Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

Zuid-Duitsland: zomaar een hoekje in Beieren - Richting Hufslag(deel 9 - 22-06-2026)

Gestart door frenkievee zondag 14 juni 2026, 21:10:57

edgar108 en 1 gast bekijken dit board.
Zuid-Duitsland: zomaar een hoekje in Beieren - Richting Hufslag(deel 9 - 22-06-2026)
Ook dit jaar zijn we weer op pad geweest. Uiteraard ook dit keer weer met de caravan, maar nu naar camping Schwanenplatz in Waging am See aan de (je raadt 't niet) Wagingersee. Dit meer ligt ongeveer tussen de Chiemsee en Salzburg ten noorden van snelweg A8. Op het kaartje hieronder heb ik dat aangegeven.



Waging am See heeft een rechtstreekse spoorverbinding naar Traunstein. Het traject takt bij halte Hufslag (komt later) af van de spoorlijn München-Salzburg en gaat als niet geëlektrificeerd enkelspoor vanaf daar tot aan Waging am See. Bij Hufslag begint de telling bij kilometer 0,0 en eindigt bij net iets meer dan kilometer 10,5 in Waging am See. De bouw van het traject is begonnen eind 1900 en was op 1 december 1901 klaar. Lees voor meer informatie de Duitstalige Wikipagina over dit traject.

We beginnen in Waging zelf bij het station en dat is op het bekende kaartje hieronder vermeld als nummer 1. Rechts bovenin ongeveer. Klik het kaartje om naar Google maps te gaan om zelf op ontdekking te gaan!


1. Ongeveer naast het station is een parkeerplaats. Prima bewegwijzerd als P4. Naast die parkeerplaats staat dit bord, wat duidelijk maakt, waar het station zelf is.


2. Als je het perron oploopt zie je rechts dit ....


3. .... en links dit. Net na het perron staat het bord met de kilometeraanduiding 10,5. Uiteraard ook het bekende verbodsbord dat je aan het einde van het perron niet verder mag.


4. Dit is het oude stationsgebouw van Waging, maar is sinds 2013 in particuliere handen zodat het uiteraard niet meer als DB station in gebruik is. Het gebouw is wel beschermd als monument. Het hoge deel was het stationsgebouw, het lage deel werd gebruikt voor goederen.


5. Op het stootblok is een stopbord gemonteerd en daaronder een klein bordje wat vertelt dat dit "Gleis 1" is.


6. Als je van die plek terug kijkt, kom je inderdaad niet heel veel verder dan "Gleis 1". Omdat de enkelsporige verbinding tussen Hufslag en Waging 10,5 km is, pendelt er ongeveer per uur een trein tussen Traunstein en Waging. De reistijd is slechts 19 minuten.


7. Zoals bijna overal en ik dus ook al eerder heb laten zien: ook hier staat een enkele kaartautomaat te wachten op klandizie. Voor gasten (zoals wij) die een gastenkaart hebben van Waging is reizen per trein op de trajecten Traunstein-Waging en Traunstein-Ruhpolding (naar het zuiden) kosteloos.


8. Terug naar de auto waar naast het parkeerterrein en de fietsenstalling ook de bushalte is voor treinvervangend vervoer, mocht dat uiteraard nodig zijn.


Re: Zuid-Duitsland: zomaar een hoekje in Beieren (deel 1 - 14-06-2026)
Leuk Frank. :thumbup:
Ook deze reis fotoreportage ga ik weer met plezier volgen.

Groet Michel
Re: Zuid-Duitsland: zomaar een hoekje in Beieren (deel 1 - 14-06-2026)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Zuid-Duitsland: zomaar een hoekje in Beieren (deel 1 - 14-06-2026)
Dag Frank.

Weer een fijn spoorgerelateerd
reisverslag met fraaie kiekjes  :thumbup:

Citaat van: frenkievee op zondag 14 juni 2026, 21:10:574. Dit is het oude stationsgebouw van Waging, maar is sinds 2013 in particuliere handen zodat het uiteraard niet meer als DB station in gebruik is. Het gebouw is wel beschermd als monument. Het hoge deel was het stationsgebouw, het lage deel werd gebruikt voor goederen.

Doet mij sterk denken aan Faller B-108 Bergheim  :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Zuid-Duitsland: zomaar een hoekje in Beieren (deel 2 - 15-06-2026)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Zuid-Duitsland: zomaar een hoekje in Beieren (deel 2 - 15-06-2026)
Door naar locatie 2 op het kaartje. Dat is de overweg in de Traunsteiner Strasse in Waging am See.

9. Gewoon eentje van 13 in een dozijn overwegen, die je veel in Duitsland ziet.


10. Op de overweg staand, de blik richting het station Waging am See.


11. Als je dat iets inzoomt, is dat nog wel te zien. Zo ergens in de verte.


12. De andere kant op kijkend, richting Hufslag (Traunstein).


Locatie 3 op de kaart is een kleine onbewaakte overweg in Weidach aan de zuidkant van Waging am See.

13. Duidelijke instructies voor fietsers en gemotoriseerd verkeer mag er vanaf deze kant niet in. Al had ik het idee dat de bestuurder van een zwarte auto die slechts ter kennisgeving aangenomen had. De machinist van de trein dient te toeteren (vroeger: fluiten) bij het naderen van deze overweg. Dat hoor je op de camping bij wind-uit-de-juiste richting ook.


14. Kijkend richting Waging am See. Op de foto is ook een bord "P" (welke geldt voor de overweg hierboven bij locatie 2) te zien. Dit is de instructie voor de machinist om te toeteren: "Pfeifen". In Nederland zijn daarvoor de borden met een "F" hier en daar nog in gebruik.


15. Ook kijken we even de andere kant op.


16. Rijdend van locatie 3 naar 4 werd het getoeter best stevig, dus toch maar even gestopt....
Gezien de lengte van de perrons is het ook niet zo heel raar dat er een dergelijk treinstel van slechts twee bakken lengte de dienst verzorgt tussen Waging en Traunstein. Deze trein van de Südostbayernbahn was onderweg naar Waging.


17.

Re: Zuid-Duitsland: zomaar een hoekje in Beieren (deel 2 - 15-06-2026)
Citaat van: frenkievee op maandag 15 juni 2026, 20:44:57Dit is de instructie voor de machinist om te toeteren: "Pfeifen". In Nederland zijn daarvoor de borden met een "F" hier en daar nog in gebruik.
Moet je maar hier (in Canada of the US) wonen, waar elke trein bij elke spoorwegovergang moet "toeteren". Zo'n luchtdruk treinhoorn is een stuk luider dan "toeteren"...  :roll:
Re: Zuid-Duitsland: zomaar een hoekje in Beieren (deel 2 - 15-06-2026)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Zuid-Duitsland: zomaar een hoekje in Beieren (deel 2 - 15-06-2026)
 @citaat
Dat is geen toeteren Herman.
Ik zie wel eens filmpjes daarvan voorbij komen en dat is je reinste 'lawaai-vervuiling'  ;)
Re: Zuid-Duitsland: zomaar een hoekje in Beieren (deel 3 - 16-06-2026)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Zuid-Duitsland: zomaar een hoekje in Beieren (deel 3 - 16-06-2026)
Door naar locatie 4 op de kaart. Niet helemaal duidelijk voor mij is de naam van de straat hier, ik denk ook Weidach, maar helemaal zeker weet ik het niet.

18. Duidelijk is wel de bewegwijzering. Hier naar Gessenberg en de nodige richting voor fietsers. Als recreatief of sportief fietser kun je wat dat aangaat je hart ophalen. Prima routes en prima bewegwijzerd.


19. De blik richting Waging, waar de trein inmiddels uiteraard volledig buiten beeld is. En wat opvalt: nergens hekken.


20. Mezelf omgedraaid en de blik richting Hufslag. Hier is een brug te zien, die gaat over het beekje de Höllenbach. Het spoor zelf gaat verderop in het bos in een boog naar rechts richting halte Otting (zie verderop).


21. Naar de brug zelf toe gelopen. Ik kon niet bij de andere kant, dus daar geen foto van.

Re: Zuid-Duitsland: zomaar een hoekje in Beieren (deel 3 - 16-06-2026)
Citaat van: frenkievee op dinsdag 16 juni 2026, 17:15:5721. Naar de brug zelf toe gelopen. Ik kon niet bij de andere kant, dus daar geen foto van.
Je had je stoute schoenen niet mee, om even over het spoor naar de andere kant te stappen...  >:-D
Re: Zuid-Duitsland: zomaar een hoekje in Beieren (deel 3 - 16-06-2026)
Wat mij dan weer opvalt zijn de vreemde dwarsliggers.
Re: Zuid-Duitsland: zomaar een hoekje in Beieren (deel 3 - 16-06-2026)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Zuid-Duitsland: zomaar een hoekje in Beieren (deel 3 - 16-06-2026)
Citaat van: hermanvk op dinsdag 16 juni 2026, 18:18:00
Citaat van: frenkievee op dinsdag 16 juni 2026, 17:15:5721. Naar de brug zelf toe gelopen. Ik kon niet bij de andere kant, dus daar geen foto van.
Je had je stoute schoenen niet mee, om even over het spoor naar de andere kant te stappen...  >:-D

This is not America, sorry Canada, Herman  :lol:
Het is not done hier om je op, of langs het spoor te begeven  :eek:
Sterker nog in de meeste landen in Europa is het streng verboden  :warning:
Niet voor niets neemt Frank foto's vanaf een overweg of vanuit de berm  :thumbup:

Groeten  :wink:

Erik.
Re: Zuid-Duitsland: zomaar een hoekje in Beieren (deel 3 - 16-06-2026)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Zuid-Duitsland: zomaar een hoekje in Beieren (deel 3 - 16-06-2026)
Citaat van: hermanvk op dinsdag 16 juni 2026, 18:18:00
Citaat van: frenkievee op dinsdag 16 juni 2026, 17:15:5721. Naar de brug zelf toe gelopen. Ik kon niet bij de andere kant, dus daar geen foto van.
Je had je stoute schoenen niet mee, om even over het spoor naar de andere kant te stappen...  >:-D
Nooit Herman. Altijd van een veilige plek.
Ook als er geen hekken zijn, kom ik niet op het spoor, behalve bij overwegen inderdaad.

Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 16 juni 2026, 19:20:50[ tekst van Erik ingekort tot: ]
Niet voor niets neemt Frank foto's vanaf een overweg of vanuit de berm  :thumbup:

Daarom dus. Wat ik al zei: altijd van een veilige plek!!
Re: Zuid-Duitsland: zomaar een hoekje in Beieren (deel 3 - 16-06-2026)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Zuid-Duitsland: zomaar een hoekje in Beieren (deel 3 - 16-06-2026)
Citaat van: Qwerty Asd op dinsdag 16 juni 2026, 18:26:57Wat mij dan weer opvalt zijn de vreemde dwarsliggers.
Even gezocht en gevonden op https://railfix.nl/ondersteuningen/ :
citaat:
"Grote Duitse staalfabrikanten zagen zo hun markt voor dwarsliggers helemaal verloren gaan en besloten rond 1980 tot een tegenoffensief. Er werden stalen dwarsliggers ontwikkeld in een Y-model, die met stalen delen aan elkaar gekoppeld werden. Die tussendelen werden op een geheel nieuwe manier geïntegreerd met de railbevestiging. Speciaal voor bochtige bergtrajecten is deze vorm van ondersteuning succesvol geworden en is nog volop in gebruik. Het systeem draagt de Duitse naam 'Y-Schwellen' en wordt gebruikt op een ballastbed of op asfaltlagen, die dan meestal met ballastgrind zijn afgewerkt."
Re: Zuid-Duitsland: zomaar een hoekje in Beieren - Otting (deel 4 - 17-06-2026)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Zuid-Duitsland: zomaar een hoekje in Beieren - Otting (deel 4 - 17-06-2026)
Verder naar locatie 5 op het kaartje. Dit is halte Otting met niet ver daar vanaf een overweg in de weg met nummer St2104. Tussen de halte en de overweg gaat het spoor ook hier met een brug over de Höllenbach. De halte zelf ligt een flink stuk ten zuiden van het dorpje Otting zelf.

22. Het perron van halte Otting kijkend richting Waging am See. Het stationsgebouw is niet meer als zodanig in gebruik. De perronlengte is ongeveer gelijk als die van Waging: ca 90 meter.


23.


24. De blik richting Hufslag. Hier staat een sein, die alleen wit licht toont als dat nodig mocht zijn. Het spoor zelf gaat in een bocht naar links en maakt een boog naar de volgende halte: Unteraschau (locatie 6 op de kaart, dit komt verder nog).


25. Ingezoomd op de brug over de Höllenbach en de overweg die hierboven al genoemd is.


26. Ondertussen was de trein vanuit Waging aangekomen in de vorm van Desiro stel 642 710. Uiteraard was dit al luid en duidelijk aangekondigd.


27. De dienst wordt uitgevoerd door de Südostbayernbahn en zij rijden voor het "Bahnland Bayern".


28. En na een zwaai van de dame achter de knoppen naar mij reed de trein weer verder.


29. Rechts op de foto een bord met de letter "H": de "Haltetafel". Het bord geeft aan waar de trein op het station/bij de halte moet stoppen. Het wordt voornamelijk gebruikt bij passagierstreinen, maar kan soms ook voor andere treinen gelden.


30. De brug over de Höllenbach en de blik op diverse spoorse aankleding rondom de overweg, inclusief de regelkast daarvoor in het midden van de foto.


31. Een terugblik op halte Otting. Op de voorgrond een oude, niet meer in gebruik zijnde brug.


32. Staand op de St2104 de overweg in beeld.


33. Het bruggetje over de Höllenbach van de andere kant.

Re: Zuid-Duitsland: zomaar een hoekje in Beieren - Otting (deel 4 - 17-06-2026)
Prachtige foto's weer, en een fantastische blauwe hemel... EN een goed oog om op de juiste plaats de juiste foto te nemen, om de sfeer door te geven....  :thumbup:
Re: Zuid-Duitsland: zomaar een hoekje in Beieren - Otting (deel 4 - 17-06-2026)
Dat "sein" met dat witte licht is een indicatie of de achterliggende spoorwegovergang in werking is. Brand het witte licht, is alles gesloten zoals hoort.

Groeten,
Jelmer
Re: Zuid-Duitsland: zomaar een hoekje in Beieren - Otting (deel 4 - 17-06-2026)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Zuid-Duitsland: zomaar een hoekje in Beieren - Otting (deel 4 - 17-06-2026)
 @citaat
Dankjewel Jelmer! Ik had die aanvulling achter de schermen inmiddels ook gekregen.

En op foto 30 staat een bord in de vorm van een gele pijl omhoog: Dit is de instructie voor de machinist bij gebruik van een sneeuwploeg dat deze op dat moment omhoog gehaald/gezet moet worden. Dit vanwege plekken waar die schade kunnen veroorzaken, zoals bijv. een overweg. Na de overweg (zie ook foto 25) staat het bord met de pijl omlaag dat daar de sneeuwploeg weer gezakt kan laten worden.
Re: Zuid-Duitsland: zomaar een hoekje in Beieren - Unteraschau (deel 5 - 18-06-2026)
Locatie 6 op het kaartje is halte Unteraschau en dus de volgende plek waar foto's gemaakt zijn.

34. Het dorpje heet Unteraschau en om het niet al te ingewikkeld te maken: de straat over het spoor ook. Ook hier is er een onbewaakte overweg. Aangezien gelijk links (vanuit deze plek gezien) het perron ligt, zullen de snelheden van de trein niet hoog zijn.


35. En met de spreekwoordelijke twee stappen sta je dus vanaf de overweg op het perron(netje).


36. Het bord met de naam van het station zoals dat overal te vinden is.


37. En ook in het wachthuisje is dat terug te vinden, evenals de nodige informatiebordjes.


38. Kijkend vanaf het perron in de richting waar ik vandaan gekomen ben, namelijk Otting. Links op de foto is de kerk van het dorp te zien.


39. En dat ingezoomd, voornamelijk op de plek waar de halte Otting te zien is ....


40. .... al is dat beter te zien als ik daar een cirkel om zet. Achter de bomen staat namelijk het (voormalige) stationsgebouw van Otting.


41. Aan het einde van perron kijkend naar de richting van Waging am See. Verderop gaat het spoor in een boog naar rechts om voor de bomen in het midden van de foto naar rechts richting Otting te gaan ....


42. .... wat ingezoomd iets beter te zien is.


43. De andere kant op kijkend bij het einde van het perron en de overweg van Unteraschau. Daar staat uiteraard het verbordsbord voor het lopen over/naast het spoor, het bord voor de machinist om te toeteren en diverse bordjes als richtingaanwijzer voor fieters.


44. Staand op de overweg kijkend in de richting van Hufslag. De baanvaksnelheid is hier 50 km/h. Het spoor maakt hier een bocht naar rechts om verderop buiten beeld in een boog naar links onder weg St2105 door te gaan. Ook hier staat rechts net na de overweg het gele bord met de instructie: sneeuwploeg naar beneden.

Re: Zuid-Duitsland: zomaar een hoekje in Beieren - Unteraschau (deel 5 - 18-06-2026)
Citaat van: frenkievee op donderdag 18 juni 2026, 20:12:50Dit is de instructie voor de machinist bij gebruik van een sneeuwploeg dat deze op dat moment omhoog gehaald/gezet moet worden.
Ik was wel even nieuwsgierig om dat aan het werk te zien, maar botste op deze video:
Alles bij elkaar 5:59 minuten, wel imposant hoe die sneeuw opzij wordt geschoven - te zien in het begin, en ook het lawaai van de hoorn, bij het passeren van een overweg, MAAR ik kan niet zien of die sneeuwploeg omhoog en omlaag wordt gezet... misschien kijk ik niet goed.  ;-)

Wel imposant:
(als je niet de hele video wil bekijken):
1:38 die extra sneeuwscheppen aan de zijkant, die worden in getrokken
En iets meer detail hier op 4:10.

Beelden wel uit Minnesota
Re: Zuid-Duitsland: zomaar een hoekje in Beieren - Straubl en ... (deel 6 - 19-06-2026)
Verder naar locatie 7 op het kaartje: dat is een overweg in een weggetje met de naam Straubl. Dit ligt op een flink hoger punt, dus de trein moet hier (vanuit Waging gezien) dan ook een stukje klimmen.

45. De overweg zelf. Hier kijkend nadat ik deze overgestoken was en de auto geparkeerd had. Ik was vanaf de overleggende weg hier aangekomen.


46. Staand op de overweg kijkend in de richting van Waging am See.


47. Iets verder doorlopen naar boven om de onderdoorgang onder de St2105 te laten zien.


48. Dit iets ingezoomd.


49. En de andere kant op. Rechts naast het spoor is een weg zichtbaar die al best hoger loopt. Deze heb ik gevolgd, maar dit bleek uiteindelijk dood te lopen.


50. Naast de overweg bleek één van de Andreaskruisen afgebroken in de greppel te liggen.


51. Het hiervoor genoemde weggetje gevolgd om na een paar honderd meter dit uitzicht te krijgen. Dat is locatie 8 op de kaart met de naam: Panolsreut en bestaat voor zover ik kon zien uit letterlijk één huis.


52. En vanaf daar ingezoomd: zichtbaar is de onbewaakte overweg naar dat huis.


53. Kijkend naar links valt op dat het spoor op een soort dijk ligt met daarachter een beste helling naar beneden.

Re: Zuid-Duitsland: zomaar een hoekje in Beieren - Straubl en ... (deel 6 - 19-06-2026)
Citaat van: frenkievee op vrijdag 19 juni 2026, 21:24:3152. En vanaf daar ingezoomd: zichtbaar is de onbewaakte overweg naar dat huis.
Het lijkt mij toch iets meer dan een "huis". Wel imposant, dat het een eigen onbewaakte overweg heeft... ;-)
Re: Zuid-Duitsland: zomaar een hoekje in Beieren - Straubl en ... (deel 6 - 19-06-2026)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Zuid-Duitsland: zomaar een hoekje in Beieren - Straubl en ... (deel 6 - 19-06-2026)
Hoi Frank,

Net tijdens de koffie even naar jou foto's gekeken, wederom heerlijke plaatjes  :thumbup: :thumbup:
En hier op de zolder rijden de treinen lekker hun rondjes dus een win win situatie  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Zuid-Duitsland: zomaar een hoekje in Beieren - Weibhausen (deel 7 - 20-06-2026)
Het kaartje is op, dus hier een vers kaartje. Ook deze is weer klikbaar. Ogenschijnlijk slaat deze een klein stukje over en dat klopt ook, maar tussen de locaties 8 en 9 was er nergens de mogelijkheid om foto's te maken.


Daarom door naar locatie 9 op het nieuwe kaartje: halte Weibhausen. Ook dit is slechts een kleine halte bestaande uit één perron. Meer is niet nodig omdat er slechts twee treinen per uur langs komen: eentje heen naar en eentje terug van Waging.

54. Het naambord op het perron.


55. Staand op het randje van het perron kijkend in de richting van Waging am See. Naast de halte is een onbewaakte overweg.


56. Dezelfde plek, maar dan de andere richting op. De aankleding is summier: 3 lantaarnpalen waarvan één met een (dynamisch) informatiebord, een speaker, een bak met grind en een bordje wat vertelt dat hier vervangend vervoer stopt (indien nodig).


57. De bak voor het grind ....


58. .... en inderdaad: helemaal vol.


59. Bij mooi weer (zoals hier) is het wat het uitzicht betreft geen straf om hier op een trein te wachten.


60. Aan de andere kant van het perron, kijkend in de richting van Hufslag, is te zien dat het spoor in het bos verdwijnt. Ernaast liggen drie stukken rails, waarvan ik niet weet of dat oud of nieuw is.


61. Het bordje wat aankondigt wat hier de Ersatz bussen verschijnen.

Re: Zuid-Duitsland: zomaar een hoekje in Beieren - Weibhausen (deel 7 - 20-06-2026)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Zuid-Duitsland: zomaar een hoekje in Beieren - Weibhausen (deel 7 - 20-06-2026)
Dag Frank.

Die oorverdovende rust die de foto's
uitstralen is heerlijk om te bekijken!  :thumbup:
Ook oogt het alsof de trein daar de functie
van buurtbus of tram heeft (Nahverkehr).

Groeten,

Erik.
Re: Zuid-Duitsland: zomaar een hoekje in Beieren - Weibhausen (deel 7 - 20-06-2026)
 @citaat
Heerlijk he, die rust.
Deze trein heeft dat inderdaad. Bij de bespreking van Traunstein zul je dat nog wel zien.
Re: Zuid-Duitsland: zomaar een hoekje in Beieren - Weibhausen (deel 7 - 20-06-2026)
Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 20 juni 2026, 21:28:04Die oorverdovende rust die de foto's
uitstralen is heerlijk om te bekijken!
Ik kon het niet beter uitdrukken...  :thumbup:
Re: Zuid-Duitsland: zomaar een hoekje in Beieren - Weibhausen (deel 7 - 20-06-2026)
Net weer even dmv je fotosafari met je meegereisd door een stukje Beieren.
Altijd erg leuke reportages die je maakt :thumbup: !
Re: Zuid-Duitsland: zomaar een hoekje in Beieren - In het bos! (deel 8 - 21-06-2026)
Vanaf St2105 rijdt je over de Traunsteiner Strasse Weibhausen in. Net voor het dorp kun je rechtsaf naar locatie 10 (vanuit Weibhausen dus linksaf) naar een kleine onbewaakte overweg. Deze weg heeft voor zover ik kon vinden geen echte naam.

62. De overweg zoals beschreven met op de achtergrond een paar huizen van Weibhausen. Ik sta dan ook net over het spoor. Het spoor volgend naar rechts is halte Weibhausen te zien.


63. Staand op de overweg kijkend naar Weibhausen.


64. Omgedraaid en de blik richting Hufslag. Het spoor gaat hier recht het bos in. Niet te ver van de overweg zijn de hekken van een kleine onderdoorgang voor een waterloopje te zien.


65. Het betreffende waterloopje. Er wordt hier aan gewerkt, wat in de vorige foto te zien is.



Het weggetje verder volgend het bos in brengt me naar een open plek(je) van waaruit het spoor zichtbaar was. Dit is locatie 11 op het kaartje. Aangezien de trein zichzelf aan aankondigde even gewacht om te kijken of ik er wat foto's van kon maken. De camera op continue fotograferen gezet en daar onderstaande vier foto's uit gehaald.

66. In dit open plekje loopt ook het beekje de Rettenbach. Deze loopt tussen de twee verschillende kleuren velden (rechts het groene en links het groen-paarse), maar is hier verder niet zichtbaar.


67.


68.


69.

Re: Zuid-Duitsland: zomaar een hoekje in Beieren - In het bos! (deel 8 - 21-06-2026)
 @citaat Zo'n rode trein doorheen dat groen... geeft wel een mooi accentje...  :thumbup:
Re: Zuid-Duitsland: zomaar een hoekje in Beieren - Richting Hufslag(deel 9 - 22-06-2026)
Het weggetje weer verder doorgereden door het bos en dan kom je vanzelf bij locatie 12 uit. Een onbewaakte overweg met vlak erover de aansluiting van het weggetje aan de St2105.

70.


71. Op het overweggetje staand in de richting van Waging am See. Heel in de verte is een sein te zien, maar op de foto is dat wat lastig te herkennen.


72. Omgedraaid en de blik richting Hufslag. Rechts is de St2105 tussen Traunstein en Waging am See (en verder) te zien.


73. Net als bij alle overweggetjes moet het wegverkeer hier max 10 km/h rijden.



Vanaf het bosweggetje de St2105 opgedraaid richting Hufslag (Traunstein) om al snel weer de afslag naar Hufslag te nemen. Vrij snel daarna, bij locatie 13, zag ik het sein wat ik bij foto 71 beschreven heb door de bomen staan.

74. Het sein.


75. En daarop ingezoomd. Het sein toont twee gele (oranje) lampen, wat betekent dat het volgende sein op rood staat.

Re: Zuid-Duitsland: zomaar een hoekje in Beieren - Richting Hufslag(deel 9 - 22-06-2026)
De wegen lijken mij wel wat aan de smalle kant voor autoverkeer?
Re: Zuid-Duitsland: zomaar een hoekje in Beieren - Richting Hufslag(deel 9 - 22-06-2026)
@citaat
Dat valt prima mee hoor Frans. Omdat ik het spoor volg en er in dit gebied veel kleine, smalle weggetjes zijn over het spoor, lijkt dat zo.
Op foto 32 zie je een normale weg die tussen de dorpen en zo loopt. Daar heb ik er velen van gezien hier.
Re: Zuid-Duitsland: zomaar een hoekje in Beieren - Richting Hufslag(deel 9 - 22-06-2026)
Hoe dan ook: het zijn prachtige foto's, waar ik van kan genieten... een beetje virtueel op reis gaan, zeg maar...  :thumbup: