Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

ECoS II, Centraal Station II of toch de Intellibox (II)?

Gestart door Roeny zondag 19 juni 2011, 12:19:53

ECoS II, Centraal Station II of toch de Intellibox (II)?
Hallo allemaal,

Ik hoop binnenkort aan de bouw van mijn nieuwe modelbaan te beginnen. Maar eerst heb ik een algemene vraag over de keuze van besturing.

Het is een droom van me om de nieuwe baan automatisch te laten rijden met de computer via de intellibox. Maar aan de andere kant heb je ook van die mooie ''command stations''. De prijs tussen deze aparaten is vrijwel gelijk, maar ik vraag me af wat het groote voordeel is van de ESU ECos II aangezien ik hier niet zo veel van weet.

Ik heb de huidige baan bestuurd met het Mobile Station en ben redelijk op de hoogte van Märklin producten.  :) (maar niet heel veel van andere merken)

Graag hoop ik hier wat duidelijkheid daar over te krijgen. :)

Alvast bedankt voor jullie hulp, ;)

Mvg,

Jeroen
Re:ECoS II, Centraal Station II of toch de Intellibox (II)?

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

Hoi Jeroen,

Kijk eens om te beginnen op onze eigen wiki.
Klikje doen.

Gr.  Charlie
Citaat van: Charlie op zondag 19 juni 2011, 12:29:44

Hoi Charlie,

Oja das waar ook! :O
Ik had er laatst even gekeken en toen zag ik dat het Intellibox niet overweg kan met MFX. Maar de MFX decoders in nieuwe Märklin modellen spreken meerdere protecollen, dus kan ik de trein toch wél besturen met de Intellibox..?

Mvg,

Jeroen
Ik heb zelf de Ecos 2 en ben zeer over het machinetje te spreken . Naast dat de trafo er al bij zit ( toch weer 100 euro extra bij CS 2 of IB2 ) heeft Ecos 2 zo ver ik weet als einge Railcom Plus aan boord ( te vergelijken met MFX maar dan voor DCC )  
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties, :thumbup:
Hoewel ik inderdaad een hoop informatie van de wiki kan halen, hoor ik zeer graag jullie mening (en ondervindingen) aan de hand van jullie ervaring. ;)

Alvast bedankt weer,

Mvg,

Jeroen

Citaat van: MaK man op zondag 19 juni 2011, 12:42:08
( te vergelijken met MFX maar dan voor DCC )  

Beste Mak man,

Wellicht een beginnersvraag, maar kan ik hiermee ook alle digitale functies (geluiden) mee gebruiken..?
Soms wil ik gewoon dingen zeker weten, zeker als het gaat om deze prijzige producten. ..dan kom ik maar als beginner over, maar dan weet ik tenminste wel hoe het zit. :)

Mvg,

Jeroen
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hallo Jeroen,

Met een ecos 1 of 2 kun je alle protocollen aansturen die er zijn, en er is regelmatig een update beschrikbaar met het nieuwste van het nieuwste.

Ik heb nu een ecos 1 en ben daar zeer tevreden over, de 4A die hij leverd is op dit moment ruim voldoende om 5 a 6 treinen tegelijke tijd te laten rijden en 5 treinen te voeden die in het schaduw-station staan.

Ik werk met koploper voor het aansturen en dat gaat zeer goed.

Piwie heeft een tijdje ook deze vraag gesteld en hij heeft voor een Ecos 2 gekozen en is hier zeer te spreken over.

Succes met je keuze.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Citaat van: degeluidsman op zondag 19 juni 2011, 15:06:41
Met een ecos 1 of 2 kun je alle protocollen aansturen die er zijn, en er is regelmatig een update beschrikbaar met het nieuwste van het nieuwste

Beste Peter,

Bedankt voor deze heldere informatie! :) :thumbup:
Het is goed om te horen dat hij met z'n 4A al veel mogelijkheden biedt. Ik zal me er eens verder in verdiepen. ;)

Mvg,

Jeroen
Hallo allemaal,

Ik heb me nog eens verdiept in andere draadjes op het forum. En (gezien mijn wens om automatisch te kunnen gaan rijden) denk ik dat de ecos voor mij de beste keus is, aangezien hij ook met Koploper en MFX overweg kan. :)

Maar ik sta nog steeds open voor jullie mening en ondervindingen, over jullie keus. O:-D

Mvg,

Jeroen
Een Intellibox (IB) kent geen MFX en ook geen Motorola 27 of 28 rijstappen wat een ECoS wel kent.
De ECoS heeft apart scherm (menu) voor een draaischijf, de IB niet.
Het programmeren van decoders is bij een ECoS vele malen gemakkelijker dan bij een IB.
Een ECoS levert 4A, de IB 3,5A.

Mvg,
Peter
Citaat van: Freak op zondag 19 juni 2011, 16:49:03
Een Intellibox (IB) kent geen MFX en ook geen Motorola 27 of 28 rijstappen wat een ECoS wel kent.
De ECoS heeft apart scherm (menu) voor een draaischijf, de IB niet.
Het programmeren van decoders is bij een ECoS vele malen gemakkelijker dan bij een IB.
Een ECoS levert 4A, de IB 3,5A.

Mvg,
Peter

Beste Peter,

Erg bedankt voor deze aanvullende informatie! :thumbup:
Voor dit soort info. heb je toch iemand nodig die hiermee ervaring/kennis heeft.
Een extra punt voor de ECoS dus! :D

Mvg,

Jeroen
Citaat van: Charlie op zondag 19 juni 2011, 12:29:44
Hoi Jeroen,

Klikje doen.

Gr.  Charlie

Hallo,

Gezien de hulp van jullie (dank daarvoor) weet ik dat ik met mijn MFX-treinen met functies bij de ECoS goed zit.
Alleen, als je dit niet vraagt en zelf de wiki uitpluist kom je (kwam ik) echter tot verwarring. :?

Dit staat er over MFX;

ECoS 1 en 2       CS2
MFX                                                           -                  x
Aantal Adressen mfx                                   nvt            16000?
Snelheidsstappen MFX                                nvt              128
Automatische Locherkenning MFX                 nee               ja

Geeft mij het idee dat het dus niet kan... :? (natuurlijk weet ik nu wel beter door jullie)
Misschien is MFX er later bijgekomen door updates ofzo, maar in ieder geval roept dit verwarring op.
Misschien dat ik het iets te letterlijk neem, maar dit moet dan toch anders staan bijv.: Is mogelijk d.m.v. Railcom Plus.

Hoor graag jullie mening,

Mvg,

Jeroen

Bij de ecos hoort te staan is hetzelfde als bij de cs2.
Hallo Jeroen,

De tabel is niet ge-update. Deze stamt nog uit de tijd dat de ECoS (nog) geen MFX ondersteunde.

Mvg,
Peter
Hallo,

Bedankt voor jullie bevestigingen. :thumbup:
Wellicht tijd om dit artikel weer eens een update te geven. :D :P

Mvg,

Jeroen

- ps. Mijn commentaar is overigens goed bedoeld hoor -
Hallo Jeroen,

Ik werk al enkele jaren met het CS-2 van Märklin (zelfs 2x) en ik wil niets anders meer. Er zijn gigantische discussies op 3rail Forum geweest over of men nu een CS-2 of een Ecos-2 moet kopen. Met alle updates die in de loop der tijd zijn uitgebracht, verschillen de apparaten niet meer zoveel van elkaar. Wel is het natuurlijk een feit dat het CS-2 helemaal is gebouwd voor MFX. Daar komt nog eens bij dat je er ook andere systemen mee kunt aansturen, zoals DCC, Motorola en in de toekomst waarschijnlijk nog meer systemen (bv. Selectrix). Je kunt meerdere CS-2's aan elkaar koppelen en boven kun je het CS-2 ook aansturen met je Apple-product (bv. iPhone) en binnenkort ook Android-product (bv. Samsung-smartphone). Het Central Station-2 is werkelijk razend snel met het uitlezen van MFX-decoders. De MFX-decoders kun je zelf instellen en bewerken d.m.v. de CV-instellingen. Binnenkort kun je ook zelf geluiden voor in locomotieven downloaden en via het CS-2 in je loc zetten. Voor het automatisch aansturen van je baan heb je geen PC nodig. Je kunt alles aansturen d.m.v. het CS-2. Teken je baan uit in de lay-out en maak verschillende rijwegen. Het CS-2 schakelt vervolgens alle door jou ingestelde wissels en seinen en laat de trein vertrekken.

Het is dus werkelijk een prachtig apparaat (zowel van binnen als van buiten), waar in de toekomst nog veel meer mee kan. Als je nog meer info nodig hebt, kijk dan ook eens op de volgende websites:

M.v.g.

Maikel (RMW)
Beste Maikel (RMW),

Heel erg bedankt voor deze (volledige) informatie,
Ik ben erg blij met de links en heb gelijk de handleiding van het CS2 gedownload, kan ik alle mogelijkheden rustig nalezen.  ;)
Het idee dat je binnenkort zelfs geluiden kan downloaden en in je loc kan zetten, is zeker een + punt. Ook de mogelijkheid van het automatisch aansturen wil ik uitgebreid gaan bekijken. Ruim 2 jaar geleden waren er al bijeenkomsten in Märklin stores waar ik helaas niet bij kon zijn. Er kwam dan iemand om alle mogelijkheden te tonen en te bespreken.

Ik ben zelf een ''weegschaal'' dus ik kan soms eindeloos twijfelen tussen 2 producten. (bijv. 2 faller gebouwen) Maar o.a. met de handleidingen van het CS2 en ECoS2 moet het lukken. :D (moet alleen nog even de NL handleiding van het ECoS2 vinden)

Mvg,

Jeroen
Citaat van: Roeny op maandag 20 juni 2011, 12:54:40
Beste Maikel (RMW),

Heel erg bedankt voor deze (volledige) informatie,
Ik ben erg blij met de links en heb gelijk de handleiding van het CS2 gedownload, kan ik alle mogelijkheden rustig nalezen.  ;)
Het idee dat je binnenkort zelfs geluiden kan downloaden en in je loc kan zetten, is zeker een + punt. Ook de mogelijkheid van het automatisch aansturen wil ik uitgebreid gaan bekijken. Ruim 2 jaar geleden waren er al bijeenkomsten in Märklin stores waar ik helaas niet bij kon zijn. Er kwam dan iemand om alle mogelijkheden te tonen en te bespreken.

Ik ben zelf een ''weegschaal'' dus ik kan soms eindeloos twijfelen tussen 2 producten. (bijv. 2 faller gebouwen) Maar o.a. met de handleidingen van het CS2 en ECoS2 moet het lukken. :D (moet alleen nog even de NL handleiding van het ECoS2 vinden)

Mvg,

Jeroen

Die vind op Train Service Dackeart (TSD intypen in Google) en dan naar handleidingen...

groeten Dylan
Citaat van: RMW op maandag 20 juni 2011, 12:15:36
Er zijn gigantische discussies op 3rail Forum geweest over of men nu een CS-2 of een Ecos-2 moet kopen. Met alle updates die in de loop der tijd zijn uitgebracht, verschillen de apparaten niet meer zoveel van elkaar
En nog steeds kan een ECoS meer, binnen afzienbare tijd zelfs LocoNet.

CiteerDaar komt nog eens bij dat je er ook andere systemen mee kunt aansturen, zoals DCC, Motorola en in de toekomst waarschijnlijk nog meer systemen (bv. Selectrix).
En dat kan een ECoS wel. Verder nog Railcom(plus), een snellere aanmelding dan MFX.

CiteerDe MFX-decoders kun je zelf instellen en bewerken d.m.v. de CV-instellingen.
De beperkte registermogelijkheden kan ook met een ECoS.

CiteerTeken je baan uit in de lay-out en maak verschillende rijwegen. Het CS-2 schakelt vervolgens alle door jou ingestelde wissels en seinen en laat de trein vertrekken.
Is met een ECoS ook mogelijk

Mvg,
Peter
Citaat van: minitreintje op maandag 20 juni 2011, 14:29:01
Die vind op Train Service Dackeart (TSD intypen in Google) en dan naar handleidingen...

Hoi Dylan,
Bedankt voor de tip, ik heb hem gedownload. :thumbup:

@Peter;
Hoi Peter,
Bedankt weer voor deze aanvullende informatie. :thumbup:

Mvg,

Jeroen

Hallo allemaal,

Aan de hand van jullie reacties over dit onderwerp heb ik besloten dat ik me graag bij de ECoS club wil aansluiten. ;)
Bedankt voor jullie reacties over de ECoS, CS2 en IB. Ik heb er een hoop van opgestoken en ik hoop dat ''nieuwe'' leden en gasten die ook voor deze keuze staan, hiermee verheldering zullen vinden.

Mvg,

Jeroen
Forum Moderator

Welkom bij de club  :) :)

Van een Ecos krijg je zeker geen spijt, alvast veel plezier ermee gewenst.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
idem van mij.Deze firma geeft ook een uitstekende garantie.Had 3 weken geleden een defekte booster en is zonder problemen door hun via mijn leverancier (winkel) vervangen voor een volledig nieuwe.
Goedenavond allemaal,

Wil ook graag toetreden tot de EcosClub.  B)
Heb gezien dat de prijs op dit moment rond de ? 600,- ligt.

Iemand nog goede tips of adressen?
Woon in het noorden, maar ben met grote regelmaat in het midden en westen van het land te vinden.

Ga de Ecos maar even niet via internet bestellen. Ben net voor ca. 200 eur opgelicht via Marktplaats en ben daar wel even klaar mee. :( :-(
Daarnaast vind ik het ook wel prettig wanneer ik een persoonlijk aanspreekpunt heb wanneer er wat is.

Groet,  Joachim

Wie is hier spoorloos ??

Waarom kijk je niet in Houten op de beurs?
Citaat van: Rieske op woensdag 22 juni 2011, 21:08:13
Waarom kijk je niet in Houten op de beurs?

Is een goed idee. Weet alleen nog niet helemaal zeker of ik dan wel kan...
Zijn ze daar prijstechnisch een beetje interessant?

Gr. Joachim

Wie is hier spoorloos ??

Je entree haal je er wel uit, lijkt me.
Hallo,

Graag zou ik voor mijn Ecos II ook graag naar de beurs willen gaan, maar helaas gaat dat voor mij nu zeker niet. :-(
Ik hoop volgend jaar te gaan als ik weer een bezoekje breng aan Nederland. :D

Mvg,

Jeroen
Citaat van: Rieske op woensdag 22 juni 2011, 22:31:37

en t reisje uit friesland.... :help: B) :D
Citaat van: jj_marklin op woensdag 22 juni 2011, 22:59:36
Citaat van: Rieske op woensdag 22 juni 2011, 22:31:37

en t reisje uit friesland.... :help: B) :D

Kruitvatkaartje kopen en met de trein gaan :lol: kost je maximaal een euro of 15 meestal.
Ey,

Vorige week toch maar even in Houten wezen kijken en: I got him B):

Nu nog even leren hoe die werkt, maar volgens mij zijn er al aardig wat ervaringsdeskundigen hier op het forum...
Jammer dat het telkens zulk mooi weer is (het is ook nooit goed... :D)

Gr. Joachim
Citaat van: kazango op zondag 10 juli 2011, 10:06:14
Gefeliciteerd met je aanschaf. De Ecos is een super apparaat, ik zelf ben er zeer tevreden over. Alleen zal je even moeten kijken of je Ecos up to date is qua firmware.

MvG Ren.

Ey Ren,

Dankje!

Heb t van de week vrij druk gehad. Heb m alleem even uit de doos gehad en even aangehad om te kijken hoe het display er in het echt uitziet. Is echt mooi apparaat. Nu nog leren doorgronden.
Heb testbaantje liggen inmiddels, waarmee ik wil gaan testen.

Hij moet nog worden geupdated.

gr. Joachim
Forum Moderator

Ook ik heb afgelopen beurs in Houten de Ecos 50200 gekocht, wat een wereld apparaat  :) :)

Samen met mijn buurman hebben we gelijk nieuwe software erop gezet voordat we er verder mee gingen werken.

Veel plezier ermee.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Hallo Allemaal,

Ik zit er ook aan te denken om een ecos aan te schaffen, maar omdat een nieuwe ecos2 voor mij te duur is wil ik graag een 2de hands ecos1 kopen. Wat zijn eigenlijk de grote verschillen tussen beide?

groeten Jan Willem
De meest belangrijke verschillen, de ECoS 2 heeft kleurenscherm i.p.v. monochroom en 1 CAN-bus meer dan de ECoS 1.

Mvg,
Peter
Hoi Peter,

Als dat de enige verschillen zijn dan ga ik lekker voor de ecos1 scheelt me een hoop geld. Nu nog zien dat ik tegen een mooi koopje aanloop :D

Groeten jw
2 e handse prijs is meestal 300 euro. Dus alles daar onder is mee genomen. Het scherm van de ecos 2 leest wel veel rustiger.