Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Mijn zolderbaantje (UPDATE 03-05-2009: Presentatie in Wintrack)

Gestart door Geeraard vrijdag 07 november 2008, 15:04:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn zolderbaantje (UPDATE 03-05-2009: Presentatie in Wintrack)
Hallo iedereen!  :D

Zoals zovelen onder ons heb ik sinds kort besloten om een oude hobby nieuw leven in te blazen.
eerst een beetje geschiedenis:  :P
Toen ik 5 of 6 jaar was kreeg ik van mijn ouders een marklin setje, dat was toen natuurlijk enkel voor wat "spielerei";
Dan op een jaar of 15 wou ik in de toenmalige garage een baantje bouwen, maar dat is toen in het slob geraakt door combinatie van andere hobbys en studies (tsja, een mens moet keuzes maken eh)  :)
Nu ben ik 32 en ik dacht: verdikke! het is de moment om nog eens iets in elkaar te knutselen!  8)

Ik ben daarom dus begonnen aan een marklin baan met M rails, koloper en digitaal (allemaal nieuw voor mij!)
De baan dient redelijk transporteerbaar te zijn, daar ik voorlopig nog in een huurhuis woon, vandaar eerder bescheiden afmetingen.
Ik heb een baanplan ontworpen van 1m80 op 1m: onderste niveau een schaduwstation met keerlus, bovenste niveau een kopstation (dat later misschien een doorrijstation kan worden), met rangeermogelijkheid bij een klein overslag stationetje (waarschijnlijk met een marklin portaalkraan)

Ben nu op het punt gekomen dat het schaduwstation bijna klaar is voor bevestiging, maar ik dacht: Ik zal eerst een paar foto's op het forum zetten voor de mede marklin spoorders, waarmee alle tips en commentaren welkom zijn!  :D

Nog een kleine opmerking: ik ben niet echt handig, maar wel een "plantrekker"  8)

enjoy!



















Nog een vraagje:

iemand een idee hoe ik het beste de rails op de isolatie bevestig (ik wil graag dat ik ze nog kan losmaken in geval van defect)

Mvg,

Geeraard
Re: Mijn zolderbaantje
Citaat van: Geeraard op vrijdag 07 november 2008, 15:04:23
Nog een kleine opmerking: ik ben niet echt handig, maar wel een "plantrekker"  8)

Wasda?!?  8)
Re: Mijn zolderbaantje
Geeraard
gast

Re: Mijn zolderbaantje
Citaat van: EgMaf op vrijdag 07 november 2008, 15:07:43
Citaat van: Geeraard op vrijdag 07 november 2008, 15:04:23
Nog een kleine opmerking: ik ben niet echt handig, maar wel een "plantrekker"  8)

Wasda?!?  8)

lol, is iemand die zijn plan wel trekt, iemand die zich uit de slag slaat  :D

Mvg,
Geeraard
Re: Mijn zolderbaantje
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mijn zolderbaantje
Citaat van: Geeraard op vrijdag 07 november 2008, 15:04:23
Nog een vraagje:

iemand een idee hoe ik het beste de rails op de isolatie bevestig (ik wil graag dat ik ze nog kan losmaken in geval van defect)

Mvg,

Geeraard

Kun je geen korte schroeven gebruiken ?

groetjes
Henk
Re: Mijn zolderbaantje
Lid sinds: 2008

offline
Re: Mijn zolderbaantje
plantrekker: formulering van een doel en een aantal subdoelen alsmede procedures om de subdoelen te bereiken, ten einde het gestelde doel te bereiken

Je hebt je werk als plantrekker niet goed gedaan. Ligt er een compleet schaduwstation op isolatieplaten, terwijl het subdoel: 'rails bevestigen' nog niet in een procedure gevangen is.

Uitgaande van jouw huidige situatie heb ik een drietal oplossingen.

1. zowel de groene platen op de ondergrond, als de rails vastplakken met dubbelzijdig tape.
Ik zie dat je zowel oude als nieuwere M-rails gebruikt. De nieuwere heeft minder oppervlak voor deze oplossing.

2. schoef de rail vast in de groene plaat. Echt stevig zal dit niet gaan, maar in horizontale richting fixeer je de rail voldoende. de marklin schroeven zijn 13mm lang, de rails 7mm hoog, zodat er 6mm overblijft. De groene platen zijn 8mm dik, dus de schoef zal het hout niet raken.

3. stroken ondervloer. Van dezelfde groene platen snij je stroken die tussen en langs de rails liggen.
Lijm dit vast, of plak het met dubbelzijdig tape vast, en je rails ligt horizontaal gefixeerd.
De rails ligt in dit geval niet echt vast, maar de kans dat het omhoog valt is klein.   

De methodes zal je moeten testen. In geen geval neem ik enige verantwoordelijkheid op me wat betreft de aangereikte ideeën.

Rob

Re: Mijn zolderbaantje
Geeraard
gast

Re: Mijn zolderbaantje
Citaat van: M75 op vrijdag 07 november 2008, 16:52:10
plantrekker: formulering van een doel en een aantal subdoelen alsmede procedures om de subdoelen te bereiken, ten einde het gestelde doel te bereiken

Je hebt je werk als plantrekker niet goed gedaan. Ligt er een compleet schaduwstation op isolatieplaten, terwijl het subdoel: 'rails bevestigen' nog niet in een procedure gevangen is.

Uitgaande van jouw huidige situatie heb ik een drietal oplossingen.

1. zowel de groene platen op de ondergrond, als de rails vastplakken met dubbelzijdig tape.
Ik zie dat je zowel oude als nieuwere M-rails gebruikt. De nieuwere heeft minder oppervlak voor deze oplossing.

2. schoef de rail vast in de groene plaat. Echt stevig zal dit niet gaan, maar in horizontale richting fixeer je de rail voldoende. de marklin schroeven zijn 13mm lang, de rails 7mm hoog, zodat er 6mm overblijft. De groene platen zijn 8mm dik, dus de schoef zal het hout niet raken.

3. stroken ondervloer. Van dezelfde groene platen snij je stroken die tussen en langs de rails liggen.
Lijm dit vast, of plak het met dubbelzijdig tape vast, en je rails ligt horizontaal gefixeerd.
De rails ligt in dit geval niet echt vast, maar de kans dat het omhoog valt is klein.   

De methodes zal je moeten testen. In geen geval neem ik enige verantwoordelijkheid op me wat betreft de aangereikte ideeën.

Rob



Hey Rob,

soms moet een plantrekker als ik ook eens luisteren naar tips van anderen he  :shock:

Ik wou de rails wel al vastplakken aan het isolatiemateriaal, echter, als ik de rails dan nog wil verwijderen, dan gaat dit niet meer zo eenvoudig.

Ik denk dat ik maar eerst het schaduwstation heel goed ga testen alvorens ik de boel vastkleef  :)

Mvg,
Geeraard
Re: Mijn zolderbaantje
Ik gebruik gewoon de schroeven van Marklin voor M-rails. En ik gebruik ook de groene onderplaten.
Als je de rails op wil tillen dan kan dat (dan trek je de schroeven uit de groene platen.) maar de rails ligt voor mij vast genoeg.

Ik blijf je even volgen omdat je op dezelfde wijze werkt als ik doe/ga doen.

Succes,

Tim
Re: Mijn zolderbaantje
Geeraard
gast

Re: Mijn zolderbaantje
Citaat van: Veer op zaterdag 08 november 2008, 20:05:25
Ik gebruik gewoon de schroeven van Marklin voor M-rails. En ik gebruik ook de groene onderplaten.
Als je de rails op wil tillen dan kan dat (dan trek je de schroeven uit de groene platen.) maar de rails ligt voor mij vast genoeg.

Ik blijf je even volgen omdat je op dezelfde wijze werkt als ik doe/ga doen.

Succes,

Tim

Hoi Tim,

vraagje: zijn die schroefjes nog te krijgen in de winkel, of zou ik eender welke schroef kunnen gebruiken?

Ik heb wel meermaals gelezen dat indien je de rails vastschroefd dat dan het geluidsisolerende effect verdwijnt.  :?

Mvg,
Geeraard
Re: Mijn zolderbaantje
Ik heb deze schroefjes vorig jaar bij de modelspoor winkel in Alphen a.d. Rijn gekocht. Toen hadden ze er nog voldoende op voorraad. Deze winkel heeft ook een webshop ik weet alleen niet meer wat het adres is omdat ik vlak in de buurt woon haal ik het daar als ik iets nodig heb. (dus misschien even googelen.

Het geluidwerend effect is inderdaad minder met schroefjes. Ik gebruik de groene ondervloerplaten als geluidsdemping en de schroefjes gaan niet door deze platen heen, dus heb ik daar geen last van. Verder heb ik vandaag ontdekt dat mijn treintafel een geweldige klankkast is als de treinen er over heen rijden, dus op het gebied van geluiddemping heb ik nog wel wat te klungelen.

Succes,

Tim
Re: Mijn zolderbaantje
Lid sinds: 2008

offline
Re: Mijn zolderbaantje
Hoi Geerard,

Ik heb zelf eerst ook de groene onderplaten gebruikt. Ik merkte echter dat de vezels in mijn loks kwamen. Ik ben overgegaan op dunnere blauwe kunststof platen. Succes verder.

Olaf
Re: Mijn zolderbaantje
Daar ben ik ook bang voor, daarom strijk ik ze twee maal in met diepgrond. Dit voorkomt namelijk dat de vezels los laten.

Succes,

Tim
Re: Mijn zolderbaantje
Geeraard
gast

Re: Mijn zolderbaantje
hallo iedereen!

weer even tijd voor een kleine update  :)

Ik heb vandaag alle rails, wissels en bezetmelders getest, daarna de rails vastgeplakt, de wissels niet (die moeten in de toekomst misschien vervangen worden indien defecten ed.)





Daarna enekele gaten geboord om de wissel- bezetmelder- en contactrails bedrading onder de grondplaat te voeren.





En als laatste een begin gemaakt aan de stijging naar het kopstation







Volgende week hoop ik de stijging klaar te hebben zodat ik de plaat voor het kopstation kan plaatsen.
Pas daarna ga ik alle bedrading van het schaduwstation aansluiten.

Dit was het voorlopig.  :)

Re: Mijn zolderbaantje
Zo dat zijn snelle ontwikkelingen! En ik zie dat je toch de groene platen gebruikt. Bevalt het?

Waarmee heb je de rails gelijmd? En ben je niet bang dat je op den duur nog rails moet vervangen. Ik heb bij een aantal rails problemen met het geleiden van de stroom.

Succes en ga zo door.

Tim
Re: Mijn zolderbaantje
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Mijn zolderbaantje
ziet er goed uit
maar heb je met het vastlijmen ook rekening gehouden met de spelling zodat je de wissel ertussen uit kan halen
want je zegt dat je de wissel niet hebt verlijmt
maar als je de rails daaraan vast wel gelijk verlijmd krijg je die wissel erg moeilijk los
voor de rest ben ik erg benieuwd wat het wordt
succes met je vorderingen
groet robert
Re: Mijn zolderbaantje
Geeraard
gast

Re: Mijn zolderbaantje
Citaat van: remcy op donderdag 27 november 2008, 23:52:22
ziet er goed uit
maar heb je met het vastlijmen ook rekening gehouden met de spelling zodat je de wissel ertussen uit kan halen
want je zegt dat je de wissel niet hebt verlijmt
maar als je de rails daaraan vast wel gelijk verlijmd krijg je die wissel erg moeilijk los
voor de rest ben ik erg benieuwd wat het wordt
succes met je vorderingen
groet robert

Hoi Robert,

Heb ik inderdaad rekening mee gehouden (net op tijd eigenlijk)  :shock:
Juist op 1 wissel had ik er niet verder bij nagedacht en die plakt nu dus vast, hopen dat die nooit vervangen hoeft te worden  :?

@ Tim,

Ik had die platen nu reeds gekocht en ook al vestgelijmd op de grondplaat. Ik heb er voorlopig geen problemen mee, dus ik hoop dat het wel goed komt  :)

Hopelijk volgende week meer.

Mvg,
Geeraard
Re: Mijn zolderbaantje (UPDATE 27-11-2008)
Ik zie dat je ook 5120 (industrie) bochten gebruikt.
Heb je geen problemen met lange rijtuigen en groter (stoom)loks die er overheen rijden?
Ik zou voor doorgaande trajecten (eigenlijk helemaal) de 5100 (r1) als minimum houden tenzij je er alleen met rangeerlokjes en kleine wagonnetjes overheen rijdt.
Re: Mijn zolderbaantje (UPDATE 27-11-2008)
Citaat van: HJ op vrijdag 28 november 2008, 15:05:53
Ik zie dat je ook 5120 (industrie) bochten gebruikt.
Heb je geen problemen met lange rijtuigen en groter (stoom)loks die er overheen rijden?
Ik zou voor doorgaande trajecten (eigenlijk helemaal) de 5100 (r1) als minimum houden tenzij je er alleen met rangeerlokjes en kleine wagonnetjes overheen rijdt.

Door de afmetingen van mijn baan (= 1 meter breed) ben ik in dit ontwerp wel gebonden aan het gebruik van de industriele cirkel. Ik heb ze echter wel tot een minimum beperkt.
Met grote stoomlocs rijd ik niet en de andere treinen komen er goed doorheen.
Mvg,

Geeraard
Re: Mijn zolderbaantje (UPDATE 03-12-2008)
Hallo modelbouwforummers  :)

hier weer een kleine foto-update van de voortgang van mijn baantje.
Het is iets trager gegaan dan gehoopt (ik wou reeds aan het 1ste niveau beginnen) maar ja, men kan niet alles hebben eh  8)

Ik heb dus eerst aan de aansluiting van het schaduwstation gwewerkt, dit is - op de aansluitrails na - volledig klaar  :)

enkele foto's als impressie:













Daarna heb ik de eerste rails geplaatst op het stijgende traject. wanneer hier de lijm gedroogd is kan de eerste plaat van het kopstation erover geplaatst worden:



En deze avond heb ik als nog de eerste "steen" kunnen plaatsen  :)





De rest zal voor een ander keertje zijn vrees ik  :?

Mvg,
Geeraard
Re: Mijn zolderbaantje (UPDATE 03-12-2008)
Hallo modelspoorders,

hier volgt een nieuwe update!

Ik ben er vandaag in geslaagd om het 1ste niveau inclusief de stijging voor het verbindingsspoor af te werken!  :D

Hieronder het relaas in foto's:

Eerst heb ik enkele rails uitgelegd op de te zagen platen om te kijken hoe en wat er gezaagd moest worden  :)





Daarna de middelste plaat van het kopstation op maat gezaagd en geplaatst:





Als volgt even verder gewerkt aan het stijgspoor, hier moesten enkele steunen bijgemaakt worden, waarbij er één over de keerlus moest gesitueerd worden:







Dan volgde de aansluiting van het verbindingsspoor aan het kopstationgedeelte. Hiervoor heb ik een blokje aan het eerste niveau gekleeft en wel zo dat het een beetje uitsteekt. Door twee extra latjes van het stijgspoor er op te kleven heb ik de overgang redelijk vloeiend kunnen maken. De beelden maken veel duidelijk:





Waarna het laatste deel van het verbindingsspoor kon geplaatst worden:



Met de hulp van de nodige "serganten" (= spanklemmen) de boel aan elkaar gekleeft.



En nu als laatste al enkele sporen van het kopstation uitgelegd ter impressie  :D







Voila, dat was het weer.

Tot de volgende update  8)

Mvg,
Geeraard
Re: Mijn zolderbaantje (UPDATE 08-12-2008 begin eerste niveau)
Hallo iedereen!

Ik had snel nog enkele rails uitgelegd om te kijken hoe het station er gaat uitzien. Het wachten is nu op enkele wissels die ik vandaag besteld heb, dan kan ik verder het station uitleggen en beginnen testen.

Kijk alvast op onderstaande foto's om een idee te hebben van hoe het station er gaat uitzien  :)





Mvg,
Geeraard
Re: Mijn zolderbaantje (UPDATE 08-12-2008 begin eerste niveau)
Ziet er leuk uit, maar de rails vast plakken lijkt mij niet er handig :?, vooral als je een wissel dat defect is zou moeten vervangen.

Wacht met spanning op de volgende foto update.

Groeten Piwie.
Re: Mijn zolderbaantje (UPDATE 08-12-2008 begin eerste niveau)
Zo, je hebt er goed de vaart in. Ik word jaloers op jouw vorderingen.
Ik blijf het volgen want ik ben benieuwd naar de volgende stappen.

Succes,

Tim
Re: Mijn zolderbaantje (UPDATE 08-12-2008 begin eerste niveau)
Citaat van: Piwie op woensdag 10 december 2008, 21:32:38
Ziet er leuk uit, maar de rails vast plakken lijkt mij niet er handig :?, vooral als je een wissel dat defect is zou moeten vervangen.

Wacht met spanning op de volgende foto update.

Groeten Piwie.

Hey Piwie,

Ik heb de rails vastgeplakt met het achterliggende idee dat deze baan, eens gemaakt, "nooit" meer afgebroken gaat worden  :shock:
Nu heb ik het wel zo proberen te doen dat de wissels + enkele aanhangende sporen niet geplakt zijn zodat ik in geval van een defekte wissel deze nog relatief eenvoudig kan verwijderen.

De reden waarom ik de rails niet heb vastgeschroefd is dat dan het geluidissolerend effect teniet gaat.  :(

Ik weet natuurlijk - nog - niet of dit nu wel zo een verstandige beslissing was, dat zal pas blijken in de toekomst  :?

Voorlopig ben ik er echter gerust in  :)

Mvg,
Geeraard
Re: Mijn zolderbaantje (UPDATE 08-12-2008 begin eerste niveau)
Hallo iedereen,

het heeft een tijdje geduurd eer ik weer verder heb kunnen werken aan mijn baantje, maar het is er sinds gisteren toch weer van gekomen  :)

Eerst heb ik sinds de laatste update enkele nieuwe aanwinsten:

een 2de hands 19" computerscherm (voor slechts 7 euro!!) met bijhorende kast,
een 6021 central unit (had ik nodig om de locs te kunnen programmeren)

Ik moest op het beneden niveau troubleshooting doen op 4 van de 5 wissels!

Bij de eerste werkte het relais niet naar behoren, de tweede had een deffecte verbindingsdraad van de wissel naar de decoder, bij de derde was de decoder zelf niet goed geprogrameerd (decoderadres stond nog niet goed) en bij de vierde zat de wisseltong vast.

Dit heb ik nu vandaag gelukkig allemaal verholpen, ik vreesde namelijk al dat ik enkele nieuwe (2de handse) wissels diende te kopen, dus dat is weer geld uitgespaard  :D

De volgende stap is het leggen van isolatie naar het kopstation en daarmee zorgen dat het verbindingspoor goed werkt.

Foto's volgen nog  8)

Mvg,
Geeraard
Re: Mijn zolderbaantje (UPDATE 24-03-2009: BACK ON TRACK)
Dag allemaal,

deze voormiddag ben ik aan het verderwerken aan mijn stijgspoor:

eerst het reeds gelegde spoor verwijderen:





en daarna voorzien van de nodige geluidsisolatie





Als dit droog is kunnen de rails er terug op geplaatst worden: 2 bezetmelders + 1 stroomaansluitrail.

en voila, we staan bijna op het 1ste verdiep  :D



De rest is voor morgen: aansluitrail, bezetmelders en wissel aansluiten en uitvoerig testen en dan alles vastlijmen. Morgen moet ik niet werken en ben alleen thuis, dus dat zal wel moeten lukken  :)

Mvg,
Geeraard
Re: Mijn zolderbaantje (UPDATE 24-03-2009: BACK ON TRACK)
heb er al goede ideeen uitgehaald.

ga zo door, en succes morgen :)

Dennis
Re: Mijn zolderbaantje (UPDATE 24-03-2009: BACK ON TRACK)
Citaat van: minirailz op donderdag 26 maart 2009, 13:12:41
heb er al goede ideeen uitgehaald.

ga zo door, en succes morgen :)

Dennis

Hoi Dennis,

ben wel benieuwd te weten wat je goede ideeen vond  8)

Mvg,
Geeraard
Re: Mijn zolderbaantje (UPDATE 24-03-2009: BACK ON TRACK)
verder werken zal dan toch niet voor morgen zijn, moet met mijn pa naar het ziekenhuis  :(

Mvg,
Geeraard
Re: Mijn zolderbaantje (UPDATE 24-03-2009: BACK ON TRACK)
Hallo iedereen,

ik heb dan toch al een klein beetje kunnen  verder knutselen :)

Nu heb ik het volgende probleem:

Ik bezit geen gebogen bezetmelders meer van het type zoals de rechte 5106, maar heb nog wel enkele rails type 5116.
Deze rail heeft één geisoleerde railstaaf. Daar heb ik dan langs de onderkant een draadje aan gesoldeerd om aan te sluiten op de bezetmelder.
Probleem was dat dit steeds een bezetmelding gad omdat de gescheiden railstaaf natuurlijk werd aangesloten op een niet gescheiden railstaaf. Als oplossing had ik bedacht het verbindingslipje te verwijderen. Ik denk dat dit een goede oplossing is, tenzij er hier iemand is die een beter idee heeft :)

Hieronder de foto's ter verduidelijking.







Mvg,
Geeraard
Re: Mijn zolderbaantje (UPDATE 24-03-2009: BACK ON TRACK)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Mijn zolderbaantje (UPDATE 24-03-2009: BACK ON TRACK)
Hallo Geraard,

als je die metalen isolator nu vervangt door een Kunststof Fleischmann exemplaar voor Profi Gleis Nr. Fleischmann 6433? dan voorkom je dat ze per ongeluk tegen elkaar komen,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Mijn zolderbaantje (UPDATE 24-03-2009: BACK ON TRACK)
Re: Mijn zolderbaantje (UPDATE 24-03-2009: BACK ON TRACK)
Citaat van: wissels op vrijdag 27 maart 2009, 12:46:14
Hallo Geraard,

als je die metalen isolator nu vervangt door een Kunststof Fleischmann exemplaar voor Profi Gleis Nr. Fleischmann 6433? dan voorkom je dat ze per ongeluk tegen elkaar komen,

met vriendelijke groet,

Walter

Hey Walter,

je bedoeld toch het lipje dat de railstaaf van beide bochten aan elkaar verbind?

Alvast bedankt voor de tip!  :D

Mvg,
Geeraard
Re: Mijn zolderbaantje (UPDATE 24-03-2009: BACK ON TRACK)
Leuk M rails! ik kan niet wachten totdat ik kan gaan beginnen alles heb ik al binnen nu nog het hout....
Re: Mijn zolderbaantje (UPDATE 24-03-2009: BACK ON TRACK)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Mijn zolderbaantje (UPDATE 24-03-2009: BACK ON TRACK)
Citaat van: kiezel op vrijdag 27 maart 2009, 13:11:27
Citaat van: wissels op vrijdag 27 maart 2009, 12:46:14
(...) metalen isolator (...)

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Hij is fijn,

metalen railmof vervangen door kunstof isolatie mof van Fleischman.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Mijn zolderbaantje (UPDATE 24-03-2009: BACK ON TRACK)
Hallo iedereen,

was ik vanmorgend naar modelbouwwinkel verschooten in Antwerpen geweest, hebben die blijkbaar inventaris tot en met woensdag  :(

Ik zal dus nog enkele dagen moeten wachten op de isolatiemoffen van Fleishmann (aanbevolen door Walter)  :?

Ondertussen heb ik dan toch weer verder kunnen werken aan de baan, het fotoverslag volgt waarschijnlijk morgen.

Mvg,
Geeraard
Re: Mijn zolderbaantje (UPDATE 30-03-2009: BACK ON TRACK)
Je had ook wat verder kunnen rijden naar Borgerhout daar is ook een treinshop.  :?
Re: Mijn zolderbaantje (UPDATE 30-03-2009: BACK ON TRACK)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Mijn zolderbaantje (UPDATE 30-03-2009: BACK ON TRACK)
tja, Baliën, maar die kerel is nogal anti-marklin.
Ik kocht daar ooit 2de hands C-rails, en hij vertelde me dat ik goed gek moest zijn om met 3-rail te beginnen.
Sindsdien ben ik daar nooit meer geweest.
Een winkelier mag gerust een eigen mening hebben, maar om die nou op zo'n manier op te dringen
aan z'n klanten !


groeten,
Kris
Re: Mijn zolderbaantje (UPDATE 30-03-2009: BACK ON TRACK)
Wat dan te denken van een winkel in Berchem die anti klanten was. Als je daar te veel vroeg verkocht hij je niks en kon je naar een andere winkel gaan. :shock: Deze winkel is reeds enkele jaren gesloten wegens de leeftijd van de uitbater.
Re: Mijn zolderbaantje (UPDATE 30-03-2009: BACK ON TRACK)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Mijn zolderbaantje (UPDATE 30-03-2009: BACK ON TRACK)
amaai ...

Lang leve het internet !
Ik heb eigenlijk al jaren geen voet meer binnen gezet in een modelspoorzaak.
Alles gaat bij mij via internet. (enkele aankopen uitgezonderd, die ik op een beurs heb gedaan)


greetz,
Kris
Re: Mijn zolderbaantje (UPDATE 30-03-2009: BACK ON TRACK)
hallo iedereen,

hier een kleine update over mijn baantje.
Waar ik dus eergisteren met bezig was, was het aansluiten van de wissel en de bezetmelders van het stijgspoor.
Ondertussen heb ik het kopstation volledig hertekent met een goederenlosplaats en een klein onderhoudspoor (dat ik tevens als programmeerspoor wens te gebruiken) en is er een klein bergstationetje bijgepland voor een boemeltreintje en/of een railbus.
De reden hierachter is - hoop ik - een gevarieerder spelverloop en het besef dat er op deze baan niet met grote treinen kan gereden worden, de natuurlijke beperking van een kleine baan  :lol:

De eerste foto toont dan ook het kopstation zoals ik het eerst bedacht:



Hieronder enkele foto's van het nieuwe plan. Ondertussen had ik ook reeds de geluidsisolatie voor een groot deel geplaatst:



Het middelste van de drie sporen rechtsachteraan wordt het spoor dat naar het bergstationnetje leid.





De opstelsporen linksachter zijn voor de goederenlosplaats en daar waar nu nog mijn bedieningspaneeltje staat komt het onderhoud- anex programeerspoor.

De goederentreinen en het boemeltreintje komen enkel op spoor 3 (van rechts te tellen).
Van de goederentrein worden de wagons op spoor 3 ontkoppeld en gesleept naar het onderste stopspoor vanwaar deze de goederenlosplaats kunnen ingereden worden.

De eerste taak is nu dit kopstation rijklaar te maken en alles aan te sluiten. Daarna kan aan het bergstationetje gewerkt worden.

Mvg,
Geeraard
Re: Mijn zolderbaantje (UPDATE 24-03-2009: BACK ON TRACK)
Citaat van: Geeraard op maandag 30 maart 2009, 22:41:38
Hallo iedereen,

was ik vanmorgend naar modelbouwwinkel verschooten in Antwerpen geweest, hebben die blijkbaar inventaris tot en met woensdag  :(

Ik zal dus nog enkele dagen moeten wachten op de isolatiemoffen van Fleishmann (aanbevolen door Walter)  :?

Ondertussen heb ik dan toch weer verder kunnen werken aan de baan, het fotoverslag volgt waarschijnlijk morgen.

Mvg,
Geeraard

Ben dan gisteren terug naar Verschooten geweest, en gelukkig had ie alles wat op mijn verlanglijstje stond:
isolatiemoffen van Fleishman,
draad,
stekkers,
decoder K83,
en twee slepers.

Nu ga ik eens kijken om enkele nukkige wissels bedrijfsklaar te maken.  :shock:

Heeft er trouwens iemand een idee over hoe ik hetvolgende kan oplossen:

Ik heb twee wissels die - als ik die bv een dag niet gebruik - niet van de eerste keer willen omslaan. Als ik deze wissels dan even een keer of twee handmatig omleg doen ze het weer wel.

Ik vermoed dat het relais op één of andere manier een beetje moet gesmeerd worden, de vraag is, kan dit, mag dit, en zo ja met welk smeermiddel?

Hieronder even een foto van zulk een relais:



Mvg,
Geeraard
Re: Mijn zolderbaantje (UPDATE 24-03-2009: BACK ON TRACK)
Forum Moderator Los forumlayout Banditos
Lid sinds: 2009

offline
Re: Mijn zolderbaantje (UPDATE 24-03-2009: BACK ON TRACK)
Citaat van: Geeraard op vrijdag 03 april 2009, 13:14:11
Ik heb twee wissels die - als ik die bv een dag niet gebruik - niet van de eerste keer willen omslaan. Als ik deze wissels dan even een keer of twee handmatig omleg doen ze het weer wel.

Ik vermoed dat het relais op één of andere manier een beetje moet gesmeerd worden, de vraag is, kan dit, mag dit, en zo ja met welk smeermiddel?

Mijn pa heeft mijn electrische wissels e.d. al een aantal keer met silicone olie gespoten geloof ik, en dat werkte uitstekend :)
Re: Mijn zolderbaantje (UPDATE 24-03-2009: BACK ON TRACK)
Citaat van: Giant op vrijdag 03 april 2009, 19:07:47
Citaat van: Geeraard op vrijdag 03 april 2009, 13:14:11
Ik heb twee wissels die - als ik die bv een dag niet gebruik - niet van de eerste keer willen omslaan. Als ik deze wissels dan even een keer of twee handmatig omleg doen ze het weer wel.

Ik vermoed dat het relais op één of andere manier een beetje moet gesmeerd worden, de vraag is, kan dit, mag dit, en zo ja met welk smeermiddel?

Mijn pa heeft mijn electrische wissels e.d. al een aantal keer met silicone olie gespoten geloof ik, en dat werkte uitstekend :)

En heeft hij dan in het relais zelf ook gespoten?  :shock:

Mvg,
Geeraard
Re: Mijn zolderbaantje (UPDATE 24-03-2009: BACK ON TRACK)
Forum Moderator Los forumlayout Banditos
Lid sinds: 2009

offline
Re: Mijn zolderbaantje (UPDATE 24-03-2009: BACK ON TRACK)
Citaat van: Geeraard op vrijdag 03 april 2009, 21:56:31
Citaat van: Giant op vrijdag 03 april 2009, 19:07:47
Citaat van: Geeraard op vrijdag 03 april 2009, 13:14:11
Ik heb twee wissels die - als ik die bv een dag niet gebruik - niet van de eerste keer willen omslaan. Als ik deze wissels dan even een keer of twee handmatig omleg doen ze het weer wel.

Ik vermoed dat het relais op één of andere manier een beetje moet gesmeerd worden, de vraag is, kan dit, mag dit, en zo ja met welk smeermiddel?

Mijn pa heeft mijn electrische wissels e.d. al een aantal keer met silicone olie gespoten geloof ik, en dat werkte uitstekend :)

En heeft hij dan in het relais zelf ook gespoten?  :shock:

Mvg,
Geeraard

Dat weet ik allemaal niet (A)
Zal het binnenkort (morgen ofzo) even vragen hoe hij het precies gedaan heeft :)
Re: Mijn zolderbaantje (UPDATE 01-04-2009: gewijzigd baanplan)
Hallo iedereen,

the saga continues  :D

ik heb vandaag alle wissels van het kopstation kunnen testen en eventueel herstellen.

Nu heb ik toch een vraagje  :o

Heeft er iemand ervaring met dit type van wissel (zie foto):



Ik heb van dit type 5 wissels. 3  daarvan werken perfect. De andere twee werken enkel als ik het richtingblokje verwijder, want met deze op de wissel loopt de omschakeling stroef bij handmatig omleggen en gaat dus helemaal niet bij elektronis schakelen.
Nu zie ik echter het probleem nog niet waarom dit blokje ervoor zorgt dat de wissel stroef omslaat.  :shock:

Heeft er iemand ervaring mee en misschien een goede tip?

Hieronder de foto's van de wissel met en zonder blokje (om het duidelijk te maken wat ik juist bedoel)  :)

Alvast bedankt!





Mvg,
MB
Re: Mijn zolderbaantje (UPDATE 04-04-2009: wissel troubles)
ik weet niet wat je eraan moet doen maar j ebaan is super,, maar ik heb wel een vraagje ,, gebruik jij ook engelse , driewegs, of kruiswissels
??


gr. yacoub
Re: Mijn zolderbaantje (UPDATE 04-04-2009: wissel troubles)
Citaat van: YC52000 op zaterdag 04 april 2009, 13:47:13
ik weet niet wat je eraan moet doen maar j ebaan is super,, maar ik heb wel een vraagje ,, gebruik jij ook engelse , driewegs, of kruiswissels
??
gr. yacoub
Ik zou zeggen, kijk eens goed op de foto's of je er kunt vinden... :wink:
Enne, jij houdt wel erg van Engelse wissels hè :shock:


Gerard, baan ziet er goed uit.
Ik heb geen idee wat er fout zit met de wissels, sorry!
Re: Mijn zolderbaantje (UPDATE 04-04-2009: wissel troubles)
Geeraard,

Het "blokje" waar jij het over hebt is de wissel lantaarn.
Probeer eens of deze in de losse hand wel goed draaid. aan de binnen zijde zit een papieren venster welke de lichthoeveelheid moet beperken.
In het verleden heeft dit ooit bij één van mijn wissels voor een probleem gezorgt. Het lampje liep hierbij tegen het papieren venster vast.

Ik lees dat jij je wissels aan het smeren bent met silicone spray.
Mijn advies is om de wissels zo droog mogelijk te houden. M.a.w. NIET smeren. Het smeermiddel zal na verloop van tijd stof aan gaan trekken welke vervolgens je wissel weer blokkeerd. Dit geld zowel voor de wisselspoel als de wisseltong.
Verder heb ik nog een opmerking voor de door jou gebruikte wissels met de grote lantaarn.
Als er in de afgebogen stand een lang rijtuig passeert wil dit nog al eens voor ontsporingen zorgen.
Het rijtuig raakt dan met de zijkant de lantaarn waardoor deze uit de rails word gedrukt.

Overigeens rijd ik ook al sinds mijn jeugd met M rail en ben daar nog steeds erg tevreden over.

Gr, Paul.

ps. je baan ziet er top uit.
Re: Mijn zolderbaantje (UPDATE 04-04-2009: wissel troubles)
Citaat van: drumclassic op zaterdag 04 april 2009, 14:25:17
Geeraard,

Het "blokje" waar jij het over hebt is de wissel lantaarn.
Probeer eens of deze in de losse hand wel goed draaid. aan de binnen zijde zit een papieren venster welke de lichthoeveelheid moet beperken.
In het verleden heeft dit ooit bij één van mijn wissels voor een probleem gezorgt. Het lampje liep hierbij tegen het papieren venster vast.

Ik lees dat jij je wissels aan het smeren bent met silicone spray.
Mijn advies is om de wissels zo droog mogelijk te houden. M.a.w. NIET smeren. Het smeermiddel zal na verloop van tijd stof aan gaan trekken welke vervolgens je wissel weer blokkeerd. Dit geld zowel voor de wisselspoel als de wisseltong.
Verder heb ik nog een opmerking voor de door jou gebruikte wissels met de grote lantaarn.
Als er in de afgebogen stand een lang rijtuig passeert wil dit nog al eens voor ontsporingen zorgen.
Het rijtuig raakt dan met de zijkant de lantaarn waardoor deze uit de rails word gedrukt.

Overigeens rijd ik ook al sinds mijn jeugd met M rail en ben daar nog steeds erg tevreden over.

Gr, Paul.

ps. je baan ziet er top uit.

Hoi paul,

bedankt voor de tips!
Ik zal die blokjes eens nakijken aan de binnenzijde!  :)
wat betreft het passeren van lange wagons: ik had dit probleem - gelukkig - ook al gespot, en heb ze daarom geplaatst daar waar er geen grote wagons gaan passeren (bv op het einde van het kopstation om de locs te laten omlopen en ook op het goederen gedeelte.) Ik moet nog wel testen of de locs er zonder problemen langsgaan.  :)

Mvg,
Geeraard
Re:Mijn zolderbaantje (UPDATE 04-04-2009: wissel troubles)
hallo iedereen,

een week of twee geleden in het shoppingcentrum van Woluwe enkele nieuwe locjes gekocht, ben ik wel blij mee  :D






Ondertussen zijn de 2 rechtse sporen op de foto aangesloten (enkel de achterste wissels en het ontkoppelrail nog.
De blokken zijn in koploper ingevoerd en de treinen rijden mooi binnen  :)
Het 3de spoor (van rechts te beginnen) is ook reeds storingsvrij, het wachten is nu op een nieuwe bezetmeldingmodule om deze ook aan te sluiten, dat zal nog wel even duren vrees ik  :(

Maar ja, geduld is een mooie zaak  :D

Ondertussen had ik ook nog een railbusje omgebouwd met ESU lokpilot en permanentmagneet en deze rijd nu ook vlotjes  :)



Citaat van: Geeraard op vrijdag 03 april 2009, 13:14:11
Nu ga ik eens kijken om enkele nukkige wissels bedrijfsklaar te maken.  :shock:

Heeft er trouwens iemand een idee over hoe ik hetvolgende kan oplossen:

Ik heb twee wissels die - als ik die bv een dag niet gebruik - niet van de eerste keer willen omslaan. Als ik deze wissels dan even een keer of twee handmatig omleg doen ze het weer wel.

Ik vermoed dat het relais op één of andere manier een beetje moet gesmeerd worden, de vraag is, kan dit, mag dit, en zo ja met welk smeermiddel?

Mvg,
Geeraard

Bovenstaand probleem is - voorlopig - blijkbaar ook van de baan, had ik de betreffende wissels gedemonteerd van de baan, werkte deze perfect, na herplaatsing werkte deze weer niet.  :x
Blijkbaar lag het probleem in de instellingen van koploper: ieder wissel schakelt nu kort na elkaar ipv tegelijk, waardoor nu dus het probleem is opgelost  :D

Mvg,
Geeraard