Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

kortsluiting in railbus 39978

Gestart door johanidm woensdag 12 februari 2025, 18:28:32

kortsluiting in railbus 39978
hallo,

Laatst merkte ik dat de de stroom mijn baan met 1 amper omhoog is gegaan. Naar lang zoeken bleek dat het uit mijn railbus te komen.
Deze voelde warm aan reed nog wel, nu ben ik de fout aan het zoeken. maar kom er niet uit.
- Motor heeft een weerstand van ongeveer 20 ohm (met hobby multimeter gemeten).
- Motorpolen hebben geen contact met de massa van de motor.
- 1 draadje was los naar de verlichtingprint. deze weer vast gezet ik denk door demontage los is geraakt (niet de reden van de kortsluiting).
- bij verwijderde decoder meet ik geen sluiting tussen sleep contact en massa.

heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt en opgelost?

vriendelijke groet,

Johan
Re: kortsluiting in railbus 39978
Is de verhoogde stroom afnamen tijden het rijden of als de loc stil staat. Mogelijk toch een probleem eventueel dan met het motortje
Vandaag weer getest kortsluiting was even weg  daarna kwam het snel weer terug.
Er kwam een beetje een geur uit de motor. Dus dit is mijn hoofdverdachte!
Op tekening is dit Marklin nummer E283 675 Heeft iemand tips waar deze verkrijgbaar is?

Alvast bedankt!

graag een glaasje wijn

bij marklin voorradig
Dat zag ik zojuist ook ik ga er 1 bestellen bedankt!

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.