Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Opvolger CS3

Gestart door HaGeBo vrijdag 02 oktober 2026, 09:47:49

Opvolger CS3

Opvolger CS3
Hallo beste mensen, ik ga mijn M-rail inwisselen voor C-rail en wil ook overgaan op digitaal. Heel spannend en ook kostbaar: een CS3 kost eigenlijk best wel wat.
Nu valt het mij op dat CS3 al 10 jaar bestaat en vraag ik mij af of ik niet beter kan wachten tot er een nieuwe versie, bijvoorbeeld CS4 of zoiets, op de markt komt. Of toch CS3 kies/koop.
Wie o wie heeft enig idee over nieuwe releases?
Re: Opvolger CS3

De CS3 is aan de andere kant dus al een beproefd concept. Als iets nieuws komt is het de vraag of dat ook geldt. Neem de automarkt: VW vernieuwd steeds met alle problemen van dien. Skoda gebruikt beproefde onderdelen en doet het goed.

Daarnaast zijn er nog veel gebruikers van de CS2 en er uitermate tevreden mee. Zelf zie ik geen probleem om voor de CS3 te gaan.

Of je gaat voor een Ecos van ESU.
Zelf in het bezit van Ecos 50200 en heel tevreden mee.
Groet Erwin

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Of je oriënteert je eerst op wat je met een centrale wilt, als je met een computers geautomatiseerd wilt gaan rijdend, dan zijn grote centrales als het CS en de Ecos duur, de centrale is dan niet meer als een doorgeefluik voor wat de computer beveelt, zie ook de wiki.

Groet, Anne W

Citaat van: HaGeBo op vrijdag 02 oktober 2026, 09:47:49Heel spannend en ook kostbaar: een CS3 kost eigenlijk best wel wat.

Waarom wil je overstappen op een Central Station 3? en niet op een Mobile Station II (grijs of zwart)? Dit omdat je totaal onbekend bent met digitaal... Dan ga je eerst 500 - 700 euro uitgeven. Het lijkt wel of je van de fietsrijden meteen in een gloednieuwe Ferrari (de Märklin Central Station 3) wil stappen. Zonder enige ervaring met autorijden. Denk dat simpelere auto zoals een Renault Clio (De Märklin Mobile Station II) gemakkelijker is om te beginnen met leren auto rijden.

Trouwens: Je weet dat digitaal rijden niet gelijk staat aan "automatisch rijden"? Het is de vervanging van de transformator door een digitale centrale (de zender) en de decoders in je treintjes (de ontvangers). Wil je automatisch rijden dan moet je meer doen.

Windhoven

Ik denk dat al zou er nu een CS4 worden aangekondigd de ondersteuning voor de CS3 ook nog wel een aantal jaar door zal lopen. Tenminste als je nu ook ziet hoe lang de ondersteuning voor de CS2 ook nog doorloopt terwijl de CS3 er is.

Citaat van: Colablik op vrijdag 02 oktober 2026, 10:12:28Of je gaat voor een Ecos van ESU.

Maakt qua prijs weinig uit en je mist dan de (soms) gewenste MFX-features.

@ronaldk :ik kan je gedachte wel volgen,maar uit de vraag van TS maak ik op, dat er al een besluit ligt voor het meest recente.

Zelf een CS3 gehad en ook wel vergeleken met CS2. Dan zie je dat de CS3 wel meer mogelijkheden biedt. Een belangrijke voor mij was al, dat de CS3 kon werken met een muis. Omdat ik ben overgestapt naar 2-rail en ook LGB heb, overgestapt naar de Ecos 50220.

Allemaal heel hartelijk bedankt!
Ik heb een beslissing genomen en, omdat ik wel IT-ervaring heb en een aantal digitale treinen heb, ga ik voor de CS3.
Daarnaast heb ik, sinds mijn pensioen is ingegaan, meer dan genoeg tijd om het systeem te doorgronden.
Hartelijke groeten,
Hans

Ik hou van hobbies

@HaGeBo wil je ook automatisch rijden? Of ga je handmatig alles aansturen?

In de toekomst denk ik wel, maar voorlopig handmatig.

Een dure oplossing voor handmatig te rijden zeker als je net met digitaal begint. Terwijl je zelf de vraag hebt over de houdbaarheid van het CS3.

:reactie:

Het is hobby, Ronald. Dus mag het geld kosten. Daarnaast heb je er wel meer aan, dan een MS2 ook al is die goedkoper.

Hoezo veel meer? Een tweede rijregelaar extra? Dan is het nog een dure oplossing om een beetje te rijden.

Wie heeft het over een tweede rijregelaar? Ik kan je even niet volgen.

Met een CS3 kun je twee treinen tegelijk regelen. Iets wat met een MS2 niet kan zonder een tweede MS2 ;)
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Ik vind het altijd bijzonder dat er altijd over duur gesproken wordt als het om een CS3 of ECoS gaat, dit is gewoon een handig stuk gereedschap ook al rij je via de computer.
Het aanpassen van instellingen gaat zo veel makkelijker enz.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Ik hou van hobbies

Ergens mee eens, maar het blijft 700 euro inclusief voeding. Als het niet nodig is dan kun je daar een erg mooie trein voor halen. Ik kon mijn cs3+ voor een mooi bedrag krijgen, maar uiteindelijk is het vooral een doorgeefluik voor iTrain. Ik gebruik de CS3+ verder alleen voor het aanpassen van cv's en dat kon met de MS2 ook.

Hobby kost nu eenmaal geld.

als er maar een "v" voor op staat

Het woord doorgeefluik vindt ik ook ongepast, want met alleen Itrain red je het niet om een baan, en je lok's aan te sturen.
Daarvoor heb je een centrale nodig.