Nieuws: LET OP! donderdag 21 november 2019 sluit de aanmelding voor de 3railforum gastendag! Zie ook de aankondiging!
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Ombouwen modellen ander fabrikaat
| | |-+  Stroomvoerende koppeling tussen twee 2400-en
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Stroomvoerende koppeling tussen twee 2400-en  (gelezen 3895 keer)

Acido

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Stand 7 :-)
    • Acido's Website
Stroomvoerende koppeling tussen twee 2400-en
« Gepost op: zaterdag 22 november 2008, 18:22:27 »

Hallo allemaal...

Twee van mijn Roco 2400-en rijden in dubbeltractie. Ze hebben hetzelfde adres en zijn precies op elkaar afgeregeld: Als je ze loskoppelt en gaat rijden blijven ze netjes op gelijke afstand van elkaar. Echte dubbeltractie dus en het werkt perfect. Er is maar n probleempje...

Als de twee bij een stopsectie aankomen, komt de voorste loc uiteraard als eerste zonder stroom te staan. De achterste loc heeft echter onvoldoende kracht om het hele zaakje verder door te duwen zodat-ie zelf ook stroomloos komt te staan. Hij blijft dus staan malen...

Nou zijn daar twee simpele oplossingen voor:

- beide locs voeden vanaf n sleper
- de beide slepers met elkaar doorverbinden

In beide gevallen moet er een electrische verbinding tussen de twee locs komen. Nou had ik daarvoor stroomvoerende koppelingen in gedachten, omdat dat diverse voordelen heeft boven een draadje.

Nu heb ik een setje koppelingen gehaald, nummertje 72020. Ze zijn eigenlijk voor rijtuigen maar omdat het NEM-schachtkoppelingen zijn passen ze ook op de Roco 2400.


www.ajckids.com

Nu komt het probleem waar ik tegenaan loop: Ze passen niet op elkaar! De koperen pennetjes zitten elkaar enorm in de weg, waardoor ik de locs niet kan koppelen.... Zelfs koppelen met een gewone kortkoppeling gaat moeizaam.

Heb ik iets helemaal verkeerd begrepen? Is het een mannetje-vrouwtje systeem waarvan ik nu twee mannetjes heb? Moet ik er kracht op zetten? Ik snap er geen bal van :-P

Wie weet meer?

Martijn
Gelogd

Charlie

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Ik spoor niet, maar bus wel.
    • Waar ik voor m'n hobby vaak ben.
Re: Stroomvoerende koppeling tussen twee 2400-en
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 22 november 2008, 18:30:37 »

Normaal moeten de koppelingen gewoon in elkaar klikken.
Klik de koppelingen eens in een rijtuig. Kijk dan of ze wel goed aan elkaar koppelen.
Dan weet je of het aan de koppelingen ligt of aan de locs.

Gr.  Charlie.
Gelogd
Bahnhof - Neustadt
Intellibox II - Koploper - C-rail/K-rail - Duits in de jaren '80

CJAG-lid
 

Spoorman

  • Gast
Re: Stroomvoerende koppeling tussen twee 2400-en
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 22 november 2008, 18:34:10 »

Het zou moeten werken, beide koppen zijn hetzelfde.

Gr, Ben.
Gelogd

Acido

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Stand 7 :-)
    • Acido's Website
Re: Stroomvoerende koppeling tussen twee 2400-en
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 22 november 2008, 18:36:14 »

LOL

Je moet inderdaad even goed doorduwen.... Bovendien zit er bij de 2400 een soort manchetje om de koppeling (een afstandhoudertje) en dat was ik bij n loc vergeten terug te plaatsen :oops:

Hele verhaal voor niks getypt, zeg :-P

Toch bedankt voor de reacties! :-D
Gelogd

Blausee-Mitholz

  • Gast
Re: Stroomvoerende koppeling tussen twee 2400-en
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 22 november 2008, 18:45:18 »

Nu komt het probleem waar ik tegenaan loop: Ze passen niet op elkaar! De koperen pennetjes zitten elkaar enorm in de weg, waardoor ik de locs niet kan koppelen.... Zelfs koppelen met een gewone kortkoppeling gaat moeizaam.

Martijn

Ik heb die koppelingen van RTS, werk er al jaren mee 2x Re 460 in dubbeltractie zelfde manier als jou 2400-en.
De metalen vlakken schuiven hier over elkaar heen dus geen mannetje/vrouwtjes verhaal.

Mvg, Johan
Gelogd

ATSF2

  • Gast
Re: Stroomvoerende koppeling tussen twee 2400-en
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 26 november 2008, 20:30:41 »

Hi Johan

Wat zijn RTS koppelingen?
Gelogd

Freak

  • Gast
Re: Stroomvoerende koppeling tussen twee 2400-en
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 26 november 2008, 20:37:16 »

Gelogd

ATSF2

  • Gast
Re: Stroomvoerende koppeling tussen twee 2400-en
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 26 november 2008, 22:51:29 »

Interessant

Die RTS koppeling lijkt wel wat

Is er iemand die dat verkoopt in Nederland
Gelogd

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: Stroomvoerende koppeling tussen twee 2400-en
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 26 november 2008, 23:21:55 »

Ik snap iets niet:
Die RTS koppeling lijkt sprekend op de Mrklin uitvoering.
RTS-Kupplung 5910:


Mrklin 72020:


Dus wat schiet je hier dan mee op?
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

Acido

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Stand 7 :-)
    • Acido's Website
Re: Stroomvoerende koppeling tussen twee 2400-en
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 27 november 2008, 09:22:19 »

Kan ondertussen melden dat het perfect werkt!

Zowel de koppelingen als de slepers laten zich makkelijk solderen. Aanvankelijk had ik een dun draadje aan het uiteinde van het koperen stripje van de koppeling gesoldeerd, met het idee dat dr de NEM-schacht te voeren en dan aan de sleper te solderen. Dat eerste lukte, maar toen de koppeling eenmaal op zijn plek zet brak het draadje af :? en kreeg ik vervolgens de koppeling er niet meer uit... :shock:

Daardoor heb ik het draadje min of meer noodgedwongen aan de onderzijde van de koppeling aan moeten solderen, en dat bleek uitstekend te werken :-)

Aan de andere kant ook maar gedaan.... Het resultaat:



De locs stoppen nu allebei op het moment dat beide slepers in de stopsectie zijn. Daardoor kunnen ze nu eindelijk in echte dubbeltractie meerijden in mijn schaduwstation-estafette :-D

Martijn
Gelogd

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: Stroomvoerende koppeling tussen twee 2400-en
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 27 november 2008, 10:32:38 »

Hoi Martijn,

Mooi dat het nu werkt.

Zowel de koppelingen als de slepers laten zich makkelijk solderen. Aanvankelijk had ik een dun draadje aan het uiteinde van het koperen stripje van de koppeling gesoldeerd, met het idee dat dr de NEM-schacht te voeren en dan aan de sleper te solderen. Dat eerste lukte, maar toen de koppeling eenmaal op zijn plek zet brak het draadje af :? en kreeg ik vervolgens de koppeling er niet meer uit... :shock:
Normaal worden die stripjes ook niet gebruikt om te solderen maar maakt dat weer kontakt met een geleider.

Maar wat nu als je de twee 2400en andersom wilt koppelen?
Je hebt namelijk maar n kant voorzien van de koppelingen......
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

Acido

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Stand 7 :-)
    • Acido's Website
Re: Stroomvoerende koppeling tussen twee 2400-en
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 27 november 2008, 13:06:53 »

Citaat
Normaal worden die stripjes ook niet gebruikt om te solderen maar maakt dat weer kontakt met een geleider.
Klopt, maar die kon ik met geen mogelijkheid kwijt...

Citaat
Maar wat nu als je de twee 2400en andersom wilt koppelen?

Dat zit eigenlijk niet in de planning omdat ze in het grootbedrijf ook negen van de tien keer met de lange neuzen gekoppeld reden. Dit omdat het zicht op de baan aan de kant van de korte neus beter is.

Bijkomend voordeel van deze manier van koppelen is dat de slepers dicht bij elkaar zitten. Dat is niet alleen handiger met doorverbinden (zie foto) maar het ook de tijd dat je al rijdend twee stroomkringen met elkaar doorverbindt is korter. In dat opzicht wordt, bij het doorverbinden van de slepers, de sleper effectief namelijk zo lang als de afstand tussen de twee slepers...

Een andere reden om niet alle vier de koppelingen te doen is dat op deze manier nooit een stroomvoerende koppeling in aanraking kan komen met een oude, metalen koppeling die met de massa van de wagen verbonden is. Kortsluiting zal daarvan het gevolg zijn, en aangezien ik nog een aantal van dat soort wagens in gebruik heb... Dat risico loop ik nu alleen als ik besluit de locs los van elkaar in te zetten, wat mogelijk is omdat ze allebei hun sleper nog hebben, maar ook dat zit niet in de planning omdat er nog een losse 2400 bij komt (een bruine) :-)

Martijn

« Laatst bewerkt op: donderdag 27 november 2008, 13:09:33 door Acido »
Gelogd

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: Stroomvoerende koppeling tussen twee 2400-en
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 27 november 2008, 14:01:20 »

Een andere reden om niet alle vier de koppelingen te doen is dat op deze manier nooit een stroomvoerende koppeling in aanraking kan komen met een oude, metalen koppeling die met de massa van de wagen verbonden is. Kortsluiting zal daarvan het gevolg zijn, en aangezien ik nog een aantal van dat soort wagens in gebruik heb... Dat risico loop ik nu alleen als ik besluit de locs los van elkaar in te zetten, wat mogelijk is omdat ze allebei hun sleper nog hebben, maar ook dat zit niet in de planning omdat er nog een losse 2400 bij komt (een bruine) :-)

Das een goeie Martijn, daar had ik nog eens bij stil gestaan.
Het voordeel van de metalen koppelingen was dat, als je lok ook nog een metalen koppeling had, deze wel een goed massa met de rail had, via alle wagons.
Een kleine lok, zoals een 3000 of 3078, had vroeger vaak last van slechte massa door vuile wielen.
Maar met een sleep erachter van wagons met metalen koppelingen en chassis, liep is als een zonnetje. :D
Maar dit gaat een beetje off topic....
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

Acido

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Stand 7 :-)
    • Acido's Website
Re: Stroomvoerende koppeling tussen twee 2400-en
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 27 november 2008, 14:05:33 »

Da's niet off-topic hoor... :-)

Wat je schetst is een voordeel van metalen koppelingen op metalen wagens wat ik ook herken (de vonkjes bij de koppelhaak waren het bewijs). Precies dat effect werkt nu dus tegen je als je stroomvoerende koppelingen gebruikt! Het is dus inderdaad wel degelijk iets om rekening mee te houden... ls je metalen wagens hebt, dan.
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.502 seconden met 22 queries.