Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

afstandshouders voor C-rails

Gestart door FransW zondag 09 juni 2024, 08:18:00

zonder fantasie ook geen creativiteit

Wie kan mij informeren of er ook afstandhouders voor C-rails verkrijgbaar zijn? Welk fabrikaat en waar verkrijgbaar?
Re: afstandshouders voor C-rails

Wim, bedankt voor je reactie. Ik mag hopen dat de inhoud dan 4 gele en 4 rode afstandshouders bevat. Vind dat toch tamelijk aan de prijs. Ik ga toch eens verder zoeken op het web. En mocht er niets aders voorhanden zijn, dan moet ik toch maar even de portemonnaie trekken.

graag een glaasje wijn

die hoeven toch niet enkel voor c rails te zijn want ze richten zich af op de rails en niet op het profiel van de bedding

BLIJ dat ik analoog RIJ

Volgens de site:
Eén set bevat 2 parallelle spoorgereedschappen.

Maar Frans, ga je dit echt voor je baantje nodig hebben denk je?
Zal zeker handig zijn om flex-rail mooi parallel te leggen, maar bij jouw baanontwerp mis ik eigenlijk de noodzaak.

Of is het meer een kwestie van: niet omdat het moet, maar omdat het kan :o) .

graag een glaasje wijn

of je maakt ze zelf uit plaatjes MDF zoals ik heb gedaan.Gewoon  rechthoekjes en op de plaats van de rails een groefje zagen.Zo heb ik ze gemaakt voor verschillende tussenafstanden en kost nikkel. Idem voor de boven leidingen gedaan

Citaat van: Hanzi op zondag 09 juni 2024, 14:55:59Volgens de site:
Eén set bevat 2 parallelle spoorgereedschappen.

Maar Frans, ga je dit echt voor je baantje nodig hebben denk je?
Zal zeker handig zijn om flex-rail mooi parallel te leggen, maar bij jouw baanontwerp mis ik eigenlijk de noodzaak.

Of is het meer een kwestie van: niet omdat het moet, maar omdat het kan :o) .

Neen Hans, niet vanwege het laatste. Flex-rail gebruik ik niet. Mijn baantje is voornamelijk enkelspoor maar ik heb achteraan waar het haltegebouwtje komt wel een parallelspoor en vooraan ook twee sporen die evenwijdig naast elkaar lopen en met een Engels wissel verbonden zijn. Dan wil ik straks die sporen wel goed strak naast elkaar hebben.

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Citaat van: Wim Linders op zondag 09 juni 2024, 08:30:28Die zijn er zeker en ook gemakkelijk in gebruik.

https://proses.com/shop/track-laying-tools/25-parallel-track-tool-for-marklin-c-track-8680979260432.html

Proces maakt leuk spul maar is stevig aan de prijs.
Ze hebben ook mooie ballastvrepsreiders en daar hebben we op de club goede ervaringen mee.

Citaat van: FransW op zondag 09 juni 2024, 14:33:15Ik mag hopen dat de inhoud dan 4 gele en 4 rode afstandshouders bevat. Vind dat toch tamelijk aan de prijs.

Dat zou wel moeten want de rode en gele zijn er voor verschilende afstanden en van allebei 1 schiet niet op.
Je zou proses kunnen mail wat er precies een een pak zit.

Citaat van: bellejt op zondag 09 juni 2024, 14:59:49of je maakt ze zelf uit plaatjes MDF zoals ik heb gedaan.Gewoon  rechthoekjes en op de plaats van de rails een groefje zagen.Zo heb ik ze gemaakt voor verschillende tussenafstanden en kost nikkel. Idem voor de boven leidingen gedaan

Dat is natuurlijk ook een idee Johnny. Kost inderdaad weinig, enkel een kwestie van meten, aftekenen en een Dremel.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Òp EBay Duitsland worden verschillende fabrikaten aangeboden. In principe is iedere H0 parallelhouder geschikt voor C=rail.
Net als Bellejt heb ik er zelf ook een paar gemaakt. 1 set van een paar stukjes eikenprofiel, 1 set van aluprofiel en ik heb een setje verstelbare houders van Proses via eBay. Die laatste waren veel goedkoper als in jouw aanbieding. Je moet bij eb\y alleen de verzendkosten in de gaten houden. Die willen nogal eens sterk verschillen.

doe maar een treintje

of gewoon een blokje hout wat qua breedte gelijk is aan de dagmaat tussen de railbedding

Citaat van: Lobomotion69 op zondag 09 juni 2024, 15:18:18Òp EBay Duitsland worden verschillende fabrikaten aangeboden. In principe is iedere H0 parallelhouder geschikt voor C=rail.
Net als Bellejt heb ik er zelf ook een paar gemaakt. 1 set van een paar stukjes eikenprofiel, 1 set van aluprofiel en ik heb een setje verstelbare houders van Proses via eBay. Die laatste waren veel goedkoper als in jouw aanbieding. Je moet bij eb\y alleen de verzendkosten in de gaten houden. Die willen nogal eens sterk verschillen.

Henk, bedankt voor je posting. Ik wil toch eens proberen om zelf iets te knutselen met hout. Zo'n afstandshouder uit aluminium kan ik eventueel wel aan mijn handige buurman vragen. Binnenkort maar eens aan de tekentafel (in de keuken) gaan zitten om wat op papier te zetten.
Dit is ook veel goedkoper te 3D-printen

Koen

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Tja, dan moet je wel zo een 3D printding hebben. En om die nou speciaal daarvoor aan te schaffen maakt het wel erg duur.

En ik denk dat je er met de aanschaf van zo'n 3D-printer ook nog niet bent. Je zal toch ook de werking er van moeten weten en als ik mij niet vergis moet je ook nog een of ander print-ontwerp voor maken. Dus je moet ook misschien er de software voor hebben en weten hoe er mee om te gaan om zo'n printontwerp tot stand te brengen en uit te voeren.
Ik weet: er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, maar ik denk dat de route van een 3D-printer aan mij niet besteed is. ;-)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Frans, jij hebt het over 2 rechte parallelspoortjes. Dat gaat prima gewoon op het zicht, ook zonder "timmermansoog".
En anders gewoon een blokje van de juiste breedte tussen de railbeddingen om het optimaal uit te richten.

graag een glaasje wijn

inderdaad: op rechte stukken gebruik ik een op maat gezaagde lat
Of je laat het iemand anders printen :)

Mijn zoon kan het wel printen, heb ik alleen een goed ontwerp nodig.

Bijvoorbeeld deze: https://www.thingiverse.com/thing:3687161

Koen

graag een glaasje wijn

is gewoon te downloaden