Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 2)
Citaat van: Tilly op zondag 13 december 2009, 19:39:44
Citaat van: Jajekra op zondag 13 december 2009, 17:44:03

Ter overdenking!
Ik zie dat je bij de aansluitingen naar de doorvoeren naar de onderliggende nivo,s gaten door de kabelgoten hebt geboord. Dit betekend dat je al je draden door het gaatje moet voeren, hetgeen zeer irritant kan zijn. Bedoeling van een kabelgoot systeem is dat je zonder draden door doorvoeringen te halen alles in de goten kunt leiden. Uiteraard is het niet altijd mogelijk maar in jouw geval lijkt het doenlijk om een aantal gaten te vermijden






Jaap,

in principe heb je gelijk maar anders krijg ik een zogenaamde "binnenhoek" waarin de kabels iedere keer uitvallen. Het is het één of het ander.

Groetjes en bedankt voor jullie reacties, John

Hallo John,

Ik ben er mee eens dat bij "binnenhoeken" draden er uit kunnen vallen. Voor de meest kabelgoot systemen bestaan klemmetjes om dat te voorkomen.
Echter bij de situatie op de foto nr 3 zou je toch een "buitenhoek" kunnen maken zonder gat.

Groeten Jaap

Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 2)
Citaat van: Jajekra op zondag 13 december 2009, 23:39:07

Echter bij de situatie op de foto nr 3 zou je toch een "buitenhoek" kunnen maken zonder gat.


Jaap,

je hebt helemaal gelijk, hier zou het inderdaad wel makkelijk kunnen.

Groetjes en bedankt voor het meedenken, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 3)
Goedeavond allemaal,

kon het niet laten en zojuist de kabelgoten 1cm laten zakken, het kan maar klaar zijn :D

Vervolgens al 2 platen geplaatst en dat ziet er dan zo uit:



En dan nog een foto ?van onderen?:



De bereikbaarheid van de achterste sporen lijkt mij geen probleem, er zit nog 16cm ruimte tussen de kabelgoot en de rails.
Alles ligt nu nog los omdat deze platen aan de onderzijde nog voorzien moeten worden van kabelhouders. Hier moet ik echter nog goed over nadenken want dit moet in één keer goed gaan, deze achteraf monteren zal ook wel mogelijk zijn maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan :wink:
Voor de kerst hoop ik alle platen te hebben liggen zodat tussen kerst en nieuw het echte werk weer kan beginnen: het leggen van de railzen :D :D :D

Groetjes en tot de volgende keer, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 3)
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 3)
Oppie de poppie dat is weer toppie.
Mis alleen een foto?
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 3)
Citaat van: Rieske op maandag 14 december 2009, 22:47:52
Oppie de poppie dat is weer toppie.
Mis alleen een foto?

Rieske, welke foto bedoel je?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 3)
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 3)
Citaat van: Tilly op maandag 14 december 2009, 22:52:01
Citaat van: Rieske op maandag 14 december 2009, 22:47:52
Oppie de poppie dat is weer toppie.
Mis alleen een foto?
Rieske, welke foto bedoel je?
Groetjes, John
Sorry John,
hij staat er nu wel bij.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 3)
John,

Ik zie dat je al aardig opschiet maar ik zou wel de schotjes van de kabelgoten op de hoken verwijderen. Hierdoor krijg je meer plaats voor je draden en is het leggen van de bedrading een stuk makkelijker. ik bedoel als je een T kruising hebt dat je de schotjes van de horizontale kabelgoot eruit sloopt ter plaatesen van de vertikale goot.


Groetjes Harry

Ps lukt het een beetje met uitrichten??
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 3)
Harry,

je houdt het niet voor mogelijk maar hier had ikzelf al aangedacht, de schotjes zijn verwijderd :D :D :D

Groetjes, John

PS: het uitrichten van de blikken gaat nu perfect, je zult versteld staan :wink:
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 3)
Citaat van: yrrah40 op maandag 14 december 2009, 22:57:46

Ik zie dat je al aardig opschiet maar ik zou wel de schotjes van de kabelgoten op de hoken verwijderen. Hierdoor krijg je meer plaats voor je draden en is het leggen van de bedrading een stuk makkelijker. ik bedoel als je een T kruising hebt dat je de schotjes van de horizontale kabelgoot eruit sloopt ter plaatesen van de vertikale goot.


Dat doe ik in de paneelbouw altijd, dan snijd de scherpe kant niet in je draad, in de scheepsbouw moet je wel ivm. trillingen en de golven als een schip vaart.
Dit gaat om bagger schepen voor op zee dus 100 meter lang  :shock:

Bij jou beweegt er niks, behalve bij een aardbeving   :mrgreen: :mrgreen:

Gr Einte


Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 3)
Citaat van: Tilly op maandag 14 december 2009, 23:01:41
Harry,

je houdt het niet voor mogelijk maar hier had ikzelf al aangedacht, de schotjes zijn verwijderd :D :D :D

Groetjes, John

PS: het uitrichten van de blikken gaat nu perfect, je zult versteld staan :wink:

Ik zag het op de foto dat er op plaatsen de schotjes er wel al uit waren maar ja toen was het bericht al weg hihi..

Hopelijk wordt het eindelijk eens opgelost zullen we maar zeggen. Maar ja als je er fultime mee bezig kunt zijn is iets makkelijker dan tijdens het normal werk erbij doen he..

Heb
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 3)
John...ziet er nu toch echt wel een beetje slordig uit hoor  :mrgreen:

GEINTJE, echt super-strak !! maar ik ben niet anders van je gewend.

Heb er echt bewondering voor, dat je de lat zo hoog legt voor jezelf...want dat kan je toch wel zeggen ;)

Suuces met de verdere bouw John ;)

Groet,

Hans.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 3)
Citaat van: Tilly op maandag 14 december 2009, 22:39:14
Goedeavond allemaal,

kon het niet laten en zojuist de kabelgoten 1cm laten zakken, het kan maar klaar zijn :D

Vervolgens al 2 platen geplaatst en dat ziet er dan zo uit:



En dan nog een foto ?van onderen?:



De bereikbaarheid van de achterste sporen lijkt mij geen probleem, er zit nog 16cm ruimte tussen de kabelgoot en de rails.
Alles ligt nu nog los omdat deze platen aan de onderzijde nog voorzien moeten worden van kabelhouders. Hier moet ik echter nog goed over nadenken want dit moet in één keer goed gaan, deze achteraf monteren zal ook wel mogelijk zijn maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan :wink:
Voor de kerst hoop ik alle platen te hebben liggen zodat tussen kerst en nieuw het echte werk weer kan beginnen: het leggen van de railzen :D :D :D

Groetjes en tot de volgende keer, John



ik ben me dit nu eens aan het bekijken .... en ik vraag me af ....

als ik kijk naar de foto  [foto van onderen]  waar de plaat rust op de buis om het draadeind heen ....
denk je niet dat als daar straks wat meer gewicht op komt dat de moeren in het hout gaan wringen ?

ik zelf zou onder deze houten plaat , dus op de moer een wat grotere ijzeren ring leggen ...



Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 3)
Hallo Tilly,

Dat ziet er weer profesioneel uit :lol:, goed doordacht.

Succes met de rest.

Gr.
Piwie.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 3)
hoi Tilly,

Dit is een leuk en leerrijk topic om te volgen,maar welke draadeinden heb je gebruikt en op welke afstand staan ze van elkaar? En Heb je 2 triplex platen op elkaar gelegd of zie ik dat verkeerd? (welke dikte?)

modelspoorse groeten

Wim
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 3)
Citaat van: wimhelsen op dinsdag 15 december 2009, 13:03:06

Dit is een leuk en leerrijk topic om te volgen,maar welke draadeinden heb je gebruikt en op welke afstand staan ze van elkaar? En Heb je 2 triplex platen op elkaar gelegd of zie ik dat verkeerd? (welke dikte?)


Wim,

ik maak gebruik van 18mm multiplex en M10 draadeinden die 60cm uit elkaar staan.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 3)
Inderdaad, hoe zwaar kun je het maken, Chapeau!
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 3)
ziet er zeker netjes uit! :D ( ik zou alleen grotere  carroserie ringen gebruiken.)
verder zit dit hele project er gelikt uit.

groet rene
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 3)
John,

dank u voor de reactie en de tips.
Ik blijf dit volgen en heb hier al veel geleerd.

modelspoorse groeten

Wim
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 4)
Citaat van: tikker op dinsdag 15 december 2009, 19:39:23

Inderdaad, hoe zwaar kun je het maken, Chapeau!


Tikker,

het lijkt allemaal misschien wel wat overdreven maar ik heb mezelf als doel gesteld om het ondergrondse gedeelte in één keer goed te maken en dus hopelijk éénmalig :)

Zojuist bij één plaat als proef de kabelhouders gemonteerd. Eerst op de plaat het hart van de sporen en de plaats van de kabelgoot afgetekent, vervolgens enkele kabelhouders op het oog ?uitgelegd? en vastgeschroefd. Dit ziet er dan zo uit:



Voor het vastzetten van de kabelhoudertjes heb ik parkertjes gebruikt van 2.9 x 13mm. Deze zijn ietwat aan de dikke kant maar verder geen probleem. Lijmen leek mij niet nodig.

Vervolgens deze plaat op z?n plaats gelegd en ook weer als proef een kabel getrokken, hier een foto:



Alles is goed bereikbaar en het plan lijkt dus in eerste instantie uitvoerbaar. De komende dagen gaan we de andere platen op dezelfde manier voorzien van kabelhouders en vervolgens monteren op hun plaats, maar dit is voor de volgende keer.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 4)
Hallo Tilly,

Dat ziet er weer goed en doordacht uit.

Gr.
Piwie.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 4)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 4)
Dag John,

Jij kan ook niet stil zitten  :D :) :D

Ziet er weer goed uit zoals we dat van jou gewend zijn.

Succes met de verdere bouw.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 4)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 4)
Kun je er straks wel nog goed bij met een schroevendraaier om ze een keer los te draaien?

Roy
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 5)
Roy,

Is geen probleem, er is zo?n 20cm ruimte tussen de nivo?s.

Vandaag weer flink wat werk kunnen verzetten. Alle platen zijn, nadat ze voorzien van kabelhoudertjes, geplaatst. De onderbouw voor dit schaduwstation is nu volledig gereed. Hier 2 foto?s:





Alle onderliggende sporen heb ik voor montage afgedekt met oude gordijnen om vervuiling zoveel mogelijk te voorkomen. Deze blijven liggen totdat alle sporen van dit schaduwstation gelegd zijn. En nu op naar de volgende klus, het aanbrengen van de polystyreen.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 5)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 5)
Mooi hoor. Ik blijf gewoon jaloers op jou bouwwijze! Echt geweldig. Heb je al een idee, wat de entreeprijs gaat worden straks? hahahah.

Roy
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 5)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 5)
Hoi John.

Complimenten wederom.

Ik denk dat velen hier van dromen, kun je niet een speelfilm maken van alles wat je aan deze baan gaat doen :D :)

Top gedaan  :P :P

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 5)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 5)
Waar ik heel benieuwd naar ben, is de scenery en verder aankleding. Technisch kan het allemaal wel geweldig zijn, maar ben benieuwd, of de rest met dezelfde super-kwaliteit gemaakt gaat worden.

Roy
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 3)
Goedemorgen,

ik was mijn eigen draadje nog eens aan het doorlezen :wink: en zag dat ik vergeten was te reageren op de volgende opmerkingen:

Citaat van: rocofan op dinsdag 15 december 2009, 10:25:47

ik ben me dit nu eens aan het bekijken .... en ik vraag me af ....

als ik kijk naar de foto  [foto van onderen]  waar de plaat rust op de buis om het draadeind heen ....
denk je niet dat als daar straks wat meer gewicht op komt dat de moeren in het hout gaan wringen ?

ik zelf zou onder deze houten plaat , dus op de moer een wat grotere ijzeren ring leggen ...


Citaat van: tjebbe op woensdag 16 december 2009, 09:23:16

ziet er zeker netjes uit! :D ( ik zou alleen grotere  carroserie ringen gebruiken.)
verder zit dit hele project er gelikt uit.


Rocofan, Rene,

de gaten voor de draadeindengaten zijn 12mm en de ringen 20mm. Op de foto waar jullie op duiden is de bovenste plaat nog niet vastgezet waardoor het dus lijkt dat de ring scheef in het gat gedraaid kan worden. Dit is dus niet zo :D

Citaat van: Big-Roy op zaterdag 19 december 2009, 21:06:10

Waar ik heel benieuwd naar ben, is de scenery en verder aankleding. Technisch kan het allemaal wel geweldig zijn, maar ben benieuwd, of de rest met dezelfde super-kwaliteit gemaakt gaat worden.


Roy, ik ben net zo benieuwd :lol:

Groetjes en nog een prettig weekend allemaal, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 5)
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 5)
Hoi John,

heb je net gereageerd komt er weer iemand met een vraag.
Heb jij alles op tekening staan hoe het moet komen? B.v. in Wintrack of AutoCad?
Zo ja, komt alles uit zoals het getekend staat?
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 5)
Hey John,

Ziet er weer geweldig uit, het is altijd een genot om naar jouw update's te kijken 8).


Als ik zie hoe John dit voorbereid en bouwt ben ik niet bang dat zijn scenery ook met deze zorg en kwaliteit wordt gebouwd.

Gr.
Piwie.

Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 5)
Citaat van: Rieske op zondag 20 december 2009, 09:35:32

Heb jij alles op tekening staan hoe het moet komen? B.v. in Wintrack of AutoCad?
Zo ja, komt alles uit zoals het getekend staat?


Rieske,

ik plan de baan mbv die CD van Märklin: "Gleisplanung 2D/3D" artnr 60521. Volgens mij is dit een soort van Wintrack versie. Precies volgens plan leg ik dan de rails en het past tot nu toe perfect :D

Piwie, bedankt voor je reactie. Ik hoop dat je gelijk krijgt :lol:

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 6)
Hallo allemaal,

nog voor de kerst de isolatieplaten aangebracht en gisteren en vandaag de vangrails en kabelgoten gemonteerd. Hier eerst een foto van gebied A/B/C waarop bovenin de aansluiting op de keerlus te zien is:



Hier nog een foto genomen richting gebied D/E/F waarop bovenin de aansluiting op de klimovaal al gereraliseerd is:



Dan hier nog een closeup. Te zien zijn de kabelgoten en de terugmelddecoder van schaduwstation 1.



Op de lege plek komt straks de terugmeldmodule voor het schaduwstation van nivo 3. Onder de bovenste plaat zijn ook de kabelhouders en de kabelgoot te zien.

Dit was het dan weer voor nu.

Groetjes en tot de volgende keer, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 6)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 6)
Wat kan ik nog zeggen John














TOP  :D :D

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 6)
Bouw van een modelspoorbaan les 50.

John, TOPPIE.

Gr.
Piwie.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 6)
Mooi strak werk John!!

Ben toch ook wel benieuwd straks naar de bereikbaarheid op de tussen niveau's als de sporen vol staan met treinen....ik heb straks ook "die uitdaging"...maar zeker omdat jij geen openingen van onderaf hebt lijkt het me lastig om bij een ontspoorde trein te komen.

Succes verder,
Groet,
Rutger
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 6)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 6)
Citaat van: TRUKO op dinsdag 29 december 2009, 21:03:53
.....lijkt het me lastig om bij een ontspoorde trein te komen.

Als een baan zo strak gebouwd wordt lijkt het me bijna onmogelijk dat er treinen kunnen ontsporen.

Echt fantastisch.  Chapeau!
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 6)

Citaat van: TRUKO op dinsdag 29 december 2009, 21:03:53

Ben toch ook wel benieuwd straks naar de bereikbaarheid op de tussen niveau's als de sporen vol staan met treinen....ik heb straks ook "die uitdaging"...maar zeker omdat jij geen openingen van onderaf hebt lijkt het me lastig om bij een ontspoorde trein te komen.


Rutger,

zoals Henk al zegt is de bedrijfszekerheid gelukkig heel groot. De enigste ontsporingen die plaatsgevonden hebben waren het gevolg van slechte wisselaandrijvingen. Na het overbruggen van de eindafschakelingen lijkt ook dit probleem verholpen, de toekomst zal dit verder uit moeten wijzen.
Mocht er onverhoopt toch iets misgaan dan is bij een proefopzet gebleken dat bereikbaarheid geen probleem is, de opening tussen de nivo's is zo'n 22cm.

Groetjes en bedankt voor jullie reacties, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 6)
Citaat van: Tilly op woensdag 30 december 2009, 12:07:26

Citaat van: TRUKO op dinsdag 29 december 2009, 21:03:53

Ben toch ook wel benieuwd straks naar de bereikbaarheid op de tussen niveau's als de sporen vol staan met treinen....ik heb straks ook "die uitdaging"...maar zeker omdat jij geen openingen van onderaf hebt lijkt het me lastig om bij een ontspoorde trein te komen.


Rutger,

zoals Henk al zegt is de bedrijfszekerheid gelukkig heel groot. De enigste ontsporingen die plaatsgevonden hebben waren het gevolg van slechte wisselaandrijvingen. Na het overbruggen van de eindafschakelingen lijkt ook dit probleem verholpen, de toekomst zal dit verder uit moeten wijzen.
Mocht er onverhoopt toch iets misgaan dan is bij een proefopzet gebleken dat bereikbaarheid geen probleem is, de opening tussen de nivo's is zo'n 22cm.

Groetjes en bedankt voor jullie reacties, John

Als ik het zo goed zie en de tekeningen van wintrack goed heb begrepen , dan is het bij een eventuele ontsporing toch altijd mogelijk om de boel van de rails te halen ?

ik heb in mijn plannen een lang spoor gemaakt aan de buitenkant van de baan , waar ik met gemak alles op kan zetten wat ik bv voor onderhoud van de baan heb gehaald.

volgens mij is het een prima oplossing zo ....



Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 6)
Hoi John, nog de beste wensen  :)

Prachtig stukje werk wederom..je bent toch niet van plan om onder je plaat te gaan slapen neem ik aan  :lol:

Succes John ;)

Groeten,

Hans.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 7)
Hallo allemaal,

Na enkele dagen in bed gelegen te hebben wegens griep, hebben we de draad weer opgepakt en zijn we weer verder gegaan met de werkzaamheden aan het schaduwstation. Tjonge, jonge wat een werk. Meer dan 400 railzen slijpen, zo?n 100 terugmeldingen en 70 voedingspunten solderen, 12 wisselaandrijvingen aanpassen en kabels verlengen, enz, enz.
Nu krijg ik regelmatig de vraag over hoe de blokken in mijn schaduwstation  ingedeeld zijn. Hier nogmaals een korte uitleg:

Ieder opstelspoor is opgedeeld in 3 blokken van elk 12 rechte stukken C-rails 24188. De inrijsectie bestaat uit 2x 24188 en de stopsectie 3. De stopsectie heeft een terugmelding en is aangesloten op een uitgang van de terugmeldmodule, de inrij- en afremsectie zijn met elkaar doorverbonden en zijn aangesloten op een tweede uitgang. Mocht ik in de toekomst willen overstappen naar een andere software(lijkt mij onwaarschijnlijk maar je weet het maar nooit) dan is er dus de optie om 3 terugmeldingen per blok te gaan gebruiken.
Vervolgens heeft ieder blok 2 voedingspunten, hier een tekening ter verduidelijking:



In een eerdere bijdrage hebben jullie kunnen zien wat de bedoeling is met de bekabeling aan de onderzijde van het schaduwstation. Het bleek dat de kabels niet strak genoeg bleven hangen bij gebruik van kabelhouders van Conrad. Heb dit vervolgens opgelost door aan de voorzijde de bekende ?kroonsteenmethode? te gebruiken. Hier een foto:



Dit gaat naar tevredenheid en zal zo overal waar nodig toegepast gaan worden.

Om de bekabeling van de terugmeldingen overzichtelijk te houden, ga ik hier werken met kleuren. Zoals jullie weten maak ik gebruik van de HSI-88 van Littfinsky die 3 aansluitingen heeft, links/midden/rechts. De linkerstreng krijgt de kleur groen, die van het midden oranje en de rechter terugmeldleidingen worden paars. De diverse RM88-N-Opto decoders worden mbv FTP Cat5E kabels met elkaar verbonden en ook deze wilde ik in dezelfde kleur als de terugmeldleidingen hebben. Na lang zoeken heb ik deze gevonden bij Ebayverkoper Incubator24 in Duitsland, gisteren kwamen ze binnen. Zie hier de foto:



Goede service en aantrekkelijke prijzen.

Tot zover weer voor vandaag, hopelijk kunnen we dit weekend weer verder bouwen.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 6)
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 6)
Toch niet de Mexicaanse griep?
Ja het gaat niet over rozen een grote baan bouwen. Maar goed je bent weer aan de slag.
400 Railzen, ja dat is niet niks, val ik morgen bij in het niet.
Heb er nog maar ±120 extra nodig, om weer met mijn baantje verder te kunnen gaan.

P.s. die tekeningen van je zijn altijd overduidelijk. weer een mooi verslag John.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 6)
Ziet er weer strak uit John. complimenten  :P  Hoe ga je straks op het hoogste niveau tewerk? Ga je een open contructie maken met spanten, of wederom vlak, gezien je niet onder de tafel kan komen.

Gr Michel
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 6)
Hallo John,

Ziet er weer goed en doordacht uit, op grote banen zullen veel dezelfde werkzaamheden uitgevoerd moeten worden :lol:.

Succes met de rest.

Gr.
Piwie.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 6)
Ha den John, ik dacht het al dat het verdraaid stil was ...   :?
Blij weer je update zien.


Steven
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 6)
Citaat van: Rieske op vrijdag 08 januari 2010, 19:55:06

Toch niet de Mexicaanse griep?


Rieske, niet dat ik weet :? Ben in ieder geval weer opgeknapt :D

Citaat van: h0ogovens op vrijdag 08 januari 2010, 19:58:07

Hoe ga je straks op het hoogste niveau tewerk? Ga je een open contructie maken met spanten, of wederom vlak, gezien je niet onder de tafel kan komen.

Gr Michel

Michiel, goeie vraag. Onder dit schaduwstation en het middenstuk staan kasten dus een "open" bouwwijze heeft volgens mij daar geen zin. Boven de schaduwstations komt in ieder geval eerst een dichte plaat waarbovenop straks dan het zichtbare gedeelte gebouwd wordt. Dit doe ik om een goede basis te hebben maar nog meer om het schaduwstation te beschermen tegen vuil. De gebieden rondom de klimspiralen blijven wel open.

Steven, het is even stil maar er gebeurd toch wel het één en het ander. Naast deze werkzaamheden ben ik ook nog bezig met het maken van een "traforuimte" en een "controlekamer". Maar daarover later meer.

Groetjes en bedankt voor jullie reacties, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 7)
Welcome back John...dit even voor onze buitenlandse bezoekers  :lol:

Gezien de omvang van jouw project had ik wel een hoop werk verwacht moet ik eerlijk zeggen, mijn baan is redelijk tot matige omvang...maar ik vind het aansluiten van seinen, wissels e.d al een hoop werk :)

Ik gebruik van die boekbinders...een uitkomst zeg !!!!

Groeten en succes John, en met dit gure weer goed inpakken die hap..ik bedoel jezelf hoor ;)

Hans.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 7)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 7)
Hoi John,

Wat een duidelijk verslag weer van jou werkzaamheden  :D.

Het zijn geen halve maatregelen die jij doet, wel een vraagje over de terugmeld decoder.

Je gebruikt nu 2 meldingen per baanvak en kan dit gezien de bedrading dit straks makelijk naar 3 meldingen overzetten.

Sla je op de decoder een aansluiting over ??? zo niet wat doe je dan als je straks toch naar 3 meldingen gaat, komen deze op een aparte decoder of ga je alles weer opnieuw aansluiten.

Ik heb op mijn baan gelijk de baanvakken met 3 meldingen uitgevoerd en ook zo aangesloten, kost wel iets meer aan decoders ( ik gebruik de AJ-S88 ) maar dan hoef ik de boel nooit meer te veranderen.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 7)
Hans,

bedankt voor je leuke reactie :lol:

Peter,

ik sla geen aansluitingen over maar koppel beide terugmeldleidingen op de decoder aan elkaar. Er is nog plaats genoeg om er in de toekomst decoders bij te plaatsen maar zie hier alsnog geen reden voor. Ik ben blij verrast met het werken met koploper en bovendien spaar ik nu decoders uit. De kosten rijzen trouwens nu al de pan uit :(

Groetjes en nog een prettig weekend, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 7)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 7)
Citaat van: Tilly op zondag 10 januari 2010, 16:54:33
Peter,

ik sla geen aansluitingen over maar koppel beide terugmeldleidingen op de decoder aan elkaar. Er is nog plaats genoeg om er in de toekomst decoders bij te plaatsen maar zie hier alsnog geen reden voor. Ik ben blij verrast met het werken met koploper en bovendien spaar ik nu decoders uit. De kosten rijzen trouwens nu al de pan uit :(

Groetjes en nog een prettig weekend, John

Dan moet je later in koploper wel nummers door elkaar halen om ze er eventueel  te gebruiken.

De reden dat ik het wel gedaan heb is mijn redelijk kleine baan, het scheeld 1 of 2 decoders en die heb ik van AJ totale kosten rond de 30 euro.

Bij jou ligt dat iets anders  :D.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 7)
Peter,

inderdaad, bij mij bespaar ik 2 decoders per schaduwstation dus nu al 4 :D

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 7)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 7)
Citaat van: Tilly op zondag 10 januari 2010, 17:04:42
Peter,

inderdaad, bij mij bespaar ik 2 decoders per schaduwstation dus nu al 4 :D

Groetjes, John

Hoi John, kun je geen krantenwijk erbij nemen  8) neeee begrijpelijk dat je wat bespaard, vr gr en bouwse Arie