Nieuws:

De stichting 3rail Kalender: Een aanrader voor elke actieve modelspoor hobbyist!

Märklin H0 buiten baan?

Gestart door Frankie.7 maandag 25 augustus 2008, 23:24:15

Märklin H0 buiten baan?
Frankie.7
gast

Märklin H0 buiten baan?
Hallo,

Het lijkt me geweldig om een eenvoudige modelbaan aan te leggen in de tuin. Ik heb al eens bekeken wat de kosten zijn van een spoor I baan, maar dat vraagt toch wel een fikse investering. Naast een nieuwe spoorbaan, moet ik dan ook ander materieel aanschaffen. Ziet er natuurlijk prachtig uit, maar ja, het kost ook wat.

Aangezien de c-rails roestvrij stalen railstaven hebben, vroeg ik me af of het mogelijk zou zijn om deze in de tuin te gebruiken. Ik wil de baan dan niet permanent laten liggen, maar bijvoorbeeld een paar weken in de zomer.

Heeft iemand ervaring met c-rails of k-rails in de buitenlucht, of is dit echt een idioot idee van mij?

Groeten,
Frank

P.S. Ik kan het zelf niet uitproberen, want ik gebruik m-rails en dat gaat absoluut zeker niet goed in de regen.
Re: Märklin H0 buiten baan?
Je kan je wissels na een regenbui en een paar weken in de buitenlucht en felle zon dan wel vergeten en weggooien.

Het is er niet voor gemaakt.

Speciale Gast

Trans Europ Express

Je zou dan eventueel een constructie van plexiglas kunnen gebruiken om een soort tunnelbuis te maken.

Ik denk dat je het niet bijhoudt met poetsen. Zand en blaadjes waaien steeds op de baan, en dit zijn in H0 grote obstakels.

groetjes
Henk
@Davy,

Ik dacht erover om een simpele ovaal te maken, dus wissels ga ik niet gebruiken.

@Henk,

Ik had inderdaad nog geen rekening gehouden met de consequenties die vuile rails voor het materieel hebben.

Mijn bedenkingen beginnen al te overheersen.

Groeten,
Frank
Hallo Frank,

Ik denk niet dat dit zo'n goed idee was met al het vuil en vocht buiten. En wat denk je van de uitwerpselen van overvliegende koeien?  :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Tom
Hey Frank,

Je zal wel zeggen daar komt de modul bouwer weer aan met zijn modules.
Maar als je het los op stuken hout vast maakt en los in de schuur kwijt kan is dit misschien wel een idee.
Je schroef de rails vast op rechte stukken multieplexplaat van 2 meter bij 30 cm.

Groet Wim
Best een goed idee Wim, op die manier kun je het makkelijk en snel naar binnen verplaatsen.

Ik zou het niet doen, zonde van al die mooie spullen, ze gaan naar de haaien.
En H0 valt buiten niet echt op of moet het op een balkonnetje ?

Ik zag een spoor 1 startset in Goppingen, kostte maar 3500 Euro  :lol:

Dan zijn er ook nog boze tongen die beweren dat je beter geen M* spoor 1 rails buiten kan gebruiken maar dat andere merken beter bestand zijn tegen de elementen.
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Er is iemand die heeft een gelijkstroom H0 baan buitenliggen, weet alleen zijn site ff niet meer.

EDIT: Gevonden klik!
Zo, dat heeft hij gaaf gedaan! Zelfs wissels!
New Holland
gast

toch wel grappig aan de ene kant wordt hier op het forum een LGB baan geschikt voor buiten binnen gemaakt en aan de andere kant wil men een HO baan geschikt voor binnen buiten maken wel beetje omgekeerde wereld :D. Maar idd die buitenbaan in HO zit er wel mooi uit, ben alleen benieuwd hoe dat gaat bij eerste rondje rijden na een regenbui, en of het materiaal niet vol met zand oid komt.

Als je zijn verhaal leest dan hoor je dat hij O.A. voor het rijden alles schoonmaakt met een kwastje en een stofzuiger om bladeren en takjes van de rails te halen, dus ja het is best onderhouds intensief voordat je kan gaan rijden, maar de scenery die je hebt bij het rijden is het denk ik wel waard, ook leuk om zomers in de zon met treintjes te kunnen spelen 8), Ik kan me trouwens voorstellen dat hitte niet echt goed voor de rails is.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

ik denk dat je loc's en wagons na een tijdje in de zon flets worden, ook zou door de warmte somige kunstof delen kunnen vervormen.
Citaat van: Henk op dinsdag 26 augustus 2008, 14:13:54
Ik denk dat je het niet bijhoudt met poetsen. Zand en blaadjes waaien steeds op de baan, en dit zijn in H0 grote obstakels.

groetjes
Henk
Dan weet je al wat er gaat gebeuren... Vierkante wielen, net als bij de NS. :mrgreen:

Groet,
Ronald
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 26 augustus 2008, 20:43:15
ik denk dat je loc's en wagons na een tijdje in de zon flets worden, ook zou door de warmte somige kunstof delen kunnen vervormen.

Het lijkt me logisch dat hij ze na het rijden weer naar binnen haalt. Het schijnt dat de locs niet zoveel extra slijtage ondervinden.
@Laurent,

Bedankt voor deze mooie link. Deze H0 buitenbaan ziet er mooi uit. Ik begin meteen weer en stuk optimistischer te worden over de mogelijkheden.

Misschien moet ik toch maar een ovaaltje van c-rails aanschaffen en er dan om te beginnen een 3000 locje met een rij 4400 waggonnetjes op loslaten.

Groeten,
Frank

Frankie, veel succes gewenst voor al het toch door gaat !
Citaat van: Frankie.7 op maandag 25 augustus 2008, 23:24:15
Hallo,

Het lijkt me geweldig om een eenvoudige modelbaan aan te leggen in de tuin. Ik heb al eens bekeken wat de kosten zijn van een spoor I baan, maar dat vraagt toch wel een fikse investering. Naast een nieuwe spoorbaan, moet ik dan ook ander materieel aanschaffen. Ziet er natuurlijk prachtig uit, maar ja, het kost ook wat.

Aangezien de c-rails roestvrij stalen railstaven hebben, vroeg ik me af of het mogelijk zou zijn om deze in de tuin te gebruiken. Ik wil de baan dan niet permanent laten liggen, maar bijvoorbeeld een paar weken in de zomer.

Heeft iemand ervaring met c-rails of k-rails in de buitenlucht, of is dit echt een idioot idee van mij?

Groeten,
Frank

P.S. Ik kan het zelf niet uitproberen, want ik gebruik m-rails en dat gaat absoluut zeker niet goed in de regen.
Maar die zwarte puntjes (kan even niet op de naam komen) roesten wel.
Citaat van: Wim N op dinsdag 26 augustus 2008, 15:22:17
Hey Frank,

Je zal wel zeggen daar komt de modul bouwer weer aan met zijn modules.
Maar als je het los op stuken hout vast maakt en los in de schuur kwijt kan is dit misschien wel een idee.
Je schroef de rails vast op rechte stukken multieplexplaat van 2 meter bij 30 cm.

Groet Wim

Hoi Wim,

Het is eigenlijk best wel een goed idee van je en net wat Chris schreef

Citaat van: Buzz_4stroke op dinsdag 26 augustus 2008, 07:52:55
Je zou dan eventueel een constructie van plexiglas kunnen gebruiken om een soort tunnelbuis te maken.

Een constructie van watervasthout en plexiglas overkapping tegen de regen zou een optie kunnen zijn.
Alleen vocht dat je vaak s'morgens ziet op auto's en schuttingen zou het alle grootste probleem kunnen zijn voor de rails. (lijkt mij)

Al zou je zo'n constructie maken en zou het alleen voor de test zijn. ( hoe zou het object/bouwerk zich houd naar een paar maanden ?)
Moet je het wel kunnen opbergen in een schuur of iets dergelijks.

Speciale Gast

Trans Europ Express

En om condensvorming tegen te gaan kun je eventueel computercoolers gebruiken om de vochtige lucht af te "zuigen"

Tevens even gekeken wat buis kost, voor 2 meter buis met een binnen/buitenmaat van 84/90 (ivm vrije ruimte profiel)  betaal je ongeveer 50 euro. Prijzig stukje spoor dus de meter.
Hallo Frankie,

Je zou op een veilige manier kunnen beginnen door een paar stukken C-rails buiten te leggen.
Na een paar weken heb je een beetje een beeld hoe de rails zich houdt en hoeveel onderhoud je eventueel moet verrichten om de rails weer rijdbaar te krijgen.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Tom
Is het dan niet makkelijker om voor buiten met K-rails te werken? Is denk ik makkelijker voor buiten aangezien het minder kunststof heeft wat beschadigd kan raken.
Citaat van: Tom op woensdag 27 augustus 2008, 10:47:29
Hallo Frankie,

Je zou op een veilige manier kunnen beginnen door een paar stukken C-rails buiten te leggen.
Na een paar weken heb je een beetje een beeld hoe de rails zich houdt en hoeveel onderhoud je eventueel moet verrichten om de rails weer rijdbaar te krijgen.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Tom

Nou Tom je wil het niet weten!
Ik heb net rail 24172 & 24188 buiten neer gelegt om het te testen.
Ga ze wel even vast schroeven want het wijd nooit in Nederland. :P
Citaat van: Buzz_4stroke op woensdag 27 augustus 2008, 10:39:27
En om condensvorming tegen te gaan kun je eventueel computercoolers gebruiken om de vochtige lucht af te "zuigen"

Tevens even gekeken wat buis kost, voor 2 meter buis met een binnen/buitenmaat van 84/90 (ivm vrije ruimte profiel)  betaal je ongeveer 50 euro. Prijzig stukje spoor dus de meter.

Hoi Chris,

Wel heftig 50 euries. :shock:
Ik ga de rails even vast schroeven.
Ben zeker benieuwd hoe deze test afloopt.
P.S. in welke richting  moet ik Google  ?  computercoolers of zo
computer coolers/case fan . Daar moet je op googlen :).

Dit is bedoeld om te lucht af te zuigen uit de buis, zelf zou ik het zo doen als de man in de bovenstaande link, door het gewoon goed te onderhouden.
Hallo Frank,

En als je luikje in de schuur maak als deze aan je tuin grenst dan kunnen de treinen zo de schuur inrijden een soort schaduwstation moet je dan aan denken.
En door de tuin wat brugpijlers plaatsen waarop je dan de stukken plaat waarop eventuweel je rails op vast zit dan komt het niet in contacht met de grond.
Maak een buigel aan de wand in de schuur waarna je de baanstukken los maakt van elkaar en op hangt in de schuur.

Groet Wim.
Hallo allemaal,

Ik vind het erg leuk dat er zovelen met me meedenken en dat er zelfs voor me getest wordt met rails in de buitenlucht !

Het idee om een transparante buis te gebruiken met ventilator is natuurlijk een ideale oplossing, maar ik wil het juist eenvoudig en goedkoop houden. (Misschien is deze oplossing uiteindelijk nog wel duurder dan een spoor I baantje.)

De opzet die ik in gedachten had, is een enkelsporige baan, zonder wissels, waar ik een trein op laat rijden die past in de omgeving. Het zal dus niet mijn ICE worden, maar eerder een kleine dieselloc met een leuke goederentrein.

Het materieel haal ik na het rijden weer van de baan af, dus weersinvloeden zijn daarvoor niet aan de orde.

De keuze tussen c-rails of k-rails is nog wel interessant, vooral omdat ik beide nog niet in bezit heb.

Groeten,
Frank
Hmm, haal eens op een beurs van beide een 2e hands stuk, en leg dat een maand buiten, dan weet je wat de effecten zijn!!
Heeeeel lang geleden was ik eens op vakantie in Schin op Geul, schuin tegenover de modelspoorzaak van Vleugels had iemand een baantje in de tuin. Volgens mij was dit geen LGB....(of ik heb het gewoon fout) misschien dat iemand hier meer over weet??

groet, Bram
Heey Frank,

Niet opgeven!
Ik ga dit even testen  nou ja even. even geduld hebben.
Je krijgt voorbeelden en tips.

De ideeen van Wim spreken mij wel aan.
In iedergeval ik ga er even mee door.
Fantastisch leuk idee. Maar ik weet niet of C- of K-rail hierop berekend is.

Belangrijkste zorg die ik zou hebben is de veroudering van het kunststof door Ultra Violet (UV) licht van de zon. Als het kunststof hier niet voor geprepareerd is door speciale toevoegingen in het kunststof zelf, dan wordt het erg snel bros.

Ik heb hier sowieso al last van met 2de hands C-rails. Laatst had ik wissels gekocht, bleken de aansluitdelen (de kliksluitingen) volledig afgebroken. :-( Gelukkig kon ik ze nog omruilen voor andere.

Maar misschien ben ik slechts een pessimist die overal beren en tijgers op de weg ziet!

Veel succes met deze uitdaging!

Vriendelijke groet,

Keesjan
Nop, daar geef ik je gelijk in,  ik vraag me af er een manier is om dat de beschermen, met een soort laklaag?
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Citaat van: NS-reiziger op woensdag 27 augustus 2008, 23:28:14
Ik heb hier sowieso al last van met 2de hands C-rails. Laatst had ik wissels gekocht, bleken de aansluitdelen (de kliksluitingen) volledig afgebroken. :-( Gelukkig kon ik ze nog omruilen voor andere.
Dan heb je wss een wissel uit de slechte levering gehad, die erg slechte kwali kunststof hebben.

Maar even wat: Mijn treinen liggen in mijn kamer, waar het bloedheet kan worden, en vochtig kan worden, en alles rijd nog steeds, af en toe een lokje schoonmaken, maar meer ook niet.

Over het roesten van de puco's: dit is door een duwstam met slepers snel opgelost hoor :)
Citaat van: Henk-Jan op woensdag 27 augustus 2008, 23:03:12
Heey Frank,

Niet opgeven!
Ik ga dit even testen  nou ja even. even geduld hebben.
Je krijgt voorbeelden en tips.

De ideeen van Wim spreken mij wel aan.
In iedergeval ik ga er even mee door.

K-rails neemt minder ruimte in beslag als je het tegen de muur wil gaan hangen.

Groet Wim
'K heb er nog eens over nagedacht; is er geen plastic spuitmiddel te koop om de rails 'sealen'? Vervolgens ga de met de dremel even de spoorstaven en de contactpuntjes bij langs voor het nodige contact en de rest blijft beschermd tegen weersinvloeden.

groet, Bram
Mocht je een garage,box of schuur met tweetwintig hebben en een klein beetje geisoleerde dan wel goed afgesloten van weersinvloeden moet dat geen probleem zijn.

Ik kan me nog heel goed herinnerren dat het ijs op de binnenkant van de ramen zat en had toen nog M-rail op mijn slaapkamertje.
Naar een paar rondjes rijden werkte het weer als een speer.
Henk-Jan,

Hoe zijn de (tussen) resultaten van de test voor de rails in de buitenlucht?

Groeten,
Frank
Ben nu aan boord. Ben vannavond thuis en zal dan even voor je kijken.
Citaat van: Henk-Jan op vrijdag 05 september 2008, 12:18:10
Ben nu aan boord. Ben vanavond thuis en zal dan even voor je kijken.

Nou gelijk gedaan wat ik had beloofd!
Was net op tijd voor de regen,even een foto maken op de vensterbank van de schuur.

Eerlijk gezegd was ik het C-railtje helemaal vergeten :lol:
Ene het resultaat is gewoon ............ :( Eigenlijk wel verwacht.
Zie roest op de contact puntjes. De spoorstaven zien er nog goed uit!

Heb het railtje weer op het zelfde plekje gelegt en dan op naar de volgende update.

Werkspoor Amsterdam

Dat wordt roestrijden net als in het echt.
Hmm...., die roestige contactpunten zullen de slepers geen goed doen. Als dit al het effect is van een week buitenlucht, zal het uiteindelijk wel een maanlandschap worden. Ik vrees dat het niet gaat lukken. In ieder geval hartelijk bedank voor je test.

Groeten,
Frank
Citaat van: Frankie.7 op vrijdag 05 september 2008, 20:52:21

Hmm...., die roestige contactpunten zullen de slepers geen goed doen. Als dit al het effect is van een week buitenlucht.
Ik vrees dat het niet gaat lukken. In ieder geval hartelijk bedank voor je test.

Groeten,
Frank

@Frank,
   Ik geloof dat je wel eens groot gelijk kan hebben ( dit is maar één weekje). :(
   Ik laat het railtje gewoon buiten om toch even te kijken hoe het er werkelijk uit komt te zie na één winter. :lol:

Re:Märklin H0 buiten baan?
Nu zou ik wel eens willen zien hoe zo'n railtje er inmiddels uit ziet na 3 winters...!

Groetjes,
Kiezel :)

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

hallo ik zag dit draadje voor het eerst en ja je bent niet de enige die er zo over dacht
ik heb twee jaar geleden een stuk c-rails buiten gelegd
je wet niet wat je ziet na een paar maanden de rails (puko's) zijn erg verroest dat word echt niet met een roest rondje weg gereden.

ook hebben mijn schoonouders elk jaar met kerst een overdekt stadje waarik twee jaar geleden heb aangeboden met een elok met 5 tee rijtuigen (oude type metalen rijtuigen)na twee weken begonnen de rijtuigen te roesten gewoon door de luchtvochtigheid want de baan lag droog.

dus ik zou er heel goed over nadenken voor je hier meer gaat beginnen.
ik had in mijn vorige huis de baan in de garage zelfs daar had ik al problemen met de luchtvochtigheid

het kan allemaal wel maar voor schade(roest) met je wel opletten

groetjes Ed
Als je echt een baan buiten wilt, ga dan voor LGB. Dat spul is er speciaal voor gemaakt.
De prijs is ook nog een stuk lager dan dat van Marklin 1

L0.6
Citaat van: Locje0.6 op donderdag 07 juli 2011, 11:31:57
Als je echt een baan buiten wilt, ga dan voor LGB. Dat spul is er speciaal voor gemaakt.
De prijs is ook nog een stuk lager dan dat van Marklin 1

L0.6
Leuk je ook hier te zien, Gert-Jan :D

G-schaal of M* 1 is inderdaad het enige echt geschikte voor buiten..

Gr. Willem (van het Grootspoorforum)

ik heb ook een buiten baan ( lgb en een klein beetje M spoor 1)
op marktplaats gekocht.
op die manier bespaar je veeel geld en toch een mooie weerbestendige buitenbaan.
( de mijn kostte ongeveer E 1200,- incl 4 wissels en 4 locs plus rijtuigen)

het wordt bij mij gewoon aangestuurd doo een Marklin cs 1

mvg stephan
Speciale Gast

Citaat van: Laurent op dinsdag 26 augustus 2008, 18:04:54
Er is iemand die heeft een gelijkstroom H0 baan buitenliggen, weet alleen zijn site ff niet meer.

EDIT: Gevonden klik!

Leuk om dit draadje nog eens terug te kunnen lezen! B)
De buitenbaan in gelijkstroom H0 ligt inmiddels al 7 jaar buiten (volgens de bouwer) en heeft al 2 uitbreidingen achter de rug.
Het eerst gebruikte hout is inmiddels vervangen door Bankirai en watervast verlijmd multiplex, maar de rails liggen er nog steeds en is ook nog uitgebreid met wissels en rangeer sporen.

Bijzonder leuk om over dit soort bijzondere toepassingen te kunnen lezen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.