Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Stroomvoerende koppeling tussen twee 2400-en

Gestart door Acido zaterdag 22 november 2008, 18:22:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Stroomvoerende koppeling tussen twee 2400-en
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Stroomvoerende koppeling tussen twee 2400-en
Hallo allemaal...

Twee van mijn Roco 2400-en rijden in dubbeltractie. Ze hebben hetzelfde adres en zijn precies op elkaar afgeregeld: Als je ze loskoppelt en gaat rijden blijven ze netjes op gelijke afstand van elkaar. Echte dubbeltractie dus en het werkt perfect. Er is maar één probleempje...

Als de twee bij een stopsectie aankomen, komt de voorste loc uiteraard als eerste zonder stroom te staan. De achterste loc heeft echter onvoldoende kracht om het hele zaakje verder door te duwen zodat-ie zelf ook stroomloos komt te staan. Hij blijft dus staan malen...

Nou zijn daar twee simpele oplossingen voor:

- beide locs voeden vanaf één sleper
- de beide slepers met elkaar doorverbinden

In beide gevallen moet er een electrische verbinding tussen de twee locs komen. Nou had ik daarvoor stroomvoerende koppelingen in gedachten, omdat dat diverse voordelen heeft boven een draadje.

Nu heb ik een setje koppelingen gehaald, nummertje 72020. Ze zijn eigenlijk voor rijtuigen maar omdat het NEM-schachtkoppelingen zijn passen ze ook op de Roco 2400.


www.ajckids.com

Nu komt het probleem waar ik tegenaan loop: Ze passen niet op elkaar! De koperen pennetjes zitten elkaar enorm in de weg, waardoor ik de locs niet kan koppelen.... Zelfs koppelen met een gewone kortkoppeling gaat moeizaam.

Heb ik iets helemaal verkeerd begrepen? Is het een mannetje-vrouwtje systeem waarvan ik nu twee mannetjes heb? Moet ik er kracht op zetten? Ik snap er geen bal van :-P

Wie weet meer?

Martijn
Re: Stroomvoerende koppeling tussen twee 2400-en
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Stroomvoerende koppeling tussen twee 2400-en
Normaal moeten de koppelingen gewoon in elkaar klikken.
Klik de koppelingen eens in een rijtuig. Kijk dan of ze wel goed aan elkaar koppelen.
Dan weet je of het aan de koppelingen ligt of aan de locs.

Gr.  Charlie.
Re: Stroomvoerende koppeling tussen twee 2400-en
Het zou moeten werken, beide koppen zijn hetzelfde.

Gr, Ben.
Re: Stroomvoerende koppeling tussen twee 2400-en
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Stroomvoerende koppeling tussen twee 2400-en
LOL

Je moet inderdaad even goed doorduwen.... Bovendien zit er bij de 2400 een soort manchetje om de koppeling (een afstandhoudertje) en dat was ik bij één loc vergeten terug te plaatsen :oops:

Hele verhaal voor niks getypt, zeg :-P

Toch bedankt voor de reacties! :-D
Re: Stroomvoerende koppeling tussen twee 2400-en
Citaat van: Acido op zaterdag 22 november 2008, 18:22:27
Nu komt het probleem waar ik tegenaan loop: Ze passen niet op elkaar! De koperen pennetjes zitten elkaar enorm in de weg, waardoor ik de locs niet kan koppelen.... Zelfs koppelen met een gewone kortkoppeling gaat moeizaam.

Martijn

Ik heb die koppelingen van RTS, werk er al jaren mee 2x Re 460 in dubbeltractie zelfde manier als jou 2400-en.
De metalen vlakken schuiven hier over elkaar heen dus geen mannetje/vrouwtjes verhaal.

Mvg, Johan
Re: Stroomvoerende koppeling tussen twee 2400-en
Hi Johan

Wat zijn RTS koppelingen?
Re: Stroomvoerende koppeling tussen twee 2400-en
Re: Stroomvoerende koppeling tussen twee 2400-en
Interessant

Die RTS koppeling lijkt wel wat

Is er iemand die dat verkoopt in Nederland
Re: Stroomvoerende koppeling tussen twee 2400-en
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Stroomvoerende koppeling tussen twee 2400-en
Ik snap iets niet:
Die RTS koppeling lijkt sprekend op de Märklin uitvoering.
RTS-Kupplung 5910:


Märklin 72020:


Dus wat schiet je hier dan mee op?
Re: Stroomvoerende koppeling tussen twee 2400-en
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Stroomvoerende koppeling tussen twee 2400-en
Kan ondertussen melden dat het perfect werkt!

Zowel de koppelingen als de slepers laten zich makkelijk solderen. Aanvankelijk had ik een dun draadje aan het uiteinde van het koperen stripje van de koppeling gesoldeerd, met het idee dat dóór de NEM-schacht te voeren en dan aan de sleper te solderen. Dat eerste lukte, maar toen de koppeling eenmaal op zijn plek zet brak het draadje af :? en kreeg ik vervolgens de koppeling er niet meer uit... :shock:

Daardoor heb ik het draadje min of meer noodgedwongen aan de onderzijde van de koppeling aan moeten solderen, en dat bleek uitstekend te werken :-)

Aan de andere kant ook maar gedaan.... Het resultaat:



De locs stoppen nu allebei op het moment dat beide slepers in de stopsectie zijn. Daardoor kunnen ze nu eindelijk in echte dubbeltractie meerijden in mijn schaduwstation-estafette :-D

Martijn
Re: Stroomvoerende koppeling tussen twee 2400-en
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Stroomvoerende koppeling tussen twee 2400-en
Hoi Martijn,

Mooi dat het nu werkt.

Citaat van: Acido op donderdag 27 november 2008, 09:22:19
Zowel de koppelingen als de slepers laten zich makkelijk solderen. Aanvankelijk had ik een dun draadje aan het uiteinde van het koperen stripje van de koppeling gesoldeerd, met het idee dat dóór de NEM-schacht te voeren en dan aan de sleper te solderen. Dat eerste lukte, maar toen de koppeling eenmaal op zijn plek zet brak het draadje af :? en kreeg ik vervolgens de koppeling er niet meer uit... :shock:
Normaal worden die stripjes ook niet gebruikt om te solderen maar maakt dat weer kontakt met een geleider.

Maar wat nu als je de twee 2400en andersom wilt koppelen?
Je hebt namelijk maar één kant voorzien van de koppelingen......
Re: Stroomvoerende koppeling tussen twee 2400-en
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Stroomvoerende koppeling tussen twee 2400-en
CiteerNormaal worden die stripjes ook niet gebruikt om te solderen maar maakt dat weer kontakt met een geleider.
Klopt, maar die kon ik met geen mogelijkheid kwijt...

CiteerMaar wat nu als je de twee 2400en andersom wilt koppelen?

Dat zit eigenlijk niet in de planning omdat ze in het grootbedrijf ook negen van de tien keer met de lange neuzen gekoppeld reden. Dit omdat het zicht op de baan aan de kant van de korte neus beter is.

Bijkomend voordeel van deze manier van koppelen is dat de slepers dicht bij elkaar zitten. Dat is niet alleen handiger met doorverbinden (zie foto) maar het ook de tijd dat je al rijdend twee stroomkringen met elkaar doorverbindt is korter. In dat opzicht wordt, bij het doorverbinden van de slepers, de sleper effectief namelijk zo lang als de afstand tussen de twee slepers...

Een andere reden om niet alle vier de koppelingen te doen is dat op deze manier nooit een stroomvoerende koppeling in aanraking kan komen met een oude, metalen koppeling die met de massa van de wagen verbonden is. Kortsluiting zal daarvan het gevolg zijn, en aangezien ik nog een aantal van dat soort wagens in gebruik heb... Dat risico loop ik nu alleen als ik besluit de locs los van elkaar in te zetten, wat mogelijk is omdat ze allebei hun sleper nog hebben, maar ook dat zit niet in de planning omdat er nog een losse 2400 bij komt (een bruine) :-)

Martijn

Re: Stroomvoerende koppeling tussen twee 2400-en
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Stroomvoerende koppeling tussen twee 2400-en
Citaat van: Acido op donderdag 27 november 2008, 13:06:53
Een andere reden om niet alle vier de koppelingen te doen is dat op deze manier nooit een stroomvoerende koppeling in aanraking kan komen met een oude, metalen koppeling die met de massa van de wagen verbonden is. Kortsluiting zal daarvan het gevolg zijn, en aangezien ik nog een aantal van dat soort wagens in gebruik heb... Dat risico loop ik nu alleen als ik besluit de locs los van elkaar in te zetten, wat mogelijk is omdat ze allebei hun sleper nog hebben, maar ook dat zit niet in de planning omdat er nog een losse 2400 bij komt (een bruine) :-)

Das een goeie Martijn, daar had ik nog eens bij stil gestaan.
Het voordeel van de metalen koppelingen was dat, als je lok ook nog een metalen koppeling had, deze wel een goed massa met de rail had, via alle wagons.
Een kleine lok, zoals een 3000 of 3078, had vroeger vaak last van slechte massa door vuile wielen.
Maar met een sleep erachter van wagons met metalen koppelingen en chassis, liep is als een zonnetje. :D
Maar dit gaat een beetje off topic....
Re: Stroomvoerende koppeling tussen twee 2400-en
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Stroomvoerende koppeling tussen twee 2400-en
Da's niet off-topic hoor... :-)

Wat je schetst is een voordeel van metalen koppelingen op metalen wagens wat ik ook herken (de vonkjes bij de koppelhaak waren het bewijs). Precies dat effect werkt nu dus tegen je als je stroomvoerende koppelingen gebruikt! Het is dus inderdaad wel degelijk iets om rekening mee te houden... áls je metalen wagens hebt, dan.