Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Sta er mooi op tijdens evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Shop

Ecos geeft vooruit aan. iTrain geeft achteruit. En nu?

Gestart door Meine maandag 10 november 2025, 18:49:03

Meine (Landkreis Gifhorn)

De titel zegt het al.

Op de Ecos gaat mijn trein vooruit (pijl staat naar recht). In iTrain staat deze op achteruit ( rode pijl naar onderen).
Ik heb in mijn lopi sound. Al diverse zaken geprobeerd. Oa reverse rijrichting. Ik heb de motordraden omgesoldeerd.
Niks werkt.
Wie heeft dit ook meegemaakt en wat was de oplossing? In het verleden was het goed. De lok heeft een poosje stil gestaan. Maar verder niks. De lopi heeft volgens mij een vast vooruit en achteruit, dus zou het gewoon goed moeten gaan.

Meine
Re: Ecos geeft vooruit aan. iTrain geeft achteruit. En nu?
Als je bedoelt wat ik denk is dit de oplossing:

als je op je iTrain scherm (je baanplan) de loc ziet met het pijltje de verkeerde kant op (rood) dan doe je shift klik op het witte pijltje van de loc. (de andere richting)
Als het goed is klopt dan de rijrichting weer met de Ecos.

Ik hoop voor je dat het daarmee lukt.

Mvg Stephan
Kleine aanvulling,

Je moet het blok peiltje hebben waar de loc in staat, dus de rood grijze.

Mvg Stephan
Of je draait de lok om.

Was al met draadjes omwisselen.
Mijn antwoord klopt dus niet.

Jos

doe maar een treintje

nee zoals al gezegd de muis-aanwijzer op het pijltje en dan de shift toets indrukken en de lok heeft de andere richting

Meine (Landkreis Gifhorn)

Bedankt voor de antwoorden.

Ook dat had ik al geprobeerd. Dit is standaard gedrag, als de lok de verkeerde kant op rijdt in een blok, shift klik.

Ik heb nu de "reverse direction" weer omgezet met de lok programmer. Ik kan nu weer met iTrain rijden. Alleen de pijl op de ecos komt nog steeds niet overeen met de pijl in iTrain.

Zodra ik wat langer tijd heb, moet ik alles maar omsolderen. Kijken of dat helpt. Voor nu is dit voldoende.

Meine
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Ik begrijp iets niet denk ik. Waarom ga je solderen aan een loc als de discrepantie tussen iTrain en de ECoS zit? Ik ken iTrain onvoldoende. In Rocrail heb je de optie "omkeren aankomstrichting". Bestaat zoiets niet in iTrain? Dan zou alles weer met elkaar kloppen.
Het is al benoemd maar toch net even geprobeerd met iTrain en Cs3: Als ik de trein/loco in een blok neerzet en ik houd linkershift ingedrukt en klik op de pijl,
verandert de richting in itrain en niet op cs3, en weer terug.
Wel deze gebruiken itrain.png  en niet die in je locomotievenoverzicht, daar werkt het gek genoeg niet.
Misschien iets met ingestelde rijrichting in iTrain?

Ecos geeft vooruit aan. iTrain geeft achteruit. *** Opgelost! ***
Het raadsel is opgelost.  :razz:
In iTrain had mijn Lok een andere rijrichting dan de trein die met de lok gemaakt was, terwijl alle andere treinen/loks dezelfde rijrichting hadden.

Dus gekeken waar dat aan kon liggen. Mijn oog viel op de richting van de locomotief van de trein. Deze stond op achteruit. Geen idee waarom  O:-D zal ik ongetwijfeld zelf gedaan hebben. In ieder geval het werkt weer zoals het hoort. PFFF was wel even goed zoeken.

Meine

Vooruit Achteruit.png
Mooi dat het opgelost is :)