Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze Stichting 3rail kalender voor beurzen, open dagen en meer!

Trax3D werkt niet?

Gestart door Jeroen Kerkhofs zondag 15 februari 2026, 20:55:54

Trax3D werkt niet?

Trax3D werkt niet?
Hallo mensen.

Ik wil een nieuwe baan gaan ontwerpen en heb gekeken naar gratis baan software en kwam uit op Trax3D.
Maar ik loop hier op vast. als ik de website bezoek en klik op ''start planning'' gebeurt er niks. Dan zie ik in de URL ''LOGINFIRST'' staan. Dus dan denk ik, okay dan maar ik maar een account. is best logisch. Maar nu als ik een account maak gebeurt er ook niks. Krijg geen mail of bevesteging. Zit ook niks in de spam box.

Werkt Trax3D nog wel of doe ik ergens gewoon iets fout?
Re: Trax3D werkt niet?

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Sommige dingen klinken te mooi om waar te zijn. Je doet niets fout.
Het is aan de maker om bereikbaar te willen zijn. En dat is hij (op dit moment) niet.
Zie bijvoorbeeld dit draadje (2023)
Hij zou ook meer aan de weg kunnen timmeren, b.v. op z'n youtube pagina (9 jaar niets aangedaan!).

Hoe ben je op deze keuze uit gekomen?
Ik begrijp dat je voor gratis gaat, en misschien voor cross platform?

Ik heb allerlei software gebruikt in het verleden, en jaren gebruik gemaakt van demo's met beperkingen.
Op die manier ook gratis. Wintrack is gemaakt voor windows, maar linux met wine erop gaat ook goed, en met parallels  kun je Wintrack ook draaien onder macintosh.
Er is van alles mogelijk als je de grenzen opzoekt van je eigen Operating System. Bijna alle netjes geprogrammeerde programma's voor windows kun je emuleren op andere systemen. Maar op een smartphone heb je waarschijnlijk pech.

Je hebt een account, schijf je.
Al geprobeerd wat het doet als je gewoon inlogt? Nog even gekeken maar bij mij doet ie het gewoon dus de site is up-and-running.
Ik kreeg daar ook geen reactie dus na een paar dagen maar eens geprobeerd en kon inloggen en erin werken. Werkt dus nog steeds.

Als het gratis moet zijn heb je ook nog XtrackCAD. Dat blinkt niet uit in gebruiksvriendelijkheid maar wat je tekent, klopt met de werkelijkheid; dit in tegenstelling tot sommige andere programma's.

Bijna alle software voor het ontwerpen van een baan hebben wel een gratis demo.
Trax3D is volgens mij van Fedor van Dijk en hij is er alleen mee bezig, als hij tijd heeft. Volgens mij wilde hij zelf een koppeling maken tussen ontwerpen en aansturen, maar die info is van lang geleden. Dit soort projecten zijn giga en de meesten verzanden door simpel de factor tijd. Fedor heeft ook wel aangegeven, dat de tijd hem parten speelt.

Dan het fenomeen gratis. Natuurlijk, den Hollander is strak aan de penning en zeker nu de energieprijzen de pan uit uitvliegen en helaas niet in de tank. Maar gratis houdt meestal in, dat het beperkingen kent zoals niet kunnen opslaan, beperkt aantal railstukken, geen support, enz. En in mijn ogen terecht, want software ontwerpen is niet eenvoudig en vraagt regelmatig bijstelling en verbetering. Daar mag best wel wat tegenover staan.

Je zou Anyrail kunnen overwegen. Dat kost maar €55 euro en is een eenvoudig zelf aan te leren programma. David Hoogvorst is zeer actief met het programma met bijstellingen en verbeteringen.