebt op de foto heb je die zelf gemaakt?Die ziet er wel gelikt uit  :thumbup: Met matten zo een groot oppervlak is geen doen.Zoals in ons draadje al uitgelegd gewoon zelf maken.Met een grassmaster zal je zien dat het verbruik wel meevalt zeker als je tussendoor de losse vezels weer opzuigt en hergebruikt.

Harald & Alex,

die boom komt ven een zelfbouwpakketje van Heki.

Citaat van: degeluidsman op maandag 06 mei 2013, 20:00:17

Jaap Vriend levert volgens mij ook grasvezels tegen nette prijzen, stuur hem even een pb en je weet het.

Hoi Peter,

ik heb van nog iemand dezelfde tip gekregen dus dat gaan we doen :thumbup:

Nu het gips van de berg aan het drogen is had ik tijd om de bruggehoofden van de Leutkebrug te schilderen. Nu zullen er vele in mij teleurgesteld gaan worden want na veel wikken en wegen heb ik toch besloten om deze rood te maken. De andere kleuren bevielen mij gewoonweg niet :?

Eerst heb ik de basiskleuren aangebracht met verf van Anita Decor. Voor de betonranden is een mengsel van zwart en wit gebruikt en voor de stenen "baksteenrood":

Na een dag drogen is het geheel behandeld met verdund grijs (mensel van zwart en wit):

Daarna met zwaar verdund zwart:

En weer na drogen met zwaar verdund wit:

Van kortbij zie je dan dit:

Best wel realistisch maar vanop afstand is het helaas nog niet goed genoeg. Het geheel ziet er dan een beetje "vaag/vaal" uit. Oordeel zelf:

Zou ik het nog moeten dry-brushen met wit of heeft iemand een ander voorstel?

Groetjes, John
John,

Als je het te vaal vindt. Mis je kleur.
Dus ik zou eens een dry brush met baksteenkleur proberen.
Wit geeft alleen extra accenten. Maar zwakt de kleur nog verder af. Dat zal je niet helpen denk ik.

Mvg robin
John,

Volgens mij moet je nu nog niet zoveel meer doen aan deze kleuren. En moet je kijken hoe het in zijn geheel er uit gaat zien. Nu lijkt het misschien vaal en vaag, maar je achtergrond is eigenlijk nog helemaal wit.
Als je je heuvels groen hebt gemaakt, dan krijg je hele andere kleuren combinaties.
Ik zou me nog niet zo druk maken over nog een zwarte of een witte of misschien wel een rode dry brush.

Met vriendelijke groet,
Peter

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

misschien kun je met de airbrush of kwasten nog wat lekstrepen van regenwater aanbrengen in zwart, of groen van alg?

Roy
Ha die John.

Citaat van: Tilly op dinsdag 07 mei 2013, 13:39:48
Best wel realistisch maar vanop afstand is het helaas nog niet goed genoeg. Het geheel ziet er dan een beetje "vaag/vaal" uit. Oordeel zelf:

Het ziet er niet alleen bijzonder realistisch uit maar is (volgens mij dan hè) perfect van kleur!
Het zijn dan ook niet net gemetselde bruggenhoofden maar bruggenhoofden die al jaren, in weer en wind, dienst doen, dus verweerd en vaal van kleur.
Kijk maar eens naar oude bakstenen, de felle kleur zit er nog wel in maar zie je niet (meer) aan de buitenkant.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

kleur ziet er goed uit maar de ouderdomssporen zoals takjes en gras moeten er nog bij.Dan zal het een heel andere look krijgen.Mss ook enkele stenen wat bleek kleuren en enkelen zwart.
John, ik vind het er prima uitzien hoor. Erg goede kleur, ik zou zeggen niets meer aan doen.

Gr henk