Nieuws:

Kom je ook op zaterdag 17 oktober naar de De stichting 3rail Gastendag 2026 bij de MSG in Den Bosch?

Een nieuw begin van de Steinerbahn

Gestart door DjoserBR63 dinsdag 22 september 2026, 13:54:47

Re: Een nieuw begin van de Steinerbahn
Franky, bedankt.

Is gewoon iets handiger te bekijken en eventueel in te passen.

Ik ga zeker eens over de perrons nadenken. Het moeten eenvoudige perrons worden (Tijdperk 3 en landelijk)
John, kan je even het originele ontwerp hier neerzetten, waar jouw baan op is gebaseerd?

Met tra bestand graag.
Ben op reis dus dat lukt niet
Computer niet mee?
Hoi Franky,

Ik kan het bestand niet lezen: is het Wintrack10-formaat?
Sorry, was Wintrack11...

Hier eentje in Wintrack10 formaat: 

U met 2 schenkels fr.4.tra

2-10-2026 0-47-30.jpg

Opgelet: zo maar uit de mouw geschud, peper en zout nog toe te voegen  ;) 

Hoi Franky,

Bedankt hiervoor.

Ik krijg hem nog steeds niet geopend?
Ik bewaar het tra bestand vanuit WinTrack11 in Wintrack10 formaat, meer kan ik niet doen, geen idee waarom je het dan niet kunt openen.
Maar is dat belangrijk, ik toon toch maar wat losse schetsjes?
We hebben ten andere veel te weinig informatie om iets zinvol te tekenen, ik weet niet met welk materiaal je wil rijden op welke trajecten, of er bovenleiding zal gebruikt worden enz.
Ik teken er dus maar op los om je op ideeen te brengen, zeker niet om het zo maar toe te passen, alleen jij kunt er iets van maken waar je iets mee kunt doen.
Nog eentje met een langere helling om aan meer doorrijhoogte geraken onder het grote station:
2-10-2026 10-55-22.jpg
U met 2 schenkels fr.4.10.tra

Franky, ik je ontwerp wel wat meer vloeiend en mooier, maar persoonlijk vind ik op een dergelijk oppervlak het station wel erg 'zwaar'. Daarnaast begrijp ik de baan ook niet erg. Tenzij er alleen met treinstelletjes wordt gereden, mis ik links het adequaat kunnen omlopen van locomotieven. Ik denk, dat hetgeen je schrijft aan TS van het wat, hoe en waarom belangrijk is om mee te kunnen denken.
Dit om te voorkomen, dat we in een zelfde circus terecht komen als een ander illuster forum genoot.  O:-D
Ik heb mij gewoon gehouden aan het idee van TS omdat zoals gezegd ik in de verste verte niet weet wat hij wil.
Heb alleen gezorgd dat een en ander wat vloeiender oogt, er geen R1 meer gebruikt wordt, en het doorgangsstation dat anderen te klein vonden wat groter getekend. En nu vind jij het te groot  ;)
Zie mijn ontwerpen, ook zoals al gezegd, als wat ruwe schetsen en zeker niet om slaafs te volgen.
Hallo Franky,

Geen idee waarom de files niet te openen zijn?

V.w.b. de informatie: ik had in het begin iets gezegd over een landelijke lijn naaar een kopstation waarop een railbus gaat pendelen vanaf het grotere station. Hier komen treinen als doorgang voorbij vanuit het schaduwstation Misschien saai maar meer ruimte is er niet. Mijn focus ligt minder op rijden en ingewikkeld trein manouvres, maar meer op scenery, dus moet er ook niet teveel spoor liggen dat zichtbaar is.

Ik ga maar weer iets proberen dit weekend op basis van de schetsen in #46, want daar kan ik de railnummers in ieder geval bij aflezen en dan gaan we het zien hoe ver ik kom.

Ik vind de opmerkingen van Cor niet echt verhelderend. Wat bedoel je met TS? Wat willen jullie nog meer van mij weten?
Ik vond het station vanaf het begin al te groot. Maar dat is een strikt persoonlijke mening, omdat ik veel banen 'te vol' vind. Zelfs mijn eigen ontwerp vind ik nog te vol, maar heb nog niet het lef gevonden om het uit te dunnen. Kost wat tijd.
Ik weet, dat jij je gehouden hebt aan het idee van TS, maar het is de vraag of TS uiteindelijk zijn idee in de praktijk gaat brengen. Ontbrekende info speelt parten. Wat je wegpoetsen van de de R1 betreft, kan ik alleen maar toejuichen en heb ik voor het schaduwstation ook aangegeven met een variant. Mijn vorige post was ook geen aanval op jouw ontwerp, maar naar TS om een dergelijk 'zwaar' Station te gaan heroverwegen.

Grüezi midänand!

Citaat van: DjoserBR63 op vrijdag 02 oktober 2026, 11:52:24Wat bedoel je met TS?

TS betekent: Topic Starter. In dit geval ben jij dat dus John.
Citaat van: Cor op vrijdag 02 oktober 2026, 12:00:17Mijn vorige post was ook geen aanval op jouw ontwerp, maar naar TS om een dergelijk 'zwaar' Station te gaan heroverwegen.
Wees gerust Cor, ik heb dat ook helemaal niet als een aanval gezien, ik bedoel alleen dat je nooit voor iedereen goed kunt doen, als de ene iets te klein vindt en een andere hetzelfde al te groot wordt het nooit goed, het is uiteindelijk altijd aan de TS om te beslissen en dat kan best door wat voorbeelden te krijgen van wat allemaal kan.
Ik kan misschien ook nog eens iets helemaal anders laten zien, meer wat ik zelf op de beschikbare plaats zou doen, maar dan is het hek waarschijnlijk helemaal van de dam  ;)
Citaat van: DjoserBR63 op vrijdag 02 oktober 2026, 11:52:24V.w.b. de informatie: ik had in het begin iets gezegd over een landelijke lijn naaar een kopstation waarop een railbus gaat pendelen vanaf het grotere station. Hier komen treinen als doorgang voorbij vanuit het schaduwstation Misschien saai maar meer ruimte is er niet. Mijn focus ligt minder op rijden en ingewikkeld trein manouvres, maar meer op scenery, dus moet er ook niet teveel spoor liggen dat zichtbaar is.

Hiermee worden wel een aantal zaken duidelijker. Ik begrijp nu wat meer wat je wil met je baan. Meer een landschapsbouwer dan rijder. Dat kon ik nog niet destilleren uit je verhaal. Dan is het misschien een idee je nog eens wat meer te verdiepen in het fenomeen Betriebswerke bij een draaischijf om te kijken of je nog elementen wilt/kunt toevoegen.
Citaat van: DjoserBR63 op zaterdag 26 september 2026, 19:00:17de 071 zit blijkbaar niet in mijn catalogus van Wintrack 10
Heb jij eigenlijk wel een legale versie van Wintrack 10?
Als er slanke wissels in zitten moet de 071 er ook in zitten.
Zou best kunnen. Gekregen van een treinenmaat ddie het voor heeft geinstalleerd.
Dat 071 stukje rails staat verstopt tussen de (slanke) wissels.
En niet tussen de rechte railstukken waar je hem zou verwachten.
Ik weet ondertussen waarom je mijn bestanden niet kunt lezen, ook al staan ze in Wintrack10 formaat. Je mankeert een railstuk.
Ik heb mijn Wintrack11 voorzien van de slanke meegebogen wissels, het slank Engels wissel en de halve R3's, de 24315.
De 315s zijn bij mij gebruikt en ontbreken in jouw Wintrack10 bibliotheek.
Je kunt dat oplossen door een uitgebreidere rail bibliotheek te installeren, een groot woord voor het vervangen van het oude bestand "mae_h024.trl" door een recentere versie.
Ik heb dat bestand gehaald door een recente demo versie te installeren en van daar uit die "mae_h024.trl" naar de Winttrack10 folder te kopiëren, dan heb je ook alle recente railstukken, zelfs de 24720, het slanke Engels wissel in Wintrtack10.

Ik heb de eens 315s weggehaald, nu kun je het waarschijnlijk wel openen in Wintrack10:
U met 2 schenkels fr.4.10.tra

Wat ik mij afvraag bij het laatste ontwerp van Franky: zou het haalbaar zijn om het spoor naar het kopstation te voorzien van een railspiraal waardoor de verbinding tussen beide stations optisch onderbroken wordt en er wat meer hoogteverschil tussen beide stations is, wat het realistischer zou kunnen maken.

Just my two cents.
Ja gelukt. Bedankt hiervoor. Morgen maar weer verder..
Citaat van: ikke op vrijdag 02 oktober 2026, 18:30:06zou het haalbaar zijn om het spoor naar het kopstation te voorzien van een railspiraal waardoor de verbinding tussen beide stations optisch onderbroken wordt en er wat meer hoogteverschil tussen beide stations is
Bedoel je zo iets?
Schermafbeelding 2026-01-08 1.jpg
U met 2 schenkels fr.8.10.tra

Wel niet vergeten dat daar wel nog 2 lagen schaduwstations onder liggen, dat wordt al een dikke boterham...

Ja, zoiets.
Dat het een dik pakket wordt ben ik met je eens, vandaar ook de vraag of het haalbaar gaat zijn.
In plaats van 2 schaduwstation op 2 niveaus kan er misschien beter gekozen worden voor 1 schaduwstation, maar dan wel met keermogelijkheid.
En dan nog een uitwijkspoor in het verborgen gedeelte van de klimspiraal naar het kopstation.
Als de TS daar iets in ziet wil ik zo iets wel eens uitwerken.
Hoi Franky,

Ziet er wel mooi uit met de klimspiraal.

Als je naar 1 schaduwstation gaat, verlaten we dan het principe de trein vertrekt vanuit het station en komt ook weer uit dezelfde richting terug, of hoe moet ik dit voorstellen?
Je kunt met 1 schaduwstation met keer mogelijkheid werken, dan kun je treinen ook altijd laten terugkeren uit de richting waar ze naar vertrokken zijn, dat is geen probleem, je moet dan echt geen rondjes rijden.
Een voorbeeld hoe het kan, maar van een compleet andere baan, enkel om het principe te laten zien:
IMG_1288.jpeg
IMG_1287.jpeg 

Okay, Ik snap hem.

Ik zou dan wel voor een wat vereenvoudigder SS gaan, zonder al die extra opstelsporen. Idee van mijn SS was dat ik twee blokkken achte elkaar maak waar ik dan 2 korte treinen in kwijt kan. Dat past hier dan ook wel, maar of het geheel op mijn lengte gaat passen?? De breedte op het middenstuk wil ik ook niet te breed maken omdat ik er dan niet meer bij kan.Bij het bouwen wil ik het middenstuk ook kunnen opklappen zodat ik niet oner de baan hoef te gaan liggen.
Een voorbeeldje hoe het zou kunnen, niet om exact na te bouwen, enkel om het principe te tonen.
Dit moet natuurlijk op zijn minst aangepast worden op de lengte van de treinen en het aantal dat er moet kunnen geparkeerd worden:
Schermafbeelding 2026-10-03 175630.png
Schermafbeelding 2026-10-03 175817.png
Schermafbeelding 2026-10-03 180850.png
Schermafbeelding 2026-10-03 181011.png 
Schermafbeelding 2026-10-03 175728.png

Interessant ontwerp.
Het werpt echt een ander licht op de mogelijkheden.
Goedenavond,

Ik heb er het volgende van gemaakt. De klimspiraal gaat naar het kopstation dat nu op ongeveer 35 cm ligt. Het rechterstation ligt op 12 cm. Ik had nog geen brug in he terrein dus die heb ik in de klimspiraal verwerkt. Begint nu aardig te worden hetgeen ik voor ogen had.

Aan het veranderen van het schaduwstation heb ik mij nog niet gewaagd en dat is dus nog hetzelfde, maar de voorstellen die Frnky gemaakt heeft zijn wel creatief.

Versie 10_TS.jpg 

Ziet er goed uit. 1 opmerking: ik zou het perron rechts 1 spoor verder naar rechts leggen. Nu benieuwd naar de bouw.
Citaat van: flyerman op dinsdag 29 september 2026, 11:45:35John, kan je even het originele ontwerp hier neerzetten, waar jouw baan op is gebaseerd?

Met tra bestand graag.
Je bent weer thuis, dus nu kan dat.
In de openingspost staat toch al van in het begin de tra?
Nee, dat staat er niet. John heeft een origineel bestand waar zijn baan op is gebaseerd.

Hij liet het me van de week zien, ik zou het graag hier nog eens zien.
Dat zou ik ook wel graag eens zien, altijd interessant iets nieuws te ontdekken.
Ik vond het een leuk ontwerp, en een meer rustgevende baan dan wat het nu is.
De kleuren doen er ook geen goed aan 😉
Station was minder druk, echt iets voor een nevenbaan.
Nog even niet. Je kunt hier geen pdf plaatsen en dat is wat je gezien hebt. Ik heb geen betaalde Adobe versie dus die kun je niet omzetten naar jPEG.

Ik heb nu een foto van het scherm gemaakt
Het zichtbare gedeelte is een leuke rustig ogende baan, het niet zichtbare gedeelte kan je vervangen door een schaduwstation en zorgen dat het alleen maar rondjes rijden anders wordt.
Iedereen vindt het aan de rechterkant te druk. Ik heb honderden foto's van banen bekeken die allemaal te druk zijn en daar ga ik met Cor zijn argument dan ook mee.

Als het rustiger moet worden in het station rechts zou ik uiteindelijk de draaischijf met grote loods opofferen. Dit zou ik dan vervangen door een kleinere service plaats voor stoom en diesel en eventueel een goederenloodsje waar lekker gerangeerd kan worden. De tankstation rechtsboven voor de diesel zou dan ook naar de onderkant kunnen verschuiven.

Misschien het spoor aan de linkerkant nog ietsje optimaliseren kwa routing.
Citaat van: DjoserBR63 op zondag 04 oktober 2026, 09:54:47Ik heb nu een foto van het scherm gemaakt
Even een tip. Je kunt ook een schermprint (ALT + PRT SC) maken vanuit Windows. Dan heb je een scherp plaatje. Scherper dan een foto van je beeldscherm maken.
Hier nog even de versie zonder locloods en zonder draaischijf.
wil je het oranje deel handmatig gaan rijden?
Hallo Cor,

Nou alleen het rangeren stel ik me handmatig voor. Dat kan volgens mijn weten in iTrain?
Ok. Hou er dan wel rekening mee, dat de rangeerspoortjes relatief kort zijn en je dus maar met paar wagens tegelijk kunt.