Beste (mede) zinkpest slachtoffers.
Helaas ben ik in het bezit van een flink aantal locs die door zinkpest aangetast zijn.
De meeste zijn van Märklin maar ook een paar van verschillende andere merken, daarbij ook een aantal wagons.
Uit mijn hoofd van Märklin: 3x Köf waarvan Märklin 2 stuks al een keer uit coulance (toen nog wel!

) vervangen heeft, de Seetal krokodil, Michelin railbus en een aantal oldtimers waarbij, T800,GN800 en delen van TM800 en ook nog andere 800 modellen.
Alles bij elkaar best veel en ook nog enkele van andere merken, sommige heb ik gesloopt voor bruikbare onderdelen en andere heb ik nog liggen.
Het valt mij wel op dat, naarmate de jaren verstrijken, bij de aangetaste modellen steeds meer onderdelen barstjes beginnen te vertonen en waar dus ook zinkpest in zit.
Het vreemde vind ik wel dat hele oude onderdelen die ik bewaard heb, na meer dan 80 jaar!, nu ineens tekenen van zinkpest vertonen.
Het lijkt mij dan ook dat de conclusie dat zinkpest altijd op de loer ligt bij kwalitatief slecht gefabriceerd Zamac, dit nog altijd tevoorschijn kan komen.
Ik hoop dan ook niet (lijkt mij ook onwaarschijnlijk maar ik ben geen deskundige op dit gebied) dat deze zinkpest besmettelijk is want dan is het eind letterlijk zoek!
Ik zal wat locs opzoeken om te laten zien wat je van zinkpest kunt verwachten, dus die komen nog.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.