Nieuws:

Stichting 3rail wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting Vrienden en Sponsoren. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

Strukton Vossloh G 1206 BB Watergraafsmeer

Gestart door Jan22 zaterdag 10 oktober 2026, 13:11:44

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Dinsdagavond, rond 18:30, maakte ik twee foto's op de spoordijk achter m'n moestuintje.
Prorail voorziet sporen van nieuwe breuksteen, uitbesteed aan BAM en Strukton.

Deze loc, viel me op, leek veel op een SBB Am 843. Klopt, dat zijn allebei Vossloh types. Er zijn wat verschillen.
Strukton heeft locs van de 3e generatie en SBB van de 4e generatie, maar dat mag de pret niet drukken.

Het zijn loeisterke locs waarmee je 50 platte bakken (type Res) met breuksteen stapvoets kunt verplaatsen.

Het bracht me op een zoektocht naar info over de loc en dit loctype. De loc heeft een naam, een type aanduiding G 1206, "Demi", een nummer 303007 (te lezen op de foto's), en een UIC (NVR): 92 84 2275 307-1.

En die info vond ik (specifiek voor die ene loc) op allerlei plekken, zoals treinen in nederland, loks-aus-kiel, de Italiaanse site Marklinfan. Maar dat was natuurlijk niet genoeg. Ik wou ook weten wat die loc kan, hoeveel locs van dit type door Strukton zijn aangeschaft, en welke locs er nog meer zijn bij Strukton, en wat voor andere types dat dan zijn.

Eerst werp ik altijd een blik op de 3railwiki. Daar verwachtte ik de "Bouwserie Vossloh G 1206 BB".
Mis gegokt. Misschien dan Grootspoor materieel Nederland? Zeker niet, want Strukton ontbreekt.
Maar de Diesellocomotief Bouwserie G2000-BB staat er wel in, en die is gerelateerd aan de NMBS, aan de Angel Trains Cargo (ATC) en aan de SBB (als Am 840).
In die bespreking wordt verwezen naar de loks-aus-kiel website.
Want alle Vosslohs komen uit Kiel, dus de G 1206 van Strukton vast ook. En, ja hoor. dat klopt.

Vervolgens bedacht ik me dat de naamgeving misschien afweek.
Wat te denken van G 1206 (dus Vossloh en BB weg laten)?
Wat te denken van een zoekopdracht op Bouwserie G 1206?
En nog een zoekterm: "Categorie diesellocs", direct de eerste hit is: Rijdend materieel en  daarbinnen de categorie diesellocs.
En zowaar: daar staat MaK G 1206 in:
niet onder diesellocs Nederland, maar onder diesellocs Duitsland !!!

Apart. Je moet er maar opkomen. Toch nog gevonden. Zo zie je maar: vertrouw niet op menu's, enkel op zoekopdrachten.

Volgens de voertuig portretten van de Loks-aus-Kiel zijn er 4 Strukton G 1206 BB locs:

Dat zijn niet de enige Strukton locs. Er zijn er nog meer:

Volgens de Strukton website zelf zijn er nog meer Strukton locs aangeschaft en gedoopt (in 2022):  Kethie, Janny, Charlotte, Magda en Martine (alle vrouwennamen). Het gaat om ex NS 1700 locs, waar accu's worden ingebouwd, opdat ze ook op stroomloze trajecten inzetbaar zijn.

Foto's van deze Strukton Vossloh 1206 vind je overal, b.v. bij Loks-aus-Kiel, maar ook bij treinposities.nl en bij treinen in Nederland
Re: Strukton Vossloh G 1706 BB Watergraafsmeer

Eerst even deze 4 erbij nemen (want die wijken af):

Dit kun je halen uit de website Treinen in Nederland:

Het gaat om 4 locs,
alle vier Deutz KHD DG 1200 BBM, vierassige diesellocomotief, gemaakt door Klöckner-Humboldt-Deutz
(maar daarbinnen aangeschaft in verschillende versies)

Janine, 303003,  verkocht aan OOC Rail (Oss), UIC: 92 84 2275 303-5
Monique, 303004, verhuurd aan OOC Rail (Oss), UIC: 92 84 2284 304-7
Ankie, 303005,   2021 gesloopt, UIC: 92 84 2284 305-4
Irene, 303006,   2016 gesloopt

Resteren Kethie, Janny, Charlotte, Magda en Martine, en sinds kort Lieve.

Ik soms ze nog maar even op, de latere locs:

Magda en Martine ken ik nog als NS-locs. Ze deden dienst in de Wgm als NS 704 (Martine)  en NS 706 (Magda).
Deze locs zijn Vossloh G 400 B  (4e generatie Vossloh) en je vindt ze o.a. hier, op Loks-aus-Kiel.

Zie ook Strukton.nl 1739 gedoopt tot Lieve:

Charlotte, ex NS 1756
Janny, ex NS 1740
Kethie, ex NS 1736
Lieve,  ex NS 1739

Je zult het niet geloven maar de zoektocht begon hier. Dat is een Italiaanstalige site van Märklin liefhebbers. Waarom nou net daar? Omdat ik zocht op Strukton G 1206, want dat staat op de loc ...en de zoekmachine kwam direct met deze link (dat lukt me ook geen 2e keer).

Als ik in de 3rail wiki als zoekwoord "MaK" had opgegeven, en dan was gaan zoeken op G 1206, dan had ik die pagina direct gevonden: MaK G 1206. Maar om een of andere reden deed ik dat niet.
Ik had dan natuurlijk nooit gemerkt dat die pagina onder de Duitse diesellocs hangt. Dat soort dingen merk je alleen in het menu.

Ik zocht op basis van het menu. Ik had er geen flauw idee van dat de Strukton loc een Duitse loc was. En dat ik dus moest zoeken naar "Baureihe MaK G 1206". Ik wist toen ook nog niet dat MaK de fabrikant was.  Dat was een van de dingen die niet op de foto's staan. Er staan heel veel aanwijzingen wel op, maar de fabrikant nou net niet.

Ik ken de Italiaanse site onvoldoende om te begrijpen dat Vossloh/Mak de fabrikant aanduiding is, en niet b.v. een type model.

En dus dat ik in de 3rail wiki op deze 2 quotes alert moest zijn:
CiteerBij de overname van MaK door de firma Vossloh werd de fabricage van de Vossloh G1700 BB gestart
en
CiteerVerdere produktie van de Vossloh G 1700 BB werd gestopt vanwege de ontwikkelingen van de populairdere en vergelijkbare MaK G1206.

Intuïtief begrijp ik niet waarom in Duitsland gebouwde lokomotieven onder Duitse Baureihe (Bouwserie) staan, en niet onder Nederlandse locs. Dus niet waar ze rijden, maar waar ze zijn gebouwd.
Neem NS Hispeed 186 van Bombardier TRAXX F140 MS2. Die staat gewoon bij bouwserie Nederlandse locs. En zo verwachte ik ook Strukton locs te vinden onder de bouwserie Nederlandse locs. Kennelijk schuilt hierachter een andere gedachten gang dan ik aannam. Misschien wel omdat de G 1206 van Strukton tweedehands zijn aangekocht? Wat ook niet op de foto's staat.