Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

Spoel draaischijf 7286 defect

Gestart door johanidm maandag 15 september 2025, 09:38:45

Spoel draaischijf 7286 defect
Hallo,

Mijn Draaischijf is helaas defect geraakt, Hij vergrendeld niet meer. Na onderzoek blijkt mijn spoeltje defect te zijn. Doorgemeten zit een kortsluiting in.
Nu heb ik het  vergrendelmechanisme los gesoldeerd en de motor rechtstreeks aangesloten (analoog). Nu werkt de schijf wel maar met oprij positie mikken is lastig :D
Op internet op zoek geweest naar een vervangende spoel maar deze kan ik niet vinden. ook een eventueel onderdeelnummer kan ik niet vinden.
Heeft iemand een adres voor mij of eventueel een spoel?

Alvast bedankt!

Groet Johan

Re: Spoel draaischijf 7286 defect
Vreemd verhaal, ik dacht net dat het vergrendelen vanzelf ging en het ontgrendelen gebeurt door het bekrachtigen van het spoeltje.
Dan kan het niet vergrendelen toch niks met een kortgesloten spoel te maken hebben?

graag een glaasje wijn

juist als je spoel oneindig meet is ze defect.Kijk goed naar de spoel want er zijn verschillende versies van en alternatief is die van fleischmann want die van tante m is door hun gemaakt.De FL plaat compleet is apart verkrijgbaar maar meestal kan je gewoon het draadje loshalen en wat verder solderen.Wil nog wel eens afbreken. Google op fleischmann drehscheibe
De spoel wordt niet los geleverd.
Alleen een complete motor unit.
Grt. Jo
Weet niet of je er veel aan hebt maar ik heb laatst een wikkel machine gemaakt. Wil best wel een poging wagen maar ik kan niet garanderen dat het lukt. Heb tot nu toe alleen een schakelrelais gewikkeld.

M.v.g.
Stan
Zou zoeken naar het gemaileerde koperdraad van de kapotte spoel en dan zelf opnieuw de spoel gaan wikkelen, nadat je van het aantal wikkelingen overtuigd bent. Misschien met het afwikkelen van de spoel kom je de onderbreking tegen dan kun je die daar aan elkaar proberen te "solderen"