Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

Ferrivaria Salmagundi, een treinbaan die nooit zal af zijn.

Gestart door johank dinsdag 21 juli 2026, 23:45:16

Ferrivaria Salmagundi, een treinbaan die nooit zal af zijn.
Af en toe krijg ik de vraag of ik wat foto's van mijn baan kan en wil laten zien. Zodat ik soms wel eens foto's via mail doorstuur.
Nadien is de vraag dan meestal of ik geen topic wil aanmaken over mijn baan. Dit heb ik altijd afgehouden, om diverse redenen.
Maar omdat de vraag blijft komen, toch besloten om het te doen.
Eerst wat toelichting.

Naam van de treinbaan: Ferrivaria Salmagundi (FS) Voor alle duidelijkheid, dit heeft niets met de Italiaanse spoorwegen (FS) te maken.
In de naam zit fer, varia en salmagundi (mengelmoes), het zal dus niet verbazen dat hier van alles kan en mag rondrijden.

Tijdperk: Geen specifiek tijdperk, dus van 1 tot heden. Salmagundi dus.

Locatie: Totaal onbestaand, geen specifiek werelddeel, land, regio, stad. Eventuele gelijkenis met een bepaalde plaats is louter toeval.

Rails: M-rails, nostalgie volgens sommigen, oude brol volgens anderen. Dat dan ook nog eens veel herrie maakt.

Besturing: Analoog, ouderwets maar men hoeft me daarom niet tot digitaal te bekeren, of dit te proberen.
En ja, de blauwe trafo's dienen nog vervangen te worden door witte trafo's. Deze liggen hier klaar.

Ervaring (model)bouw: 0,0%, dit is mijn 1ste treinbaan.

Locomotieven, rijtuigen en wagons: Bijna allemaal Märklin (> 95%)

Start bouw: rond 2010, maar door omstandigheden bijna 10 jaar stilgelegen. Bouw ligt terug stil sinds midden 2021.
Hoop in het najaar terug eens wat verder te kunnen doen. Af en toe rijden er wel eens treinen. Een bouw met obstakels dus, vandaar dat de bouw waarschijnlijk nooit zal af geraken.

Nog wat duiding: Ik zeg treinbaan en geen modelspoorbaan, omdat ik niets nabouw of wil nabouwen, geen rekening hou met werkelijkheid, enz.
Gewoon een traject waar treinen over rijden. De aankleding is zoveel mogelijk met 2dehandsmateriaal. Alle huisjes e.d. zijn 2dehands.
Verwacht ook geen dagelijkse/wekelijkse/maandelijkse updates.

Dus aub: wil je commentaar/opmerkingen geven, geen probleem maar begin niet over welke rails beter zijn, geen discussie over analoog of digitaal, dat niet de juiste loc voor een treincombinatie staat, enz. Het interesseert me niet of een locomotief een rangeer- een goederen- of een personenlocomotief is. Of dat een locomotief uit een ander tijdperk/land is als de rijtuigen of wagons.
Als ik vind dat het past, dan mag dat hier zo rondrijden.

Genoeg tekst, tijd voor een eerste foto.
Re: Ferrivaria Salmagundi, een treinbaan die nooit zal af zijn.
Enkele overzichtfoto's.
Overzicht foto's deel 2.
Een kleine blik op het rollend materiaal dat momenteel in de vitrines staat.
Vitrines met DHG 500 en wat ander materiaal.
En ook in Ferrivaria Salmagundi is er Amerikaans materiaal aanwezig.
Onder andere deze diesels.
En deze 2 rare snuiters lopen hier ook rond.
Geen idee waarom.
Is er een treinbaan die ooit wél afkomt?  ;)
Wat een mooie verzameling.  Daar mag je trots op zijn. Vind die F7 diesels erg mooi en die Milwaukee F7 met box wagens en caboose ook erg bijzonder.
Hoi Johan,

Wat een mooie grote treinbaan! Ik vind het best op Duitsland lijken maar dat kan heel goed komen omdat het meeste modelbouw spul daarvandaan komt.
Ik vind de Milka-trein wel heel leuk, mjam :P
Hallo Johan,

Wat een lekker heldere introductie, er wordt al genoeg "gezeverd" terwijl het plezier in de hobby voorop moet staan. En dat is bij jou duidelijk het geval :thumbup:. Mooie baan ook en lekker gevarieerd materieel, inclusief USA :).

Veel plezier met de verdere bouw!

Groeten,
Wico
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Johan,

Leuke baan en mooie introductie  :thumbup: :thumbup:
Dit is toch precies waar het om draait, het is jou baan en jij bepaalt hoe het eruit ziet en welke treinen er rondrijden.
Toch fijn dat je het hier deelt.

Mvg,

Peter Degeluidsman.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Johan.

Een prima introductie wat mij betreft,
ik denk er eigenlijk net zo over :thumbup:  :thumbup:

Je hebt een imposante baan met M-rails
en er is ook een flink stuk K-rails zichtbaar,
wellicht is dat voor een toekomstige tramlijn?
Er zijn verder geen niveauverschillen zichtbaar:
heb je al het spoor op één niveau liggen?

En het materieel vormt een mooie verzameling!
Zeker die DHG 500 zijn om te likkebaarden  :cool:

Groeten,

Erik.
Johan, wat een ontzettend leuke treinbaan heb je.
En ook een indrukwekkende verzameling in je vitrines, een plezier om naar te kijken. :)
Die twee rare snuiters passen er helemaal bij, die zijn erg gelukkig op jouw treinbaan. :D
Vroeger in barre tijden had je de "jager-verzamelaars" die onze streken bewoonden, nu heb je dus ook "treinen-verzamelaars" in onze streken. Wat een verzameling Johan, daar kun levenslang andere treinen mee combineren en nooit hetzelfde zien. Heel fraai hoor. De baan zelf heeft ook iets nostalgisch verwijzend naar mijn kindertijd toen ik elke week wel een nieuw sporenplan met M-rails op de grond van mijn speelkamer toverde. En als die af was en alles werkte, gewoon weer afbreken en nieuw bouwen. Blijf dit volgen.

Luc

Märklin fahren-ärger sparen

Ha die Johan !

Dat is nog eens lekker ouderwets in WOSA-modus wakker worden hier  :P
Ik heb mijn ogen uitgekeken en bij de laatste foto Herbert erbij gehaald.
Die slaakte een zucht van verlichting, want die snuiters zijn de Inspektoren Oscar en Günther, die al jaren als vermist te boek staan.
Doe ze de groeten van hem en hij vraagt jou, om goed voor ze te zorgen.

Hopelijk laat je nog een keer wat foto's zien, waarop je sporenplan wat beter uit de verf komt.
Een filmpje is natuurlijk ook welkom, maar -uiteraard- meer gedoe.
Zijn die DHG's allemaal varianten, trouwens ?

Grtz Tony

Lekker ouderwetse M* baan, zalig om te zien! Ik denk dat heel veel zo begonnen zijn. Het leuke aan deze hobby is dat iedereen het maakt hoe hem het zelf wilt, lekker old skool blijft zen chrame behouden.
Zeer leuke baan & leuke huisjes staan. U vitrine kasten zijn goed gevuld en prachtig materiaal erin!
Ben benieuwd naar meer van je topic.
Bedankt voor de complimenten over de baan en de verzameling in de vitrines.
Af en toe verander ik de samenstelling in de vitrines, want wat er nu te zien is, is maar een deeltje van de verzameling.
De rest staat in de schaduwstations.

Nog enkele antwoorden op de vragen.

@ermindewinkel Of de baan ooit afgeraakt? Dat hangt af van de tijd die ik nog ter beschikking krijg.

@Hansspur1 De Milwaukee is nog mooier als hij op de baan rijdt en zijn sleep nog langer wordt met extra boxcar en flat cars + vrachtwagens van Milwaukee.
En hij maakt nog motorgeluid ook als hij rondrijdt op de analoge baan.

@adriaan De Milka-trein is zeker een lekkere trein. Is één van de weinige niet Märklinlocs die hier aanwezig is.
En de Milkakoeien zijn ook van de partij.

@Erik Met de K-rails wordt waarschijnlijk het 2-rail spoor aan het station bedoeld. Dat is inderdaad een pendelspoor voor een tram.
Heb een kleine verzameling trams. Maar momenteel buiten gebruik, pendelautomaat doet het namelijk niet meer.
En het spoor moet ook wat verlegd worden, zodat het achter de stadsmuur verdwijnt.

Er is wel degelijk een niveauverschil.
De stad zelf heeft maar 1 niveau. Het andere deel heeft in totaal 3 niveau's.

@Luc Ik ben inderdaad meer een verzamelaar dan een rijder geworden. Het rijden verveelt me al na enkele minuten.
En dat komt niet doordat het een analoge baan is, dat heb ik ook als ik digitale banen zie. Meestal laat ik de treinen rijden en doe ik ondertussen iets anders.
Of ik bekijk ondertussen de treinen in de vitrines, dat verveelt me dus niet.

Hier moesten we op tafel of op de grond in de woonkamer spelen. En eerst alles afbreken en opruimen als we iets anders gingen doen of 's avonds moesten gaan slapen.

@Tony De DHG zijn allemaal varianten en allemaal van Märklin (43) of Primex (3), die staan achter de EA 800.
Geen idee hoeveel varianten er zijn, maar ik weet wel dat ik nog zeker 5 varianten niet heb. Maar er zullen er wel meer ontbreken.

Nog enkele foto's die bij de antwoorden horen.

Zo die rare snuiters heten dus Oscar en Gunther en zouden al jaren lang vermist zijn.
Hier zijn ze jaren geleden toegekomen. Wat hun verdwijning kan verklaren.
Ze hebben toen, net buiten de stad Gothillium, hun intrek genomen in een oude leegstaande stadstoren tussen de bomen.

Mij hebben ze gezegd dat hun naam Gothfried en Gothbert was, godbetert toch.

Waarschijnlijk door hun naamsverandering dat ze al die jaren uit het zicht waren verdwenen.

Blijven alleen volgende vragen over:
- Waarom ze hun naam veranderd hadden?
- Waarom ze zich al die jaren rustig gehouden hebben?
- Wat ze hier eigenlijk doen?
- Wat gaat er nu gebeuren nu ze terug boven water gekomen zijn?
Mooi verslag met hele mooie foto's van de baan als van de goed gevulde vitrines. :thumbup:

Blijf je volgen.

Groet Michel
Die 2 rare snuiters hebben hier hun intrek ingenomen, hier bekend als de Gothower.

Zou dit dan de Wosatoren moeten worden?
Nog wat meer uitleg over mijn treinbaan.

Zoals in de echte wereld heeft elke plaats een naam.

Zo is er onder andere:
Gothillium de stad.
Gothindu het industrieterrein rechts van de stad.
Gotheffen het dorp links van de stad.
Gotheim halteplaats waar niets te zien is.
Gothalf waar de huizen tegen/in de rostwand gebouwd zijn.
Gothalp het gehucht dat enkel te voet of per trein te bereiken is.
Gothcamp een kleine campeerplaats.
Gothcave de grotten onder gothalp.
Gothbat waar de vleermuizen leven.
Gothzombie volledig verborgen gehuchtje onder Gothalp met vervallen huizen waar naar het schijnt zombies leven, komt nooit daglicht. Te betreden op eigen risico en is soms te zien wanneer de nevel en mist opgetrokken is als men er met de trein langs rijdt.
Gothvamp onderdeel van Gothcave waar de echte onderwereld begint. Best weg te blijven.
Gothescuro volledig donkere plek waar men beter niet komt. Men weet wanneer men er komt, maar niet wanneer men er weg kan gaan. Gothzombie en Gothvamp zijn er niets tegen.
De camping Gothcamp heeft enkel de basisvoorzieningen.

En het leven kan er prettig, opwindend en gevaarlijk zijn.
Enkele details vanuit Gothalp.

Märklin fahren-ärger sparen

WOW!!!!!

Een compleet andere en nieuwe wereld in het klein.
Een volgende dimensie.......
Je hebt me echt verrast, Johan  :thumbup:

Grtz Tony
@citaat Zo is het, en ook dingen die je minder vaak ziet; en zoveel verschillende, zo verschillende plekken op één baan (beetje lastige zin) :thumbup:
Je schrijft dat je vooral een verzamelaar bent, maar ben je ook een beetje een bouwer? Het is dan niet zo afgewerkt zoals sommigen anderen het zouden doen, maar er is toch overal veel te zien.
De Milka loc is dus een taurus, zo vond ik heb in eerste instantie van ver weg helemaal niet lijken :D
Johan,

Gothverdorie dat zijn leuke foto's. Die had je gerust jaren eerder met ons mogen delen. Maar beter laat dan nooit en nu krijgen we vlot achter elkaar een heel panorama-overzicht van jouw baan. Ook heel leuk :thumbup:.

Groeten,
Wico

BLIJ dat ik analoog RIJ

Klaus herkende Oscar & Günther ook direct van het opleidingsinternaat der Wosa. Lastige lui die al op meerdere banen zijn verbannen, vandaar waarschijnlijk hun schuilnaam.
Één tip nu ze herkend zijn: direct laten verhuizen naar Gothescuro!

Voor de rest een leuke baan en erg mooi en veel materieel. Gewoon lekker verder bouwen en op je eigen manier genieten van al dit moois!
 :thumbup: voor de reacties

@Adriaan_Berg Ik ben echt geen bouwer.
Bedoeling is/was om de baan eerst wat algemeen aan te kleden. Zodat het geen kale plaat meer is en de treinen door een landschapsachtig iets rijden.
Maar een profi-baan zal het nooit worden. Ook nooit de bedoeling geweest.
Rijden doe ik af en toe nog wel, maar veel minder dan vroeger.
Hierbij het baanplan van Ferrivaria Salmagundi.