Nieuws:

De stichting 3rail Kalender: Een aanrader voor elke actieve modelspoor hobbyist!

Köf 36805 met zinkpest

Gestart door BR41-fan maandag 15 september 2025, 09:35:29

Köf 36805 met zinkpest

Köf 36805 met zinkpest
hallo
Ik kan een Köf 36805 kopen met kennelijk zinkpest.
Het ding schijnt gewoon uit elkaar te vallen.
Weet iemand daar iets meer van?
Hebben meer modellen dat?

Jan
Re: Köf 36805 met zinkpest

Ondertussen heb ik dit gevonden;
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Zinkpest

Ik ga om die reden maar afzien van de aankoop.

Heel verstandig. Het is een autonoom proces waaraan niets is te doen. Je kan alleen alle aangetaste Zamac-onderdelen vervangen.

Overigens lees ik in de wiki dat zinkpest zou kunnen overslaan op andere Zamac-onderdelen. Dat is echt onzin. Een met goed samengesteld Zamac gemaakt onderdeel gaat echt niet uit elkaar vallen omdat het onderdeel ernaast dat wel doet. Het heet dan wel pest, maar het is niet besmettelijk.

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Hi,

Ik had ook deze Koff met zinkpest.
Nieuw huis (rode) besteld van een andere koff en de rest ook rood geverft.
(zie voor verdere info / index in het draadje van mij)

groet
Harald
 @citaat  @citaat Zinkpest kan, zeker bij contact met en zelfs in de nabijheid van andere zinken voorwerpen, wel degelijk overslaan!
Beetje beter inlezen  ;)

@citaat

Ik lees het als onzin.
Dat onderdeel is in productie geweest met geen goede verhoudingen bij het gieten.
Stuur maar een linkje waar jij dat hebt gelezen.

groet
Haral
Stuur jij dan eens een linkje waar jij gelezen hebt dat het onzin is, waarom zou ik tijd steken in iets dat algemeen bekend is... Of zie jij alles waar je niks van afweet als onzin?

Dat zinkpest niet besmettelijk is volgt uit de oorzaak: verkeerd samengesteld Zamac. De structuur valt langzaam uit elkaar. Dat gebeurt niet met goed samengesteld Zamac.
Wel zet een aangetast onderdeel uit en dat kan omringende onderdelen beschadigen. Maar dat is dan een mechanisch proces. Zie je vooral bij omringende kunststof onderdelen.

Ik ben ook wel heel benieuwd naar een verwijzing waaruit blijkt dat zinkpest kan overslaan. Graag van iemand met voldoende metallurgische kennis om aan te geven hoe dat dan werkt. Dat meerdere onderdelen van een loc zinkpest kunnen hebben is niet vreemd.   

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ik ga dit niet onderbouwen met linkjes, maar zinkpest wordt voor zover ik weet veroorzaakt door een verkeerde samenstelling van de gebruikte legering Zamac. Ik vraag me dan af of het echt zou kunnen overslaan op "gezond" Zamac dat wél de juiste samenstelling heeft.
Dat zou -om maar even een extreme vergelijking te maken- hetzelfde zijn als roest dat van ijzer overslaat op bv koper of plastic. Wat ik me wel kan voorstellen is dat zinkpest overslaat naar Zamac dat daar tgv verkeerde samenstelling gevoelig voor is.
Ik had een BR62 van Liliput waarvan de motor compleet vergaan was door zinkpest terwijl de rest van de loc nergens last van had. Maar oké, deze vlieger gaat wellicht niet altijd op als zinkpest inderdaad besmettelijk blijkt te zijn.

Citaat van: Lapjeskat op maandag 15 september 2025, 10:37:35Stuur jij dan eens een linkje waar jij gelezen hebt dat het onzin is, waarom zou ik tijd steken in iets dat algemeen bekend is... Of zie jij alles waar je niks van afweet als onzin?

OK dan niet.

groet
Harald
Hallo,

Zinkpest kan misschien wel overslaan.

Maar ergens in 1966 kregen mijn broers en ik van een geadopteerde (Joodse) neef een Marklin stoomlocomotief die tussen 1945 en 1948 gemaakt was. Een van de draaistellen van de tender ging bij ons kapot. Wij naar de speelgoedzaak, met modeltreinen, om de hoek. Daar vertelde men dat het zinkpest was en wel meer voorkwam bij locomotieven uit die tijd. Als kind heb ik er veel mee gespeeld. Kapotte draaistel heb ik zelf als 12 -jarige vervangen door een Jouef draaistel. De loc heb ik nog steeds, maar er is in die ruim 50 jaar niets veranderd. Behalve het kapotte draaistel, dat is inmiddels bijna helemaal poeder geworden, ander draaistel nog helemaal intact. Dus.....

Groet,
Niek
Ik lees dat de productie van vooral de eerste jaren van deze eeuw ook meer kans heeft op zinkpest vanwege het overhevelen van een deel van de productie naar China en de kans op meer laagwaardige legeringen die daar gebruikt werden. Pas sinds uitbreiding van de fabriek in Hongarije in 2014 vond de meeste productie weer in Europa plaats. Het kan nog steeds voorkomen dat bepaalde onderdelen uit China komen.
Hebben andere merken daar dan geen last van?
Zag wel een rant video van iemand die oldtimers herstelt dat de vervangende onderdelen tegenwoordig van belabberde kwaliteit kunnen zijn. Enigszijds door slechte kwaliteitscontrole maar ook door gebruik van slechtere materialen.

BLIJ dat ik analoog RIJ

De Seetall-krokodil is een berucht model dat vaak last heeft van zinkpest, en dat geldt dus ook voor de Koff; beide uit begin deze eeuw.
Er is ook een hele serie USA box-cars waarvan de Zamak bodem van slechte kwaliteit is en compleet krom trekt alvorens verder kapot te gaan.
Ook andere merken hebben hier last van; in alle producten waar met Zamak van slechte kwaliteit is gewerkt -of een verkeerd productieproces is gevolgd- kan zinkpest optreden.

Ja hoor, bij andere merken kwam het ook weleens voor. En met productie in China had het allemaal weinig te maken. Dat was een goede smoes voor van alles en nog wat.

Klein Modellbahn uit Oostenrijk had er nogal last van.

https://forum.trainminiaturemagazine.be/index.php/topic,9482.msg1026036.html#msg1026036

Over de besmetting: Als je 1,5m : 87 afstand houd zou het geen kwaad moeten kunnen.
Maar wie weet word het wel overgebracht via de sleper?
Dat betekent dan de hele baan schoonmaken na inzet van een zinkpestmodel.
Het is nog steeds wachten op de digitale Zinkpestreinigingswagen, MHI-model, adviesprijs €666,66
Het handmonster was helaas aangetast door Zinkpest en heeft de productie niet gehaald.

Eh even serieus nu weer, wat is de vraagprijs van deze Köf met zinkpest?
Dit onderwerp is in het verleden ook al eens uitgebreid aan de orde geweest hier op het forum. Naast de Seetal zijn er 2 Kófs bekend die dit fenomeen kunnen hebben, de 36805 (2001) maar ook de 36808 (2005), beiden in mijn bezit en als curiositeit bewaard. Het kan alleen maar "besmettelijk" zijn als het omringende metaal ook een verkeerde legering bevat. Besmettelijk is dan ook een verkeerde woordkeuze, eerder zou ik spreken van een diffusie; onder invloed van de onjuiste samenstelling diffundeert of vervalt het materiaal, wellicht met behulp van de lucht, naar een soort roest, dat er krakelig uitziet. Ik heb er de laatste jaren niets meer over gehoord, kennelijk heeft M het metaal proces nu wel degelijk goed onder controle.

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

Ik heb een groene gehad in een partijtje, volledig krom getrokken en viel van ellende uit elkaar.

Maar een rode uitvoering (ander nummer) rijdt nog steeds naar behoren zijn (haar) rondjes.
Die USA wagens ben ik inderdaad vanuit een starterset ook eens tegengekomen, ook krom en zijn in de vuilnisbak beland.

Groeten,

Jan

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Even een linkje naar zinkpest bij een andere producten (helaas nog geen https site).
Lima uit lang vervlogen tijden. Ter verering van deze zinvolle discussie.  ;)

:offtopic:
Laatste gegeven link is overigens buiten dit onderwerp om een leukse site Jan met veel wetenswaardigheden.
Let op: niet beveiligde site meldde mijn computer.
Hier maar weer Ontopic verder.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Heeft Jan nog belangstelling voor deze "deskundigen" discussie?

Groet, Anne W

BLIJ dat ik analoog RIJ

Geen idee, maar je kan je ook afvragen of hij belangstelling heeft voor jouw vraag.
En waarom trek je onze deskundigheid in twijfel door aanhalingstekens te gebruiken?

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Best een vermakelijk topic  :lol:  :thumbup:
Ik heb de chips en cola erbij ... :cool:

Groeten,

Erik.
Speciale Gast

Beste (mede) zinkpest slachtoffers.
Helaas ben ik in het bezit van een flink aantal locs die door zinkpest aangetast zijn.
De meeste zijn van Märklin maar ook een paar van verschillende andere merken, daarbij ook een aantal wagons.
Uit mijn hoofd van Märklin: 3x Köf waarvan Märklin 2 stuks al een keer uit coulance (toen nog wel! :favorite: ) vervangen heeft, de Seetal krokodil, Michelin railbus en een aantal oldtimers waarbij, T800,GN800 en delen van TM800 en ook nog andere 800 modellen.
Alles bij elkaar best veel en ook nog enkele van andere merken, sommige heb ik gesloopt voor bruikbare onderdelen en andere heb ik nog liggen.
Het valt mij wel op dat, naarmate de jaren verstrijken, bij de aangetaste modellen steeds meer onderdelen barstjes beginnen te vertonen en waar dus ook zinkpest in zit.
Het vreemde vind ik wel dat hele oude onderdelen die ik bewaard heb, na meer dan 80 jaar!, nu ineens tekenen van zinkpest vertonen.

Het lijkt mij dan ook dat de conclusie dat zinkpest altijd op de loer ligt bij kwalitatief slecht gefabriceerd Zamac, dit nog altijd tevoorschijn kan komen.
Ik hoop dan ook niet (lijkt mij ook onwaarschijnlijk maar ik ben geen deskundige op dit gebied) dat deze zinkpest besmettelijk is want dan is het eind letterlijk zoek!

Ik zal wat locs opzoeken om te laten zien wat je van zinkpest kunt verwachten, dus die komen nog.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.   
Speciale Gast

Nog even ter aanvulling: de Micheline had geen zinkpest maar loslatende verf!
Zie : https://forum.3rail.nl/index.php?msg=1272814

Mvg,
AlbertJan.

Jazeker heb ik nog belangstelling,
wat een vraag al teweeg kan brengen...

Jan

Citaat van: henkv op maandag 15 september 2025, 10:53:55benieuwd naar een verwijzing waaruit blijkt dat zinkpest kan overslaan
Bij mij is de zak chips net weer leeg ....

Ik reageerde in eerste instantie op Henk en Hanzi door de Zamac kwestie zelf te onderbouwen met een chemisch analyse rapport, gevonden bij Bahnwahn.

Het aardige van de discussie over besmetting (bacterie, virus) versus omstandigheid (temperatuur, vocht) is het discussie peil nodig om dit soort afwegingen te kunnen maken, en/of te weerleggen. Roestvorming (=>corrosie) is een proces dat versterkt door de combinatie temperatuur + vocht, eventueel + zuur. En zegt dus iets over de condities waaronder treintjes bewaard worden.
Zuur zegt mij iets over veeteelt (met name over bomen en planten in bepaalde agrarische gebieden die er niet tegen bestand bleken te zijn, waren treintjes dat wel, dan?).

Citaat van: AlbertJan op dinsdag 16 september 2025, 12:33:32wat locs opzoeken om te laten zien wat je van zinkpest kunt verwachten
In dat verband (afgezien van de roestbruine Seetal krokodil van Märklin, 6 stuks, Broodfabriek Rijswijk, 2025): jaren geleden bij Hobbyland in de Zocherstraat (A'dam) kwam op een zaterdagmiddag de reparateur uit de achterkamer stormen met de mededeling: "deze krokodil heeft zinkpest" (een groene Märklin loc, uiteraard). Ik ben heel benieuwd naar dat lijstje.

Citaat van: Jan22 op dinsdag 16 september 2025, 19:35:50Ik reageerde in eerste instantie op Henk en Hanzi door de Zamac kwestie zelf te onderbouwen met een chemisch analyse rapport, gevonden bij Bahnwahn.

Ik vond het wel een interessant artikel. Maar het eerste wat de schrijver constateert is dat de gewichten in de oude Limalocs vooral uit lood bestaan. Dus het verband met Zamac en zinkpest zie ik niet zo.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Nee, inderdaad, bij die loodblokken lijkt er iets anders aan de hand te zijn; insluiting van lucht/vocht tijdens het productieproces dat er kennelijk ooit uit moet komen (?).

:offtopic: beetje vergelijkbaar, maar dan anders ;) : een collega vertelde mij ooit: bijna overal zit rook in; dat is niet erg, zolang het er maar niet uitkomt ! :mrgreen:

Hierop aansluitend vind ik dan weer: Dan betreft het geen massief loden blok maar opgerold met tussenruimtes.
Lees ook dat loden contragewichten in piano's soms verpulveren, vergruizen.
(Medeleden met piano's kunnen dit gelijk even checken.  :D )
Zeg maar vergelijkbaar met de blokken in de Limalocs.
Loodpest of loodrot bestaat officieel niet, massief lood kan niet rotten.
Is het wellicht ook zo dat het meer bij Märklin voor lijkt te komen omdat Märklin nu eenmaal meer modellen uit metaal produceert? De oude Lima trein die wij als kind hadden was al van plastic.

Het komt bij Märklin volgens mij niet ongewoon veel voor. Zou ook vreemd zijn. Hedendaagse locs van zowat alle fabrikanten hebben al heel lang een kern uit een blok Zamac met de kunststof kap eromheen. Het risico van zinkpest bestaat dan ook.
Sowieso komt zinkpest eigenlijk weinig voor als je kijkt hoeveel modellen de industrie jaarlijks produceert.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Hier ook nog een typisch voorbeeldje van zinkpest (klikkie) en nóg eentje (klikkie)
Allebei geen Märklin overigens.
Dat ziet er wel ernstig uit. Jammer. We hopen dan maar dat het beperkt blijft tot kleine aantallen.

Citaat van: Jan22 op dinsdag 16 september 2025, 19:35:50roestbruine Seetal krokodil van Märklin, 6 stuks, Broodfabriek Rijswijk, 2025
Ik heb daar naar staan kijken met een aantal mede 3-rail rijders die vervanging zochten voor een Seetal kroko omdat de hunne zinkpest had.
De kraamhouder vroeg er € 50 voor per stuk en had er minimaal 6 als het er geen 16 waren.
Allemaal keurig in OVP (uit de jaren kruikje) met boekjes erbij, en onbespeeld, maar natuurlijk wel met dat ene verdachte catalogus nummer, en met garantie tot aan de deur.  Prachtig gedetailleerde kappen, en ze reden ook nog, volgens de verkoper.
Jammer voor de stalhouder: niemand kocht ze voor die prijs. Waarschijnlijk was zijn prijs te laag om geloofwaardig te zijn.

Ik neem dat het gaat om de geplaagde 37521 Seetal uit 2001 en niet om de 37526 uit 2015?
Ik weet niet of er uit de serie uit 2001 exemplaren zijn (waren) die (nog) last hebben (gehad) van zinkpest.

Willy

In #34 Jan22 reageert (eindelijk weer ) blijkt nog steeds interesse in zinkpest of in de De 6/6, welk van de twee zou het zijn?

Vandaag een link toegevoegd naar De 6/6 vervangend kunststof frame (op ebay):

Ik kwam een draadje tegen van een Italiaan op Ebay die een plastic frame aanbood ter vervanging van het frame met zinkpest: uiteraard uitverkocht, maar volgens degene die deze link geeft in maart 2026 (nml. user Alsterstreek), heeft het zin de verkoper toch te contacten.

Onduidelijk is of het frame een resin afgietsel is of een 3D print:

ebay verkoper (Coccodrillo114) De 6/6 frame, met als vermelding "This item has been reproduced from us in Italy with a new die casting mold to solve the Zinkpest problem."

gevonden op marklin-users net (2 maart 2026).

Voor liefhebbers van een SBB De 6/6 hier, zo'n tip deel ik graag. 

Het onderwerp van de vraag was oorspronkelijk Köf, en waarom zou er voor de Köf niet het zelfde kunnen als voor de Kroko (De 6/6)?
Een nieuw frame, hetzij gegoten, hetzij uit een 3D printer?
Speciale Gast

Hoi Jan.
Voor de Köf zal dit meestal niet opgaan omdat vaak ook het onderstel aangetast is.
Tenminste bij die 2 van mij was dit wel zo.

Mvg,
AlbertJan.