Hallo allemaal,
Na enkele dagen in bed gelegen te hebben wegens griep, hebben we de draad weer opgepakt en zijn we weer verder gegaan met de werkzaamheden aan het schaduwstation. Tjonge, jonge wat een werk. Meer dan 400 railzen slijpen, zo?n 100 terugmeldingen en 70 voedingspunten solderen, 12 wisselaandrijvingen aanpassen en kabels verlengen, enz, enz.
Nu krijg ik regelmatig de vraag over hoe de blokken in mijn schaduwstation ingedeeld zijn. Hier nogmaals een korte uitleg:
Ieder opstelspoor is opgedeeld in 3 blokken van elk 12 rechte stukken C-rails 24188. De inrijsectie bestaat uit 2x 24188 en de stopsectie 3. De stopsectie heeft een terugmelding en is aangesloten op een uitgang van de terugmeldmodule, de inrij- en afremsectie zijn met elkaar doorverbonden en zijn aangesloten op een tweede uitgang. Mocht ik in de toekomst willen overstappen naar een andere software(lijkt mij onwaarschijnlijk maar je weet het maar nooit) dan is er dus de optie om 3 terugmeldingen per blok te gaan gebruiken.
Vervolgens heeft ieder blok 2 voedingspunten, hier een tekening ter verduidelijking:
In een eerdere bijdrage hebben jullie kunnen zien wat de bedoeling is met de bekabeling aan de onderzijde van het schaduwstation. Het bleek dat de kabels niet strak genoeg bleven hangen bij gebruik van kabelhouders van Conrad. Heb dit vervolgens opgelost door aan de voorzijde de bekende ?kroonsteenmethode? te gebruiken. Hier een foto:
Dit gaat naar tevredenheid en zal zo overal waar nodig toegepast gaan worden.
Om de bekabeling van de terugmeldingen overzichtelijk te houden, ga ik hier werken met kleuren. Zoals jullie weten maak ik gebruik van de HSI-88 van Littfinsky die 3 aansluitingen heeft, links/midden/rechts. De linkerstreng krijgt de kleur groen, die van het midden oranje en de rechter terugmeldleidingen worden paars. De diverse RM88-N-Opto decoders worden mbv FTP Cat5E kabels met elkaar verbonden en ook deze wilde ik in dezelfde kleur als de terugmeldleidingen hebben. Na lang zoeken heb ik deze gevonden bij Ebayverkoper Incubator24 in Duitsland, gisteren kwamen ze binnen. Zie hier de foto:
Goede service en aantrekkelijke prijzen.
Tot zover weer voor vandaag, hopelijk kunnen we dit weekend weer verder bouwen.
Groetjes, John