In dit draadje staan 2 gedateerde verwijzingen naar stummiforum.
Het stummiforum is een paar jaar terug heringedeeld.
Het gaat om deze draadjes (en dit zijn in 2017 de werkende links):
http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=28304 (Umbau und Testbericht uit 2008)
http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=83482 (Innenbeleuchtung uit 2012)
Verwijzingen binnen die artikelen werken niet meer, en sommige foto's zijn niet meer beschikbaar.
In 2008 verscheen een vergelijkingstest in het Groterdam project:
http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=390:de-trix-de-iv-tee&catid=50:trix&Itemid=119Dat is een pagina's lange beschrijving van het model. Op een van die pagina's staat over R1:
CiteerBij het treinstel krijg je een heleboel extra schortplaten.
Die zijn iets hoger. Als je die plaatst, sluiten ze aan op de bodem van het rijtuig.
Echter kom je dan niet meer door R1 en R2 bogen heen.
R1,R2 zegt in dit verband niet zoveel, want het gaat niet om Marklin en niet om C-rails R1 en R2, en bij elk merk ligt dat min of meer anders. R1 is min of meer wel altijd circa 36 cm, maar R2 is sterk merkafhankelijk.
Een van de mogelijkheden om consessies te doen aan de draaicirkel is te vinden bij die andere TEE, het LSModels SBB RAe 1502 model, in de
bespreking van Ben en in de bespreking op
Groterdam.
Citaat pagina 7 van het Groterdam testverslag:
Citeer
Hoewel in het echt geheel gesloten zijn de toegangsluikjes hier aan het draaistel gezet.
Echter, nog steeds de beste oplossing als je kijkt naar de TRIX of Rivarossi.
(voor de vitrine zijn wel luikjes buigeleverd die je aan het stel vast kan zetten, je kan er dan echter niet mee rijden)
en de foto die Ben in z'n verslag toont:

Maar voor je nou zelf de zaag zet in een Trix-model van 180 euro aanschafwaarde (in 2008), om dit te realiseren, zou ik eerst proberen wat het effect is van afzakkende schortplaten.
Onlangs kwam ik deze uitspraak van EgMaf tegen:
CiteerRAm/DE-IV van LS-Models (de enige moderne die origineel ook goed over R1 bogen rijdt)
in het draadje:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=3980.msg280362#msg280362